Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Beräkningar för separata spjäll?
<<   1, 2, 3
10 besök senaste veckan (10420 totalt)
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



superMOG skrev:
Finns en liten guide på rekomenderade trottel borr diameter i Graham Bell's 'Four-Stroke Performance Tuning':

Dia (mm) --- hp/cyl
36 --- 27-37
40 --- 35-46
45 --- 43-56
48 --- 50-65
52 --- 60-77
56 --- 70-87
62 --- 80-98


Bland annat G.P. Blair tar upp ett förhållande som han kallar "manifold-to-port ratio" i sin bok om simulation av fyrtaktare. Han ger flera exempel ungefär var detta förhållande ska ligga på en motor för att ge bra funktion. Det finns också en liten notis om ett av dessa exempel då den hade ett lite ovanligt förhållande vilket sades bero på att det i det fallet inte fanns förgasare i den aktuella dimensionen. Alltså så borde man utgå ifrån, även när det gäller spjäll, bland annat portstorlek i topp för att ta fram hur stora insugsrör som krävs. Sedan förser man dessa kanaler med spjäll som passar insugsrören.

Fick man exempelvis ur 400 hk ur BMW's fyra i grupp A så innebär det effekter kring 100 hk/cyl. Spjällen var dock bara 50 mm.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Johan Edlund skrev:

Fick man exempelvis ur 400 hk ur BMW's fyra i grupp A så innebär det effekter kring 100 hk/cyl. Spjällen var dock bara 50 mm.

19 mm2 per hkr, då är inte de 550 hkr:na direkt överdrivna mot 48 mm spjäll. Blir ju tom 750hkr.
Vad säger man om det? Ingen dålig gashastighet. Frågan är om vi inte får finna mer av förklaringen på avgassidan. Låter i vart fall som bra timing.
Har vi något varvtal?

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Göran Malmberg skrev:
Johan Edlund skrev:

Fick man exempelvis ur 400 hk ur BMW's fyra i grupp A så innebär det effekter kring 100 hk/cyl. Spjällen var dock bara 50 mm.

19 mm2 per hkr, då är inte de 550 hkr:na direkt överdrivna mot 48 mm spjäll. Blir ju tom 750hkr.
Vad säger man om det? Ingen dålig gashastighet. Frågan är om vi inte får finna mer av förklaringen på avgassidan. Låter i vart fall som bra timing.
Har vi något varvtal?

Göran Malmberg


Vet inte hur mycket de varvade men med tanke på att det var 87 mm slag så skulle jag gissa på max effekt kring 9000 rpm.
Citera
Racetech
Beräkningar för separata spjäll?
<<   1, 2, 3
10 besök senaste veckan (10420 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande