Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -76 - Kylarslang, tips?
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
24 besök senaste veckan (131799 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Får nog skriva en ny första sida för detta projekt.. Aktuella bilder finns på sida 2.

Vad som började som en vinterbil ~2004 börjar idag bli nått helt annat!

Utvändigt:
Skärmbreddare från Pesch
Vinge bak från Holden Torana?
Sidospeglar 60 tals mustang
Grill och lyktsargar Holden Gemini (Australiensk Kadett C)
Lyktor fram och frontläpp Golft GTI MK1
3SDM fälgar, 8x16"

Invändigt:
Green faced Porsche 911 mätarkopior, egenhändigt gjorda.
Ny design på dörrsidor
Elhissar
SR mätarhus med 4st extra mätare vid mittkonsollen
Momo Prototipo ratt
Stolsval osäkert just nu
Svart innertak
Baksätet kvar, men satt ur bruk
Halvbur

Chassie/bromssystem
GAZ coilovers fram med ombyggd framvagnsbalk, Manta B GSi spindlar för färre rattvarv, andra övre bärarmar med större justerbarhet för camber
GAZ coilovers bak
PU bussningar överallt
Trelänk bak, vilken typ återstår att se.
Hemmabyggda krängare
323x32mm skivor fram med 4 kolvs Wilwood Dynalite ok
298x22mm skivor bak med 4-kolvs Wilwood Powerlite med inkluderad handbroms
Bromsvåg, separata cylindrar

Drivlina:
Volvo 1030 axel med lamelldiff och aluhus
Getrag 265 låda
Audi 3.7 V8 till en början, 230hk.
Dubbla Walbro GSL392 pumpar med catchtank.
Torrsump med tank i bagaget pga krock mellan tråg och framvagns balk.
Griffin kylare
QM 2 skivig koppling med organiska skivor som det ser ut just nu.
Tilton 4000 hydraulisk urtrampningslager
Dubbelt avgasystem med egenbyggda ljuddämpare är tanken, kanske ett 180 graders grenrör om plats finnes.

Övriga tankar/planer:
Diffuser bak med 2st centralt placerade avgaspipor
Frontsplitter av diskret typ
Vilken typ av 3 länk man ska gå på bak..
Motorn kommer få nytt styrsystem, individuella spjäll, trimkammar. Förhoppningsvis toppeffekt runt 8000rpm.

Tanken med bilen är att ha kul, och att trivas bakom ratten. Projektet har i omgångar stått stilla i flera år men nu är tanken att de ska ångas på tills den går köra igen! Senast den kördes Tror jag var januari 2006.. så de börjar vara på tiden Tyvärr bor jag numer 120 mil ifrån bilen så de blir 2 veckors sejourer 1-2ggr per år med 100% fokus i garaget numer istället för litegrann då å då.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Uppdatering av projektet 18 feb 2006!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



är du säker på att du har bestämt dig nu då ?

det har ju varit en del vändor fram & tillbaka....

men lycka till !!

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
hehe, bara en del? ett tag bytte jag plan en gång i veckan! :P hehe, men nu är de bestämt! Celican jag har nu kommer bli för dyr att ha om jag flyttar in till skellefte, denna blir billigare, betydligt billigare! trots motorbytet! och då kommer jag behöva en bensinsnål pendlarbil som är billig på alla sätt, och denna är ju skattebefriad nu så

Sen kommer de projekt jag planerat istället bli 17ggr grymmare även om jag skulle haft 4wd och trippel turbo i Kadetten! hehe. Den bilen kommer ha röram, V8a, ca 500hk och väga runt 1000kg. Då jag avslöjar vad de är tror jag alla kommer förstå varför jag väljer att uppfylla en dröm istället för att plöja ner tonvis med pengar på denna bil

En rads sanning: Uppfyll era drömmar om ni har möjlighet! Annars kommer ni ångra er i slutet att ni aldrig tog chansen!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Lycka till med Kadetten! thumbs up

Jag har hållit på i drygt 4 år med min Rekord...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
De här är ett projekt som tagit många vändingar hit och dit och nu är jag less på att planera och mer sugen på att köra! (den observante ser att inläggen ovan är 2 år gamla!) Så i somras hängdes en 2.0E från en Rekord E ner samt att en massa andra delar har införskaffats.

En del bilder:



Ascona B bakaxel:



Den vill dock inte starta och då vintern kommit har den åkt på vinterförvaring för tillfället. Jag TROR problemet är att jag jordat motorn för dåligt... Kan vara tändkablarna som är felkopplade med, de gick fort sen kom annat emellan och den stod nån vecka och då hade jag glömt vad jag gjort och inte

Hursom så är detta egentligen bara ett mellansteg, jag vill egentligen ha delad bakvagn, modernare motor och sen bara köra köra köra! En till tanke finns också, men den kan jag förverkliga om 10 år istället för nu Jag har också en kaross till som nog egentligen är i bättre skick om jag ska vara ärlig, så rätt vad de är kan grejerna kastas över till den så bygger jag rätt direkt på denna....

Vad som saknas för att den ska gå att köra är i alla fall att byta till rekord 2.2 bromsar fram och 2.2 huvudbroms cylinder (finns på hyllan) montera styvare fjädrar och dämpare (allt utaom bakdämpare finns på hyllan) bygga fästen för krängare bak, hitta ett spakställ från en 4vxl rekord e! (78-85) så om någon har ett sånt, hojta till!! Montera kylare och få den att starta.

På hyllan finns även någonstans en 2.2 topp, diesel oljelock med fjäder (högre oljetryck) smidda hög kompskolvar, smidda carillo stakar samt en gammal tätstegad rally låda! (4-pet)! Får se om dom säljs eller om jag sätter ihop nått utav de...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144



Johan, jag ska ju byta låda i min Rekord, från 4vxl till 5vxl, så där blir det ett spak ställ och spak övers, för jag byter ju allt så jag blir av med backspärren under knoppen

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Väldigt väldigt längesedan de uppdaterades här nu En hel del har hänt!


Jag började i somras med att plocka bort framskärmar för att inspektera rost vilket slutade såhär:






Efter samråd med min far kom vi fram till att de ändå var såpass mycket som skulle måste göras i ordning inför besiktningen hos sfro så de var lika bra att skjuta fram körningen ett par år till kanske...

Sagt och gjort!

"Nytt garage" (20m från där dom 4 övre bilderna är tagna och 30m från där dom första bilderna är tagna, det är bra med mycke utrymme hos mor och far, farmor och farfar )



och upp på slagsida!





En sliprondell med stålborsteskiva fick jobba en del för att gräva bort underredesmassa





Dammigt blev det! och borsten var lite ledsen då jag började vara klar




Sen bar de av till B L's Industrisvets där jag själv fick hålla i blästerslangen! (Något som rekomenderas, riktigt kul! )





Idag är allt målat med hagmans 2 komp epoxigrund, då golvet på ena sidan är lappat med ny plåt över all gammal utan att ta bort nått (dvs dubbla golv) och andra sidan är rätt dåligt så har en del ekonomiplåt beställts och kommer nu i dagarna.

Men inte bara karossen har de hänt saker med! Det har införskaffats en del saker också

Grill från Holden Gemini (australiens Kadett C)


En omgång fälgar har breddats, 13x9.5"


Samt lite på trimlistan


Motormässigt har dessa saker infunnits sig i mitt lager:

* 1900 topp, portad med dubbla ventilfjädrar, mek tryckare och 304 graders kam, allt från en rallybil, jobbet gjort av Enem och nästintill nytt! För 700:-
* 2st 2.2 toppar, en ska vara lätt portad.
* Carillo stakar och smidda kolvar ur en 2 liters rally motor för 500:-
* En styck 2.4 motor som får bli bes spis, 1000kr för hela bilen!
* Weberinsug till 45, kommer kanske inte användas dock...
* Spjällhus från Ford 2.9 V6, 2st.
* Ett tomt 2.2 block, en 2.0 vev, frontkåpa och en massa mer småsaker!
* Diesel oljepumps lock med fjäder osv, 2st omgångar.
* Kadett GTE motorfästen
* 4 växlad gammal rallylåda (okänt ännu vad riktigt det är)
* 1st sprint kåpa
* 1st extraktorgrenrör, ett till, lite grövre, kommer jag nog dock lägga vantarna på tror jag också

Sen tidigare har jag ju 2 liters motorn samt en 1900S motor samt att jag nog ska dra hem en Rekord 2.2 för att plocka lite delar typ motor, låda, bromsar osv extra från. Bra med reservdelar

Bilen i övrigt har följande letats fram till:

* Ny vindruta
* Manta B lamelldiffad bakaxel
* En huvudbåge (kommer åka halvbur)
* Slicks från en formel renault som ska skos på 13"arna
* Rekord 2.2 nya skivor fram med beggade ok samt huvudcylinder, har en hc från en omega 3000 som är grövre också som kanske används istället...
* Delar från en ascona b framvagn för att bygga om till dom kraftigare spindlarna som satt på GTE fram samt förlänga undre bärarmen lite för mer camber.
* Röda konis fram.
* Steinmetz glasfiber breddare runt om.

och en massa reservdelar som ju bara är bra att ha

Närmast på inköps listan står coilover dämpare till bakvagnen från GAZ. Tanken var att slopa fjäderskålarna på bakaxeln och förlänga staget mellan bil och axel samt bygga om dämpartornen bak. Då jag sätter ihop framvagnen kommer jag nog försöka få in hylsor så jag kan ställa höjd och ha lättare tillgång till olika fjädrar på en gång också

Karossen ska också sömsvetsas och golvet ska byggas om en del. Funderar på att göra en lätt avgastunnel bl a, då skulle extraktorsgrenröret från ascona b jag har fungera direkt utan modifiering (de tar i golvet i dagsläget) Bak i bagaget är golvet rätt dåligt på reservhjulssidan och även balken på andra sidan så även där funderar jag på att bygga om ganska mycket... kommer troligen höja golvet och lägga in en diskret diffusor som avgaset mynnar ut i mitten på. De borde passa in i Pro Retro stuket jag tänker mig

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
magnusharling
Årsta, Stockholms län, Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 142



Gött projekt! Skönt att det är fler som inte är rädda för lite rost...
Vem breddade dina fälgar? Får man fråga vad du betalade?
Mvh
Magnus

_________________
Magnus Harling
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
magnusharling skrev:
Gött projekt! Skönt att det är fler som inte är rädda för lite rost...
Vem breddade dina fälgar? Får man fråga vad du betalade?
Mvh
Magnus


En raggare i ursviken, kanske 1 mil från centrala skellefteå. Tror jag gav 600, ett pris han själv sa att han inte borde gett mig i efterhand då han tydligen fått jobba lite mer än han först trott Men då stog jag för materialet själv!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Hej,
Eftersom detta är en "Opel" tråd och det surrar lite folk här med det intresset kan jag inte låta bli att lägga in några bilder från Ringen förra året.
Framför allt Rally Kadetten är så grymt fräck!

Lycka till med bygget.






Tomas
http://min911.blogg.se

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Brutala bilar de där

Idag anlände coilover sakerna!



och givetvis måste man provmontera lite





Jag tror jag måste sänka infästningen något för att få nån vettig funktion på de hela dock... Annars hade ju de gått bra att montera dom direkt i orginalhålen! Det verkar finnas plats för fjädern där också så! Mätte orginal dämparen och den är ca 67cm c-c och denna är 57.. Tror expertisen (dom som har mer erfarenhet dvs) att de kan fungera i orginalhålen? Jag hade väl inte tänkt mig sänka 100mm kanske men de är väl osett ännu vad som verkar bäst då allt sitter ihop..

Mätte framdämparna också då jag var i farten också, mina röda konis är 8cm kortare än std dämparna, ganska stor skillnad där med alltså

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
mäta mäta mäta, räkna räkna räkna! Men inget klokare blir man

Har ägnat dagen åt att just mäta, väga, skriva upp och sen föra in i fulings excel blad! Hade först funderingar på att avstämma bilen till ca 1.7hz, men gick ifrån de och har nu lagt den på gränsen mellan 1.8 och 1.9Hz. Däremot så tycker jag att fjädrarna verkar väldigt mjuka! :S

MR fram har jag kommit fram till är 0.54
MR bak blir 1 eftersom fjäderbenet sitter i dämparfästet som sitter säg 10-20mm ut från bakaxeln.

ofjädrad vikt fram blir ca 30kg per sida (Komplett hjul, spindel med skiva och ok samt undre bärarm ska väl räknas dit?)
ofjädrad vikt bak blir 100kg drygt! Bakaxeln jag vägde har smalare fälgar och däck än de jag räknat på för framänden (13x5" 155or mot som de ska vara 13x9.5" 200mm slicks) och då är den utan lsd'n som den andra axeln har och även utan krängaren...

Totalvikten borde bli runt 1000kg med en viktfördelning på 60/40 fram/bak ca.

Med detta blir fjädrarna då 32.5N/mm fram och bara 13.6N/mm bak!?

Har jag räknat fel nånstans eller är jag bara lurad av mig själv? Är 1.9Hz kanske väl lent för konbana/gata? Jättemycke bana blir de nog inte från början då de är en bit till banorna härifrån...

Har även försökt mig på att avstämma kränghämnarna som jag nog i slutändan kommer få göra egna också... std fram är 45N/mm och jag tänkte väl lägga den runt 100N/mm, sen stämma av den bakre mot de... Frågan är väl nästan om man skulle gå ännu hårdare men jag vet inte riktigt... de är så länge sen jag körde bilen nu så jag kommer inte ens ihåg hur mycke de krängde från början

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag har inte så mycket att tillföra när det gäller beräkningarna (hjärnan har inte vaknat än) men det jag har är ett hyfsat lager av olika fjädrar som passar dina coilovers. Det finns olika längder (8-12" nånstans) och om jag minns rätt 190-400 lbs/inch.

om du skriver upp vilka längder och fjäderkonstanter du tror dig landa på kan jag kolla vad jag har som du kan låna att prova ut med, om du inte vill handla på dig för mycket direkt.

Se till att spika ihop kärran till våren nu! Det är fyra månader till första konbanan...typ. ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag har inte så mycket att tillföra när det gäller beräkningarna (hjärnan har inte vaknat än) men det jag har är ett hyfsat lager av olika fjädrar som passar dina coilovers. Det finns olika längder (8-12" nånstans) och om jag minns rätt 190-400 lbs/inch.

om du skriver upp vilka längder och fjäderkonstanter du tror dig landa på kan jag kolla vad jag har som du kan låna att prova ut med, om du inte vill handla på dig för mycket direkt.

Se till att spika ihop kärran till våren nu! Det är fyra månader till första konbanan...typ. ;-)

/Gustaf


Längder har jag inte räknat på alls ännu, kanske måste dit med bakaxeln temporärt först. Men de vore ju inte alls dumt att få låna och prova lite till en start i alla fall!

Men en snabb surfning gav att 190lbs/inch är runt 33N/mm vilket ju skulle funka fram, men bak enligt fulings excelblad pekar de på nästan 3Hz!? jaja, de skulle inte vara fel att få låna ett par ändå så man kan ställa ner den på backen, jag kan ju vara ute och cykla också med beräkningarna

Jo jag jobbar på den biten Tror dock inte den är startklar på bara 4 månader. I så fall olackad och väldigt temporärt ihopsatt! Åker ju utomlands i 6 veckor också så mycke mektid förvsinner ju där... Men den som väntar på något gott

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
En hel del känns de som har hänt i veckan! Bärarmar, spindlar och bromsköldar samt 13x9.5" fälgarna är inlämnade på blästring, mer plåt har införskaffats, pu bussningar till framvagnen har anlänt och tyvärr har gasen till svetsen tagit slut.

En del svetsning hans dock med! Framvagnsbalken är boxad, ska bara dit med ett par förstärkningsplåtar på insidan av där fjädern kommer sitta senare:



I övrigt har de bara blivit kapning samt tillklippning av plåt.. bl a är ena bakskärmen uppskuren och plåtbitar har börjat ta form, huvudbågen har passats in någorlunda, kommer nog få korta den ytterliggare litegrann för att få plats med fästplattor och ha någon frigång till innertaket!




och en helhetsbild på hur de ser ut för tillfället:



over and out!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Svetsningen fortsätter....

Började med att stuva om lite för att komma åt på baksidan också!











Jag svetsar som en kratta jag vet, men de bränner då igenom verkar de som!

Har även börjat med dom nya dämpartorns topparna bak, de ena gamla var lite rostigt och mina coilovers hela 10cm kortare fullt utdragna jämte original dämparen så jag kapade av toppen och har skurit ut en 3mm plåt som ska dit istället, 3cm lägre än vad de var tidigare!



Har också ställt in en av stolarna jag ska använda sen för att kolla mot buren var jag bör montera den!



Måste bak en bit till som synes Varför Manta B GSi stolar kanske någon undrar? Varför inte riktiga sportstolar istället? Jo för att dessa vet jag att jag kan ta en tur på 50-60mil enkel väg utan att få träsmak i röven av, jag har gjort en 55mils resa med en OMP fia godkänd stol, av billigare sort förvisso men... Efter 10 mil ville jag bara komma fram så. Sen passar en sån här stol bättre in i helheten på bilen

Påtal om helheten på bilen så hittade jag under dagens städning på jobbet en verktygslåda jag ska stöka upp och måla i samma färg som bilen senare, en rätt gammal sak som jag tror kommer passa bra



Svetsningen fortsätter!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Känns som en oerhört tråkig projekttråd detta för tillfället då dom enda framsteg jag gör är att svetsa just nu men men... mera plåt åt folket!

Fick dit förstärkningarna på innerskärmarna fram idag, samt hjulhuset på vänstersidan kanske hälften klart. Dock hittade jag mer rost, mittplåten om man så säger inne i sparklådan (du har ju yttre, inre mot undersidan av bilen samt en i mitten) var rutten nån dm in från den gamla skärmkanten. Yttreplåten är lagad så nån tattare (läs undertecknad som 18 åring ) har fuskat! Inte värre än att man få öppna upp och göra de bättre i alla fall... Igår boxade jag även en bärarm samt kapade ur för att kunna flytta bakåt huvudbågen. Jag undrar dock hur långt bak man bör montera den? nedan finns 2 bilder, den med bågen närmare stolen tycker jag ser mer estetiskt tilltalande ut, men bör jag ha den längre bak än så? Stolen står där jag tror jag kommer hamna själv för tillfället. Bilder!








_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Tillbaka från sex härliga veckor i Thailand då och meklusten på topp

Slutet på svetsningen börjar vara nära nu! Gasen tog slut igår så jag han inte allt jag hade hoppats men en del har jag hunnit med i alla fall!

Bärarmarna är boxade.
Dämpartorns topparna bak är klara.
All rostlagning är klar!
Lådor för huvudbågen är insvetsade.

Kvar är förstärkningsplåtarna för bakrestöttorna.
Några loppor på undersidan av bagagegolvet.
Samt nå småfix såsom batterifäste, kylarfästen och sånt. Det är dock saker jag valt att ta lite senare. Målet just nu är att få den godkänd av Therealpinto så jag kan grunda och måla upp allt som nu är gjort!

Det har dock bara blivit 1 bild dom gågna 4 veckorna


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Kanske skulle uppdatera lite här med, hade nästan glömt att jag hade en projekttråd

Under sommaren har en del hunnits med och det börjar så sakteliga närma sig att börja med provmontering av den riktiga hårdvaran innan det fortlöper med spackling och senare lack

Sen i våras har de mesta av all svetsning klarats av, jag har lite på buren kvar att göra, fästplattor bak, skaffa rör till bakåtsträvorna t ex och lite sånt småpill. Samt lappa en framskärm. Karossen i sig är dock färdigsvetsad vad jag vet för tillfället! (Det dyker ju alltid upp saker man förträngt )

En del målning har också skett undertill bl a, men en bild säger mer än 1000 ord så för dom nyfikna kommer här ett par bilder:

Undre bärarm modifierad:



Innerskärm först sömsvetsad, sen fogad med rutlim (inbillar mig att det ska ge mer styrka än karosserikitt) Rutlimmet har jag förövrigt använt på ett par till ställen, men det har jag inte bilder på.



Underredet målat med PU färg som hade inbakat rostskydd (skadar ju inte på en Opel )



Framvagnen monterades ihop, även den målad med samma typ av PU färg.



Här syns också hur jag tänkt att jag ska kunna justera höjden framtill och även cornerweight.



Monterat i karossen med en dämpare.



Lågt kommer det åkas, detta är vinkeln på länkarmen utan dämparen monterad, nästa bild är med dämparen monterad och max utsträckt!





En bakaxel monterades med GAZ coilovers samt några hjul och vips börjar det likna en bil igen!



och ut ur garaget bara det av







Fjädersetupen blev 225lbs fram och 75 lbs bak, jag vill minnas att det blir runt 1.8hz någonstans. Kanske lite mjukt för ren banåka men jag är ganska övertygad om att det kommer bli mycke gata från början och då vill jag inte ha den för hård! Sen går det ju alltid byta senare

Längre än så här kom jag dock aldrig i sommar! jag blev antagen till högskolan vilket innebar att bruksbilen såldes, jag kunde inte motivera mig till att ha en dyr Quattro ståendes över vintern för att bara brukas på sommaren.. Så jag började på en snabbrenovering av en annan bil jag hade ståendes (71as Manta 1900SR) och i skrivande stund står den hemma i Skellefteå i behov av lite eljobb, slipning av lite spackel, färg samt byte till fräschare dörrar medans jag pluggar här i Borås! Nästa sommar ska dock Kadetten tas fram igen, är jag klar före pensionen får jag väl vara glad

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339



Kämpa vidare på loven, de gamla kadetterna är härliga bilar.

Välkommen till Borås!

_________________
Mattias Widar
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -76 - Kylarslang, tips?
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
24 besök senaste veckan (131799 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande