Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 45, 46, 47 >> 47 besök senaste veckan (649015 totalt) |
Fan också
Det börjar ju likna ett koncept jag funderat på ett antal år , som sagt allt man funderar på är gjort nångång redan Hur tänker du med chassit/hjulupphängninar? Skall du bygga ett helt nytt rörramschassi och använda bärarmar, spindlar m.m. från Boxtern? Inte fancy A-armar runt om justerbara i alla omöjluiga vinklar? För mig när man lägger sig på denna nivå skulle man lika gärna satsa på eftermarknads styrsystem, dels för kommande uppgraderingar (TURBo ) och enkelheten, nåja. Även för anpassning av motorkaraktären i en mycket lättare bil. Hursomhelst, bygget kommer att förljas [lägger tråden i bevakning]klick[/lägger tråden i bevakning] |
||||
Chassis och hjulupphängning kommer från boxstern. Det är mycket enklare och jag antar att det är svårt att förbättra ett porschechassis. Vad det gäller styrsystem tänkte jag också länge på att går till eftermarknad direkt, men även där kommer det blir mycket mer jobb och pengar. Jag vill ut och köra Det blir kanske D2 coilovers med justerbara topplagringar. Nån som har bra eller dåliga erfarenheter ?
Ja visst skal jag köra, men jag nöjer mig med 0.2bar laddtryck. SVKG Falkenberg är redan bokad och turbogrenrör är på plats. Provkörning till helgen kanske.. _________________ |
||||
Det går långsamt som vanligt:
Bubblan har fått tillbaka turbon. Jag har t.o.m. monterad ett värmesköld. Snart är våren här Äntligen har jag fått bort instrumentbrädan och balken under. Aldeles för många kablar - undrar om jag någonsin får ordning på detta _________________ |
||||
Underbart projekt med bubblaboxtern!
Har gått i liknande planer jag med... Det har nog de flesta typ 1 ägare gjort någon gång Projekt som detta gör att man får ny energi att göra klart sina egna projekt. Kämpa på o se nu till att ta detta projekt i hamn Helt plötsligt känns det inte lika roligt att åka runt med ett bojsänke i ändan på bilen... Mittmotor det vore nåt de... _________________ Henrik Sundberg VW typ 1 -71 TIC bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul |
||||
Man blir lite rädd när man ser hur många projekt som läggs ner. Den genomsnittliga löptiden på sådana projekt är också lite oroendeväckande. Jag har klarat turbokonverteringen, hur mycket svårare kan det vara att byta motor ?? Det senaste från garaget: "Framvagn på ostädat garagegolv" _________________ |
||||
Tänkte bara tipsa om ett litet projekt som kanske kan ge lite extra inspiration :
http://www.bugster.at/_produktion/de _________________ Johan Thunmarker |
||||
Som Arvid sa:
Eller som jag själv skrev: "Det finns inget som inte har gjorts med en bubbla." men när jag skrev det trodde jag fortfarande att jag var ensam/först med Boxster drivlinan. Det här gör ont - även om huvudsyftet var och är att får en snabb bubbla. Tyskar och österikare gillar inte varandra särskilld mycket ;-) Förslaget om att använda Porsches "bottenplatta" dyker upp hela tiden från olika håll. Det finns några anledningar varför jag fortfarande tror på rörram: - SFRo gillar inte självbärande konstruktioner (om man har byggd det själv) - Det kommer blir mycket pyssel att matcha de 2 delarna - Jag är lite osäker om Boxstern är 100% rak - (Boxstern är högerstyrd) Dags att prata med SFRo... _________________ |
||||
Ha ha Man får aldrig vara ensam.
Det enklaste förefaller ju att bygga egen rörram och bulta dit hjulupphängningar och div. Men att höra med SFRo, e nog bäst. Får för mig att det är mer rejsigt med rörram också. |
||||
Nej, du förstörde inte dagen. Den blev jättebra: Lite bilder från SVKGs vårträff på Falkenberg (saxat från eftersnackstråden) (c) Barbapappa EDIT: (c) Nisse Bästa varvtid var 59.8 (två gånger) mätt med RaceChrono. Dessutom vägde jag bilen när jag kom hem: 834kg med ~15l bränsle (mätare mellan 1/4 och 1/2) och hjälm => ~820kg tom. _________________ |
||||
Den oranga en bit ner på denna sida verkar vara ett linande bygge.
http://www.germanlook.net/forums/sho _________________ Henrik Sundberg VW typ 1 -71 TIC bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul |
||||
Även i garaget händer det nåt.
Jag kom på att det inte finns nån anladning varför momentkurvan skulle går ned efter maxmomentet. => mer boost, mer power Teorin är enkelt. Jag försöker över hela varvtalsspannet vara så nära kopplingens maxmoment som möjligt. I praktiken behöver jag bara lite komponenter till sprutet och en PWM ventil. PWM styrning på plats (det börjar blir trångt) VR = varvtalsgivare IGN = 2 slutsteg för COP tändning (wasted spark) BoOST = slutsteg för laddtrycksstyrning och ventilen: Med enbart tändning på fungerar det perfekt. Jag kan styra ut olika PWM signal och ventilen öppnar och stänger som den skall, MEN så fort jag starar motorn försvinner signalen till PWM ventilen. Till och med "lampan" som indikera ladtrycksreglering i megatune slocknar. Det ser ut som en klockren kalibreringsmiss, men jag har gåt genom "alla" 5 inställningar för laddtrycksstyrning flera gånger utan framgång. Ideer någon ? Jag utesluter hårdvara eftersom lampan i mjukvaran inte lyser. Jag lägger upp bilder på kalibreringen i morgon.. _________________ |
||||
Inget att tillägga egentligen, men att få till ett boost control är rätt tidskrävande och ibland inte helt möjligt att få helt som man vill.
Kul dock att du kämpar på, så kan jag kopiera det sen |
||||
Det ser jag varje dag på jobbet Målet är att får ut olika pwm signal beroende på TPS och varv. Regleringen skiter jag i. _________________ |
||||
Under "Boost controller Parameters" så är "Typical ambient pressure" satt till 100kPa.
Detta innebär att ventilen inte kommer att aktvieras alls under 100kPa. På tomgång har du garanterat under 100kPa så därför aktiveras inte funktionen. om du skulle ut o köra lite och bygga laddtryck så skulle du se att den vaknar till liv. Du kan testa att sätta detta värde till typ 10kPa så ser du att den fungerar som den ska även på tomgång. _________________ Henrik Sundberg VW typ 1 -71 TIC bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 45, 46, 47 >> 47 besök senaste veckan (649015 totalt) |