Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -76 - Kylarslang, tips?
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18   >>
12 besök idag (131825 totalt)
RoGGaH
Sundsvall
Här sen Maj 2005
Inlägg: 24



Ser ut som S65 eller s62 spjällhus?

Om det är det så har vi monterat såna på Rs4 v8an.
Så vi har tagit fram adaptrar om det skulle behövas.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20139946_1612547148769465_4456864553072895160_n.jpg?oh=8d39b1a299d458ca372322814d359aa4&oe=5A7A08AB



[/quote]

_________________
Roger Hyrskylahti
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



therealpinto skrev:
ezroller skrev:
Angående tanken... varför inte kapa ur golvet så du får ned en fuelcell lite längre ned? Det finns Jegs som är ca 80 L som är lika höga som bredden i färdriktningen. Sätt den i en plåtlåda som svetsas i karossen. SFRO godtar väl inte plast-fuelcell (vilket är helkorkat) men det går ju ganska enkelt att ha en temporär plåttank. På detta sätt kan du svetsa in ett 45 mm burrör runt fuelcellens låda som ansluts till rambalkarna i kick-up:en. Samt ha gott om plats kvar.



Bara för att vara tydlig...SFRO har inget emot plasttankar utan det är Transportstyrelsen som stoppar det. Vi argumenterade för att tillåta SFI/FIA-godkända tankar senast vi hade möjlighet.

Gustaf


Jag menade inte att SFRO inte vill ändra reglerna eller bestämt dem. Otydligt av mig. Men man kommer inte igenom en SFRO-2 med klassad fullcell. Vet att ni föreslagit ändring, men är tvungna agera enligt myndighetens krav.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
RoGGaH: Nästan, det ska vara S54 spjäll. RS4an sen tror jag inte ser ut som de något äldre 32v motorerna vid portarna så jag är rädd att det inte passar.. :/

Samtidigt har jag en RS4 motor också som ska ner i en gammal Audi V8.. Där skulle de kunna bli intressant kanske Någon gång långt in i framtiden dock.. Jag må få Kadetten klar först, jag har ju ändå hållit på nästan lika länge som Jeppson :P

Är de nått ni producerar eller har ni bara cad ritningar?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RoGGaH
Sundsvall
Här sen Maj 2005
Inlägg: 24



Är en Audi V8 som den maskin sitter i.
Vi har tagit fram de adaptrarna med hjälp av 3d scanning (Ajden)
Och en firma som gör fräsningen år oss.

_________________
Roger Hyrskylahti
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
RoGGaH skrev:
Är en Audi V8 som den maskin sitter i.
Vi har tagit fram de adaptrarna med hjälp av 3d scanning (Ajden)
Och en firma som gör fräsningen år oss.


Finns det mer info om den bilen någonstans? Hade varit intressant att läsa mer om vad som fått göras för att få ner motorn

Jag har ju själv satt en RS4 motor i en gammal Audi V8 vilket inte var tvärenkelt i mitt tycke..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
Då har en session till gjorts i garaget. En styck Volvo 1030 med aluklump och lamelldiff har installerats i en 3-länks upphängning. Tog bara nån enstaka bild under de två veckor jag var hemma men här två på bakvagnen i alla fall:





Lite småfix kvar, bl a den främre infästningen som jag inte borrat upp till M12 hål ännu, får se om jag eventuellt bygger slottade lådor där så jag kan justera höjden på stagens infästning en aning.. Det duger så här för tillfället i alla fall! Ska även bygga en slottad låda för panhard infästningen i karossen.

Sen var jag lite för snabb när jag satte dit coiloverfästena så dom hamnade för nära ihop... klantigt för dom kommer jag behöva göra om och i.o.m det även flytta lådan för panhardfästet på axeln :/ jaja, kunde vart värre.

Jag han också med att dra AN6 alurör för bränslet samt borra upp och provmontera skärmbreddarna. Kan nog bli rätt bra i slutändan ändå!







Kan nog bli bil av de här till slut ändå Men jag ifrågasätter mig själv allt oftare varför jag inte bara kunde ha nöjt mig med en Ascona B bakaxel och gammal CIH motor... Det är mycket som hade varit enklare så.. Jag har måttat kors å tvärs för att få en bild av hur jag ska få ner motorn utan att kapa ur halva bilen och det kommer bli en utmaning även de så klart.. bl a kommer jag behöva lura bort antingen oljetråget eller framvagnsbalken och kuggstången från där dom ligger... :/ Men jag tror jag skapar en specifik tråd för att få hjälp med lite ide'er, tankar och perspektiv på den biten.

Det ser också ut som att jag inte kommer få plats med huvudbromscylindrarna där jag tänkt mig då ena toppen troligen kommer hamna precis där den ena ska sitta, och klarar jag toppen är frågan om jag klarar grenröret istället.. Så det lutar mot att jag antingen får bygga eller köpa ett pedalställ med cylindrarna innanför torpedväggen. Golvet sluttar ganska bra längst in dock, så frågan är om jag kan hitta ett golvmonterat som får plats utan att hamna för långt ut, eller om jag får leta hängande istället.

Är de någon som läser här som har golvstående pedalställ i en gammal Kadett/Manta/Ascona/GT med original golv med en bild så man kan se ungefär var pedalerna hamnar? Jag är rätt lång nämligen så jag vill få pedalerna så långt in som möjligt så jag slipper förlänga rattstången.
Hittade denna variant på ebay: https://www.ebay.co.uk/itm/VW-GOLF-MK-1-4-FLOOR-MOUNTED-HYDRAULIC-ALI- . . . .
Där ser det ut som att cylindrarna sitter vinklade uppåt bakom pedalerna vilket nog hade kunnat fungera i min bil. Alternativet är ett ställ med cylindrarna frammåt och lägga in en bit extra golv för att täcka dom eller då ett hängande.

Varför verkar stående föredras egentligen? Är det för installations enkelheten bara eller?[/img]

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Min egna känsla är att ett stående pedalställ ofta känns onaturligt eftersom pedalerna svänger "nedåt" när man trycker, vilket gör att man (jag...) får vinkla foten nedåt i tå-änden. Men det märks mest på pedalerna med långt slag. Hur det känns beror också på hur högt man sitter i förhållande till pedalerna tycker jag.

Har du hyfsat med plats under/bakom instrumentpanelen blir det ju väldigt "snyggt" med hängande pedaler och cylindrarna däruppe, men inte så lättmekat. Det är inte så tokigt att ansluta allt med slang då så man kan lyfta ned eller i alla fall dra ut/ned pedalstället en bit utan att koppla isär anslutningarna om det går. Jag byggde så på Caprin (modifierade original pedalställ), skönt när det är klart men jag vill helst inte behöva skruva med det mer :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



Cassius skrev:



Skönt stuk! Riktigt coolt projekt! thumbs up
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642



Det blir jäkligt bra stuk på bilen!

Sikta på ett hängande pedalställ med cylindrarna bakåt skulle jag säga.
Jag hade ett traditionellt stående med cylindrarna framåt i cityn med kopplingscylindern mot rambenet så långt fram det gick, stolsryggen var då ca 5cm in i plåten som baksätet sitter i och då ska du tänka på att jag har skitkorta ben

Det finns ju fina stående med cylindrarna bakåt som går montera nästan lika långt fram som ett hängande men då förlorar du säkert 5-6cm i höjd minst och då blir det fort trångt mot rattstången om man har vanliga skor på sig.


_________________
Mattias Holmgren
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036



Sjuttiotalsbilar med resto-mod stuk är helrätt! thumbs up
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Den blir så snygg!
Jag hade ungefär samma form och utrymmesbrist i rollan och behöll därför originalpedalerna eftersom rollan inte har våg. Nästan lika trångt under huven åxå; jag har insett att bromsvätska inte rinner uppåt från behållare till abspump... Gör om, gör om....

Funderar på att du valt en 1030 alu bakaxel istf en 1031? Så ville jag åxå göra för vikten, men trodde att den inte var tillräcklig. Valde därför självklart en annan lätt axel som troligen inte håller.
Du kollar ju väldigt mycket innan du bygger så du har räknat med att 1030 håller?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1056



Måste verkligen hålla med förgående talare.
Blir ett riktigt snyggt 70tals stuk på den.
Rätt senapsgula färg också thumbs up

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



Jag försöker fortfarande få in ett stående pedalställ med cylindrarna bakåt, under fötterna. Pedalerna hamnar tillräckligt långt fram, men det blir ont om plats uppåt för jag insåg inte hur lite plats jag hade på höjden och sittställningen blir lite lidande som stolen sitter nu.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1492781#1492781

bara en tanke/förslag, och saker att tänka på.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
SRyLul skrev:
Den blir så snygg!
Jag hade ungefär samma form och utrymmesbrist i rollan och behöll därför originalpedalerna eftersom rollan inte har våg. Nästan lika trångt under huven åxå; jag har insett att bromsvätska inte rinner uppåt från behållare till abspump... Gör om, gör om....

Funderar på att du valt en 1030 alu bakaxel istf en 1031? Så ville jag åxå göra för vikten, men trodde att den inte var tillräcklig. Valde därför självklart en annan lätt axel som troligen inte håller.
Du kollar ju väldigt mycket innan du bygger så du har räknat med att 1030 håller?


Av vad jag "forskat" fram så verkar dom flesta som klankar ner på 1030in som svagare köra på strippen. Och dom flesta som kör sönder volvo axlarna knäcker drivaxlarna före pinjongen/kronhjulet. Drivaxlarna ska vad jag förstått vara samma på båda axlarna?

I vilket fall som helst så tror jag inte 1030in är klenare än säg max 80% av en 1031, och 1031orna kör ju folk med 5-600 hk på så då bör mina eventuella 350-400hk och gatbus/banåka inte ställa till med sååå stora problem

Ascona axeln finns de ju en del som har 350-400hk på utan jätteproblem och den ser rejält mycke klenare ut än denna.

Så för att summera är de väl en chansning men jag tror inte mitt brukande kommer vara tillräckligt för att få problem med en 1030

Åter till pedalstället.

Marcus: Det såg ganska tight ut uppåt ja.. Man tycker ju annars att den typen av ställ ska gå få långt in med, men du verkar ha snappat upp samma sak som jag var orolig för (att golvet börjar luta rätt bra där inne)

Du har en länkad bild till ett ställ liknande de jag länkade in med cylindrarna pekandes snett uppåt, men man behöver ju nästan provpassa in ett sånt för att se ordentligt :/ Eller hitta bild på nån som använder ett.

Ett hängande ställ tror jag i mitt fall ger möjlighet att få bak pedalerna mer, i vart fall som det ser ut när jag föreställer mig de utrymme jag har att disponera. Och det ska nog finnas utrymme att bygga ett stabilt fäste i 3mm stålplåt så pedalerna blir stumma med.

Men varför föredras egentligen stående pedalställ? De har jag inte riktigt kommit på ännu..

Edit: Sista inlägget på sida 1 här kändes som en bra anledning till hängande faktiskt.. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13000&sid=96a215dc75c03cfa9 . . . .

Jag kan ju inte flytta bak förarpositionen just nått, + att jag inte vill. Sen kommer jag köra servolöst så då skadar de ju inte att kunna använda hela benet om de blir panik

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Stående är i nån mån enklare att montera - man ställer dem på golvet och drar i skruv (förenklat). Man behöver inte greja med fästen där uppe i bilen där det är trångt och mörkt. Jag röstar på tilton stående med cyl bakåt i bilen.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Att tänka på är.. Man vill inte ha flex i pedalstället då tappar man mycket av känslan. så kan man lägga ett par profiler som sträcker ut rörelsen så vinner man mycket.ett par mm i infästningen blir mycket mer i pedalen...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
Flex går alltid bygga bort Svårare om pedalerna hamnar för långt ut och jag får sitta som ett miffo när jag kör. Som det är tar redan ryggstödet i baksätet mer eller mindre så pedalerna vill jag få en bra bit in, minst i original läge.

Hittade denna bild på en rejsig kadett.



Här ser man att det finns ganska bra med utrymme upptill, svårt att se var golvet börjar luta dock..
Det syns bättre på denna bild:


Väljer jag då ett stående hamnar jag i bästa fall i original position med pedalerna, om jag inte höjer stället lite så jag kommer in lite till, eller bygger om golvet.

Väljer jag ett hängande med cylindrarna frammåt så borde jag kunna flytta bak det en aning i bästa fall, beror ju mycke på utväxlingen på pedalen. (Tror jag räknat på 5.25 eller 5.5:1 när jag bestämde cylinderstorlekarna)

Här är en tråd med en som monterat ett hängade ställ för Escort MK2 i en Ascona B: https://forums.mantaclub.org/topic/32638-rhd-a-series-brake-booster-re . . . .

Men jag hade gärna sett nån sån här gamling med stående så man kan gissa sig till hur de blir.. Escorterna är rätt lika i golvet som Kadetten.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
Svarar mig själv

Efter att ha letat runt lite till och kikat på bilder på Escorter och Golf MK1or så tror jag det är hängande som gäller om jag inte bygger om golvet.

Jag har redan rostlagat hela bilen en gång, och målat upp allt. Så det tar emot att börja kapa och bygga om karossdelar igen. Jag hade rejäl ångest innan jag satte kapen i baksätet för att få till en tunnel till 3-länks staget..

Jag får helt enkelt acceptera att det är lite meckigare att skruva dit det. Det är ju meckigt att bygga om golvet med Jag vet sen inte hur mycke som går göra för jag kommer snabbt in på förstärkningen/fästet till undre länkarm samt hjulhuset om jag börjar cutta upp där..

Något sånt här får de nog bli: http://www.compbrake.com/product/forward-facing-universal-top-mounted- . . . .

Ska kolla så själva boxen (den svarta delen) är i stål så jag kan svetsa i den vid behov. Finns billigare varianter, men gillade utseendet på denna

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
Fortsätter i rasande tempo med mina frågeställningar så jag ska kunna bena ut inköpslistan till sommaren

Torrsump.. Pga trågplaceringen på Audi motorn kommer jag behöva köra antingen torrsump eller radikalt bygga om framvagnen och alternativ två tror jag inte på.. Ny framvagn kommer någon gång göras ändå, men inte på det sätt som skulle krävas för att få till utrymme för ett originaltråg.

Av vad jag förstått är detta de komponenter jag behöver.

Tråg
Tank
Ventilationsburk för tanken
Pump samt drivning av pumpen
Slangar och kopplingar.

Pumpen kopplar jag trycksidan till oljefiltret som jag satt på annat ställe, sen från filtret till en kylare, från kylaren tillbaka till IN från originalpositionen av filtret. - Korrekt uppfattat?

Sugstegen kopplar jag till tråget, alternativt till "galleriet" och topparna, galleriet antar jag främst gäller stötstångsmotorer? Och topparna bör jag inte behöva tänka på då jag inte bygger någon extrem motor? (Det blir en original motor med på sin höjd vassare kammar och ett varvstopp på mot 8000)

Då bör jag egentligen klara mig på 2, max 3 sugsteg?

Vevhusventilationen bygger jag bort, den sköts numer av torrsumpsystemet. Motorn har idag en slang som går från "galleriet" till spjällhuset samt en slang som korsar mellan topparna. Dessa antar jag då att jag tar bort/blockar?

Har jag förstått allting rätt så långt så löste jag ett till problem direkt. Slangen som kommer från galleriets inkoppling sticker nämligen upp från galleriet, den "bulan" är det enda som hindrar mig från att vända insuget 180 grader och få spjällhuset på framsidan av motorn istället! Jag hade en annan lösning på det problemet som är mycke roligare (finns bild som skvallrar tidigare i tråden) men det hade också inneburit en rad modifikationer ytterliggare för en startklar motor.

Vevhusventilationen vill man också ha en vacumventil på för att kunna styra de vakum som pumpen bygger, korrekt?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Oljekylaren bör ju sitta med en termostat sen helst filtret efter kylaren direkt på ingången till motorn ifall det kommer skit från kylaren eller slangarna.

Men du har väl vattenkyld oljekylare på sidan av motorn nu och ingen utgång för luftkyld oljekylare?
Eller har du den V8:an med luftkyld oljekylare?

Dom jag känner som byggt har haft ett sug steg kopplat till ventilations slangarna från toppen så det blir sug även där och eftersom du ändå bygger med torrsump så är det ju lika bra att bygga så det blir överkapacitet så den håller vakuum i motorn och du får extra nytta av torrsumpen, alltså inte bara för att bygga motorn lägre.
Och en dag kanske du även börjar fundera på kompressor eller turbo och då är det ju dumt att behöva byta pump och bygga om för att du satte dit för liten nu.
Så minst 3 sug steg och en bra pump.

Finns Norrmän med Audi V8 och torrsump så försök hitta bilder på deras motorer hur dom byggt och hur lågt tråget går att få.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742


Trådstartare
Nä de är den vattenkylda varianten på den här motorn. Men tar man bort den stora feta klossen så finns 2st kanaler i blocket som man kan skruva på en sån här över: https://store.034motorsport.com/oil-filter-housing-flange-abz-v8-oil-c . . . .

Jag funderar dock på att gänga hålen och dra in en plugg i ena och AN koppling direkt i den andra, men får se..

Bra tanke med ventilations kanalerna från toppen thumbs up

Och nä... Den här bilen kommer inte bli överladdad, det blir NA med ITB's, crossover headers och i en avlägsen framtid ett så högt varvstopp som möjligt Skadar ändå inte med överkapacitet thumbs up

Hittat två bilder på grunda torrsumps tråg.

Denna från en RS6 motor som skulle ner i en B7 RS4


Denna från en ABZ som skulle ner i en Miata MX5



Det senare påstås vara fräst ur en 1" alu bit så ~25mm högt. Jag kommer nog bygga i stål då det underlättar för mig rent fabrikationsmässigt.

Tänker jag rätt om jag säger att utloppsrännan bör vara på passagerarsidan? Då slungas oljan i rännans riktning?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -76 - Kylarslang, tips?
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18   >>
12 besök idag (131825 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande