Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hel svetsa chassit!
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8175 totalt)
Carhartt
Borlänge
Här sen Feb 2006
Inlägg: 23


Trådstartare
Hejsan

Har tänkt att hel svetsa chassit på min bil men hur mkt kan de slå sig? Kommer köra med Homogentråd(Mig) Väldigt kallt så klart sen med tryck luft och kyla kommer inte dra hela stängar utan bara punkta den lite här o var tills de blir hel svetsat.

Va ska jag tänka på kommer hela mkarrosen att dra ihop sig ska jag staga upp de och vart ska jag svetsa allt?


/Kim

_________________
Kim Agge

______________________
Bmw M5 E39 (Skabbgalten)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Var det inte nån rallyorienterad bil som de ökade styvheten rejält på genom att bara dubbla antalet punktsvetsar. Kanske kan det fungera att flänga runt och lägga extra punkter mellan befintliga och sen gå så många varv du orkar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



KIm/
Är det ett nytt chassie som Du byggt bör Du ha det i ett svetsbord eller liknade tills Du har sömmat det.
och då lämpligen 5cm snuttar i taget...

Är det en befintlig bil Du bygger om där fabriken redan svetsat den en gång kommer den att hålla måttet om Du även här kör med 5 cm strängar och sedan flyttar Dig till en annan del av chassiet och på så vis jobbar Dig runt.
Gör Du så behöver Du inte heller hålla på och kyla svetsarna.
Gjort detta många gånger sedan -82 då jag gjorde det på min första Camaro.
Det stadga upp chassiet ordentligt och är väl värt mödan.

En väldigt viktig grej att tänka på är OM chassiet är galvat bör Du i möjligaste mån slipa bort galven,,,dels för att få bättre svetsar men FRAMFÖR ALLT för att slippa få "galvfrossa" andas Du in den svetsröken kommer du ligga dålig i några dagar,,,(om Du inte dricker massor med mjölk- som neutraliserar det)

Lycka till!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Pekke
Dalarna
Här sen Jun 2005
Inlägg: 66




_________________
Mattias Nilsson
Citera
Carhartt
Borlänge
Här sen Feb 2006
Inlägg: 23


Trådstartare
2QIK4U skrev:
KIm/
Är det ett nytt chassie som Du byggt bör Du ha det i ett svetsbord eller liknade tills Du har sömmat det.
och då lämpligen 5cm snuttar i taget...

Är det en befintlig bil Du bygger om där fabriken redan svetsat den en gång kommer den att hålla måttet om Du även här kör med 5 cm strängar och sedan flyttar Dig till en annan del av chassiet och på så vis jobbar Dig runt.
Gör Du så behöver Du inte heller hålla på och kyla svetsarna.
Gjort detta många gånger sedan -82 då jag gjorde det på min första Camaro.
Det stadga upp chassiet ordentligt och är väl värt mödan.

En väldigt viktig grej att tänka på är OM chassiet är galvat bör Du i möjligaste mån slipa bort galven,,,dels för att få bättre svetsar men FRAMFÖR ALLT för att slippa få "galvfrossa" andas Du in den svetsröken kommer du ligga dålig i några dagar,,,(om Du inte dricker massor med mjölk- som neutraliserar det)

Lycka till!


Tjena

De är en gammal bil en från 85 =). jo har misstänkt de jobbar som svetsare men inte med nån tummare plåt än 20 mm =).jo de är tänkt att åka bana sladda busa med den och få den så HÅRD som möjligt då och styv.

Jo vet om de där med galvet har gjort de misstaget EN gång och alldrig mer. men tack för omtanken.
Men överallt i bilen ska jag svetsa då 50/50 svetsar alltså 50 mm svets 50 utan osv el 50/100?

om jag ska göra som dom har gjort på subban ?http://www.rally.subaru.com/rally/servlet/CarBuildingDetail?part=1&imageId=5

_________________
Kim Agge

______________________
Bmw M5 E39 (Skabbgalten)
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Nej Kim, Du ska svetsa hela vägen,,,,men Du ska inte svetsa mer än 5-7 cm i taget,,,sedan göra en förflyttning till ett helt annat ställe på bilen och där svetsa 5-7 cm....detta fortsätter tills alla svetsar på bilen är helsömmade. helst från båda håll!
Därefter slipa ner halva svetsen (av viktskäl)
Vill Du spara vissa ställen så är det i de övre regionerna.
men helst hela chassiet.
Vet att det är en del jobb,,,,
men om det var enkelt att vara snabbast kunde alla vara det!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Pekke
Dalarna
Här sen Jun 2005
Inlägg: 66



Skall det vara bur i bilen?
Skall du bruka bilen hårdare än en WRC bil?
Isåfall tycker jag att du skall helsvetsa.

om inte tycker jag att du skall lägga tid o pengar på nåt roligare.

_________________
Mattias Nilsson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Carhartt skrev:
Hejsan

Har tänkt att hel svetsa chassit på min bil men hur mkt kan de slå sig? Kommer köra med Homogentråd(Mig) Väldigt kallt så klart sen med tryck luft och kyla kommer inte dra hela stängar utan bara punkta den lite här o var tills de blir hel svetsat.

Va ska jag tänka på kommer hela mkarrosen att dra ihop sig ska jag staga upp de och vart ska jag svetsa allt?


/Kim


om Du bestämmer dig för att svetsa hela bilen så är jag mycket intresserad av vilken effekt en helsvetsning har. Det är nämligen ganska specifika områden på en bil som flexar, så jag skulle även vilja se en fortlöpande vridtestning under arbetets gång för att se om svetsning på alla ställen är befogat, och framför allt hur pass styv bilen blir.

Är Du intresserad av detta så får Du gärna ta kontakt med mig för i vilken ordning och hur arbetet bör utföras.
MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Carhartt
Borlänge
Här sen Feb 2006
Inlägg: 23


Trådstartare
Pekke skrev:
Skall det vara bur i bilen?
Skall du bruka bilen hårdare än en WRC bil?
Isåfall tycker jag att du skall helsvetsa.

om inte tycker jag att du skall lägga tid o pengar på nåt roligare.



Tid har jag och dyrt är de inte heller för mig gas har jag billigt och svetstråd billigt åh. men de är väll de ända man har billigt åh =(.

Jag vill ha den så pass styv/hård som möjligt.

och jag har tänkt medans jag ändå har hela bilen isär helt så kan jag lika väl göra allt riktigt från början.

oj glömde ja jag ska ha bur i bilen.

_________________
Kim Agge

______________________
Bmw M5 E39 (Skabbgalten)
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Jag håller på att svetsa upp min kaross för att få den lite styvare.
Vet inte om det kommer att få någon effekt.
Men jag hoppas det iallafall.
Det är inte så hemskt mycket merjobb när jag ändå tar bort barlasten från underredet.




_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Helsvetsa som 2quik4u säger kan man inte säga att man ska sådär rakt av.
På vår racebil sa Poppo (KBT och nummer ett i detta landet på burbygge vilket alla som åker racing vet.) att det var tur att vi inte hunnit svetsa alla skarvar och då körde vi enligt principen svetsa 20mm och lämna liknande sträcka. Det fanns risk att bilen blev så styv att vid en ev. smäll skulle hela deformationszone vara helt ur bruk och de som åker i bilen skulle helt klart riskerar seriösa skador.

Så svetsa väl valda skarvar och helsvetsa inte. Sen att slipa ner halva svetsen för viktbesparing...kom igen va, det är ju hobbyleksak denna vagn. Slipa så gör ju inte ens fabriksteamen.

Ta all hjälp du kan av Göran, då kommer du få korekt hjälp och sammtidigt kunna dokumentera effekterna av det du gör. Jag är mkt intresserad av vad skillnaden blir. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Geno skrev:
Jag håller på att svetsa upp min kaross för att få den lite styvare.
Vet inte om det kommer att få någon effekt.
Men jag hoppas det iallafall.


Problemet är att kunna konstatera eller ens upptäcka vilken effekt det har. Med det inte sagt att det inte har någon effekt, men det är väldigt lätt gjort att åka ut med en tillfixad bil och känslomässigt konstatera både det ena och det andra i den riktning man önskar. Det finns de som konstaterar STORA skillnader efter att ha installerat förstyvningskitt från tillbehörsfirmor för Pantera. Det är bara det att när jag gjort vridtest så visar det sig att bilen inte flexar på dessa ställen.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Finns det nån vits med att förstyva bortom hjulupphängningar?

Burbygget lär ju stå för en stor del av förstyvningen och om man bara förstyvar karossen inom burens avgränsningsområde så borde väl risken för olämpliga förstyvningar minskas?

om det vore smart att förstyva framflygarna (som ex) så skulle väl burarna dras hela vägen till stötfångarna
Det har väl bevisats rätt bra i NasCar (för många år sen) att en bil styv som ett spett överlever krascher rätt bra, men föraren kolar vippen rätt ofta.
Tom F1 har ju deformationszoner.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Niklas Falk skrev:
Finns det nån vits med att förstyva bortom hjulupphängningar?

Burbygget lär ju stå för en stor del av förstyvningen och om man bara förstyvar karossen inom burens avgränsningsområde så borde väl risken för olämpliga förstyvningar minskas?

om det vore smart att förstyva framflygarna (som ex) så skulle väl burarna dras hela vägen till stötfångarna
Det har väl bevisats rätt bra i NasCar (för många år sen) att en bil styv som ett spett överlever krascher rätt bra, men föraren kolar vippen rätt ofta.
Tom F1 har ju deformationszoner.


thumbs up
Exakt!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Jo jag kan tro att placeboeffekten är större än vad verkligheten utvisar.
Chiptrimma din bil och du upplever att du har 100 häst till.

Kan nämna att jag INTE har en bur i den bilen, och skall inte ha det heller.
Jag svetsar bara upp karossen för att jag lever med föreställningen att det kommer att göra bilen så mycket tajtare och stabilare.
Jag har inte sett någon konkret fakta på att det jag gör ger ett superresultat.
Dessutom lägger jag inte ner 400 timmar på det utan gör det med måtta.

Jag antar att om man vill ha ett lätt och superstyvt chassie/kaross skall man jobba med många bockade tunna plåtar eller bygga ett rörramschassie som inte rör sig en millimeter vid påfrestningar.
Men då hamnar vi å andra sidan i ett nytt dilemma som AL nämnde tidigare, vart tar krocksäkerheten vägen?
Vi är inte Alonso eller Daniel Carlsson, vi har väl aldrig varit med om en full size smäll rakt in i muren?
Vi vet ju inte hur man skall bete sig när man ser att det går åt pipan i kurva.
(åtminstone merparten av oss)
Då är det gött med airbag, deformationszoner och lite halvslapp plåt som ger med sig och dämpar smällen.

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ser att du bygger på en E30 Geno.
Kolla man då lite på vad fabriken gjort när de tävlae med den modellen så får man ju ett snabbt hum om att ngt har det hjälpt till att sömma lite i skarvarna.

Just i dit fall är det de ställena du visar samt balken som går under baksätet i ytterkant och håller bakvagnsbryggan som är kritiska på denna modell, iaf om man åker med stum fjädring och slicks.

Ser ut sen en bra avvägning mellan arbete/prestanda även om man kanske kan lägga små strängar istället för punkter. Men det vet jag för lite om skillnaden för att utttala mig om.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Har sömsvetsat delar av min racebil (2cm svets och 3cm utan svets osv.)
Men jag betvivlar att den blivit styvare av det, tror inte original punktsvetsar flexar nämnvärt.
Däremot tror jag att bilen är mindre benägen att spricka i kaross-skarvar, nåt som ofta händer på racebilar som körts några år. Detta var anledningen till att jag svetsade.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Niklas Falk skrev:

1
Finns det nån vits med att förstyva bortom hjulupphängningar?
2
Burbygget lär ju stå för en stor del av förstyvningen och om man bara förstyvar karossen inom burens avgränsningsområde så borde väl risken för olämpliga förstyvningar minskas?
3
om det vore smart att förstyva framflygarna (som ex) så skulle väl burarna dras hela vägen till stötfångarna
4
Det har väl bevisats rätt bra i NasCar (för många år sen) att en bil styv som ett spett överlever krascher rätt bra, men föraren kolar vippen rätt ofta.
Tom F1 har ju deformationszoner.


1
Det är infästningarna av coilovers som är den vridmässigt kraftöverförande punkten. Med push-pullrod hänger det på hur vippan med coilover är monterad. A-armarna är ju lagrade vid chassiet och överför därmed inte mycket vridkrafter. Generellt är det MELLAN dessa fyra punkter styrka erfordras.
2
om buren har en egen bärande konstruktion mellen ovan nämda punkter så avlastas karossen. Enl vissa regler beroende på klass så kan det finnas restriktioner för hur man får fästa buren mot karossen.
3
Regler om bur är ofta ett personskydd. En rörRAM går ofta ganska långt ut åt ändarna på bilen. Men det beror ju på att det yttre plastskalet har något att sitta fast på annars och att plasten inte har någon hållfasthet.
4
Jo, det konstaderades att retardationen för föraren kunde bli för hög. Så antingen man har en plåtkaross eller rörramsbil så får den använda konstruktionen förses med möjlighet att deformeras. Däremot, INNANFÖR de fyra coiloverinfästningarna gäller styvhet för väghållningens skull. Deformationssträckan vid dörrarna får ändå göras styv eftersom det inte finns någon nämnvärd sträcka att deformera innan föraren skadas.
Geno skrev:
Jag har inte sett någon konkret fakta på att det jag gör ger ett superresultat.
Dessutom lägger jag inte ner 400 timmar på det utan gör det med måtta.


Det är helt ok att svetsa på som Du gjort när man ändå strippat bilen. Jag vill att man ska ha en någolunda klar bild av vad som sker så man kan avgöra vad som är värt besväret och var en mängd arbete ger mest resultat.

Det är också så att även om bilen blir rejält styvare så är det ingeting som direkt märks när man kör.
Min bil var på 5000Nm/grd och är nu på 20000Nm/dgr, och jag kan inte påstå att jag kan avgöra någon himmelsvid skillnad.

Vad som märks är att bilen svarar på INSTÄLLNINGAR på ett mer påtagligt sätt. Det i sin tur gör att man vinner i varvtider eftersom anpassningen till banan kan preciseras bättre.
Jag har talat med folk som gott i god för att Coutachen var fruktansvärt styv, avgjort genom provkörning.
Countachen ligger på 1900Nm/dgr..... som Jonas Jarlmark uttryckte det "en våt disktrasa", det är alltså fjädring och stötdämpare som upplevs mest.


MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Gud va trött jag blir!
Jag har varit "medlem" i 3 dagar och har redan hamnat mitt i en tråd som urartar till ett sandlådegnabb.
Precis som alla andra forum på nätet måste medlemmarna gnabbas och träta om vem som vet mest eller bäst.
Visst det är intressant att läsa och begrunda andras erfarenheter och tips, men det måste väl inte alltid sluta i "Min pappa är mycket starkare än din"-syndromet.

Missförstå mig rätt nu.

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Geno: Jag hoppas du ger forumet en chans till!
Jag tror det blev lite olyckligt just här. Det blir gärna aningens OT för att förklara ett samanhang eller en tanke på detta forum.
Det är just det, bland annat, som lyfter detta forum en bit högre än andra tycker jag personligen. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Fredrik/ Klokt sagt.

Låt oss nu ägna oss det tråden är till för....

Kim/ som jag i ett initialskede sa rekomenderar jag å det varmaste helsvetsning då det funkar för folk som kör rally,banracing och Dragracing.
Meningen är att Ditt chassie ska vara stumt och hjulupphängningarna ska göra jobbet.
Har själv praktiserat detta på många rakt-fram och kurvåkarbilar med mkt gott resultat.
Dessutom är så gott som alla böcker i ämnet fulla med rekomendationer om helsvetsning.

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Racetech
Hel svetsa chassit!
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8175 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande