Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 45, 46, 47   >>
29 besök senaste veckan (649022 totalt)
metzger
trelleborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 6



Trevligt med folkisar. Finfin bil du har!Vet inte om min bil klassar in i detta forum,för kurvtagning är nog inte det den är bäst på.Mina tidigare bilar var oxå 03:or och något de kunde var att svänga.Lycka till inför kommande säsong.

KÖR HÅRT

_________________
stefan metzger
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Idag kom en paket från tyskland . Självklart åkte jag direkt och hemtade ut paketet.
Här är innehållet:

En krängningshämmare bak och en ny spindel fram.

Passade även på mäta bredden på krängningshämmaren. Det verka passa bra.
Spindeln däremot ser lite anorlunda ut jämfört med vad jag kommer ihåg från mina, men jag hoppas att jag kommer ihåg fel - helt enkelt .


1303big skrev:
Jag tycker faktiskt inte att det blev så mycket värre ljudnivå än innan. Jag tog bort alla isoleringsmattor och sånt krafs som låg på golvet och sen la jag in en ny "inner matta" efter att jag målat golvet, tyckte det va helt ok.. Man vill ju att det ska höras att man åker ett riktigt fin åk

Lycka till med "skitjobbet"

Visst ska det höras, ljudet är ju bland det bästaste en bubbla kommer med. Men det ska går köra med också - utan får hörselskada

metzger skrev:
Trevligt med folkisar. Finfin bil du har!Vet inte om min bil klassar in i detta forum,för kurvtagning är nog inte det den är bäst på.Mina tidigare bilar var oxå 03:or och något de kunde var att svänga.Lycka till inför kommande säsong.

KÖR HÅRT

Mycket tråkigt med bilen som brann upp, den såg ju ganska racigt ut. Har du ingen sån på gång igen ?
Jag kör alltid hårt

_________________
Citera
metzger
trelleborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 6



Nja nog är det folkis iallafal. Mera typ rakt fram men gatreggat

_________________
stefan metzger
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Redan igår fick jag dit bakrutan. Jag fick såga bort ~3mm på höger och vänstersida jämfört med originalet, men nu sitter den på plats och det verkar inte vara nån problem att rutan är lite mindre.

Fattas bara "chrom" listerna.

Idag blev det bruksbilsmek, men det fanns även lite tid att börja med krängningshämmaren bak. Jag måste tillverkar ett fäste och började med hitta en bra position för krängaren. Det finns 3 möjligheter:

1: Som det ska vara, men det krocka med främmre växellådsfäste (längst ner i bilden)


2: Ingen krock, men geometrien är ursel


3: Geometrien är inte hundra, och markfrigång är inte optimal heller, men det måste väl blir så..

... eller så måste jag ändra växellådans fäste, men det verka inte vara en särskilld bra idé.
Kommentarer eller bättre förslag ??


En bra detalj: Jag fick 1grad camber inställningsmöjlighet på köpet - även om jag inte fattar hur det ska funkar (om man inte vill höja eller sänka bilen)

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Jag försökte avsluta ruta-jobbet, men jag fick inte in chromlistern

men det finns säkert hjälp i bubblaforumet..

Efter många timmars krångel med listern forsatte jag med något lite roligare: Fila hålet till camberjusterskruven.

...och med skruv...

syns knappt något eftersom allt är järnoxydfärgad , men det är faktist olika delar.

Vad det gäller krängningshämmareinfästning lutar det åt lösning 1 i kombination med en lätt vinkelslipoptimerad växellådsfäste.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Fönsterlisterna sitter i. Det var bara bita ihop och drar upp gummit under listerrna cm för cm. Egentligen ska man väl sätta in listerna innan man sätter in rutan. Det som känns dummast med hela ruta jobbet är att jag hade gjort allt detta för många år sedan men glömt alla knep. Man blir väl inte yngre .

Dessutom finns inga asfaltmattor kvar på golvet. Idag plockade jag ur ytterlige 1,1kg. Det blir 11,4kg totalt varav 5,3kg kommer från rutorna. Mycket job för 10+kg.

_________________
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Hallå olaf!

Följer dina uppdateringar och det är kul att se att det händer lite i garaget. Men att det skulle vara mycket jobb för 10kg håller jag inte med om. Jag har lagt åtskilliga timmar under bilen denna vinter och skrapat underredsmassa. Resultatet: 1.4kg......

Keep up the good work! thumbs up Snart e det vår....

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Cyberoid skrev:
Hallå olaf!

Följer dina uppdateringar och det är kul att se att det händer lite i garaget. Men att det skulle vara mycket jobb för 10kg håller jag inte med om. Jag har lagt åtskilliga timmar under bilen denna vinter och skrapat underredsmassa. Resultatet: 1.4kg......

Keep up the good work! thumbs up Snart e det vår....


Allt är väl relativt. Jag tror knappt att jag kommer känna 1% viktminskning, men många bäckar små (eller nåt sånt..)
Jag har lite spill, typ 30x8cm. Om du vill har det för provforma PM:a.

Hoppas det blir inte vår för snart, jag är långt ifrån klar.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det går väldigt segt i garaget, jag skulle kanske går dit lite oftare

Två klassiska färg: mögel (rust eater) och faluröd

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det går sakta, men framot.
Jag har målat lite mer,
plockat isär nya spindeln (Den ser mycket fräschare ut än spindeln som sitter på just nu, hoppas bara den passar)
och jobbat lite med motortrim...

En liten jämförelse nya vs. gammla vipparmar:


Väldigt tight. Problemet är att stötstångsröret blir något mindre i innerdiameter bara några mm längre in.
Varför finns det inga bolt-on trimmdelar ????????????


Byggde ventilkåpsventilation. Förhoppningsvis löser det problemet med att det trycks ut olja från ventilkåparna.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det känns som det blir snart vår nu och jag känner att det är så mycket kvar. Nu är det lite panik.

En 7sitsig BMW 3serie ser man inte varje dag. Kunder med benlängd över 40cm kommer kanske klaga på benutrymmet i sista råden, men det skiter väl jag i.


Jag var väldigt sugen på en torrkörning men färgen på golvet har inte torkat än. Det blev hyfsat bra med penselfärg.


Efter besvikelsen med vipparma provade jag den nye främre krängningshämmare, som jag köpte ny för riktiga pengar från en rätt exklusiv (kanske inte riktig, men det kändes som) trimfirma.
Aaaargh Även det var inte bolt-on. Krängningshämmaren kom med en uppsättning plastbussningar för 19mm krängningshämmare. Även om de hade varit rätt diameter hade jag väl inte fått de på krängaren, eftersom de inte var slitsade eller delade.. Som sagt .


Här fattas det nåt:


Jag kommer antagligen använder original gummibussningar, men hur får man de till rätt diameter ? HJÄLP! Eller hur får jag plastbussningarna på ?

När jag ändå var där nere försökte jag ljudisolera bränslepumpen. Före -> efter:


Billigt och bolt-on. Äntligen ! YESS ! YESS !
Tyvärr vet jag inte om det hjälpte (ingen batterie), men mina erfarenheter från modellflygning säger att det kommer blir en stor förbättring.

Dags för en liten uppdatering i TODo listan - lite omprioritering också.

Innan säsongstart
- ser över bakre bromsarna
- byta bromsledningarna fram till kortare
- ny: byta spindel höger fram inköpt, men måste moddas lite till bubbla spec.
- bygga ny förgasare länkage Det borde jag hinna med..

Efter säsongstart
- flytta mina extramätare till radiohålet.
- byta passagerdörr till en utan rost
- ansluta pumpen via en relä som slår av så fort oljetrycket är låg. (för säkerhet)
- bygga nåt som ersätta baksätet.
- byta vipparmar Jag byter till original och köper kaaanske andra stötstångsrör

Almost done
- byta krängningshämmare fram på gång
- köpa och sätta på kränghämmare bak bara infästningarna kvar
- göra ventilation från ventilkaporna. Bara sätta dit lite slangar.

Done
- tar bort asfaltmattorna och måla golv. thumbs up
- köpa plastrutor bak & sätta i
- ljudisolera bensinpump

_________________
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



oje skrev:
Jag kommer antagligen använder original gummibussningar, men hur får man de till rätt diameter ? HJÄLP!


Jag tog upp mina genom att köra med en luftmaskin och slippappershylsa på en gummilamelltrissa. Förstår du vad jag menar?
Funkade bra, men det var svårt att få det runt...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Nils Classon skrev:

Jag tog upp mina genom att köra med en luftmaskin och slippappershylsa på en gummilamelltrissa. Förstår du vad jag menar?
Funkade bra, men det var svårt att få det runt...


Tack för tipset. Det gick utmärkt med Dremel fräs och slipgrejen som du skrev.
Först några mm med fräsen:


och klart:

Det blev lite tight, men det går kanske bra ?

Jag försökte byta spindeln fram höger, men jag fick fel spindel. ICH KOTZE !!! () Inga fler icke passande delar, tack!

Skiljer i lagerdiameter, hålavstand och -vinkel till fjäderben och mera. Jag skickade tom. chassinummret till säljaren och han var säkert att det passar. umpf.

Hur som helst håller jag på bygger ihop bilen, då kan det knappast blir nya problem .
Köpte acrylplast till krängningshämmareinfästning bak. Tror ni man kan köra krängningshämmaren direkt i plasen eller ska jag använder original gummibussningarna ?

Provsatt stolen igår. Hur lågt kan man sitta ? Ögonen på höjd av nedre kant framrutan verkade vara lite för lågt... Och det var med ~10cm höga stolsfästen. rejsigt.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
I veckan lånade jag ett vertyg av en kollega. Kollegorna gillar tysk kvalite


Tack vare verktyget kunde jag bocka av en punkt på listan.
före:

efter:


Tyvärr slarvade jag med bromsluftningen så det får blir en omgång till. KR!

Idag satt jag dit stolen. Det blev en helt annan bil, men jag tror inte att jag är nöjd. Det fattas antagligen nån cm i höjd - får ser om jag vänjer mig innan jag fixar det...


Nyförsäkrad, nypåställd, skattebefriad och nästan nytvättad.

Det som saknas är den bakre krängningshämmare. Mest understyrda bil jag har ägd... Det är inte roligt, snarare otäckt. Måste fixas !!

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Efter förra veckans körning tyckte jag att styrningen gick mycket för trög.

Det fick alltså blir en garageomgång till och plocka ner hela styrningen. Tyvärr sitter en del under tanken och jag hade inte hunnit köra slut på bränslet, men det var bara 20l kvar så det gick ganska smidigt att flytta tanken lite:


och där hittade jag också felet:

Tyvärr tar det tid att beställa delar och det luktade mycket bensin i garaget. Det fick blir lite motionering och tyskt WD40 istället.
Resultatet blev förvånansvärd bra efter ~en halv timmes fram och tilbaka i vårsolen
Hoppas det håller hela säsongen, sen blir det ny i vinter...
Ratten kommer jag sätta ner ~2cm ikväl och sen är det bara köra och njuta igen.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering:

Krängningshämmare bak sitter på plats och bilen överstyr duktig igen. Hoppas med spacers på bakaxeln kan det blir lagom överstyrd.


Toppventilation klar:

Får ser om bilen ryker fortfarande...

Extramätare (läs Uhrensammlung) flyttad från under instrumentbräddan till radiohålet.

Elen bakom är inte klar än, men nästan..

TODo listan ser ut såhär nu:

Innan säsongstart
- bygga ny förgasare länkage Det borde jag hinna med..

Efter säsongstart
- byta passagerdörr till en utan rost
- ansluta pumpen via en relä som slår av så fort oljetrycket är låg. (för säkerhet)
- bygga nåt som ersätta baksätet.
- byta vipparmar Jag byter till original och köper kaaanske andra stötstångsrör
- byta spindel höger fram köpte fel spec.

Almost done

Done
- tar bort asfaltmattorna och måla golv. thumbs up
- köpa plastrutor bak & sätta i
- ljudisolera bensinpump
- byta krängningshämmare fram
- köpa och sätta på kränghämmare bak
- göra ventilation från ventilkaporna.
- ser över bakre bromsarna
- byta bromsledningarna fram till kortare
- flytta mina extramätare till radiohålet.

_________________
Citera
1303big
Brålanda/Arjeplog
Här sen Feb 2006
Inlägg: 10



Riktigt roligt o föja tråden, skoj med VW

Men nu måste jag fråga vad det är för ratt du har i bilen? Såg riktigt läcker ut tycker jag, är nämligen på jakt efter nått liknande till min 1303s -74.. Men det är lite svårt o hitta dom som inte kostar guld eller som ser ut att passa bättre i ett rymdskepp..

Ha det fint!

_________________
Anton Åstrand
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
1303big skrev:
Riktigt roligt o föja tråden, skoj med VW

Men nu måste jag fråga vad det är för ratt du har i bilen? Såg riktigt läcker ut tycker jag, är nämligen på jakt efter nått liknande till min 1303s -74.. Men det är lite svårt o hitta dom som inte kostar guld eller som ser ut att passa bättre i ett rymdskepp..

Ha det fint!


Roligt och ser att det är inte bara jag som läser tråden

Det är en gammal momo, som jag ärvte från farsan för 10år sedan. Han har säkert också haft det i 10-15år. Long story short: Det är säkert 20år gammal.
Jag hade en likadan ratt till men det bytte jag bort mot en gammal TV...

Men som tur kan man ju köpa allt på ebay:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280105133692
(Det fanns 2 till)

Jag kolla upp typbeteckning och återkomma.

_________________
Citera
tumba
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 70



1303big skrev:
Riktigt roligt o föja tråden, skoj med VW


Instämmer helt...

_________________
Johan Thunmarker
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
tumba skrev:
1303big skrev:
Riktigt roligt o föja tråden, skoj med VW

Instämmer helt...



oje skrev:
Jag kolla upp typbeteckning och återkomma.
Ratten är en Momo Typ C36. Nav är antingen en C248 eller C249. Står i originalpapret från 1981.
Helt otroligt egentligen att det finns kvar.

_________________
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Det är nog många som läser tråden och jag är en som inte missar någon av dina inlägg.
Skitkul!
Tack!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 45, 46, 47   >>
29 besök senaste veckan (649022 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande