Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Type R FK8 - 2018
11 besök senaste veckan (4519 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2  Nästa>>
   
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jan 2019 13:12     Honda Civic Type R FK8 - 2018 Citera

Som ni kanske har sett i min tråd om min TT-RS så råkade jag köpa en Civic type R för några veckor sedan. TT-RS:en är fortfarande kvar men kanske kommer att säljas framåt våren. Tanken med Civicen är att använda den både till vardags och på bana, något som inte alltid är så lätt att kombinera! Jag lyckades bara köra TT:n 200mil på ett helt år, och så fort jag skulle åka någonstans längre så körde jag min Audi A4 då den var mer praktisk. A4:an var dock sjukt tråkig och slö och varje gång jag satte mig i den så ångrade jag att jag inte hade en roligare bruksbil.

Så här är vi nu, A4:an såld och en FK8 står i garaget!



Jag har väl inte fått så mycket "love" från omgivningen angående denna bil, min fru yttrade nåt i stil med "-Gud vad pinsam och varför har den så stor vinge?" Mina kompisars reaktioner har varit liknande

Själv är jag rätt nöjd faktiskt, jag tycker den är grym framifrån och den känns verkligen rolig att köra! Känslan i ratten är riktigt bra och växellådan är nästan lika bra som på en S2000. Den är också bekväm i komfortläget. Tyvärr så är framhjulsdrift och vinterväglag rätt så kasst, den bara spinner hela tiden även om asfalten är torr. Jag hoppas greppet blir bättre sen med sommardäcken.

Bilen är i princip original idag förutom ett annat avgassystem som är på gränsen till för högljutt i min mening, vi får se om jag behåller det eller inte.

Planer för bilen då, ungefär samma recept som jag brukar ha på mina bilar:
-Girodisc framskivor
-PFC331 belägg fram
-XP8 bak
-Stålomspunnen slang runt om
-Större intercooler
-Downpipe
-Eventuellt något annat luftfilter
-Oljekylare
-Individuell mappning (med dessa grejer borde man få runt 400hk).
-En lite öppnare grill för bättre kylning

Generellt så verkar dessa bilar ha problem med temperaturen, kylningen verkar vara rejält underdimensionerad och det finns inga quick-fix heller för att det ska bli bra.

Saker som jag måste undersöka mer:
1. Hur gör jag med R-däck, det skulle vara fint med 265 runt om, men jag vill helst inte ha 18" utan 19" och jag måste hitta några fälgar i så fall som funkar (inte lika vanligt i 19"). Original så har den 20" med 245 breda däck, ganska bra med tanke på den låga vikten men jag vet inte om jag vill köra med R-däck till vardags så det blir nog en extra uppsättning med fälgar.
2. Camber, det verkar inte som att man kan få mer camber fram för att fjädrarna tar i, det påstås att de inte behöver så mycket camber men jag är lite osäker, alla bilar jag haft har förstört däckskanterna om man inte har typ 3-3.5 grader.

Jag har sett att JRM har kört sin FK8 på 1:28 på Mantorp, kan jag kanske nå mitt må på under 1:30 med denna bil? (Jag har fortfarande inte lyckats helt med min TT)


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
NIzmo
Söderköping



Här sen Jun 2007
Inlägg: 385



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jan 2019 22:36     Citera

Här kan du sitta o bläddra en stund över vilka fälgar och dimensioner som passar på FK8 : https://www.civicx.com/threads/civic-type-r-after-market-wheel-guide.13994/

Har ju själv en FK2 och tycker det är en kanonbil, kör den dock inte på vintern men har v-hjul och säger som du att det spinner bara.

Har kunnat köra rätt hårt på Mantorp utan några direkta värmeproblem men visst går oljetempen upp efter ett tag men sjunker snabbt under ett kylvarv.
Planerar dock en uppgraderad oljekylare i längden.


_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34:56 (2011) Sviestad 1:05:15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34:293 (2018)
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Peo.K
Lidköping



Här sen Jan 2011
Inlägg: 547



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jan 2019 15:03     Citera

Kul val av bil👍🏻 Ska bli skoj att följa dina uppdateringar🏁


_________________
Per-Otto Kent
Megane RS Trophy S Ringtool 7.XX
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
sotam
Malmö



Här sen Aug 2010
Inlägg: 42



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jan 2019 20:25     Citera

Ska bli spännande följa tråden och uppgraderingarna. Verkar vara en grymt potent bil redan som original.

Angående camber verkar groundcontrol ha camberplattor som de säljer tillsammans med eibach-fjädrar. Även HKS har till sina chassi. Vore intressant veta hur många grader de ger?


_________________
Mato Saric
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2019 14:53     Re: Citera

NIzmo skrev:
Här kan du sitta o bläddra en stund över vilka fälgar och dimensioner som passar på FK8 : https://www.civicx.com/threads/civic-type-r-after-market-wheel-guide.13994/

Har ju själv en FK2 och tycker det är en kanonbil, kör den dock inte på vintern men har v-hjul och säger som du att det spinner bara.

Har kunnat köra rätt hårt på Mantorp utan några direkta värmeproblem men visst går oljetempen upp efter ett tag men sjunker snabbt under ett kylvarv.
Planerar dock en uppgraderad oljekylare i längden.


Hej! Vad kul att du har en fk2! Jag har kollat lite i tråden du nämner, jag känner mig bara lite osäker för en del säger att de inte har "rubbing" men man vet ju inte hur hårt de har kört! Det är ju först på bana man märker om det tar i någonstans!

Har en fk2 oljetempgivare original? Vad jag förstår så har inte Fk8 detta så man kör säkert med väldig hög oljetemp!

Bra tid du har satt också med din fk2 på mantorp, är den original eller har du fixat nåt med den? Har du haft några problem med snedslitna däck?


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2019 14:55     Re: Citera

Peo.K skrev:
Kul val av bil👍🏻 Ska bli skoj att följa dina uppdateringar🏁


Tack! Vi får se om man hänger på de många moddade meganerna med en sån här japansk plastbil!


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2019 15:02     Re: Citera

sotam skrev:
Ska bli spännande följa tråden och uppgraderingarna. Verkar vara en grymt potent bil redan som original.

Angående camber verkar groundcontrol ha camberplattor som de säljer tillsammans med eibach-fjädrar. Även HKS har till sina chassi. Vore intressant veta hur många grader de ger?


Ja, jag ska forska lite i detta och hissa upp bilen vid tillfälle för att kolla hur mycket plats det är runt fjädrarna! By the way, brukade du köra Volvo förut? Jag tycker mig känna igen ditt nick från några Volvoforum för länge sedan!


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Peo.K
Lidköping



Här sen Jan 2011
Inlägg: 547



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2019 15:31     Re: Citera

Det hoppas ja inte:-) 😁

iqbad skrev:
Peo.K skrev:
Kul val av bil👍🏻 Ska bli skoj att följa dina uppdateringar🏁


Tack! Vi får se om man hänger på de många moddade meganerna med en sån här japansk plastbil!


_________________
Per-Otto Kent
Megane RS Trophy S Ringtool 7.XX
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
sotam
Malmö



Här sen Aug 2010
Inlägg: 42



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2019 22:21     Re: Citera

iqbad skrev:
sotam skrev:
Ska bli spännande följa tråden och uppgraderingarna. Verkar vara en grymt potent bil redan som original.

Angående camber verkar groundcontrol ha camberplattor som de säljer tillsammans med eibach-fjädrar. Även HKS har till sina chassi. Vore intressant veta hur många grader de ger?


Ja, jag ska forska lite i detta och hissa upp bilen vid tillfälle för att kolla hur mycket plats det är runt fjädrarna! By the way, brukade du köra Volvo förut? Jag tycker mig känna igen ditt nick från några Volvoforum för länge sedan!


Haha, ja det stämmer Körde en s60 T5a senast som hade besökt autotech. Efter lite omvägar (bl a Megane RS) har jag en Cayman S nu men har smygkikat lite på Type R fk8 på sistone


_________________
Mato Saric
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
mago
Linköping



Här sen Jan 2018
Inlägg: 30



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2019 23:05     Citera

Grattis till nya bilen Eric!

Hoppas få se den på bana denna säsong.
Jag skulle också behöva en sådan tisha, dock är det stor risk att jag skulle fara med osanning om jag använde den.


_________________
Magnus J 0 m @ n d e r

Honda Civic VTi -92
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
NIzmo
Söderköping



Här sen Jun 2007
Inlägg: 385



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Jan 2019 10:52     Re: Citera

iqbad skrev:
NIzmo skrev:
Här kan du sitta o bläddra en stund över vilka fälgar och dimensioner som passar på FK8 : https://www.civicx.com/threads/civic-type-r-after-market-wheel-guide.13994/

Har ju själv en FK2 och tycker det är en kanonbil, kör den dock inte på vintern men har v-hjul och säger som du att det spinner bara.

Har kunnat köra rätt hårt på Mantorp utan några direkta värmeproblem men visst går oljetempen upp efter ett tag men sjunker snabbt under ett kylvarv.
Planerar dock en uppgraderad oljekylare i längden.


Hej! Vad kul att du har en fk2! Jag har kollat lite i tråden du nämner, jag känner mig bara lite osäker för en del säger att de inte har "rubbing" men man vet ju inte hur hårt de har kört! Det är ju först på bana man märker om det tar i någonstans!

Har en fk2 oljetempgivare original? Vad jag förstår så har inte Fk8 detta så man kör säkert med väldig hög oljetemp!

Bra tid du har satt också med din fk2 på mantorp, är den original eller har du fixat nåt med den? Har du haft några problem med snedslitna däck?


Ja det är ju lurigt med fälgar och däck speciellt när man har stora bromsar så måste man ju vara säker att det passar.
Köpte en uppsättning 19" efter mycket letande som jag visste var "safe" men nu spanar jag på 18" med lite mer bredd istället.

Det finns en oljetempmätare men nu när du säger det är jag inte så säker på att det finns en givare, i en facebook grupp vill jag minnas att nån skrev att det var ett uträknat värde.
Tyckte dock att det verka trovärdigt med vart tempen hamna.

Tack, tiden kördes med bilden i stort sett original, Ferodo ds3000 fram carbotech xp8 bak och Michelin ps4s 245/35-19 fram.
Original Conti (235/35-19) däcken tog i princip slut på ca: 500mil och en trackday på Mantorp, slets ganska rejält på banan men överkörde nog endel ibland och nötte bort texten vänster fram
Dock så var slitaget väldigt jämnt helt utan snéslitage thumbs up


_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34:56 (2011) Sviestad 1:05:15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34:293 (2018)
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Mar 2019 23:39     Citera

Har lite jetlag då jag varit på semester i USA i 2 veckor så när jag kom hem idag på kvällen så passade jag på att byta till sommardäcken. Jag bytte också bromsbelägg till PFC331 fram men hann inte med att byta till XP8 bak som jag också köpt. Det ska bli spännande att prova bilen i morgon med sommardäck, jag har bara kört den på vinterdäck än så länge. För övrigt kan jag berätta att Audi TTRS och Honda Civic Type R har exakt samma storlek på bromsbeläggen!



_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Mar 2019 13:26     Citera

Så, nu har jag äntligen fått prova bilen med sommardäcken på! Jag är riktigt imponerad faktiskt, den har sjukt bra instyrning och byter riktning som ingen annan bil jag kört. Bromskänslan är också riktigt bra, den är så hård och stabil att jag tror inte man behöver stålomspunnen slang på denna bil.

En otvättad bil men i alla fall med sommardäck!


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Peo.K
Lidköping



Här sen Jan 2011
Inlägg: 547



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Mar 2019 15:34     Re: Citera

iqbad skrev:
Så, nu har jag äntligen fått prova bilen med sommardäcken på! Jag är riktigt imponerad faktiskt, den har sjukt bra instyrning och byter riktning som ingen annan bil jag kört. Bromskänslan är också riktigt bra, den är så hård och stabil att jag tror inte man behöver stålomspunnen slang på denna bil.

En otvättad bil men i alla fall med sommardäck!



Tror vi har likadana bromsar på Civic och min Megane, Jag kör med Endless belägg och har aldrig någonsin upplevt så distinkta bromsar på någon annan bil tidigare!

Ska bli kul o följa dina framfarter med Japsen thumbs up


_________________
Per-Otto Kent
Megane RS Trophy S Ringtool 7.XX
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Mar 2019 15:25     Citera

Nu har jag testat bilen på Sviestad c:a 40 varv. Bra dag för övrigt på eftermiddagen idag, c:a 8 grader varmt och soligt. Bilen fungerade riktigt bra tycker jag.

Original stötdämpare känns lika stabila och bra som mina bilar med öhlins, och bettet i framvagnen är riktigt bra. Jag körde med original gatdäck, continental och jag tycker de fungerade över förväntan. Sänkte trycket så jag fick samma varmtryck som bilen ska gå på kallt original. Det går säkert att hitta ännu lite mer grepp men jag såg att slitaget vandrade ner mot texten så mer camber hade nog varit bra.

Bromsarna fungerade ok, jag fick lite dålig bromsverkan en gång efter många hårda varv, misstänker att bromsvätskan är lite gammal (jag hann inte byta till rbf600 innan körningen). Fixar det till nästa gång.

Jag hade inte några problem med överhettning i övrigt, bilen fungerade bra. Toppfarten på rakan var c:a 185km/h (dock med kraftig motvind). Jag tror både min M3:a och min TTRS har varit snabbare på rakan här. Visserligen med R-däck, men ändå.

Jag körde 1:05:81 utan att ta i 100%, det måste väl ändå anses vara ganska bra med tanke på originalbil på gatdäck?

Mina videos blev rätt kassa, man ser mest inredningen och inte ut genom rutan liksom.




_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Eddie Varvstopp
Kävlinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2530



Tipsa Facebook   Inlägg  31 Mar 2019 17:01     Citera

Intressant tråd med bra infallsvinklar på bankörning med modern bil.

Vad väger bilen?


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Mar 2019 17:15     Re: Citera

Eddie Varvstopp skrev:
Intressant tråd med bra infallsvinklar på bankörning med modern bil.

Vad väger bilen?


Jag har inte vägt den själv, men tjänstevikten är 1471kg, de har ju gjort reklam för att den ska väga 1380kg tom, men det är nog med det mindre utrustningspaketet. Jag har lite mer utrustning så den väger nog strax över 1400 (+ 2 barnstolar och mina 103kg också..)


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
linpaul
Motala



Här sen Maj 2005
Inlägg: 354



Tipsa Facebook   Inlägg  31 Mar 2019 17:47     Citera

Tack för en trevlig liten pratstund idag thumbs up

Du verkade nöjd med Hondans instyrning och tighta chassi. Och på sviestad är det ju mycket det som räknas.

Kul att ses! Hoppas att du hittar en uppsättning r-däck på fälg så att kombinationsutväxlingen blir optimal mellan jobb-bil och ban-bil


_________________
Linus Pålsson

Focus RS MkII -10
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld

Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Apr 2019 08:57     Re: Citera

Hej! Tack själv! Det var kul att höra om din bil också, hoppas den blir klar snart och att de nya tryckrören funkar! Vi får se om jag ska modda min nåt mer, jag tror jag ska köra nån bankörning till, gärna på mantorp innan jag ändrar nåt med bilen.

linpaul skrev:
Tack för en trevlig liten pratstund idag thumbs up

Du verkade nöjd med Hondans instyrning och tighta chassi. Och på sviestad är det ju mycket det som räknas.

Kul att ses! Hoppas att du hittar en uppsättning r-däck på fälg så att kombinationsutväxlingen blir optimal mellan jobb-bil och ban-bil


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
N Wiberg
Västerås/Sthlm



Här sen Jan 2011
Inlägg: 955



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Apr 2019 09:30     Citera

Kul att nya bilen funkar så bra!

Citat:
Original stötdämpare känns lika stabila och bra som mina bilar med öhlins, och bettet i framvagnen är riktigt bra

Vet några som väldigt nyligen testat OEM fjädringen på FK8 mot en annan eftermarknads av känt märke och det finns MYCKET att hämta där


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
iqbad
Linköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Apr 2019 10:55     Re: Citera

N Wiberg skrev:
Kul att nya bilen funkar så bra!

Citat:
Original stötdämpare känns lika stabila och bra som mina bilar med öhlins, och bettet i framvagnen är riktigt bra

Vet några som väldigt nyligen testat OEM fjädringen på FK8 mot en annan eftermarknads av känt märke och det finns MYCKET att hämta där


Hehe, jag visste att du skulle kommentera på detta, ni får se till att erbjuda elektronisk ställbara dämpare via existerande drivning modes, då ska jag byta! Men de är faktiskt riktigt bra original och kopplat till alla bilens sensorer så är den både neutral, utan krängning och bekväm samtidigt! Det är absolut det bästa originalchassit jag provat någonsin!


_________________
Eric Andrén
Honda Civic Type R FK8 2018
AUDI A6 3.0 TFSI 400hk 2012
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Type R FK8 - 2018
11 besök senaste veckan (4519 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.161 sec)
Webbrowser render:
sec