Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
39 besök senaste veckan (640025 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 45, 46, 47   >>
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Bra att det går framåt!

Vet du om det är liknande dämpare bak på Boxster och 996?
Jag har kommit fram till att det är 996 mått på dämpare som jag behöver bak till min E30/E34 hybridbakvagn. Detta enligt D2 tabell över dämpare. Dock med annan fjäderhårdhet...
Skulle vilja kika på dina isåfall.

/G

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Dämparna skiljer rätt mycket mellan 986 och 996, men du kan låna mina dämpare iaf.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Garagetemperaturen närmar sig nollan. 0.7 igår, 0.1 idag. Usch.

Då gäller det att hålla sig varmt med vinkelslip och svets:

Det blev en M16 mutter med bricka i krockbalken till slut. Samma som Volvos skruvade bogseröglar, men det är inte bestämmd om det blir en sådan eller en variant i plåt med rätt diameter. Jag föredrar rajsvarianten, men jag är rädd att det ser konstigt ut ihop med stötfångaren.

Slut:

Även här ett stort hål för att kunna rostskydda inifrån.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Krockbalken färdigsvetsad med lånad bogserögla.


Förstärkningar fjäderbenstorn bak. Inte helt klart, men en omgång med stålborsten hade inte skadad

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Sonett7
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3017



Detta är en tråd som fortfarande läses med stort intresse!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2741



Mats Klinglöf skrev:
Detta är en tråd som fortfarande läses med stort intresse!

+1 thumbs up

_________________
Calle Olsson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70



Hej olaf
Vad bra det blir! Svetsning håller en varm i alla fall, när det är kallt ute..

// Anders

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Efter så många positiva komentarer känner jag mig nästan tvungen att prestera ytterlige en uppdaterig innan jul, men jag tror inte att det finns nåt kul att visa.

Nästa delmoment är att sänka fjäderbenstornen fram och det är mycket pyssel...

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
En till som har byggt på Boxstern:
länk

Är det tragiskt att jag tycker det är korkad

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 12852



oje skrev:
En till som har byggt på Boxstern:
länk

Är det tragiskt att jag tycker det är korkad


Jag hade lätt kunnat köra runt i den, om man bara bytte ut automaten

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
www.Voxtonus.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



oje skrev:
Efter så många positiva komentarer känner jag mig nästan tvungen att prestera ytterlige en uppdaterig innan jul, men jag tror inte att det finns nåt kul att visa.

Nästa delmoment är att sänka fjäderbenstornen fram och det är mycket pyssel...

Jag minns inte om frågan redan ställts/besvarats, men hur kommer du regga detta fantastiska bygge?
Amatör eller ombyggt?


Många thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15635



Patrik Ö skrev:
Jag minns inte om frågan redan ställts/besvarats, men hur kommer du regga detta fantastiska bygge?
Amatör eller ombyggt?
En regbesiktning med mindre ändring räcker väl?


Att ha kvar nummerplåten från baggen hade ju varit en fördel, bildjämförelsemässigt.

Knäppgökar behövs så man kan sitta och njuta medan problemen står orörda i garaget. thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Jag flyttar karossen över till originalbottenplatta inför besiktningen.
Som tur är var bilen en veteranbil. Dvs. jag måste byta bottenplattan bara vartannat år

Skulle det av någon anledning inte fungerar tänkte jag (och min SFRo man) regga som amatörbyggd.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Ifall någon skulle har tvivlad: Karossen kommer vara svetsad mot chassit och jag tänkte regga som amatörbyggd.

De senaste dagarna har jag funderad mycket över chassisättning och vilka justermöjligheter jag vill har.
Fram har jag 3 alternativ som jag försökte välja emellan (allt relativt Boxster original):
1.) original eller centrerad: camber +2/ -2; caster +1.3/ -1.3
2.) "max" camber: camber +1/ -3; caster +1.3/ -1.3

Man ser det högra fjäderbensdom underifrån. Höger i bilden pekar bak i bilen, upp på bilden är inåt i bilen.

3.) "max" caster: camber +2/ -2; caster +2.6/ -0


Fabriksinställningen är ~0 camber och ~8deg caster. KPI har jag mätt upp till 18deg.
-2-3 grader camber fungerar tydligen bra på bana och -2deg verkar vara ok om man kör gata.
om caster har jag läst att nya Porsche gillar mycket caster: ~9-10deg.
En tumregel jag har hittad här på forumet är att caster borde vara ~75% av KPI.

Svårt att bestämma sig med den lilla informationen jag kunde hitta om bananpasade 986/996.
Som det ser ut just nu, kommer jag bygga bilen för variant 2, men det kommer vara möjligt att bygga om till variant 3 senare om det behövs. Dessutom finns det GT3 länkarmar för ännu mer utrymme att skruva bort sig

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
P Kiiskilä
Vara:
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Helt underbart med allt jobb på din evo bubbla thumbs up

_________________
Pekka Kiiskilä.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
En födelsedagspresent:

Precis vad jag hade tänkt mig. thumbs up

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Jobbet med fjäderbenstorn fram och bak är nu avslutad och jag kan äntligen börja med buren.

Här är iaf fjäderbenstornet fram sänkt med 33mm...


...och helsvetsad:



Rör Nr.2 efter huvudbågen tillkapad:


Roligt att ser bilen växer.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Sonett7
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3017



oje skrev:
Roligt att ser bilen växer.


+1

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Fler rör:

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13940



oje skrev:
Fler rör:



Som vanligt...vill jag varna för att dra för mycket rör..och bygga för stadigt, framför hjulaxleln.
En för stum kaross, kan medföra skador på innre organ vid olycka.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:

Som vanligt...vill jag varna för att dra för mycket rör..och bygga för stadigt, framför hjulaxleln.
En för stum kaross, kan medföra skador på innre organ vid olycka.


Det har du rätt i. De sista två rören skall egentligen bara hålla fjäderbenstornen på plats vid infjädring.
Boxstern hade en liknande förstärkning, så det är nästan original .

Bra med konstruktiv kritik thumbs up mer sådant!

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
39 besök senaste veckan (640025 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 45, 46, 47   >>


Lista alla annonsörer som stöttar Rejsa.nu på något sätt