Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
132 besök idag (628971 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 44, 45, 46, 47  Nästa>>
   
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Maj 2017 09:30     Citera

Ragnar skrev:
Riktigt bekväm att åka i nu ju! thumbs up

Bubbla GT Kan vara bra med lite GT egenskaper när man skall till Ringen.
Väldigt nöjd att jag kan köra lätt svänghjul med bra NVH. Två små saker har dock blivit sämre med OEM drivlineupphängning: 1. Motorn kan börja gunga (främst runt 1500rpm efter fartgupp) och 2. Kinagrenrören är lite för stora och tar i staget som knyter ihop kaross och bakvagnsbrygga.

Var på en liten inkörningsrunda med bromsarna i går. Första intrycket: Inget skrik och det känns som bättre bett. Pedalvägen har i alla fall minskat. Osäker om det är på grund av de nya skivorna eller för att beläggen har högre friktion?

Glömde skriva tidigare (främst för mig att komma ihåg) att jag gjorde en ny hjulinställning med nya verktyg. Gick från ~20' total toe in fram och ~50' total toe in bak till ~10' fram och ~20' bak. Det är maxvärden enligt fabriksinställningen.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Christian Jansson
Borås



Här sen Jan 2003
Inlägg: 477



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Maj 2017 16:21     Citera

Har äntligen tagit mig tid att titta tillbaka i din tråd nu, det mesta du
gjort och postat har ju skett under min "bortavaro".



Störtskön bil du byggt - gillar skarpt!
thumbs up thumbs up thumbs up


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364

BMW 332is E30
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Maj 2017 14:18     Citera

Kinagrenrör med dålig passform funkade OK med hård motorupphängning. Nu med mjukare kuddar funkar det sådär. På bilden syns det att grenröret har varit i kontakt med aluminiumbalken (som sitter mellan kaross och bakre subframe).


Inget som inte går att lösa med vinkelslipen


Sen skulle jag efterdrar en kylarslang och fick tar bort en av framskärmarna. Även jag som har sett denna vy några gånger blir alltid lite förvånad och glad hur en bubblaframvagn kan ser ut.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hnk
Göteborg



Här sen Aug 2006
Inlägg: 20



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Maj 2017 19:50     Citera

Har länge följt bygget, helt rätt koncept och verkligen väl genomfört!

Och idag fick jag äntligen se bilen live! thumbs up Hur grym som helst!


_________________
Henrik Viktorsson
BMW 318i -88 -såld
BMW 330i -02
BMW 320d -13
CFS10
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Maj 2017 19:49     Re: Citera

hnk skrev:
Har länge följt bygget, helt rätt koncept och verkligen väl genomfört!
Och idag fick jag äntligen se bilen live! thumbs up Hur grym som helst!


Hoppas du fick höra den också? Hade du någon bil med dig?

Kom idag på att jag glömde en uppdatering. Mittkonsolen som jag köpte för 2år sedan (gamalt inlägg) sitter äntligen fast monterad i bilen. Det blev tyvärr 3 olika sorter svart matta. 993, matta på löpmeter och Boxstermatta.


Nu måste jag bara hitta på funktioner till de nya knapparna


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jun 2017 08:39     Citera

Jobbet med interiören fortsätter. För några år sedan köpte jag 2kvm 20mm skumgummi och en lika stor bit golvmatta som värme- och ljudisolering runt motorrummet. Nu är även det på plats.

Klippa och klistra


Fastsättning på Porschevis med tryckknappar

Skarven mellan över och underdelen blev inte tillräckligt bra med bara tryckknappar

Kardborreband funkar bättre.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jun 2017 08:47     Citera

Ett litet life hack:
Jag var trött på att ställa klockan varje gång jag har haft loss batteriet.
Efter många idéer med allt från laddningsbara batterier till supercaps blev det till slut så att klockan matas av ett vånligt 9V batteri. Om batteriet håller en saison är jag nöjd.

Silvertejp i sann lifehack anda



_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Qaz
Uppsala



Här sen Okt 2004
Inlägg: 767



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jun 2017 21:17     Citera

Med två dioder är det ju lätt att koppla så 9v batteriet bara används när 12v saknas (eftersom 9 < 12). Ett sånt där long-life brandvarnarbatteri skulle hålla tills självurladdningen dragit slut på det, typ 10 år eller vad det är.

Nu är det väl kanske inget problem i praktiken att bytta batteri en gång om året, men om det skulle visa sig att det drar slut störande ofta .


_________________
Markus Ålind
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
DJ
NL



Här sen Maj 2004
Inlägg: 8583



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jun 2017 13:15     Re: Citera

oje skrev:
Ett litet life hack:
**klipp, klipp**
Om batteriet håller en saison är jag nöjd.
**klipp, klipp**


Du kan ju mäta strömmen klockan drar från batteriet. Då får du en uppfattning om hur länge det kommer hålla.


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jun 2017 18:01     Citera

Bra tips med två dioder.

Mäta ström skulle jag givetvis har gjort innan. Skall göra det och återkommer med resultatet.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Jun 2017 12:05     Citera

Det ser inte så lovande ut med batteritricket. ~2mA förbrukning i medel och 500mAh i batteriet blir ungefär 10 dagar.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jun 2017 19:32     Citera

Haha!

https://www.racetracker.de/event/picture/2973312-8bfc7338f4c401b3ba4499c3142ad6e4


https://www.racetracker.de/event/picture/2978375-424424d7244f25aaff30b931346b1dc6


https://www.racetracker.de/event/picture/2969271-146b5cdf5da4e3d67f0358c50d350843

Totalt ett varv. BTG: 10:55.


_________________
Senast ändrad av oje, 26 Jun 2017 21:37, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Fikman
Rättvik



Här sen Mar 2016
Inlägg: 29



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jun 2017 19:46     Citera

Ser Schöön

Snygg bygge lär jag säga

Men ska man inte ha alla 4 hjulen i backen


_________________
Anders Baudino
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Cassius
Göteborg



Här sen Jan 2005
Inlägg: 1846



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2017 05:28     Re: Citera

Fikman skrev:

Men ska man inte ha alla 4 hjulen i backen


Osäker på Rejsas åsikt där...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=915

Kul att den verkar fungera bra!


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
Regards, Johan Eriksson.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
stilldouble
Malmö



Här sen Okt 2012
Inlägg: 463



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2017 09:15     Re: Citera

oje skrev:
Det ser inte så lovande ut med batteritricket. ~2mA förbrukning i medel och 500mAh i batteriet blir ungefär 10 dagar.


Skum förbrukning, köksklockan går ju i åratal på batteriet.


_________________
Magnus Falk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Gustav_H78
Lerum



Här sen Feb 2009
Inlägg: 1148



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2017 10:36     Citera



Den ser ut att trivas! Gillar det här bygget thumbs up


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Fikman
Rättvik



Här sen Mar 2016
Inlägg: 29



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2017 17:33     Re: Citera

Cassius skrev:
Fikman skrev:

Men ska man inte ha alla 4 hjulen i backen


Osäker på Rejsas åsikt där...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=915

Kul att den verkar fungera bra!


Ja jo, alltså ska man ha bra tider ska nog alla hjul var på marken så mycket det bara går, men fränt med hjullyft är det


_________________
Anders Baudino
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jun 2017 09:20     Citera

Lite mer fjädringsväg (eller downforce) hade inte skadad.

Finns även lite filmad från samma ställe. Fort gick det inte.




EDIT: Blev tipsad om två filmsnuttar på YT. Tyvärr funkar inte starttiderna som länkarna går till.

@8:45:



@3:00:



_________________
Senast ändrad av oje, 15 Jun 2017 21:41, ändrad totalt 4 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Fyrken
Göteborg



Här sen Nov 2005
Inlägg: 244



Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jun 2017 16:12     Citera

Grymt Olaf!


_________________
Erik Fyrk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jun 2017 21:34     Citera

Nu är det ganska exakt 10år sedan bubblakarossen kännde på tysk motorväg. Dags att upprepa succén. Ingen kopia, men vissa likheter finns.
I början av tråden finns reseberättelsen från Roadtrip 2007.

Kielfärja blev det denna gång och dessutom kom jag i tid.


Det ända bagageutrymme jag litar på för kläder osv. är uppe på motorn.

Från Kiel gick det mot Bremen.
Högsta hastighet fastställdes på streckan med 217km/h med GPS. Det fanns säkert 10km mer i bilen men det blev lite för spännande. Ärligt talad var allt över 200km/h i kombination med lite sidvind spännande. Speglarna gillade inte heller så höga hastigheter.

Efter ett kort stop i Bremen körde jag direkt vidare till en svensexahelg i Belgien. Efter Bremen fanns det inte många fler mögligheter till topfartstest. Tysk motorväg som vi känner och älskar den.

Kompisen som skulle gifta sig kund inte tro att jag hade körd dit med egen bil och ännu mindre att det var med folkan. En lyckad överraskning. När han fick åka med ett varv på Ringen var han helt överlycklig. Det har länge varit en dröm för honom.

Efter svensexan gick det vidare till Frankfurt. Där fick bilen står "hemma" i garaget där allt tog sin början. Till exempel framvagnsuppdatering från -73a till -74a eller montering av Porsche 944 bromsarna genomfördes i detta garage.

Som bonus spenderade vi en långhelg i Zürich. Motorvägsvignette som enda bevis.
Gränspolisen i tyskland stoppade mig för att fråga efter årsmodellen.

Släktbesök i norra tyskland. Nästan samma bild som 2007, det skiljer 200hk och en 3åring.

Resan avslutades med Kielbåt och obligatorisk ölinköp. Gott om plats!


Gränspolisen i sverige ville veta hur stor motor jag hade.
Förr ville polisen alltid ser körkortet. Måste vara någon ny EU-grej .


Totalt blev det 2637km och en snittförbrukning (om man nu får nämna det här) på 11,2l/100km. Helt OK.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2017 11:54     Re: Citera

stilldouble skrev:
oje skrev:
Det ser inte så lovande ut med batteritricket. ~2mA förbrukning i medel och 500mAh i batteriet blir ungefär 10 dagar.


Skum förbrukning, köksklockan går ju i åratal på batteriet.


Klockan stannade faktiskt efter 3veckor. Ett kort nöje. Plan B eller C behövs.

En annan sak som måste åtgärdas innan nästa långresa är ventilationen.
- Värmepaketet strålar av värme och måste isoleras.
- Kallufttillförsel behövs. Körde alltid bubbla med öppna rutor men i högre hastigheter (>>100km/h) låter det för mycket.

Sist men inte minst behövs andra (stabilare) bakdäck och speglar som tål högre hastigheter. Måste har varit en rolig syn för föraren av en 7-serie som blev ifrånkörd vid acceleration från 130 till 200. När jag hade kommit över 200 fick jag sakta in igen och fälla ut spegeln. Han log kvar bakom mig och undrade eller skrattade


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
132 besök idag (628971 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 44, 45, 46, 47  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.168 sec)
Webbrowser render:
sec