Skruva banåkabil
Volvo b234f 16V - bra motor?
1 besök senaste veckan (14396 totalt)
1, 2   >>
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Jag har sökt lite om volvos 16v version av rödblockaren B23/B230 men hittar förvånansvärt lite.

Den vanliga 8-ventilaren verkar ju vara en väldigt stryktålig motor med hög effektpotential, har hört siffror runt 280 hk för rallycrossmotorer. Till skillnad mot de flesta moderna motorer har den ett ganska roligt borr/slag-förhållande med sina 96 mm borr och 80 mm slag.

16V toppen är en cosworth-design, förbränningsutrymmet liknar C20XE, vilket verkar vara en hygglig design. Ovala portar osv, inga konstigheter. Den borde inte vara sämre än 8-ventilersvarianten.

Med 2,3 liter och 16v, och dessutom inte allt för svår att få tag på, borde detta vara en poppis motor att hänga i diverse hobbybilar. Så varför ser man den så sällan?

_________________
MSLS #24
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
robber
Ekerö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 4667



William Ekström skrev:
Jag har sökt lite om volvos 16v version av rödblockaren B23/B230 men hittar förvånansvärt lite.

Den vanliga 8-ventilaren verkar ju vara en väldigt stryktålig motor med hög effektpotential, har hört siffror runt 280 hk för rallycrossmotorer. Till skillnad mot de flesta moderna motorer har den ett ganska roligt borr/slag-förhållande med sina 96 mm borr och 80 mm slag.

16V toppen är en cosworth-design, förbränningsutrymmet liknar C20XE, vilket verkar vara en hygglig design. Ovala portar osv, inga konstigheter. Den borde inte vara sämre än 8-ventilersvarianten.

Med 2,3 liter och 16v, och dessutom inte allt för svår att få tag på, borde detta vara en poppis motor att hänga i diverse hobbybilar. Så varför ser man den så sällan?


TCP raggare mfl brukar bygga hemgjorda motorer av 16v topp mm. Kolla www.turboperformance.com . Där finns nog allt du behöver veta om motorn dock om takvingar coh kepsar med...

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
zero, zip, zilch, nada
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Den är väl ändå hyfsat vanlig som turbokonverteringsobjekt i bilar som mest går fort rakt fram? Vet iaf att Musen (www.topptrim.se) talar väldigt gott om flödena i den toppen
Hmm, vad kan en sån väga måntro?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det är den topp som enskilt flödat bäst av samtliga nämnda Mus testat, mao tom bättre än tex M3-toppar och andra "värstingar".

Mao, en riktigt bra bas som det är konstigt att fler inte ger sig på.

Vi måste nog se till att du får hänga med till Åtvid en dag för att lyssna på Rickys Amazon.
Den kör dom en sådan maskin i där det inte sparats på ngt när det byggts.
Den har dom varit och härjat kring 5 siffriga varvtal med.

Hör av dig så får vi göra en utflykt för att diskutera ämnet med byggaren själv.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Intressant!


Jo jag hänger gärna med ut till Åtvid en sväng.

_________________
MSLS #24
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15405



16ventilaren har väl inte används så mycket i tävlingssvängen eftersom 8ventilaren är effektivare i många reglementen.

Annars har väl rödmotorn suttit i nästan allt, allt från DTM Mercs till BMW M1. Kollar man lite i reglementen så har den nästan oligopol (hur många har 2,5L 2ventiler/cylinder som en gräns...).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Niklas Falk skrev:
16ventilaren har väl inte används så mycket i tävlingssvängen eftersom 8ventilaren är effektivare i många reglementen.

Annars har väl rödmotorn suttit i nästan allt, allt från DTM Mercs till BMW M1. Kollar man lite i reglementen så har den nästan oligopol (hur många har 2,5L 2ventiler/cylinder som en gräns...).


Sant och det är väl den stora anledningen.

Inom Rallycross är 16v dock poppis...i volymer mellan 2,7 och 3 liter...
Effekter på rätt sida 400hk talas det om. igen

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Daniel Steiner
Lund
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4189

Hjälpmoderator

Andreas Lidström skrev:
Niklas Falk skrev:
16ventilaren har väl inte används så mycket i tävlingssvängen eftersom 8ventilaren är effektivare i många reglementen.

Annars har väl rödmotorn suttit i nästan allt, allt från DTM Mercs till BMW M1. Kollar man lite i reglementen så har den nästan oligopol (hur många har 2,5L 2ventiler/cylinder som en gräns...).


Sant och det är väl den stora anledningen.

Inom Rallycross är 16v dock poppis...i volymer mellan 2,7 och 3 liter...
Effekter på rätt sida 400hk talas det om. igen



Ja nu kör man med 16v
Hoppas de kommer släppa den i rally snart med, fast bara för 2.3 och 2.5 såklart.

_________________
Daniel Steiner
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004
Inlägg: 209



Personligen gillar jag en b230f ombyggd till 16v bättre än orginal 16v motor men det går bra att köra med vilken som.
Har en själv som står i garaget och fryser i väntat på att få kompressorkitet monterat. (Lysholm)

Finfin motor, kör så det ryker.

_________________
Markus Gillerstedt
Ford Mustang 1975
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
PaZ
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 682



Det finns en hel den info om denna motor på www.savarturbo.se deras forum är en guldklimp för motortrimningsintresserade.

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



Andreas Lidström skrev:
I Rallycross är 16v dock poppis...i volymer mellan 2,7 och 3 liter...


Jamenvisst, lillhemsken ska ju få sin i julklapp!


_________________
/Nicke Lindgren
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



[quote="robber"]
William Ekström skrev:


TCP raggare mfl brukar bygga hemgjorda motorer av 16v topp mm. Kolla www.turboperformance.com . Där finns nog allt du behöver veta om motorn dock om takvingar coh kepsar med...


och vad menar du med detta
Är jag också raggare då

_________________

--VVTS--
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
PaZ skrev:
Det finns en hel den info om denna motor på www.savarturbo.se deras forum är en guldklimp för motortrimningsintresserade.

/ Pär


oj där kan man spendera timmar!

Hur har jag kunnat missa den siten?

_________________
MSLS #24
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



åker med en sådan till vardags. extraktor, omjusterad insugskam, och MS. ingen balansaxelrem.

går förvånansvärt fint och har ett mkt bra register. vilket kan tyckas saknas i motorn orginal.
just p.g.a av det fina registret som går att få till går det att skoja på bilar som är motorstarkare.

men som sagt, skulle nog oxå bygga på en vanlig 230underdel. (234 har ett eget motorblock)
anledning till detta är att det bli billigare vid ett eventuellt ras, då 230underdelar finns i massor.

och strokade motorer med ordentligt preppade toppar lämnar över 300sträcket.
att närma sig 250 hk med orginalkammar verkar inte vara några problem.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
igmab
Horred
Här sen Dec 2004
Inlägg: 70



Andreas Lidström skrev:
Inom Rallycross är 16v dock poppis...i volymer mellan 2,7 och 3 liter...
Effekter på rätt sida 400hk talas det om. igen

Rätt eller fel sida... Finns ingen Volvo 16V i rallycross som passerat 400hk. Inte i sugutförande i alla fall.
Men dom "värsta" går inte dåligt.

/Martin

_________________
Martin Claesson www.igmab.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15405



slettet

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
igmab
Horred
Här sen Dec 2004
Inlägg: 70



Förlåt
Skall ändra.

/Martin

_________________
Martin Claesson www.igmab.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3181



igmab skrev:
Andreas Lidström skrev:
Inom Rallycross är 16v dock poppis...i volymer mellan 2,7 och 3 liter...
Effekter på rätt sida 400hk talas det om. igen

Rätt eller fel sida... Finns ingen Volvo 16V i rallycross som passerat 400hk. Inte i sugutförande i alla fall.
Men dom "värsta" går inte dåligt.

/Martin


Köhlers motor som Urban Bergström körde med är väl den vassaste 16v vad jag vet och den låg kring 360hk. Är en 3l byggd på 230 block för att slippa balansaxeln. För att närma sig dom effekterna med en 8v är dom tvugna att ta till EVo toppen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
igmab
Horred
Här sen Dec 2004
Inlägg: 70



Dom värsta EVo som är bromsade hos Kent ligger på ungefär 320-330hk. Jonas Andersson har väl dock hittat några pållar till. Då med sprut och rullspjäll i stället för Mikuni.
Tror nog som du säger Niklas att Urbans motor (är för övrigt Öhman som äger den idag) är den värsta 16V, men om den lämnar så mycket som 360hk... Men som vanligt, så skiljer det en del mellan bänkarna. Dock använder sig både Köhler och Kent av SF901(2)-bänkar. Båda dessa bänkar är kalibrerade av Superflow Europe, så dom "borde" stämma hyggligt mot varandra.

/Martin

_________________
Martin Claesson www.igmab.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Daniel Steiner
Lund
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4189

Hjälpmoderator

igmab skrev:
Dom värsta EVo som är bromsade hos Kent ligger på ungefär 320-330hk. Jonas Andersson har väl dock hittat några pållar till. Då med sprut och rullspjäll i stället för Mikuni.
Tror nog som du säger Niklas att Urbans motor (är för övrigt Öhman som äger den idag) är den värsta 16V, men om den lämnar så mycket som 360hk... Men som vanligt, så skiljer det en del mellan bänkarna. Dock använder sig både Köhler och Kent av SF901(2)-bänkar. Båda dessa bänkar är kalibrerade av Superflow Europe, så dom "borde" stämma hyggligt mot varandra.

/Martin



Det har inte blandats ihop med vridet?

_________________
Daniel Steiner
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
igmab
Horred
Här sen Dec 2004
Inlägg: 70



Svartlock skrev:
Det har inte blandats ihop med vridet?

Kan ju vara så. Urban's motor lämnade i närheten av 400Nm.
EVo-spisarna vet jag, ligger också i närheten av 400Nm.

/Martin

_________________
Martin Claesson www.igmab.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Skruva banåkabil
Volvo b234f 16V - bra motor?
1 besök senaste veckan (14396 totalt)
1, 2   >>