Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 45, 46, 47   >>
28 besök senaste veckan (649043 totalt)
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Nu är även de bakre förstärkningarna tillkapade. Dags att plocka fram svetsen...

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Provade med en ny bältesplatsering, då den gammla blev underkännd. (Tack Gustav !)

Det här måste vara OK. En folka är inte större.

Tröskeln tar sig. Bara några decimeter svets kvar...

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Tröskeln svetsad och klart.

Tyvärr glömde jag kameran, så försöker underhåller med lite onödig triva istället
Totalt gick det åt 3,8m av SFRos favoritbalk 100x50(x3) vilket betyder 13kg per sida. Det låter mycket, men jämfört med originaltröskeln är det antagligen en viktminskning.

_________________
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Heja olaf!

Jag ska försöka lägga några timmar där ute snart. Men inte innan helgen.....och inte nästa vecka.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Bra jobbat , ser fint ut !
Jag har med lyckats att ha en bråkig vinkelslip en gång , 28stygn i låret samt 7 av dem i lårmusklen

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158



Jag tror nästan jag längtar lika mycket som du tills bilen e klar.....riktigt coolt projekt!

_________________
Martin Johansson
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Visst längtar jag... Allt tar alldeles för lång tid.

Borbos skrev:
Jag har med lyckats att ha en bråkig vinkelslip en gång , 28stygn i låret samt 7 av dem i lårmusklen

outsch !

En vecka shoppingsemester och resultatet hittills:

2stk. Recar Profi SPG. De har stått på önskelistan ett bra tag och nu här jag äntligen hittad ett par . Jag är mer än nöjd.


Instrumentbräda för 911-instrument. Skönt att det finns så mycket färdigt till folkan.


Momo rattnav till Porsche 944. Hoppas det funkar.

och en bonusbild:

Nerdigt, men... (Tack för tipset 02Mattias )

_________________
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Så det blev mer rejs än komfortstolar till slut! Blir nog bra. Var det instrumentpanel från Hoffman eller vad de hette? Kollade på sån panel när jag höll på med min 1303s för 20år sen, f-n vad tiden går. Hittade en film från "fläktfolkets" träff 1991... Den får vi kolla på någon dag;-)

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
ja, det blir mer rejs än komfort. Så vinner jag några cm för mina ben.
Instrumentbrädan fanns från ett antal olika företag. Hoffmans tyckte jag var ful, så jag tror inte att det är hoffman. Köpte det begagnad på ebay (givetvis) så jag vet inte märket.

Fläktfolket och Manta Manta thumbs up

_________________
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Japp!

När kommer du hem igen så jag kan sno ett rör från dig?
Du kan få betalt i raclette, men kanske synd att förstöra "nordschleife-toasten" med käse-überbackt ;-)

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Kul att se att brödrosten sprider sig över landet Ännu roligare att läsa din projekttråd, MYCKET imponerande bygge! thumbs up Önskar att man hade sånt tålamod och kunnande själv

Mvh

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Fyfan, vilket jobb...
Jag skall aldrig mer starta ett projekt där jag tror att det kommer tar längre än en vinter. Aldrig !

Det finns ingen anledning att oroa sig - jag ger inte upp, men jag ångrar att jag började det här idiotprojektet. Varför är det så lätt att trigga mig ? Det är dit fel Fyrkmeister !

Nu är det tyvärr för sent att ångrar sig. Bara att bita ihop och fortsätta...
Idag satte jag karossen tillbaka på bottenplatan:



I hörnet ser man ett hål till bältesinfästningen. Ja, det har hamnat på rätt sida. Jag skall visa senare hur det är tänkt.

Till slut rev jag innertaket och lekte lite med mina burrör innan jag kom fram till att det finns många saker jag borde gjöra innan jag börjar med buren.

_________________
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



oje skrev:
Fyfan, vilket jobb...
Jag skall aldrig mer starta ett projekt där jag tror att det kommer tar längre än en vinter. Aldrig !

Det finns ingen anledning att oroa sig - jag ger inte upp, men jag ångrar att jag började det här idiotprojektet. Varför är det så lätt att trigga mig ? Det är dit fel Fyrkmeister !

Nu är det tyvärr för sent att ångrar sig. Bara att bita ihop och fortsätta...


Kom igen nu!! Det kommer bli en riktigt fet bil när du är klar. Jag om någon vet att det kan vara kämpigt ibland... men så kommer man fram till de stunder som gör att all nerlagd tid har varit värt det, när motorn startar i bilen för första gången, första provturen, när dörrar och huv är på plats och det ser ut som en bil igen etc. Keep up the good work!

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Staffan Lindén skrev:
Kom igen nu!! Det kommer bli en riktigt fet bil när du är klar. Jag om någon vet att det kan vara kämpigt ibland... men så kommer man fram till de stunder som gör att all nerlagd tid har varit värt det, när motorn startar i bilen för första gången, första provturen, när dörrar och huv är på plats och det ser ut som en bil igen etc. Keep up the good work!


Du har så rätt. En dag kommer jag vara så stolt och glad att det var värt allt slit, men den dagen ligger tyvärr väldigt långt fram i tiden.

Jag kommer aldrig glömma den dagen när jag kom hem med Porsche bromsarna på bilen. Bara farsans ansiktsuttryck vägde upp för alla motgånger jag hade under byggtiden.

_________________
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



oje skrev:

Varför är det så lätt att trigga mig ? Det är dit fel Fyrkmeister !



Sorry!
Det ser skitbra ut och de goa inköpen måste höja suget. Svetskursen verkar givande!
Men jag har haft exakt samma tankar själv i sommar om vad man håller på med. Hittills har de försvunnit när jag kommit på lösningen, hoppas det är lika för dig.

Blir det trist kan du alltid tänka på hur trevligt det blir med reggad 3.2 dubbelturbo!

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
J.L
Vara
Här sen Maj 2005
Inlägg: 237



Helt sjukt projekt!
Man blir riktigt imponerad av många projekt-trådar här på
rejsa, men detta var fan något av det häftigaste jag sett

Hoppas man ser dig och bilen på en bankörning med gti klubben någon gång!

_________________
Johan Lindström
Golf GTI 16v -1987
Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
I förgår blev jag utskälld att jag inte updatera tråden. Dags att tar tag i bygget igen.
Att jag låg på latsidan hängde enbart ihop med att jag flyttade och då fanns helt enkelt ingen tid över till garaget.

Bilen finns iaf kvar:


Krisarbete eller en klassisk todo lista:


..och redan två punkter avbockade.

- borttagning av infästningarna till taxistaget
- hål för tankpåfyllning

@J.L: Visst kommer det blir körning med GTI klubben. Körde bara en gång med GTI klubben hittills, men det var en riktig bra tillställning med mycket bantid. Tyvärr väldigt få luftkylda VW som vågade sig ut på banan.

_________________
Citera
J.L
Vara
Här sen Maj 2005
Inlägg: 237



oje skrev:
I förgår blev jag utskälld att jag inte updatera tråden. Dags att tar tag i bygget igen.

Tycker jag låter utmärkt :-)


oje skrev:
@J.L: Visst kommer det blir körning med GTI klubben. Körde bara en gång med GTI klubben hittills, men det var en riktig bra tillställning med mycket bantid. Tyvärr väldigt få luftkylda VW som vågade sig ut på banan.


Kul! men det dröjer ett tag antar jag ;-)
Min blir för varm på tomgång, och behöver fart och fläkt för
att hålla sig i lagom temp, alltså är den luftkyld... eller?

_________________
Johan Lindström
Golf GTI 16v -1987
Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Lördagsnöje:

Bussen kör om BMW:n - inte tvärtom !
Filmbevis (från söndagen)
Byggtråd


Tillbaka till mit projekt. Inga stora framsteg att berätta om.
Jag försöker helt enkelt att göra det som står på listan.

Huvudbåge inpassad med 8graders lutning.


Förstärkning mellan fjäderbenstornen borttagen. Nästa gång jag sänker ned karossen tänkte jag bland annat kolla på motorluckans placering. Plåten har hittills varit ivägen...

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Nu har jag höjd anläggningsytan för plåten runt min monstermotorlucka för tredje och förhoppningsvis sista gången...


...och klippt ut en mall i masonit. Ser konstigt ut med en så stor slät yta, men det kommer finnas ett stort hål där


Alltid krångligt att meka mittmotor och det kommer det vara här med, men vad gör man inte för en bra viktfördelning.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Boxsterns original motorlucka har funnits kvar länge, mest för att kunna tar genvägen och använda originalluckan, men även för att hålla den främmre motorrumsplåten på plats.
Nu vann vinkelslipen:


Ett försök att styva upp infästningen (inringad) till en förstärkningsbalk som knyter ihop kaross och bakre hjulupphängningen.
före: länk
efter:



Hemma lekte jag lite med ratt och rattstången.


Fazit: 996 Rattstång och 944 (1985+) rattnav passar rätt bra ihop. Rätt splines, blinkersen går tillbaka till 0 läget, men det fattas en fjäderkontakt till tutan. Den detaljen löser jag när bilen är på väg ihop...

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 45, 46, 47   >>
28 besök senaste veckan (649043 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande