Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1132 besök totalt |
Eldslågor ur avgasröret på 924:an!?
Hej!. När en skolkamrat körde min bil upptäckte jag att det slog ur eldslågor ur avgasröret vid rörljusen när han varvade lite, och släppte gasen. Jag vet inte om detta är normalt?. Har en trimmkam i motorn vet jag, men ändå.. ? Vad kan det vara om det inte är tändningen som är fel inställd? (ska kolla imorgon) _________________ -- Audi A4 TSquattro |
Nja hel normalt är det inte men det är inte så konstigt om du har trimmkam. Din kam gör att du får mer luft/bränsle så det blir helt enkelt lite över när du släpper gasen efter fullgas och höga varv. Vissa högvarviga motorer som tex den i Ferrari 430 kan ge eldslågor vid hörd körning. Min trimmade Maserati som dock är turboladdad kan kasta små eldslågor när motorn körts riktigt hårt.
om inte motorn går dåligt är det inget att bry sig om, det kan snarare vara positivt, en bil som går för "snålt" riskerar att skada kolvtopparna av överhettning vid tex bankörning. Bränslet har en kylande effekt som sänker tempen. Det hela blir tydligare på en turboladdad motor som kan smälta kolvarna om motorn får för lite kylning i form av bensin. Därför mappas ofta hårt trimmade motorer så att de får lite "för mycket" soppa för kylningens skull. _________________ Avregistrerad användare |
Nu hade jag dessvärre inte nöjet av att beskåda min bil utifrån när jag själv körde på Gelleråsen senast.
Men efter några pass på banan började det smattra något sjukt när man motorbromsade inför kurvorna. Är det av samma anledning tro? |
Jepp, mycket bänsle = kyler o antänds i röret
![]() _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1132 besök totalt |