Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech inloppsutformning för förgasare | 1 besök senaste veckan (2369 totalt) |
Har liten fråga vilken av dessa två förgasarinlopp som kan tänkas vara lämpligast. Flöde av luft för ungefär 50 hästar genom förgasaren.
Motstående vägg kan inte flyttas så om alternativet med den längre förgasaren är mindre lämpligt får jag korta den (finns material så den kan göras som skissen under). Gärna enkel förklaring varför man tycker på ett visst sätt (eller varför det är så :-) ) _________________ Roland Johansson |
||
Jag skulle gå på den kortare varianten om det inte finns en speciell anledning att ge sig på den längre. Då det är en sugmotor (?) vill man ha så "ren" luft som möjligt in. Det vill man ju alltid iofs. Hindret för massflödet är mindre för den kortare varianten.
Rotade runt lite bland mina böcker och jag hittade mått på hur stor krökningsradien ska vara i förhållande till rör-diametern detta för att mininmera förlusterna in i röret. Skicka ett PM så får du uppgifterna Skulle även försöka ordna krökningen så att den går runt 180 deg istället för 90 som nu med hänvisning t ovan. Någon som vet bättre får gärna rätta mig. Tobbe _________________ Torbjörn Gustavsson Mitt Cayman "bygge": https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316869 |
||
Det är det jag själv har i huvudet men då det är splitter nya förgasare känns det bättre att inte behöva sätta upp dem i svarven och korta ner dem... Men det får nog bli så. Och 180 grader runt finns det inte material till. _________________ Roland Johansson |
||
Vad är det för heligt med väggen?
Kan du inte buckla till den eller göra hål i den alls? Är det en scirocco? Kan du då inte vinkla upp tratten så att du kommer i den "övre plåten" på brandväggen, den framför fläkten? Du kan ju låta trattarna suga luft där istället. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Det är inte Sciroccon, men en principiell fråga som fler kan ha nytta av. Går inte att göra mer plats och görs det hål i väggen kommer det bli ett otäckt sug som drar ut bensin ur förgasaren i högre fart (provat) så det alternativet finns inte heller. Sciroccon har ingen överdel på brandväggen och den motor som kommer användas där har insuget framåt. _________________ Roland Johansson |
||
Så du skall ha in ytterligare vägg för insugslåda/filter mellan där och troligtvis lite frigång mellan dessa för att ta upp motorrörelser eller är det där låda/filter-väggen vi ser?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Det där är någonting med hälften så många hjul och ungefär 2,5ggr högre litereffekt i motorn (sugmotor) än det mesta här inne. Och absolut filterlöst. Förgasarna sitter på sidan och gillar inte förbiblåsande vind... För Sciroccon blir det nog spjällhus och trattar, men inte säkert än. Förgasare ligger och lurar någonstans i minnet fortfarande. _________________ Roland Johansson |
||
-Läste någonstans att minimum avståndet från tratt till luftfilter skall vara 20mm, dvs om man exempelvis har ett K/N-modell med plåt rakt framför eller för den delen ett skumfilter. En insugstratt suger (väl?) den mesta av luften bakifrån...runt hörnet.
_________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||
en vettig krök med 40mm innerdiameter och vettig böjradie kommer inte gå in på det utrymme som finns tillhanda. Det är inte åverkan att trimma, och det finns folk som lever på att göra förgasare. De har redan genomgått en hel del slipande för att bli som jag vill så en vända i svarven om är inte problemet. De förgasarna som byts ut är kortare och dessa kan kortas och bli likadana får det bli så, det verkar ge tillräckligt med pulver. Varför de byts ut är att de är 1mm större diameter än de gamla _________________ Roland Johansson |
||
Racetech inloppsutformning för förgasare | 1 besök senaste veckan (2369 totalt) |