Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -76 - Kylarslang, tips?
<<   1, 2, 3 ... , 16, 17, 18   >>
8 besök senaste veckan (131803 totalt)
The
Boden
Här sen Aug 2005
Inlägg: 30



Cassius skrev:

Väl här i alla fall var de dags att torka av bilen lite. För nu kommer den bli ståendes ett lite längre tag, i augusti blir nämligen jag och sambon med unge så sommaren kommer spenderas med att förbereda inför det. Sen får jag nog snällt invänta pappaledigheten innan jag kan börja fundera på några meksejourer igen. Jag hoppas innerligt att vi får en unge som gillar att sova så man kan passa på å få lite gjort då


Grattis!
Bra jobbat med grenröret, men vad tusan ska ni förbereda som tar en hel sommar?

Tyckte det gick riktigt bra att få saker gjorda medan man bara hade ett barn, poppa lite dödsmetall i garaget när han sov några timmar i stöten. Betydligt sämre med tid nu med 2..

_________________
Torbjörn Ahlbäck
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Snyggt jobbat thumbs up

Rattknut är nog lungt och även tråg.

Bromsrör är antagligen sämmre. Det får du nog försöka dra om någon annan väg eventuellt??
Kanske inte i steg ett men när bilen börjar köras lite hårdare så kan det nog eventuelllt bli problem.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
The skrev:
Cassius skrev:

Väl här i alla fall var de dags att torka av bilen lite. För nu kommer den bli ståendes ett lite längre tag, i augusti blir nämligen jag och sambon med unge så sommaren kommer spenderas med att förbereda inför det. Sen får jag nog snällt invänta pappaledigheten innan jag kan börja fundera på några meksejourer igen. Jag hoppas innerligt att vi får en unge som gillar att sova så man kan passa på å få lite gjort då


Grattis!
Bra jobbat med grenröret, men vad tusan ska ni förbereda som tar en hel sommar?

Tyckte det gick riktigt bra att få saker gjorda medan man bara hade ett barn, poppa lite dödsmetall i garaget när han sov några timmar i stöten. Betydligt sämre med tid nu med 2..


Problemet är avståndet, hade jag haft garaget i närheten hade de varit lugnt men nu är de ju över 100 mil, så de är svårt att åka iväg för en kväll eller en helg.. Och sambon vill inte att jag åker bort 1-2 veckor alltför tätt inpå de förutspådda födelsedatumet. Jag har smitit iväg 3 svängar på ett halvår, tidigare har jag varit glad om jag lyckats lägga så mycke tid på ett helt år så jag får skifta fokus ett tag framöver och avvakta lite

knotan skrev:
Snyggt jobbat thumbs up

Rattknut är nog lungt och även tråg.

Bromsrör är antagligen sämmre. Det får du nog försöka dra om någon annan väg eventuellt??
Kanske inte i steg ett men när bilen börjar köras lite hårdare så kan det nog eventuelllt bli problem.


Tråget kommer ju vara för de mesta tomt så ja de borde klara sig. Bromsledningarna är som sagt sämre men fullt möjliga att dra om, hade nog t.o.m varit en fördel att justera lite eftersom T-grenen hamnar rätt tight mot böjen runt hallgivaren, grenröret tar i den när jag ska ner med motorn och hindrar motorkudden från att falla ner i sin klyka. Flytta den ett par cm vore nog bra bara av den anledningen, och då blir automatiskt ett av rören fel i så fall, de röret ligger nära grenrören på två ställen (bakom båda topparna).

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
The
Boden
Här sen Aug 2005
Inlägg: 30



Cassius skrev:

Problemet är avståndet, hade jag haft garaget i närheten hade de varit lugnt men nu är de ju över 100 mil, så de är svårt att åka iväg för en kväll eller en helg.. Och sambon vill inte att jag åker bort 1-2 veckor alltför tätt inpå de förutspådda födelsedatumet. Jag har smitit iväg 3 svängar på ett halvår, tidigare har jag varit glad om jag lyckats lägga så mycke tid på ett helt år så jag får skifta fokus ett tag framöver och avvakta lite


Ta med dig tanten då, det går ju bra att föda barn här uppe med )

_________________
Torbjörn Ahlbäck
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
The skrev:
Cassius skrev:

Problemet är avståndet, hade jag haft garaget i närheten hade de varit lugnt men nu är de ju över 100 mil, så de är svårt att åka iväg för en kväll eller en helg.. Och sambon vill inte att jag åker bort 1-2 veckor alltför tätt inpå de förutspådda födelsedatumet. Jag har smitit iväg 3 svängar på ett halvår, tidigare har jag varit glad om jag lyckats lägga så mycke tid på ett helt år så jag får skifta fokus ett tag framöver och avvakta lite


Ta med dig tanten då, det går ju bra att föda barn här uppe med )


Du har helt rätt inställning Utmaningen är att få sambon att komma till samma insikt En norrlänning född i sörmland må fortfarande ha norrländskt blod. Men blir ju dessvärre aldrig 100% norrlänning

Från en sak till en annan. Den lilla piggen på svänghjuet som syns här:



Nån som vet vad den kan vara bra till? Jag hittar ingen givare som verkar vara kopplad till den. Av utrymmes skäl vill jag ta bort den så jag kan sätta en mer eller mindre slät plåt mot svänghjulet för att täcka av det

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Troligen är det en extra nollmarkering som använts vid montering eller felsökning lr dyl för egna audi-verktyg. Dvs du kan ta bort den

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Bra, de kommer underlätta

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jag tog en titt på mina kontakter till LS spolarna idag. Tänkte att jag skulle försöka hitta en gummisko att trä på så de inte blir några blottade kablar, överkurs kanske men för sånt här har jag ganska gott om tid nu

Men jag har problem med att hitta de mått jag vill ha, de allra allra mesta säljs som "boot for x-pin connector" vilket inte säger ett skit eftersom en 4-pin t ex kan vara allt från 20 till 40mm bred och 5 till 20mm hög..

Är de någon som vet av nån webshop som har måtten på hålet in i skon eller vet av nått företag i göteborg som har sånt här på hyllan där man kan klämma och känna lite för att hitta rätt?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



The skrev:
Cassius skrev:

Problemet är avståndet, hade jag haft garaget i närheten hade de varit lugnt men nu är de ju över 100 mil, så de är svårt att åka iväg för en kväll eller en helg.. Och sambon vill inte att jag åker bort 1-2 veckor alltför tätt inpå de förutspådda födelsedatumet. Jag har smitit iväg 3 svängar på ett halvår, tidigare har jag varit glad om jag lyckats lägga så mycke tid på ett helt år så jag får skifta fokus ett tag framöver och avvakta lite


Ta med dig tanten då, det går ju bra att föda barn här uppe med )


Är det inte där de blivande föräldrarna får kurs i hur man föder i bilen på väg till sjukhuset?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
The
Boden
Här sen Aug 2005
Inlägg: 30



Beror ju på var i norra delen av landet man befinner sig.
Jag bor uite på vischan men har man bråttom så är man på sjukhuset inom 30 min utan problem.

_________________
Torbjörn Ahlbäck
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
El... Aldrig varit min starka sida, förmodligen för att man aldrig orkat sätta sig in i det.. Men nu har jag suttit innan jobbet någon timme, + nån timme här och var i övrigt och gnetat i Bluebeam och har fått ihop nått som jag hoppas ska vara ett fungerande elschema!

Gissningsvis har jag lagt 40-50 timmar på de här, det går sakta när man måste läsa på och "lära" sig hur saker och ting ska kopplas Men det är säkerligen 40-50 timmar mindre som jag behöver lägga när väl allt ska dras in! Jag hade från början tänkt återanvända så mycket som möjligt, men som det oftast slutar kommer det nog bli nytt hela vägen istället.. Främst då jag av tidigare erfarenhet vet att jorden i gamla bilar kan vara lite småstrulig ibland.

Målsättningen med det "nya" elsystemet är att först och främst inte ha en massa matningar som är osäkrade. Så jag går från 6st original säkringar till 30st. Då har jag inte räknat in någon huvudsäkring från batteriet eller från generatorn. Nästa var att få bort högre belastningar från t ex tändningslås, rattspak, ljusvred etc. Vilket resulterat i en hel hög med relän istället.

Jord punkterna försöker jag hålla mer samlade och med kabelväg tillbaka till batteriet i första hand. Det gör jag genom att använda säkringsboxar med inbyggda "bus bars" för både plus och jord. Dessa finns med både en gemensam + matning och med två separerade. Den med två separerade gör att jag kan ha en som får ström med nyckeln i "ON" läge, och en som har konstant ström. Således kan jag använda färre relän för att ge ström med nyckeln på. Fram blir det två sådana med 12 säkringsplatser vardera, samt tre relän med separata säkringar (Två för "Pol 15" och ett för ECU'n). Bak kör jag med en 6 platsers säkringsbox med enkel matning och relän för allt där (bränslepumpar, avgascutout's, spolarpump och bromsljus).

Den främre centralen kommer jag nog placera under fötterna på passageraren inne i kupen, sen dra ut en + pol i motorrummet för eventuell starthjälp. Batteriet överväger jag stark att placera under baksätet.. Ett inte alltför högt batteri ska utan bekymmer få plats där i en låda! Sen får man lösa en smidig lossning av sätesdynan bara senare. Jag kommer nog flytta ut bränslepumparna från bagaget med och sätta dessa under bilen istället. Då får jag igen en hel del utrymme i bagaget vilket säkert inte kommer skada. Framtida planer finns på ett brandsläckarsystem (innan bilen är i drift) och då skadar inte lite extra plats.

Kvar att beställa lite fler kabelfärger, säkringsboxar, relähållare etc. Men en plan finns i alla fall. Matarkabel kommer jag nog köra med 25mm2 för plus och jord, eventuellt lite klenare för kortare sträckor som från generator till pluspol i motorrummet. ECU'n drar jag separat 3mm2 direkt från batteriet till relät. Enda jag inte funderat så mycket på ännu är var jag ska placera huvudsäkringen, den bör väl ska sitta mellan generator och batteri? Inte mellan batteri och "förbruknings central"? (Jag får ju två matningar från batteriet till olika säkrings centraler. Så frågan kan omformuleras till: Behöver jag en eller två huvudsäkringar?)




Anser någon att jag tänkt helknasigt ovan så säg gärna till, jag slipper Väldigt gärna göra om eldragningen sen igen...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



De flesta bilar har inte huvudsäkring. Jag har oftast struntat i det. Även denna gång

Jag är inne på att sätta en 100 amp automatsäkring efter huvudbrytaren.
Två är evntuellt bättre , om du tänkt dela vidare därifrån åt olika håll.
Men ju fler säkringar du har,desto fler potentiella felkällor.

Vad har du tänkt köpa för typ av kabel, och hur har du tänkt gällande beräkning av laster, och därmed vilket behov du har av area?

Jag har dragit det mesta till nya elen i formelbilen nu med en minimalt dimensionerad, jämfört mot att jag normalt brukar ta till i överkant.
Och det gör stoooor skillnad på kabelstammen i slutändan.

De awg högkvalitets kablar jag dragit med nu. Håller ca 0.5mm utvändigt styck. Samma kabel hade jag normalt dragit med kanske 1 eller 1.5 rk tex. Å då är den 1.5mm utvändigt, så det innebär att 8 av de"bra" kablarna tar samma plats som 2 av de vanliga. Stoor skillnad när det handlar om ett hundratal kablar i stammen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jag har en del "vanlig" oljebeständig, tunnväggig kabel hemma. Inget fancy Har ett par olika färger i 0,75, 1.0, 1.5 samt 3.0. Men får komplettera med framförallt 0,5 kabel.

Belastningarna har jag tagit dels från att räkna om watt till ampere och sen titta på spänningsfallet i procent och försökt hålla mig under 4% där. De mesta jag drar nu är ju inte så jäkla noga om de droppar lite volt på, de är ju främst belysning, kupefläkt etc. Sånt som hör ihop med motorn har jag försökt hålla mig under 3% spänningsfall.

Där jag inte kunnat hitta någon uppgift har jag gått på vilken säkrings storlek sakerna har och dragit av lite för att sen räkna på kabeln, eller bara tagit samma dimension som de var original eller som det rekommenderas i en installations manual (mätarna är ett sånt exempel, där rekommenderas 0,75 men jag har ritat 1.0 fram och sen splittat det just före mätarna till 0,5 istället.)

För din del kan jag förstå att utrymmet är viktigt, jag har ändå ganska gott om plats för att dra kabel En annan fördel med att dimensionera "rätt" är ju att man sparar lite vikt. Klart de hade varit kul å använda samma tänk som Porsche gjorde med sin Bergspyder på 60-talet (där användes t ex silverkablar för att spara vikt) men tid och pengar för de trumfas tyvärr av att jag vill få ihop åbäket så jag får köra den igen! De är trots allt 15 år sen jag körde den sist i höst...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Kan du lägga upp bilden med högre upplösning kanske?

Spara vikt genom lättare kabel låter dumt när du kan spara rätt ordentligt genom att förenkla en massa

T.ex. ta bort relän till parkeringsljus, spolarpump, m.m. som bara blir några ampere per styck. Du får mindre detaljer som kan rappla, mindre antal kablar, kortare kablar. Det är ingen direkt belastning för en strömbrytare på såna saker.
Ska du använda gamla originalströmbrytare som suttit original i bilen lär du dessutom få MER problem om du bara ska styra ett relä med dom då styrströmmen till ett relä är så liten belastning är det inte säkert att det blir bra kontakt i en gammal strömbrytare som är sliten, eller att det kryper igenom tillräckligt med ström även med avstängd knapp för att dra ett relä.

_________________
S Örnberg
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Kan tipsa om en kabel som kallas Ölflex. Den är bra för tempområdet i en bil samt kan fås i en massa olika storlekar och antal ledare. Så får man en stam fram till alla lampor tex. Jag har precis dragit en sådan som var 12G1. Alltså 12 ledare med 1mm2. Billiga är dom också. Jag kan under 30:-/m ex moms

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jag var inne på nnått sånt ett tag men visade sig svårt att hitta med majoriteten av kablarna i 0.5mm2..

Bakljusen är t ex 5w, så där räcker 0.5. Blinkers är 21w så där fick de bli 0.75. Backljus, skyltbelysning klarar sig också med 0.5. Tankarmaturen har original 0.75 så kör de nu med. Sen har jag styrström för kommande avgas cutouts, bränslepumpar, spolarpump samt bromsljus. Alla 0.5. Utöver dessa har jag ritat in en extra 0.75 för dimljus som jag inte dragit vidare än då jag är osäker på var jag ska sätta in den funktionen. (Jag byter ut en del original vred till diton från BMW 02-serien och har inte undersökt var dimljuset styrs på dessa ännu).

Sen kommer jag dra in en korrugerad elslang i sparklådan där kabelstammen går original så blir det lite lättare att dra in mer i framtiden om det behövs

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863




_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
De var ett bra tips! Den ska jag lägga på minnet nu har jag ju redan köpt "allt" så jag kör nog på de jag har den här gången, men den där just hade jag missat tidigare

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



De kablarna har jag köpt på varianter med typ 3x2 + 5x1
Nackdelen med dem är att de blir förhållandevis onödigt tjocka i en bil, de ska ju kunna klammras direlt på en maskin lr liknande. Samt att de finns bara vad jag vet i variant där det är en jord och resten svarta. ,visserligen med partmärkning men ändå.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Då har man gjort en sväng igen, över ett år sen sist... Elen då? Jo jag har ett fint elschema färdigt, och mer eller mindre allt material hemma. Men rörde jag ens en elkabel bortsett från att packa ur lådorna som kommit hem till farsgubben? Nädå...

Grenrören krävde mer arbete än vad jag trodde återstod. Men nu är dom "klara" Kommer se mig om efter coating både in och utvändigt för att hålla tempen under huven så "låg som möjligt". Fick lägga totalt 8-9 arbetsdar (så ca 100 timmar, totalt har dessa tagit i krokarna av 250-300 timmar att klura ihop...)





Emellanåt lapade jag ihop innerskärmarna, klubbade ut lite mer utrymme på sina ställen, gjorde något fäste för diverse, gjorde i vart fall ett första utkast som jag än så länge är rätt nöjd med till spolarnas montering samt provade mina 3D printade insugs adaptrar! Dom passade fint, jag har missat lite i placeringen av hålen för skruvarna, sen får jag erkänna att dom känns mjukare än vad jag hade hoppats på.. Så jag får staga lite extra. Jag har även klurat på gaslänkage och får inte ihop med med stag.. Jag kommer få köra en dubbelvajerlösning som jag inte har helt klar för mig. Jag vet dock var vajrarna måste greppa axlarna för att jag ska få ihop det med plenumet.



Från ovankant spjällhals har jag ca 60mm till huven där det är som trängst. Ont om plats här också med andra ord :/ Men jag har 3D caddat lite och har en del framme för att komma vidare i alla fall. Jag har en trattutformning som jag tror ska fungera bra, jag har kommit på hur jag ska arbeta med Fusion 360 för att göra specialdelen som kommer bli framdelen på insuget etc.

Tanken jag har är att ha en 3D printad fram och bakdel av plenumet, samt 3D printade trattar. Där plenumet är "plant/rakt" kommer jag göra en aluplåt ca 1mm tjock som samtidigt får staga spjällhusen. I den skruvar jag sen fast dom 3D printade fram och bakstyckena. Allt kommer sen krönas med med tätningslist mot huven, huven kommer med andra ord agera "tak" på plenumet.






Jag tar gärna emot tips på var jag hittar tätningslister, typ dörr/bagage tätningslister med rak fattning som har en kudde som är 15-25mm nått hög. Har bara hittat 12 hitills och det känns lite tight..

Om det är någon som kan hjälpa mig 3D printa ut en prototyp av tratten så jag kan testa en i verkligheten hade det uppskattats också! Gärna typ "direkt", jag ska upp ett par dar med familjen om 2 veckor

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Huja! Begreppet ormbo fick en definition!
Bra jobbat! thumbs up thumbs up thumbs up

Imponerande att du håller i när det blir glest mellan mektillfällena!

Lämplig gummilist borde du kunna hitta här:
https://www.olssonparts.com/se/sv/utrustning/tillbehor/fordon-och-hytt/gummilister/

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -76 - Kylarslang, tips?
<<   1, 2, 3 ... , 16, 17, 18   >>
8 besök senaste veckan (131803 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande