Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 45, 46, 47   >>
69 besök senaste veckan (649015 totalt)
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Så jävla ball!

Kul att du äntligen fått köra med den.

_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



KUL att ses.
Var jag som var med och besiktade innan banåkat!
Den är ju så rätt redan nu i stuket den ha.

Så ut att gå bra trots den begränsade gångtiden ännu så länge.

Fortsätt så bara. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Volkdent

Här sen Aug 2012
Inlägg: 5



So nice to see it at the track!!! You'll be able to find all the problems more quickly than you will on the street! How was cooling?

Jason
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Grattis Olaf!

Efter allt dit slit är det grymt roligt att du äntligen får njuta lite av den också!
Det är mycket tid i kyla nerlagt på den bilen!

Har du tagit ner presenningen nu?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
J.L
Vara
Här sen Maj 2005
Inlägg: 237



Stort grattis, var ett tag sedan den var ute på en bana nu

Jag var framme och sa hej i besiktningskön.

_________________
Johan Lindström
Golf GTI 16v -1987
Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Och jag missade givetvis dig, jag tänkte inte på att du kunde vara där och kastade inte heller en blick på banracingen... Man har sjunkit lågt... Det hade varit kul att ta en titt.

I vilket fall som helst så hoppas jag att du behåller dessa baklamporna, även om de inte är korrekta mot originalet. Elefantfötterna är ju inte direkt snygga.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det var verkligen kul att får ut den och ser att konceptet fungerar.
Trevligt också att träffa lite rejsa folk "IRL". Tyvärr var det bara ett kort besök för min del och väldigt lite tid att snacka..

Lite enkel statistik från körningen på Mantorp. 16varv körda, av de 4 riktiga som inte börjar eller slutar i depån. Toppfart 177km/h. Varvtid 1:46.7s.
Givetvis inga fantastiska siffror, men ursäkter finns det gott om. En sak är säker, det kommer går fortare nästa gång

@Volkdent: The cooling was actually the area that made the biggest problems. Temperatures were steady during the short stints I was driving, but the coolant level was going up and down and the overpressure valve opened occasionally. Probably air in the interior heat exchanger.
I cant really say anything about the airflow through the front radiator. There are still 2 big holes between the front luggage compartment and the interior, so most of the air that went through the radiator came into the interior. It was slightly warm in there.

@Karl: Verkligen kul och jag kan knappt vänta att får köra mer. Presenningen får sitta kvar ett tag till. Det är några månader med slip- och spackeljobb kvar.

@Nisse: Du var inte ensam med att missa min bil på banan. Det var kanske lite oväntat att jag verkligen skulle dyka upp.
Jag håller med att lamporna är snyggare. De kommer nog sitta där i några år...

_________________
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Grattis Olaf!!!!
Verkligen kul!!!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
På Bugrun fick jag höja bilen fram för att hjulen skulle inte tar i skärmkanterna. Det var givetvis ingen långsiktig lösning. Nu är skärmkanterna flyttade och jag har även förberedd skärmarna för lampor och blinkers.
Kul med en körbar bil. Nu slipper man meka inne när det är bra väder.

Kapa lite försiktig först...


...sen lite till. Original ytterkant är kvar och uppflyttat.


Helhetsbild. Även om det ser lite konstig ut ur det här perspektivet, så är jag rätt nöjd med kanten.


Mycket spackling kvar på skärmarna och jag är långt ifrån nöjd med formen framtill, men nu står besiktning högst upp på önskelistan.

Lamporna:



Fattas bara lyktpottarna på baksidan och lite el.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Good news! Projektet är inte nerlagd.

Lamporna fram lyser


Lamporna i kupén är släckta förutom airbag. Efter byte av två givare har jag nu även fungerande ABS. High tech beetle .

Ursäkta mobilbilden. Jag måste gräva fram kameran igen...

_________________
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Dålig bild men det ser ut som du har MPH i mätaren, det skall tydligen gå att ändra genom något tryck/vrid på knapparna så den digitala mätaren visar Km/h och skalan ändras motsvarande.

Skall kolla med polaren som har en 996 C2:a från UK som gjorde detta.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Tack för tipset, men jag tänkte inte använda Boxstermätarna. Det blir 911 instrument från 80talet.
Just nu kämpar jag med att får CAN signalerna eller K-lina i OBD till analog.

EDIT: Blev lite nyfiken och letade på nätet. Det står tydligen i handboken:
renntech.org skrev:
"With the ignition on, hold the button (clock looking button on the right) turned to the left for about 5 seconds."

_________________
Citera
Volkdent

Här sen Aug 2012
Inlägg: 5



Can you show a pic of your expansion tank/Oil fill/Bleed installation? Did you separate them all or did you re-use the stock one? I've got my steering situation worked out, I was able to comfortably get 1.75" toward centerline, I think you achieved a little more?

Jason
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Volkdent skrev:
Can you show a pic of your expansion tank/Oil fill/Bleed installation? Did you separate them all or did you re-use the stock one? I've got my steering situation worked out, I was able to comfortably get 1.75" toward centerline, I think you achieved a little more?

Jason


I used the expansion tank of a Volkswagen Golf mk4(?) and mounted it in the engine compartment. Oil filler is not solved yet, I just closed the tube that goes towards the back of the car.
Pictures follow when I am back home.

Regarding the steering colum: Mine is moved about 1" and so far I am quite pleased with the driving position.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
I torsdags var det äntligen dags för ytterlige en banträff. Den här gången på Falkenberg med SVKG.

I efterhand känns det inte som det har hänt så mycket sedan BugRun, men det blev en del små förbättringar:
- uppflyttade skärmkanter och därmed rätt höjd fram
- lysen fram, tuta, innertak och annan besiktningsjux
- plåtar som delar främre baget från kupén. Innan gick all kylluft (efter kylarna) genom kupén och det blev svinvarmt efter 3 varv.
- ABS
- städat kablaget bak

Det var in i det sista osäker om jag skulle dyka upp på Falkenberg. Först var det vädret, sen strul med släpet, fick/tog fel dragbil och det värsta: Bilen mistände till 2,5h innan träffen.
Min första mistanke var att en inte inkopplad lambdasond skapade problem, men när jag väl provkörde kvarstog problemet. Efter lite research på nätet och hjälp av en kollga med felkodsläsare kom vi till slut fram till att det var 3:ans tändspole som var trasig. Som tur var hade Utzon några spolar på lagret och så hade jag en ny spole 3h innan avfärd. Monterat, porovkört och sen rullade allt på.

Bilen fungerade 3 kompletta pass, jag behövde inte ens tanka
Det vore dock ovånligt om jag inte hade kommit hem med en ny att-göra-lista:
- Största punkten är bakvangnen. Det var svårt att får förtroende för bakvagnen. Gas igenom hela kurvan hjälpte, men kändes mer som en nödlösning. Finns en del idéer: hårdare krängare, mer toe in bak, toe steer kit(?), mer fjädringsväg, eller?
- Ljuddämpare. Det blev för högljud när jag varvade ur på 3:an. Ingen lösning än.
- Friktionsdäck borde vara OK till besikningen, men efter det blir det R-däck.

Till slut några bilder från körningen.





Tack Ulf Wärnberg för bilderna.

Varvtider finns från pass ett och två, men pinsamt nog var det samma tid som för 4-5 år sedan med turbo och r-däck. Tanken var att köra full attack med tidtagning i fjärde passet och då hade jag säkert kapat 2-3s, men tyvärr var jag tvungen att avbryta efter tredje passet. Ett nytt försök till vettiga tider görs nästa år...

_________________
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



FRÄCKT!!!
Bra som tusan och jag tycker du ska vara väldigt stolt!

Jag vill tacka för underhållningen. Härligt hur du delar med dig och rapporterar.
Inspirerande.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19468



Olaf, en av tre bilar som mättes lite högt ljudmässigt (95++dB utan reflekterande hinder), så du kan ju fundera på nån lite tystare ljuddämpare om det går att krångla dit.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12853



Hur ball som helst! thumbs up
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492



Kul att se bilen live, synd att vi inte hade mer tid att prata i line-up mellan körpassen. Kommer bli en sån härlig stil över bilen sen när den är enhetlig i färg och bakvagnen lirar som du vill.

Vad sa du om bakvagnen, den bryter loss väldigt lätt? Vad har du för hjulvinklar nu förresten?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Vad besiktas en sån här som?? Porsche boxter eller som ombyggt fordon eller?
Stod och tvättade R golfen bredvid dig på BR och märkte inte att det var den här bilen förrän jag kom hem

Vissa dumma idéer i samma anda har vaknat och jag är lite nyfiken på hur det är tänkt med modern "bottenplatta" och gammal kaross.
Vad blir det för ngt ombyggt fordon eller?
Med vänlig hälsning, Erik Umeå

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
gasekke skrev:
Vad besiktas en sån här som?? Porsche boxter eller som ombyggt fordon eller?
Stod och tvättade R golfen bredvid dig på BR och märkte inte att det var den här bilen förrän jag kom hem

Vissa dumma idéer i samma anda har vaknat och jag är lite nyfiken på hur det är tänkt med modern "bottenplatta" och gammal kaross.
Vad blir det för ngt ombyggt fordon eller?
Med vänlig hälsning, Erik Umeå


Det blir amatörbyggd eftersom motorplaceringen är ändrad från svansmotor till mittmotor. Det bästa är nog att diskutera din idé med en SFRO besiktningsman i din närhet. Det är ju i slutändan hela konceptet som avgör hur och om man kan regga sitt bygge.

Roligt att du inte märkte något på BR, då har jag lyckats. Med lite färg blir det ännu mer sleeper...
Körde du på banan? Jag "jagade" två R i två varv, men minns inte om en av de var din?


Lite från garaget:
Ett stycke trasig tändspole som byttes ut innan Falkenberg


Lite mer städad i baken


Besiktningsblinkers (sidoblinkers) som blev så snygga att de får sitta kvar. Original i bakgrunden.


_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 45, 46, 47   >>
69 besök senaste veckan (649015 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande