|
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836
Trådstartare
28 Dec 2009 23:18
Fler delar hemma:
och två tidningar från 70/80talet
I artiklarna står bland annat att bilen visade bra handling i hög hastighet och var inte särskild vindkänslig.
Enligt tidskriften fick Nordstadt bevisa för TÜV att aerodynamiken var OK med hjälp av vindtunnel mätningar från Wolfsburg. Då slipper jag göra det . Det vore skönt att köra bilen utan en massa spoilers.
_________________
|
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836
Trådstartare
17 Jan 2010 22:12
Senast ändrad av oje, 21 Jan 2010 15:45, ändrad totalt 1 gång
Egentligen hade jag som mål att uppdatera en gång i veckan för att pressa mig själv lite, men -2 grader i garaget måste vara godkännd som ursäkt för min lathet..
Idag kapades ordentligt och det finns mycket plåt kvar att kapa bort...
Det här var dagens skörd (förutom hjulet):
EDIT: Den gula "ekonomiplåten bortskänkes om någon är intresserad.
Fint med "laser" (tack för lånet fyrresten)
och folkan blev såhär:
Nu skall de passa hyffsatt ihop där framme. ~3-5cm till att kapa när karossen hänger över plattan.
Nästa steg blir att tar bort trösklarna från Porschen och golvet bak från folkan...
_________________
|
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245
17 Jan 2010 22:44
Jag beundrar din framfart med vinkelkapen! Känns det inte ens liite kymigt att såga sönder en bil du ägt i 4 år!? Jag tror visserligen inte att du kommer misslyckas, men du måste väl ändå tvekat någon gång??
Kör hårt!!
_________________ Per Lidbom
i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01
...och en jädra massa cyklar.
|
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273
18 Jan 2010 10:12
oje skrev: |
Fint med "laser" (tack för lånet fyrresten)
|
Vassego!
Bra att den kommer till användning till något vettigt. Bara att lyfta på Bubblan nu då!
Du känns mer och mer som göteborgare nu med ordvitsarna..
/Die Fyrer
_________________ Erik Fyrk
997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
|
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836
Trådstartare
_________________
|
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836
Trådstartare
21 Jan 2010 15:48
Massakret fortsätter...
Boxstern saknar numera en tröskel och plåten där stolen satt fast.
Just nu försöker jag förstår strukturen i tröskeln. Hur allting hänger ihop och hur jag kan får tillbaka styvheten.
Jag föredrar att sätta den nya tröskeln (100x50x3 balk) som på bilderna
+ balken kan vara rak
+ balken går innanför dörrarna (jag slipper kapa ur dörrarna)
+ enklare att knyta ihop balken med buren
- mindre vridstyhet jämfört med balken längre ut
o osäker hur jag kan överföra kraft från tröskeln till de bakre längsgående balkarna (tanken är att boxa med en balk snett uppåt)
Träbitarna har ungefär samma dimension som blivande tröskeln. Stålbitarna ovanpå markerar dörröppningen.
De röda streckade linjerna markera positionen för den nya tröskeln i bilen.
Synpunkter ?
_________________
|
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836
Trådstartare
01 Feb 2010 22:38
Högst en vecka mellan updateringarna - nja, jag gör mitt bästa.
Jag har funderat lite mer på hur tröskel och balken bak kommer hitta ihop. Antagligen kapar jag vid den streckade linjen och drar tröskelbalken upp mot den bakre längsgående. Kommer blir väldigt tight att komma åt underifrån för svetsning, men det löser sig
Bubblan lättades nu även baktill. Snart har den bantads så mycket att jag kan hänga karossen i taket. Spännande!
I söndags bestämmde jag även längden på chassits bakdel:
före:
efter:
Tröskeln på vänstersidan ligger nu också på skrothögen. Det är med andra ord inte så mycket kvar av varken Boxster eller bubbla, men ändå måste jag kapa mera...
_________________
|
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836
Trådstartare
14 Feb 2010 21:58
Inga större framsteg de senaste två veckorna.
Jag har handlat en månadsration handskar och kapskivor ,
borrat en jävla massa punktsvetsar. Det satt ungefär en punktsvets på 1-2cm nedanför bubblans bakruta. Antingen överdrivet eller tysk kvalité ??
...och avslutat grovkapningen på Boxstern.
Idag försökte jag mig som snickare:
Det blev inte klar idag, så - cliff hanger...
_________________
|
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836
Trådstartare
15 Feb 2010 22:52
Idag fick jag ett trevligt paket:
Ett D2 coilover kit med custom fjädertal och Peugeot 206 toplagringar (med camber och caster justering) fram.
Camber kan justeras ungefär 2cm (motsvarar ~2grader) och caster 1,3cm (1,3deg)
Med tanke på fabrikssättningen med -10' +-30' camber borde 2grader vara fullt tillräckligt.
Caster är 8deg +-30' original. Där känns 1,3deg inte så lyxigt, men det är en början. Skulle bilen blir en hardcore drifter, kan jag tillverka nya topplagringsplattor och/eller köpa casterbussningar till länkarmen.
Peugeot 206 topplagring och Boxster fjäderbenstorn:
Det var en liten chansning, men det ser väldigt lovande ut !
_________________
|
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836
Trådstartare
_________________
|
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836
Trådstartare
21 Feb 2010 22:24
Flyttdags:
Ut med boxstern. Upp med folkan. In med boxstern igen.
På väg in
På plats
~1m lägre bara, sen är det klart.
Det går inte en dag i garaget utan vinkelslip
Folkan var lite rostigare än man kunde tro från utsidan, men tröskeln på en folka byter man ju med jämna mellanrum
_________________
|
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836
Trådstartare
28 Feb 2010 22:48
Senast ändrad av oje, 06 Mar 2010 09:18, ändrad totalt 1 gång
Nu har jag säkert kapat fem gånger på samma ställe..
.., men nu verkar det som allt mätande, funderande och kapande i små steg var värt det.
Igår var det fortfarande en glipa på 30 cm mellan kaross och "bottenplatta".
Idag var det bara 10cm kvar. Det känndes otroligt stort - jag dansade genom hela garaget - nja, nästan.
Nu är det redan dags att beställa skärmbreddare. 6cm fram och 10cm bak.
Skönt att det finns färdiga skärmbräddare i 2,4,6,8 och 10cm att köpa. Bolt-on liksom
- ohne Worte -
Fram är karossen fortfarande 8cm för högt.
Bak är det 10cm kvar.
Motivationen är på top, nu är det bara tid som saknas...
_________________
|
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217
28 Feb 2010 23:36
Tycker att du gör ett så häftigt jobb
_________________ Oskar Klimczak-Hultgren
|
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836
Trådstartare
01 Mar 2010 01:28
_________________
|
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876
01 Mar 2010 07:23
Dags att ta tillfället i akt och heja på igen.
Fräckt!!!
Både ditt jobb och de frekventa uppdateringarna.
Jag har breddat både en flippfront fram och skärmar bak.
Eftersom vi pratar om glasfiber så måste jag säga att det inte var så svårt alls.
Visst blev det ett lager mer med väv och något lager mer med padding än ett perfekt läge men det är helt ok fortfarande 15 år senare.
Annars kan väl du fundera på en enklare variant att köpa Dalhems skärmar och modifiera för nya ljusen?
Tyska varianten med läppar utåt är .....jag ska vara försiktig för det finns ede som tycker om det men INTE jag heller.
Lycka till! Jag följer med glädje.
_________________ Fredrik Reichel
|
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273
01 Mar 2010 08:03
Fan vad fint! Riktigt bra jobbat!
Kör för fullt hela veckan och lova sedan damen att du inte kommer vara i garaget på två veckor! Världens bästa deal!?
Namndispens, typiskt ze germans..
_________________ Erik Fyrk
997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19552
01 Mar 2010 09:29
oje skrev: | oje skrev: | Skönt att det finns färdiga skärmbräddare i 2,4,6,8 och 10cm att köpa. Bolt-on liksom | Yeah, right. Efter flera timmar research kom jag fram till att det var svårare än jag trodde. | Fram med kap och svets och handbredda plåtskärmarna du har? Det kan ju inte bli mer än fel (och en rätt ok chans att det blir tillräckligt bra för att gå vidare med).
Du kan ju alltid jaga andra boltonalternativ senare (en ganska stor fördel att ha skruvade skärmar).
Stor seger att få det att börja likna bil igen
|
fridsten
Solna
Här sen Jul 2007
Inlägg: 79
01 Mar 2010 10:22
Det här är en tråd jag följer slaviskt.
Synd att du inte sparade resten av Boxstern. Hade varit hur coolt som helst att montera den karossen på en folka-platta. Omvänd sleeper.
_________________ Fredrik Fridsten
|
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836
Trådstartare
04 Mar 2010 22:10
Roligt med så många positiva kommentarer !
För skärmarna finns en fullösning: minska däckstorlek från 255 till 235 och missbruka camberjustermöjligheterna i topplagring och länkarmana till att får in hjulet 1cm till, men förr eller senare måste jag har 10cm breddat iaf.
Jag har aldrig plastad, men det borde man kunna lära sig. 2cm är ju inte så hemskt mycket heller.
Att bredda i plåt låter svårt, men det är värt ett försök - kostar ju inget (förutom tid).
@fyrken: Damen kommer antagligen upptäcka att det är nåt fel med den dealen. Henne kan du inte lura med 40$
@fridsten: Ingen idé att spara boxsterkarossen. Det ända som var helt var dörrarna, huven bak, en skärm bak och suffletten.
De delarna och bubblaplattan finns kvar. Du kan får ett bra pris
_________________
|
Exit
Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728
04 Mar 2010 22:18
Vill oxå bara visa min uppskattning, helrätt projekt som jag verkligen gillar
|
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836
Trådstartare
24 Mar 2010 20:20
Det har varit oroendeväckande tyst här, men jag var iväg och handlade.
Ekonomiplåt stog på inköpslistan
Köpt på samma ställe där jag brukade handla när jag var liten
Snart kommer jag med en vettig update igen - jag lovar!
_________________
|
|