Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Extraktorrör, utformning efter kollektor
1 besök senaste veckan (2004 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120


Trådstartare
Med den helt plötsliga kovändningen i mitt projekt, dels från i stort sett dammsamlande och bilen monterada ala Jeppson till att saker börjar hända så valdes turbo bort också. Nu blir det atmosfärisk motor. Som tur är kan ju flänsar mot toppen användas vidare

och då ska det tillverkas avstämt grenrör. Ett 4-1 system är det som ligger till hands, merge-kollektor. Bästa avslutningen på det verkar vara en megafon med liten motkona, tittar man på motOGP hojarna har ju alla gjort megafoner efter detta sätt där också.

Nu är problemet att jag måste ha en massa rör efter megafonen för att leda bort avgaserna till bakdelen på bilen så den kan köras på gata.

Ska man låta megafonen mynna i ett större rör som sedan håller diametern hela vägen bak och med någon fullflödesdämpare för att kanske få ner ljudet? Eller finns det något bättre sätt? Som är nästan gatlegalt i alla fall...
Eller får man spola iden med megafon om man inte kan avsluta med den?

_________________
Roland Johansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag TROR att det mästa ligger i rörlängderna innan kollektorn.

Nyfiken i en strut, hur gör du för att stämma av rörländrena?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120


Trådstartare
fuling skrev:
Jag TROR att det mästa ligger i rörlängderna innan kollektorn.

Nyfiken i en strut, hur gör du för att stämma av rörländrena?


Har inte kommit sååååååå långt än. Men tänkte försöka göra röret justerbart så man kan åka några centimeter framåt och bakåt utan att använda kap och svets...

Exempelvis Burns kollektorer har lite större rör i kollektorn, lite längre sådant rör så ska man kunna skjuta kollektorn åt lite olika håll. Upptäcker man att man behöver ännu kortare får man kapa lite och sedan testa vidare.

I värsta fall får man väl göra 2 uppsättningar med lite olika längder annars.

Tror ju själv att det mesta ligger tidigare men när man ändå har svetsen igång kan man ju lägga någon timme till om man kan göra det lite bättre. Megafondelen används där jag sett det som avslutning (ej ljuddämpning) men någonstans kom funderingen att det borde gå att använda även innan sista biten kanske. Men hur det ska se ut efter har jag inte någon koll på.

_________________
Roland Johansson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Ska man försöka likna "fri atmosfär" kanske efter kollektorn?

Typ en sån här.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23954&highlight=atmosf%E4r

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Racetech
Extraktorrör, utformning efter kollektor
1 besök senaste veckan (2004 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande