Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW e30 318is -90 Drifting
3088 besök totalt
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454


Trådstartare
BMW e30 318is -90 Drifting

hej.. har nyss köpt en 318is och ska köra drifting med den i sommar..

men jag har lite funderingar.. var kan man köpa hårda krängningshämmare "bak" eller kan man köra med dubbla?

Är det nån som har ritningar på sånna där ställbara fjäderbenslagringar? eller vad det heter

och var kan man köpa oljekylare som är lämplig till m42 och kan man ta nån såndär adappter som sitter mellam oljefiltret från nån annan bil?

_________________
e r i k e r i k s s o n
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Hej jag har inget svar på dina frågor men en 318 is att drifta med? Är det inte lämpligare med en 325? 318 är en roligare och mer udda modell med att ha den till drifting låter lite främmande, jag skulle välja en starkare modell med mer vrid, som tex 325

_________________
Avregistrerad användare
Citera
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454


Trådstartare
jag valde 318is för att den är lättare och mer välbalanserad.. ingen som kan svara på dom övre frågorna? vet att det är många som kör 318is på bana här..

_________________
e r i k e r i k s s o n
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



http://www.02-depan.se/ har ställbara och grövre krängare.
En riktig diffbroms är ett måste dessutom. Kanske lite vassare kammar också? Har en uppsättning orginal som är klockrent för att slipa om om du vill köpa.

Sen tycker jag det värsta med 318is är utväxlingen på styrväxeln. Man får ju veva, veva och åter veva för att kunna svänga lite. Så byt sådan också så kan du nog drifta med lätthet. Eller ja.. Lätta också såklart.

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



eriksson360 skrev:
jag valde 318is för att den är lättare och mer välbalanserad.. ingen som kan svara på dom övre frågorna? vet att det är många som kör 318is på bana här..


Hur mkt skiljer det i vikt på en 318 och en 325?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454


Trådstartare
Johan Mähler skrev:
http://www.02-depan.se/ har ställbara och grövre krängare.
En riktig diffbroms är ett måste dessutom. Kanske lite vassare kammar också? Har en uppsättning orginal som är klockrent för att slipa om om du vill köpa.

Sen tycker jag det värsta med 318is är utväxlingen på styrväxeln. Man får ju veva, veva och åter veva för att kunna svänga lite. Så byt sådan också så kan du nog drifta med lätthet. Eller ja.. Lätta också såklart.



tack:) det där med styrväxeln har jag märkt.. lär ju ratta som fan på snö . finns det nån styrväxel som man kan ta från nån annan bil?

_________________
e r i k e r i k s s o n
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Sök så kan du läsa en hel del om det.
M3ans har annan bättre utväxling, men är tydligen lika "död" i mittenläget som vanliga.
Jag tyckte det blev för mycket pengar som man ändå inte fick tillbaka så jag köpte en merca istället som har allt det där för samma pengar nästan som en 318is kostar

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Du kan ta styrväxeln från en e36:a. Då slipper du ca 1,5rattvarv. Har för mig att e30 utan servo har 4,6 rattvarv mellan fulla styrutslag och det är vevigt.
Dock så bör du väl då ha servopump till bilen om du byter till en e36 styrväxel, vet inte hur det funkar att åka med en styrväxel gjord för servo utan att ha servopump inkopplad.

_________________
Jonas Edling
Citera
Mjolle
Halmstad
Här sen Sep 2004
Inlägg: 111



Johan Mähler skrev:
Sök så kan du läsa en hel del om det.
M3ans har annan bättre utväxling, men är tydligen lika "död" i mittenläget som vanliga.
Jag tyckte det blev för mycket pengar som man ändå inte fick tillbaka så jag köpte en merca istället som har allt det där för samma pengar nästan som en 318is kostar


Haha, från att ha tyckt att en 318is är en gåva från ovan kommer du nu säga detsamma om dess tyska storebror, 2.3-16?

DET ÄR RÄTT!!! thumbs up

_________________
Conny Norén
Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



318is saknar endel saker som om man vill vara seriös med, kostar en hel del slantar.
Hästkrafter, diff, oljekyl och styrväxel.
Det har mercan 170 är ju trots allt mer än 136 även om is är en grymt rolig bil för små slantar.

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454


Trådstartare
jaja men nu har jag nyss köpt en 318is och har en del erfarenhet av e30...

nån som vet hur låg vikt man kan komma ner i om men tar ur alla matta och baksäte, dörrsidor och bakrutorna?

_________________
e r i k e r i k s s o n
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Lyssna inte på dem som TROR-SIG-VETA

det funkar - enda du behöver är hårdare bakdämpare & diffbroms/aga-diff
thumbs up

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Lyssna inte på dem som TROR-SIG-VETA

det funkar - enda du behöver är hårdare bakdämpare & diffbroms/aga-diff
thumbs up



tack Kristian nu fick du mej på bra humör igen

_________________
e r i k e r i k s s o n
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Man kan skjuta älg med pilbåge också, men hur kul är det?
Som den framtide driftaren i tråden skriver så räcker det med lite snösladdning så man får känna på styrväxelns uselhet.
Klart det går att drifta med dom som dom kommer från fabrik, men ska man kliva ur med känslan av att man vill ratta en igen så skulle jag gärna spendera lite mer (som jag även gjorde med min )
Sen kanske du vill tänka på om du ska traila din is till banan eller om du ska köra is:en dit? Inte så bra eller driftsäkert med AGAdiff då.

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Johan Mähler skrev:
Man kan skjuta älg med pilbåge också, men hur kul är det?
Som den framtide driftaren i tråden skriver så räcker det med lite snösladdning så man får känna på styrväxelns uselhet.
Klart det går att drifta med dom som dom kommer från fabrik, men ska man kliva ur med känslan av att man vill ratta en igen så skulle jag gärna spendera lite mer (som jag även gjorde med min )
Sen kanske du vill tänka på om du ska traila din is till banan eller om du ska köra is:en dit? Inte så bra eller driftsäkert med AGAdiff då.



Bra sagt Johan.

ev så borde alltså styrväxeln bytas okså - jaghade personligen rekommenderat att ta bort servon - men det är bara jag !

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Johan Mähler skrev:
Man kan skjuta älg med pilbåge också, men hur kul är det?
Som den framtide driftaren i tråden skriver så räcker det med lite snösladdning så man får känna på styrväxelns uselhet.
Klart det går att drifta med dom som dom kommer från fabrik, men ska man kliva ur med känslan av att man vill ratta en igen så skulle jag gärna spendera lite mer (som jag även gjorde med min )
Sen kanske du vill tänka på om du ska traila din is till banan eller om du ska köra is:en dit? Inte så bra eller driftsäkert med AGAdiff då.



Bra sagt Johan.

ev så borde alltså styrväxeln bytas okså - jaghade personligen rekommenderat att ta bort servon - men det är bara jag !




jag har ingen servo

_________________
e r i k e r i k s s o n
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Servon gör inte särskilt mycket på E30, tar snarare bort lite känsla bara. Kanske om du kör med 10" breda däck fram och 10" sportratt att man vill ha lite kraftassistans.

Annars vet jag inte riktigt om just 318is är så optimal driftingbil, för den är minst sagt snärtig när baken väl kommer ut :P
Finns ju en fin Toyota just för det här ändamålet annars till salu thumbs up

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454


Trådstartare
Johan Mähler skrev:
Servon gör inte särskilt mycket på E30, tar snarare bort lite känsla bara. Kanske om du kör med 10" breda däck fram och 10" sportratt att man vill ha lite kraftassistans.

Annars vet jag inte riktigt om just 318is är så optimal driftingbil, för den är minst sagt snärtig när baken väl kommer ut :P
Finns ju en fin Toyota just för det här ändamålet annars till salu thumbs up



ja hadde jag haft pengar hadde jag köpt den direkt.. men nu går man ju i skola och är fattig som ett as
hoppas den blir tillsalu till hösten igen

_________________
e r i k e r i k s s o n
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Då ställer jag mig nästa fråga (även för egen skull :P), hur seriöst har du tänkt köra? Hur billigt kan man köra drifting igentligen då man eldar däck ganska friskt. Service på motor, växellåda och diff kostar ju också.

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454


Trådstartare
Johan Mähler skrev:
Då ställer jag mig nästa fråga (även för egen skull :P), hur seriöst har du tänkt köra? Hur billigt kan man köra drifting igentligen då man eldar däck ganska friskt. Service på motor, växellåda och diff kostar ju också.


jo jag vet men jag får jobb snart förhoppningsvis. Och däcksponsor har jag..

_________________
e r i k e r i k s s o n
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW e30 318is -90 Drifting
3088 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande