Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck och "oil surge"?
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (15165 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Anders Åberg skrev:
Hur gör dom på rena race-bilar?


Torrsump!
Eller så får man baffla...

MVh/ Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



BTG skrev:
Anders Åberg skrev:
Hur gör dom på rena race-bilar?


Torrsump!
Eller så får man baffla...

MVh/ Micke


Eller det billigare alternativet för oss glada amatörer med Accusump enligt tidigare i tråden thumbs up

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Tack för alla svar och all info. Ska beakta det och sätta i bafflar innan det blir ngn vidare utveckling. Om det går, nyare motorer kan väl vara packade på konstiga sätt, antar jag. Jag tror det är alu-tråg oxå.

Kan tänka mig att en av de saker som är tråkigare än att ha dåligt grepp är att ha bra grepp och inte kunna/våga utnyttja det. Godiset på drygt en armlängds avstånd s.a.s. En annan sak som är mer akut tråkigt är ju förstås att rasa motorn.

Det där med varningslampor, klart att det är bättre än ingenting, men kan det inte leda till väldigt irrationellt beteende på banan? Bäst att ha den rätt kalibrerad isåfall så den inte falsklarmar. Bara en fundering.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Anders Åberg skrev:
Hur gör dom på rena race-bilar?


På vår ladugårdsvägg har vi ett bafflat tråg plus lampa, men genom att lära sig den hårda vägen (minst en motor i flisor) har vi kommit fram till att trycket inte är helt vansinnigt avgörande bara pumpen har olja hela tiden så spelar det inte så himla stor roll om du har 2.5 eller 4.5 bar.
Dessutom är det ju så att om pumpen suger luft så sjunker inte oljetrycket...det försvinner helt och då kan du ha givare som varnar vid vilket tryck som helst det skiter sig ändå

Något som är nästan ändå viktigare är oljetempen, med mätare och dessutom lampa kan man förhoppningsvis märka om något läcker eller om det är knas på något annat för då stiger nästan ofelbart oljetempen.
Kan med lite tur spara in en hel del dyra motorskador...

_________________
Karl Brag
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



PCR skrev:

På vår ladugårdsvägg ...


Var ni och testade på Mantorp i går ??............hur gick det??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



En bra grej att ha........är också en plåt under vevaxeln.....som hindrar vevaxeln att dra med sig oljan ur tråget på höga varv.

olja som flyger omkring i tråget och träffas av vevaxeln är stenhård...och kan ställa till stora skador.

Svårt att formulera mej idag........fattar ni..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



ButterflyRacing skrev:
En bra grej att ha........är också en plåt under vevaxeln.....som hindrar vevaxeln att dra med sig oljan ur tråget på höga varv.

olja som flyger omkring i tråget och träffas av vevaxeln är stenhård...och kan ställa till stora skador.

Svårt att formulera mej idag........fattar ni..??



Glasklart
Dessutom blir veven en dyr form av visp.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Anders Åberg
Örebro
Här sen Dec 2002
Inlägg: 27



PCR skrev:
Anders Åberg skrev:
Hur gör dom på rena race-bilar?


På vår ladugårdsvägg har vi ett bafflat tråg plus lampa, men genom att lära sig den hårda vägen (minst en motor i flisor) har vi kommit fram till att trycket inte är helt vansinnigt avgörande bara pumpen har olja hela tiden så spelar det inte så himla stor roll om du har 2.5 eller 4.5 bar.
Dessutom är det ju så att om pumpen suger luft så sjunker inte oljetrycket...det försvinner helt och då kan du ha givare som varnar vid vilket tryck som helst det skiter sig ändå

Något som är nästan ändå viktigare är oljetempen, med mätare och dessutom lampa kan man förhoppningsvis märka om något läcker eller om det är knas på något annat för då stiger nästan ofelbart oljetempen.
Kan med lite tur spara in en hel del dyra motorskador...


Aha! Det var nyttig info, tack!
Jag har oljetempmätare original samt bafflat oljetråg så nu känns det mycket tryggare
Gäller bara att försöka programmera in att kolla av instrumenten varje gång man går ut på rakan...

_________________
///Anders Åberg
BMWCS/SC
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

bafflat oljetråg:
Vad menas med bufflat???????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



fuling skrev:
bafflat oljetråg:
Vad menas med bufflat???????


som bafflat fast stöddigare

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

En liten tanke, om man nu har en tryckackumulator(accpump) så borde väll oljetrycksgivaren för den stora varningslampan sitta före backventilen.

cat7even:
Citat:
som bafflat fast stöddigare

och dett vart jag klokare av ??????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Pär Hylander skrev:
Anders Åberg skrev:
Vart hittar man en oljetrycksmätare som kan ge en utsignal vid för lågt oljetryck?.


Det finns oljetrycksgivare som både har analog utgång till ett instrument och växlande kontakt till oljetryckslampa. De flesta Porsche har det så, sådan kan köpas på typ Mekonomen och sådana ställen, kostar 3-400 kr.


Anders Åberg skrev:
Jag skulle vilja komplettera med en lampa som tänds vid kanske 3 bar om jag antar att jag har ett oljetryck som pendlar mellan 4-5 bar vid hård körning. Jag har ingen oljetrycksmätare i nu så jag vet inte exakt vad det är för tryck i min bil.


Sändarna som jag skrev om ovan finns att köpa med olika växlingspunkter, dock troligen inte så högt som 3 bar.

Ditt oljetryck varierar antagligen med både temp och varvtal, lägst är det vid hög temp och lågt varvtal. Stor chans att du har under 3 bar vid dom tillfällena, kanske även ner mot 1-1,5 bar.

_________________
Pär Hylander
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Baffel (bafflat tråg svengelska) = väggar och/eller tak (som butterfly påpekar)i tråget med hål i som gör att oljan stannar kvar runt pickupen. Oloan rinner in men pressas ej bort av centri(petal-fugal)kraften

(jag trodde någon skrivit fel tidigare i tråden " Bufflat" Sorry)

exempel på kortad vidgad sumphttp://www.cantonracingproducts.com/pans/road_race/ford_front_sump . . . .

http://www.billetfab.com/pans.htm
http://www.excessivemotorsports.com/view.phtml?f_cat=oil+Pans

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Pär Hylander skrev:

Jag tror inte man är uppe i 1G vid 105 km/h i Karusellen. Jag har ett starkt minne av att jag åkte 115-120 med 911:an på gatdäck förra året.


Karusellen lutar väl? Då kan man nog komma upp i över 1 G med gatdäck, men det är inte sidoacceleration då utan total acceleration (Dvs, nedåt-utåt-G som det så fint (inte) heter) ;-)

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365




_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

cat7even:
Tack nu är jag med så det är lungt.
Det var jag förut också,men inte 100% säker, bara man tar det på svenska.

Vad är det fel på svenska typ skvalpskydd, skvalpplåtar mm?????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



ButterflyRacing skrev:
Var ni och testade på Mantorp i går ??............hur gick det??


Ungefär så här:

Något lurt med tändningen...helt förbannat otroligt, Volvoburken har ju fasen tändsystem modell hedenhös.
Bytte allt vi kunde på plats, men skrotet lät kanon utan belastning men så fort du belastade lite så gick den typ

Tänkte lösa bekymmret med byt ut allt principen...

_________________
Karl Brag
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



PCR skrev:
[Ungefär så här:

Något lurt med tändningen......



Det är vid sådanna tillfällen som det är bra att ha min kompanjon med sej.......då kan man gå och fika.......och får inte han ordning på skiten, då åker man hem..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



cat7even skrev:
Baffel (bafflat tråg svengelska) = väggar och/eller tak (som butterfly påpekar)i tråget


Nja........bafflar och tak i tråget är en sak.......som man måste ha........men det jag menade att man också ska ha..är en kupad plåt som sitter mtcket nära veven, med gälar på tvären mot rotationsriktningen....som snabbt får bort all olja från veven.

Jo va svamligt det blev........är det någon som fattar..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Har sett bilder på en sån plåt i Spoilernytt (Bilsport). Mats Appelgren byggde en dräpar-V8 för gatan. Stänkplåten under veven satt monterad ramlagerbultarna, med några brickor mellan för att få lite spel mellan vevslängarna och plåten.

Angåeende Karusellen så har jag haft ca 110 km/h genom den med omega-klunsen. 1580 kg, gatdäck och medioker förare (jag ).
Hade säkert gått att köra fortare. Hade heller inga problem med dåligt oljetryck, tråget är bafflat original. Ett arv från DTM kanske?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Åke Wallebom skrev:
Pär Hylander skrev:

Jag tror inte man är uppe i 1G vid 105 km/h i Karusellen. Jag har ett starkt minne av att jag åkte 115-120 med 911:an på gatdäck förra året.


Karusellen lutar väl? Då kan man nog komma upp i över 1 G med gatdäck, men det är inte sidoacceleration då utan total acceleration (Dvs, nedåt-utåt-G som det så fint (inte) heter) ;-)


Lite bankad är den nog, inte så mycket, gissningsvis <5°.

Helt korrekt om sidoacc!

_________________
Pär Hylander
Citera
Däck för banåka
R-däck och "oil surge"?
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (15165 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande