Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 45, 46, 47   >>
65 besök senaste veckan (649011 totalt)
arvidab
Bjuråker
Här sen Sep 2006
Inlägg: 109



Fan också















Det börjar ju likna ett koncept jag funderat på ett antal år thumbs up, som sagt allt man funderar på är gjort nångång redan

Hur tänker du med chassit/hjulupphängninar? Skall du bygga ett helt nytt rörramschassi och använda bärarmar, spindlar m.m. från Boxtern? Inte fancy A-armar runt om justerbara i alla omöjluiga vinklar?
För mig när man lägger sig på denna nivå skulle man lika gärna satsa på eftermarknads styrsystem, dels för kommande uppgraderingar (TURBo ) och enkelheten, nåja. Även för anpassning av motorkaraktären i en mycket lättare bil.
Hursomhelst, bygget kommer att förljas [lägger tråden i bevakning]klick[/lägger tråden i bevakning]

_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



oj jäklar, här ska det hända grejer!
Ska du inte köra med bilen i år heller?

_________________
Peter Karlsson
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Arvid B skrev:
Det börjar ju likna ett koncept jag funderat på ett antal år thumbs up, som sagt allt man funderar på är gjort nångång redan

Hur tänker du med chassit/hjulupphängninar? Skall du bygga ett helt nytt rörramschassi och använda bärarmar, spindlar m.m. från Boxtern? Inte fancy A-armar runt om justerbara i alla omöjluiga vinklar?
För mig när man lägger sig på denna nivå skulle man lika gärna satsa på eftermarknads styrsystem, dels för kommande uppgraderingar (TURBo ) och enkelheten, nåja. Även för anpassning av motorkaraktären i en mycket lättare bil.
Hursomhelst, bygget kommer att förljas [lägger tråden i bevakning]klick[/lägger tråden i bevakning]

Chassis och hjulupphängning kommer från boxstern. Det är mycket enklare och jag antar att det är svårt att förbättra ett porschechassis.
Vad det gäller styrsystem tänkte jag också länge på att går till eftermarknad direkt, men även där kommer det blir mycket mer jobb och pengar. Jag vill ut och köra
Det blir kanske D2 coilovers med justerbara topplagringar. Nån som har bra eller dåliga erfarenheter ?

Barbapappa skrev:
Ska du inte köra med bilen i år heller?

Ja visst skal jag köra, men jag nöjer mig med 0.2bar laddtryck. SVKG Falkenberg är redan bokad och turbogrenrör är på plats. Provkörning till helgen kanske..

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det går långsamt som vanligt:

Bubblan har fått tillbaka turbon. Jag har t.o.m. monterad ett värmesköld.

Snart är våren här


Äntligen har jag fått bort instrumentbrädan och balken under. Aldeles för många kablar - undrar om jag någonsin får ordning på detta

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
En milstolpe i rivningsprocessen: Jag har fått ut hela kabelmatta.


Ser inte mycket ut på bilden men det är verdamt tungt.

Nu är bara framvagnen kvar och sedan kann jag ställa karossen åt sidan.

_________________
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Underbart projekt med bubblaboxtern!
Har gått i liknande planer jag med... Det har nog de flesta typ 1 ägare gjort någon gång

Projekt som detta gör att man får ny energi att göra klart sina egna projekt.
Kämpa på o se nu till att ta detta projekt i hamn

Helt plötsligt känns det inte lika roligt att åka runt med ett bojsänke i ändan på bilen... Mittmotor det vore nåt de...

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Henrik Sundberg skrev:
Kämpa på o se nu till att ta detta projekt i hamn


Man blir lite rädd när man ser hur många projekt som läggs ner. Den genomsnittliga löptiden på sådana projekt är också lite oroendeväckande.

Jag har klarat turbokonverteringen, hur mycket svårare kan det vara att byta motor ??



Det senaste från garaget: "Framvagn på ostädat garagegolv"

_________________
Citera
Jonas H
Vallentuna / Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 111



Kul projekt. Kapa ur Boxern så mycket du kan av alla fästen så blir det mycket enklare. Lycka Till. thumbs up

_________________
Jonas Haag
Citera
tumba
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 70



Tänkte bara tipsa om ett litet projekt som kanske kan ge lite extra inspiration :

http://www.bugster.at/_produktion/default.html

_________________
Johan Thunmarker
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Som Arvid sa:

Eller som jag själv skrev: "Det finns inget som inte har gjorts med en bubbla." men när jag skrev det trodde jag fortfarande att jag var ensam/först med Boxster drivlinan.
Det här gör ont - även om huvudsyftet var och är att får en snabb bubbla. Tyskar och österikare gillar inte varandra särskilld mycket ;-)

Förslaget om att använda Porsches "bottenplatta" dyker upp hela tiden från olika håll. Det finns några anledningar varför jag fortfarande tror på rörram:
- SFRo gillar inte självbärande konstruktioner (om man har byggd det själv)
- Det kommer blir mycket pyssel att matcha de 2 delarna
- Jag är lite osäker om Boxstern är 100% rak
- (Boxstern är högerstyrd)

Dags att prata med SFRo...

_________________
Citera
arvidab
Bjuråker
Här sen Sep 2006
Inlägg: 109



Ha ha Man får aldrig vara ensam.

Det enklaste förefaller ju att bygga egen rörram och bulta dit hjulupphängningar och div. Men att höra med SFRo, e nog bäst. Får för mig att det är mer rejsigt med rörram också.

_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Citera
tumba
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 70



oje skrev:
Som Arvid sa:
...


det var inte meningen att förstöra dagen för dig....

_________________
Johan Thunmarker
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
tumba skrev:
oje skrev:
Som Arvid sa:
...


det var inte meningen att förstöra dagen för dig....


Nej, du förstörde inte dagen. Den blev jättebra:

Lite bilder från SVKGs vårträff på Falkenberg (saxat från eftersnackstråden)


(c) Barbapappa

EDIT:

(c) Nisse

Bästa varvtid var 59.8 (två gånger) mätt med RaceChrono.

Dessutom vägde jag bilen när jag kom hem: 834kg med ~15l bränsle (mätare mellan 1/4 och 1/2) och hjälm => ~820kg tom.

_________________
Citera
jooe
Ultrå
Här sen Jun 2003
Inlägg: 12



Kul idé, hittade några bilder på vad som möjligtvis är nått liknande.












_________________
Mvh Joakim Holböll

Husägare
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Den oranga en bit ner på denna sida verkar vara ett linande bygge.

http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=10011&page=2

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Tack för alla tips. Det är lite tråkigtatt det finns redan "så många", men samtidigt inspirerande.

Jag lägger upp bilder på den tyska varianten:





_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Även i garaget händer det nåt.

Jag kom på att det inte finns nån anladning varför momentkurvan skulle går ned efter maxmomentet.
=> mer boost, mer power
Teorin är enkelt. Jag försöker över hela varvtalsspannet vara så nära kopplingens maxmoment som möjligt.
I praktiken behöver jag bara lite komponenter till sprutet och en PWM ventil.

PWM styrning på plats (det börjar blir trångt)

VR = varvtalsgivare
IGN = 2 slutsteg för COP tändning (wasted spark)
BoOST = slutsteg för laddtrycksstyrning

och ventilen:


Med enbart tändning på fungerar det perfekt. Jag kan styra ut olika PWM signal och ventilen öppnar och stänger som den skall, MEN
så fort jag starar motorn försvinner signalen till PWM ventilen.
Till och med "lampan" som indikera ladtrycksreglering i megatune slocknar. Det ser ut som en klockren kalibreringsmiss, men jag har gåt genom "alla" 5 inställningar för laddtrycksstyrning flera gånger utan framgång.
Ideer någon ? Jag utesluter hårdvara eftersom lampan i mjukvaran inte lyser.

Jag lägger upp bilder på kalibreringen i morgon..

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
En variant av kalibrering:
Jag har även testat med olika målladdtryck - utan framgång.




idéer? tips ?

_________________
Citera
arvidab
Bjuråker
Här sen Sep 2006
Inlägg: 109



Inget att tillägga egentligen, men att få till ett boost control är rätt tidskrävande och ibland inte helt möjligt att få helt som man vill.

Kul dock att du kämpar på, så kan jag kopiera det sen

_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Arvid B skrev:
Inget att tillägga egentligen, men att få till ett boost control är rätt tidskrävande och ibland inte helt möjligt att få helt som man vill.


Det ser jag varje dag på jobbet

Målet är att får ut olika pwm signal beroende på TPS och varv. Regleringen skiter jag i.

_________________
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Under "Boost controller Parameters" så är "Typical ambient pressure" satt till 100kPa.
Detta innebär att ventilen inte kommer att aktvieras alls under 100kPa.
På tomgång har du garanterat under 100kPa så därför aktiveras inte funktionen.

om du skulle ut o köra lite och bygga laddtryck så skulle du se att den vaknar till liv.
Du kan testa att sätta detta värde till typ 10kPa så ser du att den fungerar som den ska även på tomgång.

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 45, 46, 47   >>
65 besök senaste veckan (649011 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande