Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1062 besök totalt |
Vingens vara eller icke vara...
Satt igår och lekte med ett excelprogram som vi i Club Alfa Romeo har för beräkning för vilken klass man hamnar i beroende på olika mods som man har gjort på bilen... En sak som jag funderar lite över är att vi har tillägg för eftermonterad bakvinge. Jag hade tänk montera en på min räser men största anledningen till detta (nu kommer bekännelsen...) är just för att jag tycker det ser bra ut helt enkelt. Funktionen av vingen kommer väl bara till sin rätt vid riktigt höga farter och med våra CAR Challenge-bilar på våra svenska "små-banor" går det väl inte så fort att en vinge tillför någon dramatisk skillnad på bilen uppförande...Eller?? Jag läste ett intressant inlägg här på rejsa.nu där en kille helt enkelt hade tagit en mjuk plastflaska och lagt i kläm mellan baklucka och list för att sedan kontrollera vingens inställning genom att låta en vattenpelare stiga olika mycket i ett rör framme i kupén beroende på vingens inställning...Ett mycket smart och enkelt sätt att justera vingen för maximalt tryck men hur stor blir egentligen vinsten!? Är det någon som testat att köra både med vinge och utan och kan säga att den verkligen gör skillnad...och ifall den gör skillnad, måste det då vara en "riktig" vinge eller gör en blillig eftermarknadsvinge från Micro samma jobb? Jag hoppas att ni förstår vad jag frågar om och kan komma med några kloka råd... /oskar _________________ Oskar Larsson för banåka: Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 för njutning: Alfa Romeo GTV 3.0 24V för vinter: Alfa Romeo 164 TS |
||
Jag har en Airforce-vinge på 405an.. visst fungerar den.
![]() Innan (med orginal vinge) låste jag upp bakhjulen hela tiden och däcken var nästan kalla efter ett pass, nu så tar bromsarna jämt och däcken når en driftstemp som är nästan lika hög som framdäcken, och då har jag ändå ingen "tilt" på vingen utan den ligger i princip plant och låter den aerodynamiska utformningen göra jobbet. Några tider före/efter har jag inte, jag jämförelsen är gjord med minne av hur bilen var tidigare säsonger och dom pass jag hann med under -05 på Gelleråsen och kullen, inga andra skillnader på bilen än vingen på Gelleråsen, andra bromsbelägg fram till Kinnekulle _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Kanske inte svar på frågan, men intressant läsning skriven av en kollega: https://rejsa.nu/info/aerodynamik.pd
Skippa Mekonomenvingarna, de genererar mer motstånd än marktryck. |
||
"Det är tryckskillnaden mellan ovan och undersidan som genererar negativ lyftkraft, downforce."
Detta är ju dock inte riktigt hela sanningen. Om man med vingen kan få ett uppsving på luften, så kommer det enligt newtons lagar att bildas en motkraft till detta som är lika stor som luftens verkan uppåt. Vill man nå maximalt marktryck måste man också ta hänsyn till detta, och med begränsad storlek på vingarna brukar man då köra med vingarna väldigt nära stall. Vingarna på en bil skiljer sig också från de hos ett flygplan då dessa vanligen inte ligger i en fri luftström. |
||
Jodå, det är hela sanningen. Om man räknar bort de viskösa krafterna, som mest ger motstånd, så är trycket det enda som påverkar vingen och ger bilen downforce. Vad skulle det annars vara? Däremot är den kraften samma som ändringen av rörelsemängd per tidsenhet hos luften, alltså luften får en hastighet uppåt och framåt, relativt den tidigare stillestående luften. Men rörelsemängdsändringen och tryckfördelningen har inget motsats eller kompletteringsförhållande utan är snarare varandras förutsättning. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1062 besök totalt |