Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -76 - Kylarslang, tips?
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
22 besök senaste veckan (131794 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Har du vajern genomgående något t ex en skruv kan du vinkla ut ändarna så du får ett kråkbo. Sen fixerar du de med lödtennet.

De är i vart fall vad jag läst på nätet Använder man mässings skruv så biter tennet i mässingen, resten bör då hålla sig på plats även om de inte nyper

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja jag har lött så tidigare många ggr. Men denna gång va det rostfri vajer jag hade. Tror de var det som var skillnaden.

Skickade några bilder på nya sättet jag gjorde idag. Mycket enklare thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Svårt att se på dom bilderna, har du bara skruvat in luftningsnippeln och klämt fast vajern eller? I så fall är de svårt att göra de enklare i alla fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Vanlig m6x1 luftnippel jag kapade änden på sen gjorde ett spår i med vinkelslip 1.0 skiva.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Sedan trä igenom vajer. Vik den bakåt igen sedan skruva ihop.

Detta är en led från ett gasfjäder till bagageluckan.
Den använder samma 6mm kula som vanligt stål led 6mm. Men denna har ett fjäderbläck som gör det enklare att bara trycka dit å bända bort där Det är trångt. Men principen är ju samma oavsett om du använder 6mm långmuttet för att gå vidare med stag tex.

Går tom att skruva ut vika upp vajern, och vika tillbaka den igen längre eller kortare.
Detta är 1.2mm rostfri vajer belagd med plast så den inte fransar. Och glider lätt i vajer höljet.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Enklare och smidigare än såhär är nog omöjligt att få. Å att det tom går att finjustera längden utan att vajern fransar, är ju oslagbart.

Optimalt vore kanske Samma princip fast med en 2.5mm vajer som blir 3mm med plast. Men vet inte riktigt vart man köper nylonklädd ytterhölje på löpmeter.

Den varianten invändigt 1.5-1.6 mm som cyckelmojjen hade var väldigt fin kvalitet på. Men ska man ha rejält stark returfjäder på gaslänkaget kanske man behöver en starkare vajer, alt i ditt fall köra med två vajrar som går till varsin motor halva. Så hade jag på min V12a sedan en slang mellan insugen för utjämning

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Sitter returfjädrar på alla spjällhusen, hade hoppats på att klara mig med det Jag inbillar mig också att de blir lättare att justera in spjällaxlarna om jag har en vajer och en bell crank istället för två vajrar..

Oavsett smidig lösning! Jag får börja med att leta fram vilken storlek de är på kulan i alla fall, så får jag ta de därifrån sen

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det räcker ibland, Ibland inte.
Det är iallafall otäckt dem ggr Det inte gör det

Fjäder på pedalen är på to do lista för mig.
Hoppas det räcker

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Ny vecka, en del "gamla" frågetecken fixade, en stunds fritid och nya har utvecklats.

Bil el är inget jag nånsin orkat sätta mig in i riktigt.. De har helt enkelt inte varit intressant! Men elen som finns i Kadetten är heller inte riktigt tillräcklig för vad den ska hålla när den är "klar". De var ju trots allt en förgasarbil från början, bara steget till insprutning drar med sig en hel del nytt

Först och främst vill jag bli av med de gamla pinn-säkringarna och gå över till modernare gafflar. Original är de bara 6st säkringar.

Säkring 1 (5A) Höger parkerings- och baklampa, motorrumslampa, regplåts lampan, 12v uttagets lampa, dimljus bak, ljusvredslampan
Säkring 2 (5A) Vänster parkerings- och baklampa
Säkring 3 (8A) Ljustuta, helljusindikator, radio, innerbelysning, bagagelampa, klocka
Säkring 4 (8A) Vindrutetorkare, tuta, Fuskontaktpumpe? (spolarpumpen?)
Säkring 5 (8A) Ljusvredet, färdljusbak, 12v uttaget, spännings stabilisatorn, kupefläkt
Säkring 6 (8A) Blinkers, bromsljus, varningsblinkers kontroll lampa

Så rätt basic. Batteriet kommer sitta bak så för bränslepumparna ser jag framför mig att säkringen får sitta där i anslutning till ett relä med styrning från ECU'n. Ström direkt från batteriet till relät sen vidare till pumpen.

Jag vill i framtiden montera elhissar fram, så där tillkommer 2st säkringar i säkrings centralen. Sen brukar väl ECU'n bara kräva en säkring?

Sen har vi tändningen också. Jag kommer ju köra 8st separata spolar, kopplade till ett relä av kraftigare sort (60A t ex ska väl räcka) sen är frågan om man ska köra en säkring på t ex 30A eller om man ska köra 8st 10A säkringar?

Jag kommer gissningsvis behöva koppla elfläkten till en säkring någonstans, får kolla upp vad den drar men spontant känns det som att säkring nummer 2 är ganska lågt belastad i övrigt.

För detta tänkte jag skaffa något liknande detta: https://www.ebay.co.uk/itm/12-24v-10-Way-Blade-Fuse-Box-Holder-LED-War . . . .

Jag har för mig att Kadetten är kopplad så som Mantan jag hade var kopplad, och då går matarströmmen till fram lyktorna genom "spaken". Det är också nått jag tänkt koppla bort i så fall och bara köra styrström genom spaken till ett relä istället.

ECU, bränslepump som sagt, och tändspolar tänker jag mig alla körs via relän.

Tänker jag vettigt här eller är de fler saker jag borde fundera på att säkra av? Fler saker som kanske borde styras med relän?

Jag kommer nog inte börja på detta på ett bra tag men när en fråga fastnar brukar jag ha svårt att släppa den innan jag har en bild framför mig över hur de ska lösas Efter nästa meksväng tar jag nog med motorhärvan ner och städar upp den lite, klär den i nylonstrumpa istället för eltejp t ex och förbereder för transplantation till ett annat styrsystem. Vilket de blir får jag se när jag väl är "där". Sen ska jag koppla ihop kablaget till tändspolarna. Vad jag förstått vill man gärna dra det vid sidan av så de inte kan störa t ex trigger signalen?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Någon typ av central med säg totalt 5-6 relä platser.
Och typ 10 platser för säkringar.
Är en god idé.
Det är enklare att koppla in fler funktioner vartefter när man kommer på vad man tidigare glömt /missat än om man byggt eget. På ett snyggt sätt dvs.

Finns massor olika sorter å leverantörer. Undvik de billigaste då kvaliteten suger.

Sen finns ju moderna solid-state och även helt programmerbara. De senaste kanske är överkurs men beror ju helt på hur avancerat man vill göra det.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581




_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Vehicle Wiring Products gillar jag.

Om jag skulle bygga ny elcentral i min bil igen så skulle jag försöka använda saker som är modulära där man enkelt kan utöka med fler reläer och säkringar. Alternativt plocka en färdig elcentral från en bil som har rätt mycket grejer - en kompis har lovordat Saab 9000 tidigare.

Jag har också varit med om att koppla in en Leash Pro Street (https://www.maxxtuning.se/produkter/motorstyrning-elektronik/installations-material/rela-och-sakring/elcentral-med-blinkers), den funkar rätt okej men minns jag rätt är det mesta plus-styrt vilket jag inte är van vid. Men annars var det ett smidigt sätt att få ordning på en massa basic funktioner.

Jag tror inte heller man ska underskatta kompletta elsystem från till exempel EZ Wiring eller Painless Wiring, förstås beroende på hur mycket originalel du vill byta ut. Men att få en härva med märkta kablar har sina fördelar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Snåla inte med antalet säkringar utan kör en för varje funktion, är om inte annat ovärderligt vid felsökning om man har bråttom

Men kör alla spolar på en säkring, alla spridare på en säkring, sprut på en säkring, bredbandslambda på en säkring, eventuell tomgångsmotor på en säkring, osv.

_________________
S Örnberg
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Om man inte är alltför konservativ med hur elsystem ska designas så kan man ha två eller tre mindre boxar på rätt ställe, istället för en enda central box.
Jag köpte ett par av denna typ för att försöka lösa vissa saker, kostar bara ett par-tre hundringar styck. Ganska lagom storlek på en box.

https://www.ebay.com/itm/Car-Fuse-Box-6-Relay-Socket-Holder-5-Road-Insurance-Holder-5x12V-80A-1x12v-/254141852149?nav=SEARCH

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Många bra tips

Jag hade tänkt behålla så mycke av originalsystemet som möjligt och istället bygga ut det med alla nya grejer. Det gamla är redan indraget i bilen igen, bara ett par kablar som inte är inkopplade och dragna dit som ska.

En reläbox med några säkringsplatser under huven vore kanske ett bra tillskott, tillsammans med en ny säkringshållare på 10-12 platser där originalet sitter idag.

Säkring på spridarna och på BB lambda hade jag inte tänkt på. Jag antar att mer eller mindre "alla" eftermarknads ECU'er styr spridarna med jord? Vad brukar man säkra av spridare och BB lambda med? 5A? 10?

Reläbox under huven skulle man väl kunna tänka sig relä för tändspolar, helljus, kanske även halv, ECU. Möjligen kupefläkt och torkarmotor. Det är 6 platser så en box med utrymme för något mer framöver då. Och ett par säkringar extra. Jag har en bra plats för en sådan på passagerarsidan vid kupefläkten, hade underlättat kabeldragningen också, så blir den lite snyggare samt kommer bort från samma utrymme på förarsidan där bränsletrycksregulatorn bl a sitter.

De är detta ormbo jag tänker på då:


Alla kablar till belysningen fram kommer ut genom torpeden här med, dom kommer jag oavsett behöva förlänga så jag får upp dom på ett bra ställe och ur vägen så även delar av det kan jag ju då passa på att dra om från andra sidan istället.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det är ju väldigt lätt att hamna i nån sorts feature glide med elsystem :-)

Något som är ganska trevligt ändå är om man kan undvika relän och säkringar i motorrummet. Det blir enklare att hålla rent utan sånt där. Gamla bilar kan vara rätt trånga i kupén så det kan ju vara ont om alternativ men en eller flera paneler som går att vika ned eller haka loss när man behöver pilla är trevligt.

SP Leinonens "canbus" är ju rätt fräckt också :-)

http://www.spleinonen.com/catalog/pdsx-1/

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jag är rädd att de enda utrymme som "finns kvar" i kupen är bakom stolarna, där är de dels trångt och lite malplacerat, samt bakom handsfacket. Möjligen att de kan bli lite yta bakom mittkonsollen.

Bakom handskfacket hade jag tänkt placera ECUn dock.. Under huven däremot så har jag inte längre varken batteri eller 4 liter spolardunk så där finns det 2 fina hyllor att använda till sånt här som annars bara kommer vara tomma

Hade jag inte kommit så långt som jag har hade jag kunnat "vända" den gamla spolardunkshyllan på passagerarsidan och gjort ett större hålrum bakom handsfacket.

De finns i och för sig ett ställe till, under fötterna på passageraren. Där har t ex Audi V8 en hel del el.


På den fina "balken" på den här bilden sitter nu en plan aluplåt för att täcka in där slangarna för torrsumpen smiter in i rambalken. Där finns faktiskt en hel del utrymme kvar, en försänkt reläbox med platt lock borde gå sätta där lika gärna, det blir inte längre ifrån motorn heller.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Då har man gjort ännu ett ryck i år! Tyvärr kom jag inte alls så långt som jag hade hoppats på... :/

Jag hade en dryg vecka på mig denna gång, men jag fick börja med bruksbilen.. motor och kupevärmar montage, tändstift och olje byte och sen en omgång med polermaskin och polish följt av en rejäl vaxning. Sen var de bara knappt en vecka kvar..

Och de här är vad jag började med:




Planen var att få ihop grenrör, bygga egna collektorer, samt få ihop avgassystemet med kattar fram till bakom bakaxeln.

Så långt kom jag dock inte alls! Det började ganska bra dock.





Det visade sig ganska fort, vilket inte var så konstigt, att de skulle bli trångt.. De jag trodde skulle bli besvärligast dock var att lirka sig runt startmotorn och samtidigt få plats med slangar för torrsump och rymma rören mot rambenet, de löste sig dock relativt smidigt! De visade sig att de var klart pilligare att komma runt på andra sidan istället, där rattstången kommer.

Här kunde jag antingen välja att lirka mig ner på båda sidor om stången, vilket hade gjort i och urlyft av motorn till en smärre mardröm.. Eller utnyttja utrymmet mellan torped och toppar eftersom jag inte får bak motorn utan att slakta mer eller mindre hela växellåds tunneln samt troligen höja kardantunneln! Något jag inte alls är sugen på att göra i dagsläget så de kommer skjuta fram färdigställandet en bra bit till är jag rädd..

Valet föll på att dra allt på samma sida om rattstången, det gick komma runt, men snirkligt blev det!






Skruven som syns utan mutter sitter i motorfästet. Här ser man också att jag börjat dra rör under motorn. Så ja, de blev 180 graders headers precis som jag ville!

Ett antal bitar och provpassningar till, en hel del svetsande följt av många timmars putsande på svetsfogarna för att se om jag missat någon del av någon skarv eller lyckats få någon porsvets senare hade jag de två första stegen på grenrören helsvetsade. Lite slog dom sig men lyckligt nog inte så mycket som jag var rädd att dom skulle! Svetsningen överlag gick väldigt fint, kändes som att jag fin till inställningarna rätt bra. (Har svetsat med 0.8 rf tråd och Argon i mig/mag'en). Oftast flöt svetsen ut och blev nästan helt slät, invändigt ser jag på de ställen jag kommer åt att se att jag inte har någon direkt genomblödning, jag har sett tendenser till att vara nära på flera ställen men inget som kommit igenom. Och jag har värme missfärgning som breder ut sig 6-7mm åt vardera håll från skarven. Hoppas de blev fullgott

Tillslut hade jag i alla fall nått som såg ut så här:









Teoretiskt sett borde de här vara den ultimata typen av grenrör. Långa rör för att hjälpa lågregistret, crossover för att hjälpa mellanregistret och grova för att hjälpa högvarvs registret Nu fungerar de ju inte riktigt så... Men något som definitivt kommer klara av är att leda avgaserna bort från motorn och ner till avgassystemet!

De jag gjort är en 3-stepped 180-graders header variant. Jag har börjat med 23cm 40mm rf rör (alla rör har 1.5mm gods tjocklek), följt av 31cm 42mm rör. Sen börjar längderna diffa lite tyvärr.. jag ska se om jag inte kan lirka till de lite bättre nästa gång, men 45mm piporna ligger i dagsläget mellan 38 och 43cm i längd tror jag.

Tyvärr fick jag slut material så jag hade ändå aldrig kunnat komma så mycke längre än vad jag gjorde, jag saknar 5-6 45mm 90 gradare, 1 42mm 90 gradare och 1,5m 45mm rakt rör kanske.

Väl här i alla fall var de dags att torka av bilen lite. För nu kommer den bli ståendes ett lite längre tag, i augusti blir nämligen jag och sambon med unge så sommaren kommer spenderas med att förbereda inför det. Sen får jag nog snällt invänta pappaledigheten innan jag kan börja fundera på några meksejourer igen. Jag hoppas innerligt att vi får en unge som gillar att sova så man kan passa på å få lite gjort då

Med bilen avtorkad, motorn nerstucken och bilen utrullad var jag sen tvungen att ta ett par bilder till! (För framtida inspiration när motivationen är låg). De börjar arta sig tycker jag faktiskt, och jag kommer närmare och närmare för varje gång, även om denna sväng blev mindre framgång är jag hoppats på!









Här är den hissad nästan max fram, kollade dock inte hur djupt dämparna gick ihop sig när jag ställde ner den. Men as it sits right now. Har jag 13cm under framvagnsbalken. Grenrören ligger med underkant i samma nivå mer eller mindre, möjligen ett par mm lägre.

Bak är den också hissad rätt bra, den ska nog ner 5-6 cm bak men redan nu har jag hela 33cm från marken till dragkroken bak! Gott om plats för en diffuser om man skulle komma på de tankarna

Så nu börjar en period av att fundera över vilka delar som är kvar som jag kan köpa så färdiga lösningar som möjligt till. De finns ju en hel hög av detaljer jag inte ens börjat titta på, t ex någon form av insugslåda/plenum. Insugs adaptrarna passade perfekt så dom får jag också hitta någon som kan printa ut åt mig etc etc etc.

Jag passade också på att lasta med motorns kabelstam i bilen innan jag åkte ner söderut igen, samt lite nylon sleeve, några kontakter å grejer. Så har jag nått jag kan pilla med tills nästa gång i alla fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Jag ska sluta klaga på att det är trångt för grenrören i mustangen

Imponerad av att du lyckades tråckla ner alltsammans i bilen thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Janne J skrev:
Imponerad av att du lyckades tråckla ner alltsammans i bilen thumbs up

+1 på det thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Får erkänna att jag är lite imponerad själv över att de gick hitta plats. De ska liksom in 1 meter rör mellan de bakersta cylindrarna och collektorerna, de var tur att jag hade utrymmet mellan motorn och torpeden, annars hade de bara varit att glömma

Kommer bli gott om värmesköldar sen också.. får nog vara lite extra noga på vissa ställen, sköld+tejp och kanske nått mer bakom (om de finns plats) alternativt dubbla sköldar. Tråget må väl vara, men jag ligger väldigt nära bromsledningar på ett par ställen vilket känns lite så där om jag ska vara ärlig. Även den övre knuten på rattstången ligger väldigt nära så..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -76 - Kylarslang, tips?
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
22 besök senaste veckan (131794 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande