Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck och "oil surge"?
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (15165 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Har sökt forumet, hittat "Slicks på standardbil ?" och läst "Baffled & Confused"-artikeln (och en del annat material) men inte hittat direkta praktiska erfarenheter av "oil surge" (vad kallas det på svenska förresten).

Jag förstår att det inte går att säga ngt generellt för alla bil- och däcktyper, men är det ngn som i praktiken blivit av med oljetrycket efter byte från högprestandadäck till r-däck? Eller är det kanske så att det sker under så kort stund att man inte märker det men att det skadar motorn ändå?

När föreligger största risken, kurvtagning eller inbromsning? Eller kanske ska ställa om frågan; är det längs eller sidledes i tråget som oljeförflyttningen är farligast?

Kör själv en bil med tvärmonterad motor och 235/40-17 S03:or och håller på och velar om r-däck, isåfall blir det troligen 205/50-16. Hjulupphängning och så har jag hyfsad koll på, men har ingen lust att baffla tråget.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Har PM:at dig!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Inget svar egentligen. När det var körning på Anderstorp för några år sedan stod jag bredvid en kille med en 80-tals Ford Escort, helt standard förutom slicks. Vi snackade lite och han sa att han höll 130 på mätaren i karusellen, jag höll 105 med min Accord med standarddäck. Alltså körde han cirkus 25% snabbare i kurvan. Om Accorden kanske svängde med 1 G (det är ju rätt ordentligt doserat) så svängde han alltså med 1.25 G. Uppenbarligen inga oljeproblem trots standardtöntig bil och ditå oljeförsörjning.

Gissningsvis skulle man då hålla 1.15 G med R-däck. Broms borde förbättras motsvarande. Borde inte vara några problem.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Pär Hansson skrev:

När föreligger största risken, kurvtagning eller inbromsning? Eller kanske ska ställa om frågan; är det längs eller sidledes i tråget som oljeförflyttningen är farligast?

Kör själv en bil med tvärmonterad motor och 235/40-17 S03:or och håller på och velar om r-däck, isåfall blir det troligen 205/50-16. Hjulupphängning och så har jag hyfsad koll på, men har ingen lust att baffla tråget.


Det brukar vara sidledes som är bekymret men jag antar att det beror på konstruktionen av oljetråget. Ett sätt att slippa oroa sig är att bygga om till torrsump men det brukar vara ganska kostsamt och omotiverbart för en bil som går mest på gatan. Ett vanligt alternativ är istället att installera en Accusump i bilen, med den har du alltid ett garanterat oljetryck oavsett hur det svänger. Jag har en accusump i min bil och har aldrig noterat något problem med oljetryck så jag tycker det är en billig försäkring mot totalt motorhaveri.

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Vad är en Accusump?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



JohanR skrev:
Inget svar egentligen. När det var körning på Anderstorp för några år sedan stod jag bredvid en kille med en 80-tals Ford Escort, helt standard förutom slicks. Vi snackade lite och han sa att han höll 130 på mätaren i karusellen, jag höll 105 med min Accord med standarddäck. Alltså körde han cirkus 25% snabbare i kurvan. Om Accorden kanske svängde med 1 G (det är ju rätt ordentligt doserat) så svängde han alltså med 1.25 G. Uppenbarligen inga oljeproblem trots standardtöntig bil och ditå oljeförsörjning.

Gissningsvis skulle man då hålla 1.15 G med R-däck. Broms borde förbättras motsvarande. Borde inte vara några problem.

JohanR

25% högre hastighet i en kurva ger 1.25^2=1.56 ggr högre sidoacceleration, han hade alltså drygt 1.5 g isf. "Sidoacc" = v^2/r, v = hastighet, r = kurvans radie.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



ice skrev:
Vad är en Accusump?

En accsump är en tank med en kolv där den är 'förladdad' med lufttryck på ena sidan av kolven och oljan är på andra sidan. Oljesidan (självklart ) är ansluten till bilens oljesystem. Vid normal körning 'laddas' tanken med olja under det tryck oljepumpen orkar prestera, skulle det uppstå ett tryckfall pressas oljan tillbaks in i motorn av det mottryck som är på luftsidan av kolven. Ju större tank ju längre tryckfall klarar systemet av.

Lite länkar om Accsump:
Installation i en BMW M3, http://drautox.sphosting.com/install.htm
En av de större leverantörerna av Accsump system, http://www.accusump.com/acc_tech_accusump.html


_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Räcker det med en oljetrycks mätare? Ser man att trycket blir dåligt eller sker detta under så kort tid att mätaren inte hinner med?

Iom att jag alltid är orolig för att bilen ska rasa(hänger kvar sedan ett totalhaveri med en Clio 16v), så vore det skönt att vara på den säkra sidan.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



seanr skrev:
ice skrev:
Vad är en Accusump?

En accsump är en tank med en kolv där den är 'förladdad' med lufttryck på ena sidan av kolven och oljan är på andra sidan. Oljesidan (självklart ) är ansluten till bilens oljesystem. Vid normal körning 'laddas' tanken med olja under det tryck oljepumpen orkar prestera, skulle det uppstå ett tryckfall pressas oljan tillbaks in i motorn av det mottryck som är på luftsidan av kolven. Ju större tank ju längre tryckfall klarar systemet av...


Efter att ha haft problem med oljetrycksfall i Kvarnkurvan på Kinnekulle (en av råttfälleklaffarna hade lossnat), räknade jag ut, att för att ta sig igenom hela Kvarnen, med min lille bil, går det åt ÅTTA! liter olja.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



ThomasT skrev:
Räcker det med en oljetrycks mätare? Ser man att trycket blir dåligt eller sker detta under så kort tid att mätaren inte hinner med?...


En elektrisk oljetrycksmätare är tillräckligt snabb, men för att slippa sitta o snegla på den hela tiden (det finns viktigare saker att titta på) skulle jag sätta dit en herrejösseslampa istället.
Är man skitfeg, kan man även bryta tändningen vid oljetrycksfall.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



ice skrev:
Efter att ha haft problem med oljetrycksfall i Kvarnkurvan på Kinnekulle (en av råttfälleklaffarna hade lossnat), räknade jag ut, att för att ta sig igenom hela Kvarnen, med min lille bil, går det åt ÅTTA! liter olja.


om oljetråget fungerar som det ska behöver du bara en 1qt tank till en mindre motor, till V8:or som min är det lagom med en 2qt tank. Jag kommer inte ihåg hur mycket en qt är i liter men jag tror det är omkring 0.9liter. De största tankarna är 3qt.

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Finns det någon här i Sverige som saluför sådan utrustning (Accusump)?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
25% högre hastighet i en kurva ger 1.25^2=1.56 ggr högre sidoacceleration, han hade alltså drygt 1.5 g isf. "Sidoacc" = v^2/r, v = hastighet, r = kurvans radie.


Ja där ser man! Jag trodde det var linjärt. Såna här viktiga saker lärde dom minsann inte ut i skolfysiken >, däremot en massa tjafs som nån gubbe som hette Ajnstajn, eller nåt, hade suttit och hittat på.

Jag har en gång kört i cirkus 160 i samma kurva, det skulle då bli 2.5 G. Häftigt

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



E39 M5:an har väl nån extra oljepump för att bilen klarar över 1,1G i sidokrafter eller något sådant.. Detta försig på gatdäck, men samtidigt beror det väl på hur känslig motorn är också...
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



ice skrev:
ThomasT skrev:
Räcker det med en oljetrycks mätare? Ser man att trycket blir dåligt eller sker detta under så kort tid att mätaren inte hinner med?...


En elektrisk oljetrycksmätare är tillräckligt snabb, men för att slippa sitta o snegla på den hela tiden (det finns viktigare saker att titta på) skulle jag sätta dit en herrejösseslampa istället.
Är man skitfeg, kan man även bryta tändningen vid oljetrycksfall.

En oljetrycksmätare räcker bara till för att du skall veta att det gått åt h---ete.
Tillsammans med brytning av tändningen måste man sätta dit en bypass switch eller liknande så att bilen går att starta. Lampan bör varna i god tid så att man hiunner reagera och den skall som Ice säger vara stor och stark.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



JohanR skrev:

Jag har en gång kört i cirkus 160 i samma kurva, det skulle då bli 2.5 G. Häftigt

JohanR

Ja, under förutsättning att 105 km/h verkligen ger 1 G. Skulle kräva en kurvradie på ca 85 m.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Anders Åberg
Örebro
Här sen Dec 2002
Inlägg: 27



Vart hittar man en oljetrycksmätare som kan ge en utsignal vid för lågt oljetryck? Kanske tillochmed vid ställbart tryck? om man bara har en sån borde det vara lätt att bygga in med en stark lampa/diod mitt framför näsan.

_________________
///Anders Åberg
BMWCS/SC
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Anders Åberg:
När jag har kopplat STOR RÖD LAMPA för oljetrycket har jag använt den oljetryckgivare som sitter std. Då tänds lampan vid ca 1bar.
Hmm nu får jag på huden av ice om oljetryckgivare som skulle heta något annat.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



AndersY skrev:
JohanR skrev:
Vi snackade lite och han sa att han höll 130 på mätaren i karusellen, jag höll 105 med min Accord med standarddäck. Alltså körde han cirkus 25% snabbare i kurvan. Om Accorden kanske svängde med 1 G (det är ju rätt ordentligt doserat) så svängde han alltså med 1.25 G.

Gissningsvis skulle man då hålla 1.15 G med R-däck. Broms borde förbättras motsvarande. Borde inte vara några problem.

JohanR

25% högre hastighet i en kurva ger 1.25^2=1.56 ggr högre sidoacceleration, han hade alltså drygt 1.5 g isf. "Sidoacc" = v^2/r, v = hastighet, r = kurvans radie.


JohanR skrev:
Citat:
25% högre hastighet i en kurva ger 1.25^2=1.56 ggr högre sidoacceleration, han hade alltså drygt 1.5 g isf. "Sidoacc" = v^2/r, v = hastighet, r = kurvans radie.


Jag har en gång kört i cirkus 160 i samma kurva, det skulle då bli 2.5 G. Häftigt

JohanR


Jag tror inte man är uppe i 1G vid 105 km/h i Karusellen. Jag har ett starkt minne av att jag åkte 115-120 med 911:an på gatdäck förra året.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders Åberg skrev:
Vart hittar man en oljetrycksmätare som kan ge en utsignal vid för lågt oljetryck? Kanske tillochmed vid ställbart tryck? om man bara har en sån borde det vara lätt att bygga in med en stark lampa/diod mitt framför näsan.


Det finns oljetrycksgivare som både har analog utgång till ett instrument och växlande kontakt till oljetryckslampa. De flesta Porsche har det så, sådan kan köpas på typ Mekonomen och sådana ställen, kostar 3-400 kr.

_________________
Pär Hylander
Citera
Anders Åberg
Örebro
Här sen Dec 2002
Inlägg: 27



Njaaa, nu kanske jag är lite krånglig men...
1 bar tycker jag är alldeles för sent/lågt varningstryck, jag tror det är i närheten av vad den originalmonterade oljetrycksvarningslampan tänds vid?
Jag skulle vilja komplettera med en lampa som tänds vid kanske 3 bar om jag antar att jag har ett oljetryck som pendlar mellan 4-5 bar vid hård körning. Jag har ingen oljetrycksmätare i nu så jag vet inte exakt vad det är för tryck i min bil.
Nån som vet om det går att lösa? Hur gör dom på rena race-bilar?

_________________
///Anders Åberg
BMWCS/SC
Citera
Däck för banåka
R-däck och "oil surge"?
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (15165 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande