Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 45, 46, 47   >>
18 besök senaste veckan (649033 totalt)
rsmats
åkersberga
Här sen Sep 2008
Inlägg: 12



Hej Hur mycket flyttade du in det övre hålet på din porsche spindel ? Jag har monterat 944:a spindel på bilen men inser att camber vinkeln blev lite ogynsam !!!

_________________
mats andersson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag såg att du (din bil iallafall) var på Biltema och handlade delar idag.
Eftersom det bland annat låg en multimeter i passagerarsätet så misstänker jag att den inte går riktigt bra än.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Jag var ut och körde istället för att svara här - ibland måste man prioritera...

Tack för alla "grattis". Det känns riktigt gött att kunna köra bilen igen. Tråkigt bara att saisongen är slut snart.

@Freddan72:
Turbo är en Garrett från en 170hk saab. Det är allt jag vet. Jag tänkte ladda 0.5 - 0.6.
En typ4 motor hade säkert varit en bättre motor att börja med, men nu lär jag mig tekniken - sen är det ju rätt enkelt att byta ut grundmotorn... 200hk med en 2l turbo typ4 är kanske nästa steg...

@rsmats:
Det finns en bild på första sidan. Jag tror det var 3mm - du kan ju jämföra med hålets diameter (12mm). Dessutom kör jag Golfens excenterskruvar. Det finns en del olika Porschespindlar - jag tror det är bättre du mäter själv.

@Niße:
Jag försökte gömma bilen, men det gick tydligen sådär. Du har kört svart Passat antar jag ?
Nej jag köpte inte till bubblan, det var en batteriekabel till Smarten jag köpte och Voltmetern har jag för kolla bränsletrycket.

I helgen körde jag några fullastsvep med olika tändningssättningar och ikväll skruvade jag lite på wastegatearmen. återstår att ser hur mycket laddtryck det blir nu.

fortsättning följer...

_________________
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Det hade varit kul om du lagt upp grafer på din mapp, t.ex. laddtryck, tändning och lambda.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



oje skrev:
........Du har kört svart Passat antar jag ?.......


Nej, men grön. Men det var alltså den som stod intill din gule.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Nils Classon skrev:
oje skrev:
........Du har kört svart Passat antar jag ?.......


Nej, men grön. Men det var alltså den som stod intill din gule.


oj, att det händer mig. Jag som hade en grön 325:a och alla trodde den var svart...

Grafer kommer. Jag hade inte så mycket tid igår kväll.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Kurver, grafer... hmmm

Lambda, tändning.. Visst skulle jag kunna plocka fram de, men hur kul är det ?
Jag satte mig ner för utverdera mina tändningssvep, men konstigt nog fick jag fram en effektkurva - mycket roligare att titta på. Det ger också en indikation hur långt kvar det är till 120hk målet.

De ljusare kurvorna visar effekt och moment med förgasare och utan turbo 2006.
De nya kurvorna är inte lika nogranna beräknade, men jag tror de visar snarare för lite än för mycket effekt.

145Nm och 78hk låter inte mycket men det är en effektökning med 30% med bara 0.2bar laddtryck.

Delar för laddtrycksstyrning med PWM ventil är beställda, men tills de sitter på plats måste jag skruva på wastegatearmen.

Mer tryck imorgon ???

_________________
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Hur räknar du fram domdär kurvorna?

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det är enkelt

Förutsättning är att du kan logga vagnshastighet eller motorvarvtal tidsupplöst. Signalen som du inte loggar måste du kunna mäta.

t.ex. Du loggar varvtal med styrsystemet och mäter hastighet med GPS.

Dessutom måste du veta bilens vikt mVehicle [kg], med förare - så som du kör.

- Den första mätningen skall ger dig förhållandet mellan motorvarvtal och bilens hastighet rGear# [kmh/rpm] (om du inte mäter både i samma logg) i hög växel. (Samma växel som du kommer använda för hela körning). Jag brukar köra 3000varv och mäta hastigheten.

- Sedan kör du 2 fullast repor på jämn rak väg. En åt det ena hållet och en tillbaka.
- Du börjar på hög växel och låg varvtal. Med turbomotor borde du har fullt öppen trottel och vänsterbroms innan mätningen (dvs. håller konstant låg varvtal med fullt öppen trottel)
- Mätningen börjar när du trampar plattan i mattan (sugmotor) eller släpper bromsen (turbomotor)
- Nu accelerera bilen till maxvarvtalet. Växla inte.
- När du når maxvarvtalet släpper du gasen och trampa ner kopplingen. Ingen broms.
- Rulla tills du kommer ner till din utgångshastighet.
- avsluta mätningen och kör en ny mätning åt andra hållet.

- Nu finns all data som behövs. Går hem och plocka fram datorn.

- Filtrera datan och beräkna:
    - bilens hastighet vVehicle [m/s] i meter per sekund (hastighet i kmh delat med 3.6)
    - bilens acceleration aVehicle [m/s²] (hastighet i m/s delad med tid mellan mätpunktarna)
    - motorvarvtal nEngine [rpm]


- Beräkna effekt P[kW] = vVehicle[m/s] * aVehicle[m/s²] * mVehicle[kg] / 1000
- Beräkna moment T[Nm] = aVehicle[m/s²] * mVehicle[kg] * rGear# [kmh/rpm] * 60 / (2*3.6*pi)

- Dela dina kurver i två accelerationskurvor Pacc# / Tacc# (positiv effekt /moment) och två utrullningskurvor Pdec# / Tdec# (negativ effekt / moment).
- Räkna ut medel mellan de 2 acc-kurvorna Pacc = (Pacc1 + Pacc2) / 2 osv. Och de 2 utrullningskurvorna. Nu skall du har en kurva av varje.
- Drar av dec kurvorna från acc kurvorna och du får motormoment och effekt. Ptot = Pacc - Pdec

- klar.

_________________
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Detta är underhållning! Grymt sätt att räkna ut effekt på.

Jag har inte kollat tråden på ett tag men det var underbart att se supporten på trasslet med tändsystemet.

Jag måste säja som olaf att 78 hk låter lite, men då jag körde "Bupplan" med den mindre motorn var det den absolut långsammaste bil jag kört. Procentuellt räknat tror jag olaf snart har gjort den brutalaste trimningsinsatsen i rejsas historia.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Kristoffer R skrev:
Procentuellt räknat tror jag olaf snart har gjort den brutalaste trimningsinsatsen i rejsas historia.


Hur brutalt min trimmning är såg jag igår. Med lite ökad laddtryck börjar kopplingen att slira. Mao blir det inte mer effekt i år.
Jag har hela vintern på mig att lösa problemet...

Nu blir det fokus på besiktning i slutet av oktober istället.

_________________
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



När kopplingen slirar av för mycket trimmning känner man sig nöjd

Vilken växellåda kör du med? Enkelgavlad?

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Njaa, lite tråkigkt är det ju att man måste byta koppling innan man kan har riktig roligt...

Koppling var en 5000km gammal LUK 200mm std. koppling.
Växellåda är en AT tror jag för IRS bakvagn. Jag förstår inte vad du menar med enkelgavlad.

_________________
Citera
arvidab
Bjuråker
Här sen Sep 2006
Inlägg: 109



Gött att du fått igång den!
Har fått igång min och "breakat" in kam, brottas nu dock med "resets" på MSet... >

Du har förmodligen dubbelgavlad låda, då enkelgavlad kom till modellåret -73.
Enkel- vs dubbelgavlad syftar på löstagbara sidorna till diffen (lådan), enkelgavlat är starkare.

_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Grattis! Inser mitt strul då jag mixade till en Weber-Marelli-tändstyrning på Jeguaren för ett antal år sedan var av ytterst enkel natur i jämförelse! Inget djupsinnigt elektroniskt då utan mycket brutalare grejer, som att den eftermonterade varvtalstriggskivan inte gick runt.... Det gick att se med ögonen

Se fram mot att få se den gula Bubblan på sprintarna igen thumbs up Eller varför ändå inte ta chansen cruisa lite på Falkenberg nästa vecka?

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Kul att läsa att det verkar bli färre och färre problem, snyggt jobbat. thumbs up
Men man känner sig lite så här när man läser om de olika motorstyrningsgrejerna ska erkännas.
D5 skrev:
Se fram mot att få se den gula Bubblan på sprintarna igen thumbs up Eller varför ändå inte ta chansen cruisa lite på Falkenberg nästa vecka?
Kunde inte sagt det bättre själv!

_________________
Peter Karlsson
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Nu har jag hittat svaret på växellåda frågan:

enkelgavlad, eller hur ?
Hur många torques klarar den på 3an och 4an ?

Jag kände mig för trött och för förkyld för sprinten. Synd att det är så tidigt, men mycket bättre än ingenting.

Falkenberg och även GTI klubben är lockande, men jag är i spanien just nu och kommer inte hinner med körningarna. tyvärr.

Barbapappa skrev:
Kul att läsa att det verkar bli färre och färre problem

Jag läste värre och värre - Det känns som någonting mellan färre och värre. Vill jag tycker att det går bra med mitt projekt måste jag bara kolla in i M3Jonas tråd. Där ser man ju hur dåligt det kan går och vad otur är.

_________________
Citera
arvidab
Bjuråker
Här sen Sep 2006
Inlägg: 109



Det där är helt klart enkelgavlad, var lite förvirad i mitt tidigare inlägg, du har ju en -73a.
Hur mycket de klarar har jag ingen aning om, men jonas linder kör ju original låda med 186 turbo-t4-hästar och 340nåt Nm.
Det viktiga är att undvika hjulhopp, det dödar verkligen växellådor. Har du cup-brace eller liknande? om inte är det nog bra att fixa då ett sånt styvar upp bakvagnen, dessutom är det enkelt att bygga.

_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det finns inte mycket (ingenting) på bilen chassi och drivlina som är original 73.
Cup brace är ju en självklarhet nu där jag måste byta koppling och har svets. Dvs. jag har ingen cup brace än.
Stora planer för vintern. Jag hoppas jag hinner med någonting..

_________________
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Låter bra att du har stora vinterplaner, det har vi nog alla

Hur upplever du fjädringen bak nu? Tillräckligt hård eller?
Tänkte om du har några planer på coilovers bak.

Cup-stagen tog bort mina hjulstuds på en gång så de hjälper verkligen.
Har 3-delat stag nu men har planer på att bygga ut dom till 5-delat.

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Jag är rätt nöjd med fjädringen som den är. Dvs. inga planer för coilover.
Det blir antagligen 3delat här också.

För 2 veckor sedan var det dags för biltvätt:


SVKGs nightmare/nattrally var första riktiga prov för bilen.

Det gick sådär. Inte bara att vi kom sist i alla kategorier, men bilen laddade också ur batteriet. Vi fick putta igång bilen 4 gånger under "tävlingen". Inte så roligt när det är mörkt och blött ute.
Bortsett från det hade vi riktig kul.
Riktig fina vägar, nightmare-väder med dimma och åska (ingen regn) och gott korv. Mycket bra !! thumbs up

Förrutom batteriet fanns ett (kännd) problem under körningen: Vid insugstryck under 80kPa kom ett visslande ljud från motorn. Tydligen insugsläckage. Till slut var det så högt att jag knappt vågade köra hem för inte väcka alla grannar 500m runt garaget.

Läcksökning:

Jag hittade en dålig svetspunkt och packningen mellan cylinderhuvud och insug var inte helt tät. Nu låter det inte lika illa längre, men det låter fortfarande lite...

Kollade även tändstift:

Stiftet till höger satt i cylinder 4 där det läckte. 3ans stift såg riktig bra ut.

Alla kablar är dragnar och baksätet är monterad (som ljudisolering och till besiktning)
Ny spolarvätskepump monterad. Äntligen riktig tryck och även här tanke på besiktning.
Handbroms justerad, men det krävs antagligen en omgång till innan besiktningen.

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 45, 46, 47   >>
18 besök senaste veckan (649033 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande