Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Går det att lära gamla hundar sitta? | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10554 totalt) |
Tillochfrånjobbetbilen är, tyvärr, framhjulsdriven. Det blir lätt så om man vill ha något ganska nytt (så att man får TID över till att meka med Racerbilen) som inte kostar för mycket (så att man får PENGAR över till att meka med Racerbilen).
Nu e de så, att till och från jobbet finns det SEXTON! rondeller. Då bilen är gjord i Sydeuropa är den, trots sitt moderna snitt, hyfsat neutral. Detta skapar en del problem för den gamle stofilen bakom ratten, då han i ingången släpper gasen (detta gör att bilen svänger in snyggt, om än något tidigt) och då bilen passerat den inre tangeringspunkten, ger gas. Då den inre tangeringspunkten hamnat något för tidigt, kommer den (andra) yttre tangeringspunkten att hamna ännu tidigare, och stofilen blir tvungen att lätta på gasen en smula, för att inte dundra över kerbsen (kanske inte heter kerbs på allmän väg). Nu till frågan: Finns det något sätt att senarelägga den inre tangeringspunkten, utan att fisåka i ingången (betänk att, vad gäller framhjulsdrivna bilar, har stofilen nollkoll, så håll gärna svaren på apnivå)? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
||||
Men vill du ha ett seriösare svar så finns det bara en lösning på problemet och det är att lära dig att vänsterbromsa..... då kan man med betydligt större säkerhet åka fort in och fort ut genom en Chikan (rondell på gatan då) ..... Det är faktiskt inte så svårt att lära sig , ett bra sätt för att lära sig känslan är att åka inomhuskart.... Och sen ut på bana och testa... (om du är i norra delen av Sthlm så kan jag visa dig hur man gör det i en framhjuls/fyrhjulsdriven bil någon dag i verkligheten) |
||||
På den tiden jag åkte V4:a, försökte jag lära mig att vänsterbromsa. Det gick bra, så länge det gick bra, men så fort det strulade till sig, bytte jag bromsben, och tappade på det värdfulla tiondelar. Det finns ett annat problem med vänsterbromsningen, bromstrycksregulatorn, den hindrar effektivt alla snygga uppställ, att koppla ur den, som jag gjorde på förra tillochfrånjobbetbilen, gillade varken SBP eller frun. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Två olika sorters vänsterbroms..... Vänsterbroms för att BROMSA bilen.... bromstryckregulator standard = bekymmer Vänsterbroms för att stabilisera bilen ... bromstryckregulator standard = inte så bra men funkar ändå. |
||||
Här blev jag lite nyfiken. Jag antar att du med "gjord i Sydeuropa" menar att risken för att den är understyrd minskar? okej med mej. Men "trots sitt moderna snitt" där hänger jag inte med. Jag har åkt framhjulsdrivet av och till (mest till) sen sjuttiotalet och hävdar med bestämdhet att framhjulsdrivna bilar blivit MINDRE understyrda med åren. Undantag finns ju, Alfasud var ju bra redan på 70-talet. Och Audi går väl fortfarande rakt fram Framhjulsdriven körteknik? Så länge man inte sladdar så tycker jag att det är samma som bakhjulsdrivet. Faktiskt. Jag tar en rondell så här: In utan gas, halvgas för att hålla jämn fart i mitten, fullt spett ut. Oberoende om det råkar vara Civicen eller MR2:an. När det sen släpper kan det skilja... Enda bilen jag fått vänsterbroms, här menar jag i syftet att minska understyrning i kurva, att fungera på (jag håller inte på och pillar med bromsregulatorer/bromsbalans, farliga saker) var en Alfa 156 (och på vintern). När man får till det fungerar det fantastiskt bra, som man tror att bakhjulsdrift fungerar innan man provat (!), d.v.s. ju mer man tryckte på bromsen ju mer ökade vinkeln på uppstället, helt linjärt. Annars har jag vänsterfoten på bromsen när jag är ute och rallar på småvägar, men då i syftet att ha bromsberedskap. Har t.o.m. provat väsnsterbroms på bakhjulsdriven bil i kurva, alltså för att stabilisera den. Det fungerar också. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Min teknik för rondellkörning är som följer, full gas in i rondelllen tills man uppnår så hög hastighet att bilen vill fortsätta i tangentens riktning, då släpper man lite på gasen så att baken går ut en liten biten sen gasar man fullt igen osv, lite balansering men ack så roligt
|
||||
Intressant problem, det här med att få gamla hundar att sitta menar jag. Jag kommer nämligen själv inom kort gå från en "riktig" bil till en grävling, om än av nordiskt snitt.
Att ställa om mentalt är det svåra! Att bemästra tekniken inte fullt så svårt. Om det är så att du har en diesel så blir det ju problematiskt att vänsterbromsa med avseende på den kontakt du beskrivit ovan. Ett tips är att försöka att pendla ut baken på bilen genom att förflytta tyngden i längsled? Gå på höga varv in, släpp upp precis som du svänger - det borde få baken att kliva ut och då kliver du på helt igen för att låta framhjulen dra, driva och styra. (Hmmm....det är bättre med grejorna bak helt enkelt. ) Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Men om vi tar en bra grävling och jämför den med en välbalanserad bakhjulsdriver bil så borde ju principen vara densamma fast omvänd.
Bakhjulsdriften så balanserar man med gasen, detsamma kan man ju göra på en del grävlingar också (inte alla). Fast man ger gas med den bakhjulsdrivna och släpper på gasen på den framhjulsdrivna... |
||||
Jag är inte med på hur du menar? (Ta det gärna steg för steg ) Du menar att man släpper upp rejält precis vid turn-in och då häver sig bilen framåt och trycker fast framhjulen=god styrning & lätt bak? Då baken är lätt och driver ut lite går man på't igen för att styra och dra bilen runt och ut ur kurvan med framhjulen....eller? Det kryllar väl av ban-vana grävlingsägare här? Kan inte ni berätta hur man skall/kan göra? Mvh /Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Funderar så jag formulerar mej rätt: Tar ett exempel på hur jag brukade göra på t.ex. RS-banor eller rondeller när det gick på gränsen. Närmar mej rondellen med full gas, styr in i rondellen, när man känner att bilen började understyra så släppte man lite på gasen vilket fick till följd att vikten försköts framåt p.g.a. motorbromsningen som uppkommer, varpå bakvagnen klev ut en aning i sidled och bilen på så sätt började svänga innåt i kurvan igen, på med gasen igen osv... På detta sätt kunde man iallafall med minin drifta rätt friskt genom kurvan |
||||
Borde man inte, med en framhjulsdriven bil, försöka bromsa ut häcken en aning åt vänster i ingången till rondellen för att sedan i samma stund som man vrider över ratten från att styra höger till att styra vänster, trampa till snabbt men rejält på gasen för att få baken räta upp sig en aning men att ändå hänga med ut lite åt höger när bilen börjar svänga vänster. Sedan när man lägger över från vänster till höger på ratten i utgången trampa fullt för att baken skall räta upp sig helt och sedan fortsätta ge fullt ut på "rakan".
Man får väl ett aningen sent apex, men det bådar ju gott för "rakan" som kommer. Min teori. Har inte kört så mycket framhjulsdrivet och de jag kört har varit rejält understyrda och tunga bilar, men borde inte det funka om inte bilen är ganska understyrd? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Kan bero på att de bilarna jag kört då är så förbannat understyrda om det är som ni säger så finns det väl relativt neutralstyrda framhjulsdrivna bilar också. Men det är ju i och för sig där som Johans teori om att väga stället med gasen kommer in. Du gasar ju bara med en framhjulsdrift med att häva stället. Tvärt om mot en bakhjulsdriven alltså. Ah. Jag håller mig till min bakhjulsdrift. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Ett häftigt gasuppsläpp i en framhjulsdriven bil brukar framkalla lite lastväxling som sedan regleras med gaspedalen.
Dock skiljer det ganska mycket hur bilar svarar på denna behandling ! _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||
Fråga killarna som körde octavia på Gelleråsen, de körde med jäkligt trevliga småsläpp in i högern förbi flaggposteringen vid depåkurvan.
Jag gissar att de körde med Johans metod dvs plötsligt gasuppsläpp. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Med risk att bli tjatig. MODERNA framhjuldrivna bilar understyr INTE vid ingång i en kurva. Alltså behövs inte den gamla "gasuppsläpp mitt i kurva" metoden för att få runt den. Som på farsan Passat 1976 (huh).
Jag tvivlar inte på att det finns framhjulsdrivna bilar att köpa nya som i denna mening inte är moderna, men varför skaffa sej en sån? om vi nu tar en känd kurva, Kvarnen på Kinnekulle så kör jag den likadant oberoende av farm eller bakhjulsdrift. Ingång utan gas, bilen styr in, kan vara en gnutta överstyrt. Halvgas genom mittersta tredjedelen, bakhjuldrivet kan då vara lite understyrt p.g.a. att bakhjulen "skuter på", framhjulsdrivet oftast neutralt. Utgången full gas, bakhjulsdriven "sätter sej" och blir neutral, framhjuldriven understyr en del. Men eftersom man axar ut ur kurvan så är det meningen att man ska öppna upp kurvan och öka radien även med den bakhjulsdrivna, så det blir samma sak! När det släpper blir det dock olika bullar! JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Jag har mest kört bakhjulsdrivna bilar och har därmed skaffat mig ovanan att hänga ut bakänden när jag kör i cirkulationsplatser som inte är befolkade av andra. Det är ju inte för att det ska gå fortare utan för att jag ska ha kul och dessutom vara 100% säker på att det inte släpper fram.
Jag har provat några moderna framhjulsdrivna bilar och de flesta går ganska bra att bara vrida genom kurvorna, men så mycket till uthäng blir det inte. Jag provade en Civic Type R häromdagen och konstaterade att den kom med bakänden när jag lättade försiktigt på gasen i kurvorna, men den gick ganska snabbt in igen. Några timmars träning till så borde det gå att köra hyfsat brett. Igår provade jag en 206 GTi och jag förstod vad vissa testförare menar med att den kan överraska en med snärtig överstyrning. Tvärsläpper man gasen på en sån i en rondell så har man bytt riktning på körningen. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Går det att lära gamla hundar sitta? | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10554 totalt) |