Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -76 - Kylarslang, tips?
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18   >>
15 besök senaste veckan (131812 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Fick en ny 3D printad prototyp i veckan. Känns i alla fall lovande




_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Stötte på ett litet bekymmer idag...

Förmodligen ett gammalt mätfel, men jag måste ju ändå lösa det.. stödlagret till ingående axel som sitter i veven sitter i en bussning som på automaterna har mindre hål så original stödlager inte passar.

Jag tog ut den bussningen nu i tron om att de bara var att svarva upp den, men ingående axel slutar 8mm innanför kransen på lådan, lagret bör i alla fall gå in 20 av de max 25mm som går, veven bygger sen 9mm och hålet för bussningen är 24mm dvs samma som för lagret. Hade ingående axel varit längre hade de fungerat, men nu är de inte så... lagret måste alltså sitta mer eller mindre helt utanför vevens bakre yta.

Bussningen i sig bygger sen 9mm, sätter jag ihop det så att axeln går in 23mm i lagret så går bakänden på lagret som är 18mm de första 6mm in i "veven" 3mm. Jag har sen 6mm kvar av bussningen som i så fall håller 24mm innerdiameter. Det känns långt ifrån som tillräckligt stöd.

Som jag ser det har jag tre alternativ,
1: korta svepet på lådan som redan svetsats en gång, då kan jag kanske stoppa allt i veven direkt, men jag vet inte hur de blir med plats för de hydraul1iska urtramplagret och den 2 skiviga kopplingen
2: hitta någon som kan svarva en ny bussning som blir "rätt". Bästa alternativet egentligen tror jag. Men innebär att jag inte får ihop det "nu" (om inte nån som läser detta kan tänka sig göra jobbet inom någon dag)
3. Svarva ur 30mm inner diameter och 6mm djupt och pressa i en 24mm lång bit 30x3, jag har ARPs "lim", kanske smeta på lite sånt innan jag pressar ihop delarna?

Alternativ 3 kan jag lösa här, svarv finns att tillgå för mindre saker men jag har inget material går att göra en ny bussning av. Frågan är väl mest om de skulle fungera?


[/img]

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



På många manuella Audi sitter bussningen i svänghjulet..
Alltså man kastar bort automat bussningen i veven för att få dit svänghjul där lagret är i svänghjulet till manuella lådan.
Så gjorde jag på min motor.

Vad har du för svänghjul?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Vad är max ytterdiameter på bussningen? Jag kan svarva en bussning imorrn eftermiddag om den inte är över 50 mm diameter, det är den största diametern på bra rundstång som jag har liggande för tillfället.

Skicka ett PM om det är intressant.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Martin: Jag har en auto flexplatta och custom alu yta för 7,5" koppling som Ajden gjorde till sin Bentley i första utgåvan. Förmodligen därför de inte fungerar då

Anders: Jag ska se om jag hittar en vettigt skjutmått, de som ligger i garaget är.... lite slitet Ytterdiameter är ca 42mm så skickar ett PM på en stund med alla mått och ev. en skiss Tusen tack!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Dags för en uppdatering. Tyckte faktiskt jag fick rätt mycke gjort den här svängen!

Turen började dock med att bilen gled av domkraften och landade med krängaren... Tur i oturen skulle den ändå justeras men... Kunde ju börjat bättre!



Med den biten fixad rullade det dock på bättre!
Nya rör för torrsumpsslangar dragna och fastsatta:





Kopparna till alla HC's fick ett fäste. Vad som inte blev med på bild är att även bränsletrycksregulatorn monterads mot torpeden på den här sidan. Tråkigt nog gick mätarklockan bara in ett par varv så jag får försöka gänga upp NPT gängan där lite mer framöver.



Oljekylaren kom på plats, den fick utrymmet där jag hade tänkt ha fläkten först.. men de var de vettigaste stället jag kunde sätta den på :/ Även grillen fick nytt galler. På första bilden kan man i högra hörnet även sen oljefilter adaptern som sitter genom innerskärmen.





Skuffgolvet åkte upp några centimeter och hela underredet blev bättringsmålat



Justerade positionen lite på torrsumpstanken efter den här bilden tror jag.. Catchtank, bränslepumpar och bränslefilter monterade och ett par slangar kopplade.



Tilton urtramp på plats



Nytt oljetråg, detta blev 10mm lägre än det första jag gjorde!



Det som inte syns på bild:
Bakaxelns alla fästen färdiga och målade
Bakaxel stagen som bara varit grundade målade
Alla bromsledningar är dragna
Alla bromsslangar monterade
Slangar till HC's monterade
Handbroms ihopbyggd
Balk till stödlager åt mellanaxeln fabricerad
Alla bromsok monterade - dvs bromssystemet "klart"
Ledning för kolkanistern indragen lite halvt.
Vevhusvents slang dragen genom karossen
Tankarmatur ombyggd till en med rätt mätintervall
Tankanslutningar i AN6 klara
Extra anslutning på tanken för kolkanistern klar
Torrsumpspumpen inpassad på motorn, fästet behöver byggas om/förbättras och ett ytterliggare fäste i framkant behöver konstrueras men i övrigt sitter den där den ska sen.
Stödlager för ingående axel på plats tack vare Anders som kunde svarva fram en ny bussning med kort varsel!

Samt säkert nått mer också... Många bockar blev de på dessa två veckor Men även några baksteg..

Startmotorn går få dit, men då försvinner all plats för grenrör.. Får tänka om där.
Flytten av rattstången gör att jag nog får dra grenrören runt den på båda sidor är jag rädd :/
Motorn som jag tänkt flytta bakåt går inte få så mycke längre bak utan att luta den mycke mer. Jag kommer inte nedåt pga ett drev för (de drevet driver oljepumpen som inte längre finns, så i framtiden kanske de går bygga bort med annan rem). Veven sitter högt i blocket vilket gör att lådan hamnar högt, ska jag längre bak måste tunneln höjas men då måste även tunneln för mellanaxeln höjas för att få dit den och de orkar jag inte med i nuläget..
Det blir gode trångt runt torrsumpen...

Pumpen har egentligen inga ingångar idag, tanken har AN 16 så de hade jag tänkt använda. Men för att vinna plats börjar jag fundera mer och mer på att gå över till An12 där jag kommer ut ur rambalken.. Då har jag bara ett par dm med AN12 innan pumpen som eventuellt stryper. En annan variant för att snirkla sig runt allt vore att ta de 25mm alurör jag har och svetsa dessa på plattor som passar på pumpen och därigenom lättare ta mig runt motorfästet på framvagnsbalken så jag kan ansluta med slangen på ett vettigare sätt..

Nån som tror AN12 spåret är kasst? För de är de "enklaste" just nu

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Jag har AN12 på min moroso torrsumpspump och till den hade jag från början AN16 på en pattersson tank liknande din, upplevde inga problem med det iaf. Har bytt till annan tank nu men aldrig startat upp ens efter bytet av tänk o lite motorbygge på halvfart (eller knappt styrfart...) kom ju en toyota emellan bland annat.
Ballt bygge du gör thumbs up

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Borde ju funka att köra AN12 en kort bit då.. Jag har ju AN12 ut på trycksidan och AN12 in på sugstegen också, därför kändes det klokt att köra grövre till/från

Nu går jag ju ner från 5 sugsteg till 3 också så behovet av grov från ledning minskar ju också Det kommer också bli lättare att göra anslutningarna till pumpen om jag går ner till AN12 vilket också är ett plus!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804




Så här blev mitt slangande. AN12 hela vägen

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Aha, du har en limpa som samlar ihop allt någonstans då antar jag?

Jag har 2 utgångar på baksidan av pumpen, och en på toppen på ett steg som jag ska plocka bort. Worst case kan jag ju lägga till en extra utgång och en Y koppling om den matar ur för dåligt. Får chansa lite och hoppas på de bästa tror jag




De är förövrigt inte någon som läser här som har en Golf 2/3 startmotor liggandes? Den ser ut att kunna passa rent fysiskt och är inte bara 0,7kW klenare än originalet (eller 0,3, en del 3.7or verkar ha 1.4kW startmotorer) utan också 50mm kortare vilket för mig är väldigt positivt!

Org. nr: OEN 020 911 023 F Defekt går lika bra så jag kan passa in den

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Den här meksvängen gjorde jag också en ny SFRO 1 besiktning. Förutom att jag behövde kolla upp så att krängarna går fritt mot styrväxeldamasker och gamla fjäderskålar fick jag en annan punkt som var lite jobbigare.. Något jag inte alls tänkte på när de beställdes grejer!
Jag har 16x9" fälgar med ET20, framvagnen är byggd för detta. Till de har jag 215/45 däck. Men 9" fälg ska ha minst 235 breda däck... Jag är också begränsat till 600mm diameter, större hjul än så får jag helt enkelt inte in!


Så.. jag kan antingen byta fälgar/däck helt inför besiktningen. Men jag Måste ha minst 16" fälgar, och lågt ET så de inte ser knasigt ut. 8" ET20 hade funkat, då kan jag även sko på däcken jag redan har. Men det känns lite poänglöst att skaffa en omgång fälgar till "bara för att", då vill jag gärna se något mer syfte i det förutom just besiktningen.


Jag kan köpa nya däck, 235/40 16 hade funkat, men den dimensionen hittar jag inte någonstans.. Däcken jag har är dessutom "nya" så de känns lite onödigt på ett sätt :/


Jag kan också gå upp till 17", och 205/40 som är ett billigt däck. Men åter igen behöver jag lågt ET.
Fälgar med lågt ET och 4x100 cirkel är överlag ovanligt, att hitta grejer till småpengar är bara att glömma :/


Vad jag däremot länge varit sugen på är ett set split fälgar. Med splitfälgar hade jag kunnat skaffa 2 omgångar fälgbanor i alla fall fram så att jag vid bes kan ha 8" fälgbredd för att sen byta, bak skulle jag kunna sätta bredare däck direkt istället (där kommer jag ändå behöva spacers för att fylla ut ordentligt, en splitfälg kan jag ta det i fälgen istället)


Men var hittar man splitcentrum? Ebay har jag hållit lite koll på, de är sällan sånt dyker upp i alla fall i Europa :/ Finns de fler bra ställen att gå till?
Eller blir 4 centrum, 4-6 tunnor och 4-6 läppar + skruv och tätmedel dyrare än att beställa "färdiga" fälgar? RS-Felgen har stort sortiment, där börjar kompletta fälgar på 6-7000 st. Imagewheels startar på 4500/st ca, men de kanske är + VAT också?

Nästa med split är att dom ofta är 15", i vart fall när de kommer till RS och 4x100. Då finns de ju step-kit. Dessa tycker jag nästan är snyggare än 16" centrum, men ger dom samma utrymme bakom fälgcentrumet? För där har jag de trångt..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Avvaktar lite med fälgtankarna och försöker fokusera på sånt som måste lösas Innan fälgar ens blir aktuellt

Skulle någon sitta på 4st BBS RS fälgar eller centrum i renoverings skick för rätt pengar är de bara att höra av sig dock!


Gaslänkage. Eftersom jag kommer köra med individuella spjäll kommer jag behöva något som styr båda spjäll axlarna samtidigt. För det hade jag tänkt mig en "Bell crank" i stil med denna:



Den biten bygger jag själv, en lagerbock av mindre sort för M8 skruv och en bit 5mm alu att göra de tre armarna av.
Igår mätte jag på spjällaxeln jag har här hemma och får det till att kulleden på spjällaxeln behöver förflytta sig 35mm för full gas, de får jag då till att om jag har infästningen på bellcranken 25mm från centrum så flyttar den sig drygt 35mm vid vridning på 90 grader (hypotenusan på 25mm med 45 graders triangel vinkel. Det blir ju inte hela sanningen dock eftersom spjällaxelns led sitter en bit bort, triangeln blir inte i 45-45-90 grader.

Antar jag att spjällaxeln sitter 100mm ifrån cranken ska jag alltså få en hypotenusa på 135mm, men infästningen 30mm från centrum får jag en triangel med sidorna 135- 131- 30mm, där sidan med 131 ska subrtraheras med c-c måttet på 30 och landa på 100mm.

Mao bör C-C måttet vara drygt 30mm med 100mm till spjllaxeln. (Med 32mm får jag full gas på lite mindre än 90 graders rotation). Detta får jag ju dubbelkolla på plats sen så jag får de måttet rätt, utan tillgång till bilen gissar jag ju bara

Jag tänker mig sen likt bilden en arm i 45 grader som gaslänkaget sätts på, längden på den får ju anpassas till gaspedalens slaglängd. (Normalt här på pedalen har jag uppfattat som 50-70mm?)

Både gaspedal och bellcrank har/får nog kulleds fästen likt:



Mellan dessa då så har jag två möjligheter. Wire och stag.
Jag ser inga konstigheter med att bygga med stag, jag är dock lite tveksam till hur jag får ihop de bra med en wire.. Jag hittar inga vajerändar lösa av rätt sort. Wire bör vara enklare att få till, ta mindre tid.

Stag däremot funderar jag över motorns rörelser, den kommer sitta ganska stumt (World Cup typ av motorfästen, PU bussningar från Locost bärarmar). Men tar sånna här kulleder upp de rörelserna på ett vettigt sätt? Eller behöver motorn verkligen sitta stumt för att de ska fungera i praktiken?

Någon som har tips på var man hittar lösa kulleds ändar till wires? Jag har någon gammal vajer och spjällhus med rätt sort, så ändan på motorn tror jag går lösa. Klurigare då med gaspedalens sida där jag inte vet heller vilken storlek på kulled de är. Fast de kanske funkar att dra i en gängstång som man hålborrar snett in till mitten, sedan centriskt från baksidan och sticker igenom vajern med en vajerlåsning bara? Svetsa vajer gissar jag är lite klurigt och kanske inte att rekommendera?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4080



Cassius skrev:
Någon som har tips på var man hittar lösa kulleds ändar till wires?

Menar du sån här?
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/specialskruvar/vinkellank-2000 . . . .

_________________
Calle Olsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Cassius skrev:
Gaslänkage. Eftersom jag kommer köra med individuella spjäll kommer jag behöva något som styr båda spjäll axlarna samtidigt. För det hade jag tänkt mig en "Bell crank" i stil med denna:

Varför uppfinna hjulet igen... finns ju hur många olika förgasare att plocka dessa delar ifrån
som hellst

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Precis sånna Calle, fast för att sätta på vajer. Dom där fungerar om man kör stag. Vilket jag kan göra, men hade gärna hört från någon som kör så hur de funkar med tanke på karossens och motorns olika rörelsemönster

super7, jag har inte sett några sånna bitar? Jag har ju en spjällaxel per cylinderbank, dessa ska båda tryckas utåt från centrum av motorn för att öppna spjällen. Dvs motsatt rörelse i förhållande till varandra, hade rörelsen varit likriktad hade de varit enklare



Edit: Jag skull kunna köra med en sån kulled/vinkelled och en lämplig M skruv i mässing. Hålborra mässingskruven och göra en försänkning som jag sedan trär igenom vajern, spretar ut den lite och löder fast där. Det borde fungera! Då återstår bara att få fram vilken storlek de är på kulan på pedalen Troligen är de 5/16" (8mm) men får nog försöka få de bekräftat någonstans..

Jag har 2-3 vajrar med "ball socket" i ena änden, med tillhörande spjällhus där jag kan plocka den delen i alla fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 227



Vet inte om det är till någon hjälp, men här finns det delar till olika länkage för V8:or med Weber eller EFI med separata spjällhus: https://jiminglese.com/linkage-kits

_________________
Kai Anttila
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Själva länkagebiten för spjällen tycker jag är rätt simpel, jag har en bit 5mm alu här i gbg som jag kan göra bellcranken av, borra hålen och förbereda. Gängsnitt har jag inga här men gänga upp hålen går ju i ett nafs väl i garaget

Att göra en bellcrank som liknar Lambda symbolen förenklar mycket. Jag får automatiskt en progressiv öppning av spjällen eftersom armarna som öppnar är kopplade till en roterande skiva (armen rör sig från början mer i sidled än bakåt för att öppna och ju mer den vrids desto fortare öppnar den). Sen kan jag med längden på armen för gasvajern/länkaget till pedalen styra hur lång pedalväg jag vill ha. Kortare arm, kortare slag på pedalen.

De enda jag köpt till detta än så länge är en lagerbock för M8 skruv för 40 spänn, sen blir de väl 2 stag och ett par vinkelleder för att få ihop bellcranken Så den biten är jag inte oroad alls över.

De är därifrån till pedal jag funderar på hur jag ska göra.. Vajer med vinkelleds kopplingar är smidigt eftersom det är lätt att lossa, jag skulle kunna köpa en Escort MK2 vajer, dom finns i en rad längder så någon är säkert lagom! Men kan jag lösa de med sånt som finns hemma tänkte jag att jag kunde prova de först. Får jag tag på delar kan jag göra en vajer nästa gång jag är hemma, om inte får jag måtta då och beställa för att kolla så de passar nästa gång istället. Ingen katastrof de heller men..

Mitt fälgdilemma tror jag att jag löser genom att framöver köpa ett set nya BBS E50 kopior från tyskland. Kör jag 5" innerbana fram och 4" bak samtidigt som jag köper en omgång 6" innerbanor extra kan jag ju efter reggning gå upp till 9" fälgar igen ganska enkelt. Kostar idag ca 3200EUR så billig nej.. Å andra sidan kostar nya 8" fälgar likadana som dom jag har 8000, nya däck i rätt dimension 6000.. RS fälgar ~8-15000 + nya tunnor och läppar. Och fälgarna jag har kanske går sälja vidare för 6000 eller så.. Får hoppas bonusen blir bra nästa år BBS E50 borde inte tappa många kronor i värde senare heller.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Nofty
Motala
Här sen Maj 2018
Inlägg: 4



Jag har gjort så att jag hårdlödde fast vajern direkt i kulleden, gängorna stukades lite först och sen var jag noga med att hålla vajern rakt innan lodet stelnade.

_________________
Mattias Enkvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Har man någorlunda rätt diameter mellan vire Och invändig gänga i kulled, så är det ju bara trä i klämma åt lite i skruv stycke å ge en smäll med dorn så sitter den där sedan.
Eventuellt med lite epoxy. Alternativt värma med gas å fylla med lod

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
knotan skrev:
Har man någorlunda rätt diameter mellan vire Och invändig gänga i kulled, så är det ju bara trä i klämma åt lite i skruv stycke å ge en smäll med dorn så sitter den där sedan.
Eventuellt med lite epoxy. Alternativt värma med gas å fylla med lod


Gasvajrar är väl sällan mycke mer än 2-3mm i diameter? Då skulle de fått vara en m3 koppling i så fall, rent spontant låter det litet för var den ska sitta

Löda på en mässings skruv låter just nu enklast

Nofty: Så hade man också kunnat göra ja, jag har dock inte tillgång till något hårdlod hemma.. tenn är de ena jag har är jag rädd :/ Ska jag skaffa fram annat lod kan jag lika gärna skaffa fram en skruv som jag hålborrar

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Du har rätt. Jag testade detta igår med en vanligt 1.6mm wire i en m5 och det var svårare än jag trodde.
Och vanligt tenn lod fastnar inte i en wire av någon anledning.

Ska göra något mer test med detta ikväll. Bygger ny wire till min bil. Hittar inget som passar i längd färdigt.

Åkte till cyckelmojjen å köpte tävlingshölje på löpmeter(teflon invändigt) men deras skruv nipplar var tillfälligt slut.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -76 - Kylarslang, tips?
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18   >>
15 besök senaste veckan (131812 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande