Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Lite aerodynamik
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5935 totalt)
Pekke
Dalarna
Här sen Jun 2005
Inlägg: 66


Trådstartare
Många bäckar små.
om man vill vara lite övernitisk





_________________
Mattias Nilsson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



hmm lite överkurs kanske..
undar vad mätvärdet blir med tejp över vanlig mutter?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

hehe I love it!

Alltid kul med saker man kan göra bättre på enkla sätt! =) =) =)

(många bäckar små....)

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



på tal om aerodynamik.. vad säger besiktningen om man har nitat fast aluplåtar under bilen så den är helt slät... blir dom griniga då

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Nikel skrev:
på tal om aerodynamik.. vad säger besiktningen om man har nitat fast aluplåtar under bilen så den är helt slät... blir dom griniga då


om de inte kommer åt att kolla rost, avgasläckor, länkarmsbussningar etc. så blir de nog svårt att få igenom den.
Smidigast är väl att plocka bort dylika modifieringar innan besiktningen. För övrigt kan jag inte föreställa mig att de skulle klaga.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Vill minnas att jag läst att 1/3 av allt drag kommer från undersidan av bilen. Vill man åt toppfart/bränsleekonomi kan det på framförallt på äldre bilar göra rätt stor skillnad med typ alu-plåt.

_________________
Henning Olsson
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Nikel skrev:
hmm lite överkurs kanske..
undar vad mätvärdet blir med tejp över vanlig mutter?


Runt Cd= 0.32 kanske, dvs som en rund nit. Enligt RaceCar Engineering Nov-05, som bilderna är hämtade ifrån, så skall man använda så tunn tejp som möjligt också.... ....som sagt vad, många bäckar små...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



nån som har info om hur dessa så trevliga modefieringar påverkar bilens
prestanda.
Hur mycket motsvarar de olika sakerna t.ex i fart osv.

Eller översatt till effekt i motorn

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10149



För några år sedan fick jag höra att Nascar-snubbarna la ett lager klarlack när alla dekalerna satt på bilen. Detta för att inte dekalernas kanter skulle inverka negativt på drag. Rätt kul..

_________________
Anders Hansson
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



sweanders skrev:
För några år sedan fick jag höra att Nascar-snubbarna la ett lager klarlack när alla dekalerna satt på bilen. Detta för att inte dekalernas kanter skulle inverka negativt på drag. Rätt kul..


Ja, en välpolerad bil ger ju också mindre motstånd i luften och går således fortare

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



sweanders skrev:
Ja, en välpolerad bil ger ju också mindre motstånd i luften och går således fortare


Det där är ju en sanning med modifikation. En ren och snygg bil går fortare än en skitig bil. De beror inte enbart på smutsen. För en som ha ordning och reda på sina grejer har också en ren och snygg bil.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10149



Superkart skrev:
sweanders skrev:
Ja, en välpolerad bil ger ju också mindre motstånd i luften och går således fortare


Det där är ju en sanning med modifikation. En ren och snygg bil går fortare än en skitig bil. De beror inte enbart på smutsen. För en som ha ordning och reda på sina grejer har också en ren och snygg bil.


Men vänta nu, det där citatet kommer från Krille och inte från mig.

_________________
Anders Hansson
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



sweanders skrev:
Superkart skrev:
sweanders skrev:
Ja, en välpolerad bil ger ju också mindre motstånd i luften och går således fortare


Det där är ju en sanning med modifikation. En ren och snygg bil går fortare än en skitig bil. De beror inte enbart på smutsen. För en som ha ordning och reda på sina grejer har också en ren och snygg bil.


Men vänta nu, det där citatet kommer från Krille och inte från mig.


Sorry! Försökte ju bara vara duktig och klippa och klistra...men så fel de blev!

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



tilbaka lite till plåt under bilen.. vad ska man ha? plåt eller alu.. hur tjockt? eller tunnt.. kommer det göra skillnad? och spelar det någon roll om det blir format såm ett båtskrov?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Borde bilen inte gå fortare om man lackar den i en matt färg? Då bildas det ju ett tunt gränsskikt på bilens yta, så att den blir halare genom luftmassorna .

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Nikel skrev:
tilbaka lite till plåt under bilen.. vad ska man ha? plåt eller alu.. hur tjockt? eller tunnt.. kommer det göra skillnad? och spelar det någon roll om det blir format såm ett båtskrov?


jag har funderat på att gjuta upp ganska tunna glasfiberplattor som kan fäster under bilen ut till kjolarna 8om man nu har sådana...).

skulle det kunna gå ?

bra eller anus

har funderat ett bra tag på detta !!

vikten kommer ju på rätt sida, men kommer det att bli sladdrigt ??

då kan man ju gjuta in förstyvningar, men blir det tyngre än alu då ??

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



P-son skrev:
Nikel skrev:
tilbaka lite till plåt under bilen.. vad ska man ha? plåt eller alu.. hur tjockt? eller tunnt.. kommer det göra skillnad? och spelar det någon roll om det blir format såm ett båtskrov?


jag har funderat på att gjuta upp ganska tunna glasfiberplattor som kan fäster under bilen ut till kjolarna 8om man nu har sådana...).

skulle det kunna gå ?

bra eller anus

har funderat ett bra tag på detta !!

vikten kommer ju på rätt sida, men kommer det att bli sladdrigt ??

då kan man ju gjuta in förstyvningar, men blir det tyngre än alu då ??


Kolla i min projet tråd där har jag gjort en platta under främredelen av bilen med glasfiber och 5mm divenycellkärna blir både lätt och stumt., du kanske får avakta ett tag för servern verkar inte vilja fungera justnu

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Max skrev:
Borde bilen inte gå fortare om man lackar den i en matt färg? Då bildas det ju ett tunt gränsskikt på bilens yta, så att den blir halare genom luftmassorna .


Ett gränsskikt får du väl ändå. Det du vinner är väl mikroskopisk turbulens som fördöjer avlösningen/separationen på vissa ställen på bilen. Antingen ger det högre eller lägre toppfart, beror nog på hur bilen är formad. Provmåla du först!

_________________
Mikael Arnberg
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Mikael Arnberg skrev:
Max skrev:
Borde bilen inte gå fortare om man lackar den i en matt färg? Då bildas det ju ett tunt gränsskikt på bilens yta, så att den blir halare genom luftmassorna .


Ett gränsskikt får du väl ändå. Det du vinner är väl mikroskopisk turbulens som fördöjer avlösningen/separationen på vissa ställen på bilen. Antingen ger det högre eller lägre toppfart, beror nog på hur bilen är formad. Provmåla du först!

Det har du nog rätt i. Nu knäckte du mitt genomseriösa resonemang . Bara att bryta ihop och komma igen, alltså.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



detta var roligt.. men hur ska man göra med avgasystemet.. det går ju inte att ha 3 burkar under bilen så dom måste ju bort.. avgasystemet får man lägga under plåten annars eldar man väll upp allt som finns. nu skulle jag vilja ha ett lager aluplåt liggandes. ska botten vara helt slät eller kan det böjas lite längsled i front och bak.. hur gör man vid bakaxeln?

oj vad många tankar det blir

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Nikel skrev:
detta var roligt.. men hur ska man göra med avgasystemet.. det går ju inte att ha 3 burkar under bilen så dom måste ju bort.. avgasystemet får man lägga under plåten annars eldar man väll upp allt som finns. nu skulle jag vilja ha ett lager aluplåt liggandes. ska botten vara helt slät eller kan det böjas lite längsled i front och bak.. hur gör man vid bakaxeln?

oj vad många tankar det blir


Hela undersidan behöver inte vara slät. Börja med att lägga igen under motorn, där genereras mycket lyftkrafter och luftmotstånd av all luft som passerar in genom kylaren och ut under bilen. Börja dock med att montera en splitter. Först bör man jobba med att så lite luft som möjligt skall passera under bilen.

Varför gå över ån för vatten och inte se skogen för alla träden...... = först när resten av bilen är modifierad skall man börja släta till undersidan.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Racetech
Lite aerodynamik
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5935 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande