Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Vikt mot grepp
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6616 totalt)
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Har haft många heta diskussioner med många om ämnet förhålladet bilvikt/grepp. Att en tung bil (ex 1000kg) rimligen borde ha en dubbelt så hög centrifulkraft i kg som en lätt (ex 500kg). Den tunga bilen borde ju dock kompensera en stor del av detta med sitt dubbla marktryck. Vad jag undrar är om bilarna är identiska bortsett från vikten, kommer den tunga bilens höga marktryck med mer grepp kompensera den högre centrifulkraft har får genom böjen??? och när jag ändå är igång... Om jag byter till bredare däck på bilarna så att jag får dubbelt så mycket anläggningsyta, hur mycket mer grepp borde jag få med tanke på att anläggningsytan nu halverat sitt marktryck (kg/cm3). Var det två likadana frågor jag ställde eller?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Steg 1 är att glömma att friktienen(my) är en konstant för ett däck.
Utan my är berodende på vertikal-lasten som ligger på däcket.
Mao my sjunker med ökad last.

Det kommer ge att en lätt bil alltid kommer gå fortare i en böj om allt annat lika samma för utom vikten.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



fuling skrev:
Steg 1 är att glömma att friktienen(my) är en konstant för ett däck.
Utan my är berodende på vertikal-lasten som ligger på däcket.
Mao my sjunker med ökad last.

Det kommer ge att en lätt bil alltid kommer gå fortare i en böj om allt annat lika samma för utom vikten.

My beror väl i första hand på vertikallast dividerat med däckets kontaktyta, dvs en tung bil med breda däck har ungefär samma my som en lätt bil med smala däck.
Dock kanske det finns ett visst lastberoende hos däcksidorna men det borde vara möjligt att kompensera genom att välja styvhet anpassad mot vikten.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Fz=vertikal last
Fy=sidolast
my=Fy/Fz

Det är så man brukar ange ett däcks grepp
Som sen påverkas av ett gäng fatotrer till bla camber, temp mm mm mm mm

edit:
Lite intresank läsing
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5641

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
fuling skrev:
Ja däcksytan är intresnakt men den är bökig att få reda på.

Fz=vertikal last
Fy=sidolast
my=Fy/Fz

Det är så man brukar ange ett däcks grepp


Har jag fattat formeln rätt så skulle ett bredare däcks fördel med större kontaktyta räknas bort helt med det lägre kontakttryck som blir, eller???

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ja om my är en konstant för däcket, men det är den inte det utan en variabel av Fz, camber, slip mm mm.

Vart det bökigt nu? japp det är det

Edit:
Bredare däck får högre my vid samma Fz

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
OK... För att hålla oss borta från allt för mycket grekiska och tänker ett accerlationsprov.
0 camber, 0 toe osv... borde nu tagit bort en hel del jobbiga parametrer
Så.. nu ska alltså min vw med 75 hk som lätt spinner loss med sina 175/70-14 även göra detsamma med ett par 315mm breda däck med samma gummiblandning? Känslan säger att den nog inte riktigt skulle orka det, eller???
Citat:
Har jag fattat formeln rätt så skulle ett bredare däcks fördel med större kontaktyta räknas bort helt med det lägre kontakttryck som blir, eller???

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Inte viste jag att jag skrev grekiska, jag kan knappt skriva svenska

ja du är på rätt spår ett bredare däck ger bättre grepp så med stösta sannolikhet skulle din holk få svårt att spinna med 315:orna.
Bara för att jäv... så får man max grepp med lite spinn och hur mycket spinn är också relaterat till belsatingen vertikalt.

Sen om man skall se greppet relaterat till yttrycket eller till belstingen(vertikalt) spelar inte så stor roll.
Bara man inser att friktinen inte är en konstant.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Sen kan man fundera på hur vikten bygger värme också.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Vad jag egentligen undrar är hur mycket grepp vinner man med att gå upp i dimension (bredd)?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Vad jag egentligen undrar är hur mycket grepp vinner man med att gå upp i dimension (bredd)?


Vad skall man uttrycka svaret i??
Antal g i en böj?
Meter bromssträcka?
Tidsvinst runt en bana?
Eller i vilken sort?

I vilken sort du än väljer så pratar grepp torr asfalt så är alltid brädare däck bättre.
om vi vi bara pratar bredd allting för övrikt lika samma.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Citat:
Vad skall man uttrycka svaret i??


Jag vet inte, eftersom my är en variabel har den sabbat hela tråden, det var ju tråkigt

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



MaZ skrev:
Sen kan man fundera på hur vikten bygger värme också.

thumbs up
Därför har jag köpt smalare däck

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Därför har jag köpt smalare däck


Behöver du smalare däck för att få upp tempen åker du för långsamt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



fuling skrev:
Citat:
Därför har jag köpt smalare däck


Behöver du smalare däck för att få upp tempen åker du för långsamt


Jaja.....det har jag hört förut men nu var det ju bara lite smalare jag köpte...gick ner till 195 från 285

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Jaja.....det har jag hört förut men nu var det ju bara lite smalare jag köpte...gick ner till 195 från 285


ojdå kör du så LÅNGSAMT

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Jag vet inte, eftersom my är en variabel har den sabbat hela tråden, det var ju tråkigt


Jag kan bara gör en överslag men typ dett
175 --> 0,98
185 --> 0.99
195 --> 1
205 --> 1,01
215 --> 1,02
225 --> 1,03

Detta är vad my( my=Fy/Fz ) vid samma Fz(vertikallast)


Bredd   my   v [km/h]   tid [s]   ds
175   0,98   111,6   10,13   -7,7
185   0,99   112,2   10,08   -6,2
195   1   112,8   10,03   -4,6
205   1,01   113,3   9,98   -3,1
215   1,02   113,9   9,93   -1,5
225   1,03   114,4   9,88   0,0


OBS det är ingen sanning utan ca vilken stor lek som gäller för gatdäck fid en viss last.

ds=antal meter man är efter bilen med 225 om allt annat är lika samma.
Räknat på en kurvadie på 100m och böjen är 180grader.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Jag vet inte, eftersom my är en variabel har den sabbat hela tråden, det var ju tråkigt


Jag kan bara gör en överslag men typ dett
175 --> 0,98
185 --> 0.99
195 --> 1
205 --> 1,01
215 --> 1,02
225 --> 1,03

Detta är vad my( my=Fy/Fz ) vid samma Fz(vertikallast)


Bredd   my   v [km/h]   tid [s]   ds
175   0,98   111,6   10,13   -7,7
185   0,99   112,2   10,08   -6,2
195   1   112,8   10,03   -4,6
205   1,01   113,3   9,98   -3,1
215   1,02   113,9   9,93   -1,5
225   1,03   114,4   9,88   0,0


OBS det är ingen sanning utan ca vilken stor lek som gäller för gatdäck fid en viss last.

ds=antal meter man är efter bilen med 225 om allt annat är lika samma.
Räknat på en kurvadie på 100m och böjen är 180grader.


Ja, vad ska man säga? Det är ju fantastiskt att du orkar peta ihop en sådan lista (grekiskan är nu förstårlig)

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



MaZ skrev:
Sen kan man fundera på hur vikten bygger värme också.


Är inte däckstempen rätt så får man köra med annan gummiblandning. Det betyder mjukare gummi när däcken är bredare. Kylytan ökas ju även den med bredare däck. Sedan får man även annan form på fotavtrycket med bredarte däck, det blir bredare men kortare. Det ger en fördel slippmässigt i kurvan
då slippvinkeln ligger längsledes körriktningen, så det är inte bara µ som ger skillnad fäste.

Eftersom lufttrycket i däcket ger en kontaktyta som motsvaras av belastningen som vilar på däcket så följer att vi måste sänka däckstrycket för att få mer kontaktyta med ett bredare däck. Nu är det inte riktigt sant eftersom däcksstommen har en viss inverkan. Men det finns bilder på min site om detta. http://www.hemipanter.se

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Eftersom tråden spårat åt ett annat håll.
Hur mycket förlorar man i att gå upp i däcksbredd Visavi acc ooch toppfart (Rullmotståndt.ex)

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



cat7even skrev:
Eftersom tråden spårat åt ett annat håll.
Hur mycket förlorar man i att gå upp i däcksbredd Visavi acc ooch toppfart (Rullmotståndt.ex)

Det har penetrerats av olika chassiegubbar men man vinner mer än man förlorar med bredare däck.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Vikt mot grepp
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6616 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande