Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 45, 46, 47 >> 114 besök senaste veckan (649138 totalt) |
Trevligt med folkisar. Finfin bil du har!Vet inte om min bil klassar in i detta forum,för kurvtagning är nog inte det den är bäst på.Mina tidigare bilar var oxå 03:or och något de kunde var att svänga.Lycka till inför kommande säsong.
KÖR HÅRT _________________ stefan metzger |
||||||
Idag kom en paket från tyskland . Självklart åkte jag direkt och hemtade ut paketet.
Här är innehållet: En krängningshämmare bak och en ny spindel fram. Passade även på mäta bredden på krängningshämmaren. Det verka passa bra. Spindeln däremot ser lite anorlunda ut jämfört med vad jag kommer ihåg från mina, men jag hoppas att jag kommer ihåg fel - helt enkelt .
Visst ska det höras, ljudet är ju bland det bästaste en bubbla kommer med. Men det ska går köra med också - utan får hörselskada
Mycket tråkigt med bilen som brann upp, den såg ju ganska racigt ut. Har du ingen sån på gång igen ? Jag kör alltid hårt _________________ |
||||||
Redan igår fick jag dit bakrutan. Jag fick såga bort ~3mm på höger och vänstersida jämfört med originalet, men nu sitter den på plats och det verkar inte vara nån problem att rutan är lite mindre.
Fattas bara "chrom" listerna. Idag blev det bruksbilsmek, men det fanns även lite tid att börja med krängningshämmaren bak. Jag måste tillverkar ett fäste och började med hitta en bra position för krängaren. Det finns 3 möjligheter: 1: Som det ska vara, men det krocka med främmre växellådsfäste (längst ner i bilden) 2: Ingen krock, men geometrien är ursel 3: Geometrien är inte hundra, och markfrigång är inte optimal heller, men det måste väl blir så.. ... eller så måste jag ändra växellådans fäste, men det verka inte vara en särskilld bra idé. Kommentarer eller bättre förslag ?? En bra detalj: Jag fick 1grad camber inställningsmöjlighet på köpet - även om jag inte fattar hur det ska funkar (om man inte vill höja eller sänka bilen) _________________ |
||||||
Jag försökte avsluta ruta-jobbet, men jag fick inte in chromlistern
men det finns säkert hjälp i bubblaforumet.. Efter många timmars krångel med listern forsatte jag med något lite roligare: Fila hålet till camberjusterskruven. ...och med skruv... syns knappt något eftersom allt är järnoxydfärgad , men det är faktist olika delar. Vad det gäller krängningshämmareinfästning lutar det åt lösning 1 i kombination med en lätt vinkelslipoptimerad växellådsfäste. _________________ |
||||||
Fönsterlisterna sitter i. Det var bara bita ihop och drar upp gummit under listerrna cm för cm. Egentligen ska man väl sätta in listerna innan man sätter in rutan. Det som känns dummast med hela ruta jobbet är att jag hade gjort allt detta för många år sedan men glömt alla knep. Man blir väl inte yngre .
Dessutom finns inga asfaltmattor kvar på golvet. Idag plockade jag ur ytterlige 1,1kg. Det blir 11,4kg totalt varav 5,3kg kommer från rutorna. Mycket job för 10+kg. _________________ |
||||||
Hallå olaf!
Följer dina uppdateringar och det är kul att se att det händer lite i garaget. Men att det skulle vara mycket jobb för 10kg håller jag inte med om. Jag har lagt åtskilliga timmar under bilen denna vinter och skrapat underredsmassa. Resultatet: 1.4kg...... Keep up the good work! Snart e det vår.... _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Allt är väl relativt. Jag tror knappt att jag kommer känna 1% viktminskning, men många bäckar små (eller nåt sånt..) Jag har lite spill, typ 30x8cm. Om du vill har det för provforma PM:a. Hoppas det blir inte vår för snart, jag är långt ifrån klar. _________________ |
||||||
Det går sakta, men framot.
Jag har målat lite mer, plockat isär nya spindeln (Den ser mycket fräschare ut än spindeln som sitter på just nu, hoppas bara den passar) och jobbat lite med motortrim... En liten jämförelse nya vs. gammla vipparmar: Väldigt tight. Problemet är att stötstångsröret blir något mindre i innerdiameter bara några mm längre in. Varför finns det inga bolt-on trimmdelar ???????????? Byggde ventilkåpsventilation. Förhoppningsvis löser det problemet med att det trycks ut olja från ventilkåparna. _________________ |
||||||
Det känns som det blir snart vår nu och jag känner att det är så mycket kvar. Nu är det lite panik.
En 7sitsig BMW 3serie ser man inte varje dag. Kunder med benlängd över 40cm kommer kanske klaga på benutrymmet i sista råden, men det skiter väl jag i. Jag var väldigt sugen på en torrkörning men färgen på golvet har inte torkat än. Det blev hyfsat bra med penselfärg. Efter besvikelsen med vipparma provade jag den nye främre krängningshämmare, som jag köpte ny för riktiga pengar från en rätt exklusiv (kanske inte riktig, men det kändes som) trimfirma. Aaaargh Även det var inte bolt-on. Krängningshämmaren kom med en uppsättning plastbussningar för 19mm krängningshämmare. Även om de hade varit rätt diameter hade jag väl inte fått de på krängaren, eftersom de inte var slitsade eller delade.. Som sagt . Här fattas det nåt: Jag kommer antagligen använder original gummibussningar, men hur får man de till rätt diameter ? HJÄLP! Eller hur får jag plastbussningarna på ? När jag ändå var där nere försökte jag ljudisolera bränslepumpen. Före -> efter: Billigt och bolt-on. Äntligen ! YESS ! YESS ! Tyvärr vet jag inte om det hjälpte (ingen batterie), men mina erfarenheter från modellflygning säger att det kommer blir en stor förbättring. Dags för en liten uppdatering i TODo listan - lite omprioritering också. Innan säsongstart - ser över bakre bromsarna - byta bromsledningarna fram till kortare - ny: byta spindel höger fram inköpt, men måste moddas lite till bubbla spec. - bygga ny förgasare länkage Det borde jag hinna med.. Efter säsongstart - flytta mina extramätare till radiohålet. - byta passagerdörr till en utan rost - ansluta pumpen via en relä som slår av så fort oljetrycket är låg. (för säkerhet) - bygga nåt som ersätta baksätet. - byta vipparmar Jag byter till original och köper kaaanske andra stötstångsrör Almost done - byta krängningshämmare fram på gång - köpa och sätta på kränghämmare bak bara infästningarna kvar - göra ventilation från ventilkaporna. Bara sätta dit lite slangar. Done - tar bort asfaltmattorna och måla golv. - köpa plastrutor bak & sätta i - ljudisolera bensinpump _________________ |
||||||
Jag tog upp mina genom att köra med en luftmaskin och slippappershylsa på en gummilamelltrissa. Förstår du vad jag menar? Funkade bra, men det var svårt att få det runt... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Tack för tipset. Det gick utmärkt med Dremel fräs och slipgrejen som du skrev. Först några mm med fräsen: och klart: Det blev lite tight, men det går kanske bra ? Jag försökte byta spindeln fram höger, men jag fick fel spindel. ICH KOTZE !!! () Inga fler icke passande delar, tack! Skiljer i lagerdiameter, hålavstand och -vinkel till fjäderben och mera. Jag skickade tom. chassinummret till säljaren och han var säkert att det passar. umpf. Hur som helst håller jag på bygger ihop bilen, då kan det knappast blir nya problem . Köpte acrylplast till krängningshämmareinfästning bak. Tror ni man kan köra krängningshämmaren direkt i plasen eller ska jag använder original gummibussningarna ? Provsatt stolen igår. Hur lågt kan man sitta ? Ögonen på höjd av nedre kant framrutan verkade vara lite för lågt... Och det var med ~10cm höga stolsfästen. rejsigt. _________________ |
||||||
I veckan lånade jag ett vertyg av en kollega. Kollegorna gillar tysk kvalite
Tack vare verktyget kunde jag bocka av en punkt på listan. före: efter: Tyvärr slarvade jag med bromsluftningen så det får blir en omgång till. KR! Idag satt jag dit stolen. Det blev en helt annan bil, men jag tror inte att jag är nöjd. Det fattas antagligen nån cm i höjd - får ser om jag vänjer mig innan jag fixar det... Nyförsäkrad, nypåställd, skattebefriad och nästan nytvättad. Det som saknas är den bakre krängningshämmare. Mest understyrda bil jag har ägd... Det är inte roligt, snarare otäckt. Måste fixas !! _________________ |
||||||
Efter förra veckans körning tyckte jag att styrningen gick mycket för trög.
Det fick alltså blir en garageomgång till och plocka ner hela styrningen. Tyvärr sitter en del under tanken och jag hade inte hunnit köra slut på bränslet, men det var bara 20l kvar så det gick ganska smidigt att flytta tanken lite: och där hittade jag också felet: Tyvärr tar det tid att beställa delar och det luktade mycket bensin i garaget. Det fick blir lite motionering och tyskt WD40 istället. Resultatet blev förvånansvärd bra efter ~en halv timmes fram och tilbaka i vårsolen Hoppas det håller hela säsongen, sen blir det ny i vinter... Ratten kommer jag sätta ner ~2cm ikväl och sen är det bara köra och njuta igen. _________________ |
||||||
Dags för en liten uppdatering:
Krängningshämmare bak sitter på plats och bilen överstyr duktig igen. Hoppas med spacers på bakaxeln kan det blir lagom överstyrd. Toppventilation klar: Får ser om bilen ryker fortfarande... Extramätare (läs Uhrensammlung) flyttad från under instrumentbräddan till radiohålet. Elen bakom är inte klar än, men nästan.. TODo listan ser ut såhär nu: Innan säsongstart - bygga ny förgasare länkage Det borde jag hinna med.. Efter säsongstart - byta passagerdörr till en utan rost - ansluta pumpen via en relä som slår av så fort oljetrycket är låg. (för säkerhet) - bygga nåt som ersätta baksätet. - byta vipparmar Jag byter till original och köper kaaanske andra stötstångsrör - byta spindel höger fram köpte fel spec. Almost done Done - tar bort asfaltmattorna och måla golv. - köpa plastrutor bak & sätta i - ljudisolera bensinpump - byta krängningshämmare fram - köpa och sätta på kränghämmare bak - göra ventilation från ventilkaporna. - ser över bakre bromsarna - byta bromsledningarna fram till kortare - flytta mina extramätare till radiohålet. _________________ |
||||||
Riktigt roligt o föja tråden, skoj med VW
Men nu måste jag fråga vad det är för ratt du har i bilen? Såg riktigt läcker ut tycker jag, är nämligen på jakt efter nått liknande till min 1303s -74.. Men det är lite svårt o hitta dom som inte kostar guld eller som ser ut att passa bättre i ett rymdskepp.. Ha det fint! _________________ Anton Åstrand |
||||||
Roligt och ser att det är inte bara jag som läser tråden Det är en gammal momo, som jag ärvte från farsan för 10år sedan. Han har säkert också haft det i 10-15år. Long story short: Det är säkert 20år gammal. Jag hade en likadan ratt till men det bytte jag bort mot en gammal TV... Men som tur kan man ju köpa allt på ebay: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280105133692 (Det fanns 2 till) Jag kolla upp typbeteckning och återkomma. _________________ |
||||||
Helt otroligt egentligen att det finns kvar. _________________ |
||||||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 45, 46, 47 >> 114 besök senaste veckan (649138 totalt) |