Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46, 47   >>
35 besök senaste veckan (648895 totalt)
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Ragnar skrev:
Riktigt bekväm att åka i nu ju! thumbs up

Bubbla GT Kan vara bra med lite GT egenskaper när man skall till Ringen.
Väldigt nöjd att jag kan köra lätt svänghjul med bra NVH. Två små saker har dock blivit sämre med OEM drivlineupphängning: 1. Motorn kan börja gunga (främst runt 1500rpm efter fartgupp) och 2. Kinagrenrören är lite för stora och tar i staget som knyter ihop kaross och bakvagnsbrygga.

Var på en liten inkörningsrunda med bromsarna i går. Första intrycket: Inget skrik och det känns som bättre bett. Pedalvägen har i alla fall minskat. Osäker om det är på grund av de nya skivorna eller för att beläggen har högre friktion?

Glömde skriva tidigare (främst för mig att komma ihåg) att jag gjorde en ny hjulinställning med nya verktyg. Gick från ~20' total toe in fram och ~50' total toe in bak till ~10' fram och ~20' bak. Det är maxvärden enligt fabriksinställningen.

_________________
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Har äntligen tagit mig tid att titta tillbaka i din tråd nu, det mesta du
gjort och postat har ju skett under min "bortavaro".



Störtskön bil du byggt - gillar skarpt!
thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Kinagrenrör med dålig passform funkade OK med hård motorupphängning. Nu med mjukare kuddar funkar det sådär. På bilden syns det att grenröret har varit i kontakt med aluminiumbalken (som sitter mellan kaross och bakre subframe).


Inget som inte går att lösa med vinkelslipen


Sen skulle jag efterdrar en kylarslang och fick tar bort en av framskärmarna. Även jag som har sett denna vy några gånger blir alltid lite förvånad och glad hur en bubblaframvagn kan ser ut.

_________________
Citera
hnk
Göteborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32



Har länge följt bygget, helt rätt koncept och verkligen väl genomfört!

Och idag fick jag äntligen se bilen live! thumbs up Hur grym som helst!

_________________
Henrik Viktorsson
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
hnk skrev:
Har länge följt bygget, helt rätt koncept och verkligen väl genomfört!
Och idag fick jag äntligen se bilen live! thumbs up Hur grym som helst!


Hoppas du fick höra den också? Hade du någon bil med dig?

Kom idag på att jag glömde en uppdatering. Mittkonsolen som jag köpte för 2år sedan (gamalt inlägg) sitter äntligen fast monterad i bilen. Det blev tyvärr 3 olika sorter svart matta. 993, matta på löpmeter och Boxstermatta.


Nu måste jag bara hitta på funktioner till de nya knapparna

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Jobbet med interiören fortsätter. För några år sedan köpte jag 2kvm 20mm skumgummi och en lika stor bit golvmatta som värme- och ljudisolering runt motorrummet. Nu är även det på plats.

Klippa och klistra


Fastsättning på Porschevis med tryckknappar

Skarven mellan över och underdelen blev inte tillräckligt bra med bara tryckknappar

Kardborreband funkar bättre.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Ett litet life hack:
Jag var trött på att ställa klockan varje gång jag har haft loss batteriet.
Efter många idéer med allt från laddningsbara batterier till supercaps blev det till slut så att klockan matas av ett vånligt 9V batteri. Om batteriet håller en saison är jag nöjd.

Silvertejp i sann lifehack anda


_________________
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Med två dioder är det ju lätt att koppla så 9v batteriet bara används när 12v saknas (eftersom 9 < 12). Ett sånt där long-life brandvarnarbatteri skulle hålla tills självurladdningen dragit slut på det, typ 10 år eller vad det är.

Nu är det väl kanske inget problem i praktiken att bytta batteri en gång om året, men om det skulle visa sig att det drar slut störande ofta .

_________________
Markus Ålind
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



oje skrev:
Ett litet life hack:
**klipp, klipp**
Om batteriet håller en saison är jag nöjd.
**klipp, klipp**


Du kan ju mäta strömmen klockan drar från batteriet. Då får du en uppfattning om hur länge det kommer hålla.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Bra tips med två dioder.

Mäta ström skulle jag givetvis har gjort innan. Skall göra det och återkommer med resultatet.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det ser inte så lovande ut med batteritricket. ~2mA förbrukning i medel och 500mAh i batteriet blir ungefär 10 dagar.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Citera
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61



Ser Schöön

Snygg bygge lär jag säga

Men ska man inte ha alla 4 hjulen i backen

_________________
Anders Baudino
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Fikman skrev:

Men ska man inte ha alla 4 hjulen i backen


Osäker på Rejsas åsikt där...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=915

Kul att den verkar fungera bra!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



oje skrev:
Det ser inte så lovande ut med batteritricket. ~2mA förbrukning i medel och 500mAh i batteriet blir ungefär 10 dagar.


Skum förbrukning, köksklockan går ju i åratal på batteriet.

_________________
Magnus Falk
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666





Den ser ut att trivas! Gillar det här bygget thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61



Cassius skrev:
Fikman skrev:

Men ska man inte ha alla 4 hjulen i backen


Osäker på Rejsas åsikt där...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=915

Kul att den verkar fungera bra!


Ja jo, alltså ska man ha bra tider ska nog alla hjul var på marken så mycket det bara går, men fränt med hjullyft är det

_________________
Anders Baudino
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Lite mer fjädringsväg (eller downforce) hade inte skadad.

Finns även lite filmad från samma ställe. Fort gick det inte.




EDIT: Blev tipsad om två filmsnuttar på YT. Tyvärr funkar inte starttiderna som länkarna går till.

@8:45:



@3:00:


_________________
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Grymt Olaf!

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Nu är det ganska exakt 10år sedan bubblakarossen kännde på tysk motorväg. Dags att upprepa succén. Ingen kopia, men vissa likheter finns.
I början av tråden finns reseberättelsen från Roadtrip 2007.

Kielfärja blev det denna gång och dessutom kom jag i tid.


Det ända bagageutrymme jag litar på för kläder osv. är uppe på motorn.

Från Kiel gick det mot Bremen.
Högsta hastighet fastställdes på streckan med 217km/h med GPS. Det fanns säkert 10km mer i bilen men det blev lite för spännande. Ärligt talad var allt över 200km/h i kombination med lite sidvind spännande. Speglarna gillade inte heller så höga hastigheter.

Efter ett kort stop i Bremen körde jag direkt vidare till en svensexahelg i Belgien. Efter Bremen fanns det inte många fler mögligheter till topfartstest. Tysk motorväg som vi känner och älskar den.

Kompisen som skulle gifta sig kund inte tro att jag hade körd dit med egen bil och ännu mindre att det var med folkan. En lyckad överraskning. När han fick åka med ett varv på Ringen var han helt överlycklig. Det har länge varit en dröm för honom.

Efter svensexan gick det vidare till Frankfurt. Där fick bilen står "hemma" i garaget där allt tog sin början. Till exempel framvagnsuppdatering från -73a till -74a eller montering av Porsche 944 bromsarna genomfördes i detta garage.

Som bonus spenderade vi en långhelg i Zürich. Motorvägsvignette som enda bevis.
Gränspolisen i tyskland stoppade mig för att fråga efter årsmodellen.

Släktbesök i norra tyskland. Nästan samma bild som 2007, det skiljer 200hk och en 3åring.

Resan avslutades med Kielbåt och obligatorisk ölinköp. Gott om plats!


Gränspolisen i sverige ville veta hur stor motor jag hade.
Förr ville polisen alltid ser körkortet. Måste vara någon ny EU-grej .


Totalt blev det 2637km och en snittförbrukning (om man nu får nämna det här) på 11,2l/100km. Helt OK.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
stilldouble skrev:
oje skrev:
Det ser inte så lovande ut med batteritricket. ~2mA förbrukning i medel och 500mAh i batteriet blir ungefär 10 dagar.


Skum förbrukning, köksklockan går ju i åratal på batteriet.


Klockan stannade faktiskt efter 3veckor. Ett kort nöje. Plan B eller C behövs.

En annan sak som måste åtgärdas innan nästa långresa är ventilationen.
- Värmepaketet strålar av värme och måste isoleras.
- Kallufttillförsel behövs. Körde alltid bubbla med öppna rutor men i högre hastigheter (>>100km/h) låter det för mycket.

Sist men inte minst behövs andra (stabilare) bakdäck och speglar som tål högre hastigheter. Måste har varit en rolig syn för föraren av en 7-serie som blev ifrånkörd vid acceleration från 130 till 200. När jag hade kommit över 200 fick jag sakta in igen och fälla ut spegeln. Han log kvar bakom mig och undrade eller skrattade

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46, 47   >>
35 besök senaste veckan (648895 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande