Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Lillen skrev:
SJUKT FRÄN den är.
Men de visste du ju redan


Bolero skrev:
Cool bil! Vad är det gör motor osv nu? Började läsa dom första sidorna i tråden men insåg att det blev för jobbigt på mobilen
Enkelt beskrivet är det en Boxster S -01 under skalet.

D5 skrev:
Läcker färg!
Tack. Det är självklart original som allt annat på bilen också

Rogge skrev:
Väldigt fin och fräck bil.
Det ända jag hade ändrat är skärmblinkers, har aldrig gillat dem. Men smaken är som baken....
Ja, smaken är som du säger. Jag har aldrig förstått varför man tar bort skärmblinkers. Antagligen gillar du inte nästa bild heller?
Roligt att du tycker om bilen ändå .

Igår kom lite kompletterande delar från tyskland. Mest gummidetaljer, men även:
Nya clips till kromlistorna


Rostfria polerade lampringar. Lamporna är nya Hella och till och med en ljusinställning är gjort. Note to self: Den nedre skruven justerar höjden, den övre i sidled.

Ny tätningslist till huven finns också.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det borde vara 10 år sedan jag gick med i Sportvagnsklubben Göteborg. Det har varit många roliga banträffar och sprintrace och några "Nightmare"-nattrallys. So far so good.
Förra året hade klubben 60 års jubileum och bjöd till jubileumsmiddag. I mailet som jag fick stod även att jag kunde får ett pris. Spam tänkte jag - tråkigt att man känner sig tvungen att tar till så fula reklamknep. Jag gick inte (av andra anledningar), men priset var inget reklamknep utan sant. Jag fick "Bulten", SVKGs vandringspris för årets största mekinsats. Tack en gång till SVKG. Det är riktig kul att mitt bygge står där bland alla fantastiska banbilsbyggen och renoveringar genom åren.


Äran kom inte helt utan förpliktelser (eller en snäll förfragan). En presentation av bygget i klubbtidningen tycktes vara lämpligt.
Med hjälp av Anders Jansa fick jag ihop en kortversion av 40 sidor rejsatråd:


Hela tidningen finns för nedladdning på www.svkg.se under Bulletinen.
Direktlänk

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Vi kör en uppdatering till när jag är i farten...
Motorn har gått 120k miles om jag minns rätt och om man tror alla rykten borde den rasa när som helst. Oron åker alltid med och på Falkenberg trodde jag det var dags.
På vägen ner luktade det brännt olja vid varje gassläpp och efter bankörningspassen gick motorn oroligt på tomgång och dog ibland. Tyvärr fanns det inga felkoder för en snabb analys.
Väl hemma konstatetade jag att oljenivån hade sjunkit med 3-4mm på 30mil och jag började komma ihåg att det var rätt vanligt att oljeseparatorn ger upp på dessa motorer. Av den anledningen fanns det redan ett kit för öppen vevhusventilation någonstans i garaget. Kitet hittades och monterades och motorn gick så fint som en boxersexa skall går. Nu blir en ny oljefälla beställt och förhoppningsvis går motorn lika fint med den.


Efter ny IMS, tändspolar, X51 oljesump, ny vattenpump och oljefälla finns det snart ingenting kvar att byta utan att öppna motorn.

_________________
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Grattis till priset - välförtjänt!

oje skrev:
Et voilà en styvare bakvagn:



Hmmm, jag är lite sugen på att minska flex i chassit - vad var det du köpte? Antar en sån här:
http://www.mantissport.ca/Products/ProductCatalogue/tabid/121/c/cayman . . . .

Märkt nån skillnad? Antar att det ger större effekt för dig som skalat bort lite kaross i processen... Borde vara likvärdig med den nedan?
http://www.design911.co.uk/fu/prod128418/Rennline-Rear-Subframe-Stabil . . . .

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Tanken med staget var att ersätta aluminiumplåten som satt där innan ifall den styvade upp lite där bak.
Det med skillnader är svårt. Jag kör för lite och med för stora mellanrum. Dessutom ändrar jag för mycket samtidigt och har ett dåligt minne. Räcker det som ursäkt
Jag köpte det begagnat så jag har inget tips var man köper det bäst. Jag har inte heller kollat på alternativ. Det var rätt spontant inköp. Så tyvärr ingen nyttig info här.

_________________
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Har helt missat denna tråden men sträckläste från s9 nu. Vilket projekt! när kan man se den live in action nästa gång? (bor nära Kinnekulle) Vem var det från sfro som besiktigade den?

Hatten av thumbs up

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
thumbs up
Jag är anmält till Bankalaset på Kinnekulle med SVKG den 15/5.
Välkommen att komma fram och kolla, fråga och sparka däck.

_________________
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



15/5 inbokat och klart.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Efter en enklare mekkväll i går sitter en ny vattenpump och oljefälla på plats. I kväll visar sig om det blev tät och kanske även om oljefällan gör sitt jobb.

Vattenpump ur:


Ny, fin och dyr pierburg pump:


Gammal oljefälla ur:

Biltemafiltret är givetvis inte original utan del av mitt öppen-vevhusventilation-kit.

Ny på plats:

Tvätt in och utvändigt hade inte skadat. Jag ångrar att jag inte hade koll på sodablästring innan jag byggde ihop allt. Det hade suttit fint på motor och växellåda.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
En icke fungerande vattennivågivare är egentligen en skitsak, men jag störde mig på varningslampan. Nu när jag vet att kylsystemet fungerar någorlunda hade jag kunnat stänga av lampan, men det hade ju varit för enkelt.
När byte av expansionskärl inte gav någon förbättring började jag undrar hur nivågivaren fungerar.
Efter bytet fanns det ett expansionskärl över, så jag tog fram sågen och började obduktionen.

Där fanns det ingen flotör med redkontakt som jag trodde utan bara 2 pinnar som hänger ner i vatten. När det finns vatten mellan pinnarna är motståndet ett tiotal kiloohm. Alldeles för mycket för mitt lilla 10k ohm pull up motstånd.
Byggde om till 150k ohm pull up och nu verkar allt lira. För säkerhets skull har jag även flyttad signalen till en analog ingång. Då kan man välja vid vilket motstånd lampan i instrumenteringen tänds.
Ett motstånd till i skatboet (skatboet är på andra sidan och kommer inte visas här):

Test i vattenglas och kall bil gav positiv resultat så nu hoppas jag att lampan bara tänds när något är fel.

Samma lampa (den med batterisymbolen) visar för övrigt 4 olika varningar:
Låg kylvätska: Lampan blinkar och vattentemperaturvisaren hoppar till max.
Låg bromsvätska: Lampan blinkar.
Hög kylvätsketemperatur: Lampan tänd och tempmätaren visar hög temperatur - oväntad, eller hur?
Låg batterispänning: Lampan är tänd.

_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Det är ganska vanligt att det blir beläggningar på "pinnarna" och fel uppstår.
Pga ålder , kört med endast vatten eller att de ergar.
En rejäl rengöring brukar konditionera det.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 415



Vilket fint bygge! Din tråd föstörde min nattsönn totalt, men gav mig inspiration till tusen!

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Lillen skrev:
Det är ganska vanligt att det blir beläggningar på "pinnarna" och fel uppstår.
Pga ålder , kört med endast vatten eller att de ergar.
En rejäl rengöring brukar konditionera det.

Ett känd fel altså. Skulla har googlat lite mera.
Nu borde jag har tillräckligt marginal i utläsningen, men om det blir fel igen vet jag vad jag skall göra.

Kalle_alfaturbo skrev:
Vilket fint bygge! Din tråd föstörde min nattsönn totalt, men gav mig inspiration till tusen!

Tack!
rejsa borde komma med varningstexter som "...kan vara beroendeframkallande" eller "Läsningen kan leda till tidskrävande och kostsamma beslut"

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
I fredags blev det några varv på Kinnekulle med SVKG. Bra väder, trevligt folk och välorganiserad bankörning. thumbs up
Bilen var en liten besvikelse. Efter ca 8 varv i tredje och alla efterföljanda pass sjönk oljetrycket till 2bar vid 3000-4000rpm. Inget farligt för motorn, men i mina ögon ytterligare ett tecken på att kylningen måste förbättras. Kylvattentemperaturen brukar går från 80 till 100deg C under ett 20min pass. Därför finns redan planer på större splitter och plåtar som täcker för framhjulen som borde förbättra suget bakom kylaren och flödet igenom.
Det var dock inte bara dåliga nyheter: Bilen betede sig mycket bättre innan bron än för ett år sedan. Hårdare dämparsättning och spoilerläpp var antagligen de viktigaste updateringarna.
Krocken från förra året (på Mantorp en vecka efter Kinnekullekörningen) har lämnat sina spår, men självförtroendet kommer sakta tillbaka samtidigt som jag lär mig bilen. 1:04,8 är inget att skryta med, men i alla fall en förbättring mot förra året. Skulle gissa att bilen har blivit 2s snabbare och jag 1s långsamare.

Jag lyxade till det med övernattning i stuga, grillning och tjöt kvällen innan. Ett bra upplägg.

Flygorna gillar verkligen gul. "Loose-loose situation".


Och två helhetsbilder. Precis innan vi skulle packa ihop kom jag på att en uppdatering utan bilder är ingen uppdatering.


_________________
Citera
fridsten
Solna
Här sen Jul 2007
Inlägg: 79



Den här bilen är så jävla cool att det är direkt löjligt...
Så coooooooool...

_________________
Fredrik Fridsten
Citera
tunis
Borlänge
Här sen Okt 2011
Inlägg: 32



Så snygg den är den skall du var stolt över

_________________
Mathias Thunmarker
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



När kommer första jämförelsebilden mot en original bubbla, när du hittat en på nån parkering?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
schwartz
Ale
Här sen Sep 2008
Inlägg: 236



Tog tillfället i akt och spanade på PVs parkering på lunchen idag, grymt schysst bygge! Verkar va bra fart i den med

_________________
STCS #7660 Jesper Schwartz
@schwrtzwrks
'74 Saab 99 X7 Turbo RWD
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
schwartz skrev:
Tog tillfället i akt och spanade på PVs parkering på lunchen idag, grymt schysst bygge! Verkar va bra fart i den med

Tack, det samma. Tyckte du kvalade in bland top 3 heftigaste trackdaybyggen på plats. (efter Jotuz och kanske min egen bil ). När jag såg din avatar och att du var på rejsa trodde jag att jag hade missat din byggtråd, men det finns ingen

Niklas Falk skrev:
När kommer första jämförelsebilden mot en original bubbla, när du hittat en på nån parkering?

Det såg mörkt ut i början på dagen...


... men på eftermiddagen hittade jag en lucka bredvid en original 1302. Allt detta på Volvo PVs årliga fordonsträff.



_________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



oje skrev:
Niklas Falk skrev:
När kommer första jämförelsebilden mot en original bubbla, när du hittat en på nån parkering?

... men på eftermiddagen hittade jag en lucka bredvid en original 1302. Allt detta på Volvo PVs årliga fordonsträff.
thumbs up thumbs up
Ingen större skillnad

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Skaffa en uppsättning plåtisar med navkapslar och framförallt kofångare! Sleeper supreme

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande