Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -84 BMW Cup #50
1, 2, 3 ... 41, 42, 43   >>
4 besök senaste veckan (203937 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Bilen köptes in 2006 & blev stående i garaget ända till 2010 innan den hittade ut på
banan & gick de 6 sista deltävlingarna i BMW Cup 2010.

Här inför tävlingen på Gotland Ring 2010


Kinnekulle 2012




<<<<< Säsongen 2010 >>>>>

Varvtider 2010:
Gelleråsen 1.17.09
Knutstorp 1.11.2
Gotland Ring 1.37.969

Resultat 2010
Knutstorp: 5:a & 6:a 11p
Gotland Ring 2st 4:e platser 16p
Gelleråsen 6:e plats & DNF 6p (avåkning)
Summa 2010 33p
Plats 9 i klassen.


<<<<< Säsongen 2011 >>>>>

Varvtider 2011
Mantorp 1.34.855
Falkenberg 53.194

Resultat 2011
Mantorp 3:a & DNF 10p (rasad diff)
Falkenberg 3:a & 4:a 18p
Summa 2011 28p
Plats 5 i klassen


<<<<< Säsongen 2012 >>>>>

Varvtider 2012
Kinnekulle 1.02.738
Anderstorp 1.58.546
Knutstorp 1.10.366
Gelleråsen 1.21.615
Mantorp 1.34.199

Resultat 2012
Kinnekulle 3:a & 4:a 18P
Anderstorp 5:a & 4:a 14p
Knutstorp 3:a & DNS 10p (ventil ras)
Gelleråsen 5:a & 3:a 16p
Mantorp 3:a & DNF 10p (Trasig förpump)
Summa 2012 68p
Plats 4 i klassen.


<<<<< Säsongen 2013 >>>>>

Varvtider 2013
Mantorp 1.32.848
Kinnekulle 1.03.577
Mantorp 1.33.004

Resultat 2013
Mantorp 4:a & DNF 8p (Trasig gaswire)
Kinnekulle 6:a & 5:a 11p
Mantorp DNF & 5:a 8p (Trasig förpump)
Summa 2013 27p
Plats 10 i klassen


<<<<< Säsongen 2014 >>>>>

Inget tävlande eller träning.


S<<<<< Säsongen 2015 >>>>>

Inget tävlande eller träning.


<<<<< Säsongen 2016 >>>>>

Inget tävlande eller träning.


<<<<< Säsongen 2017 >>>>>

Inget tävlande eller träning.


<<<<< Säsongen 2018 >>>>>

Inget tävlande eller träning.


Arbetslista säsong 2019:

01: Byta ut växellådan från en S5D320Z till en S5D250G.
02: Byta bussningar i länkaget till växelföraren.
03: Byta ut original svänghjul-koppling 17kg mot Tiltonkoppling-4kg svänghjul (7,2kg tot)
04: Byta lameller i diffklumparna.
05: Se över drivaxlarna knutar & damasker.
06: Kontroll av samtliga hjullager.
07: Montera nya bromsbelägg Carbotech XP20 fram XP8 bak
08: Byta ut pedalstället mot ett golvmonterat med nya cylindrar.
09: Montera ny styrväxel med servo
10: Montera rollcenterkit till framvagnen
11: Juster genometri & infästning av bakvagnen
12: Förstärkning av länkarmar i bakvagnen.
13: Modifiera tanken för bättre frigång.
14: Ny förpump monterad i tanken.
15: Ändra anslutningen för bränsletrycksgivare
16: Rensa upp motorkabelhärvan
17: Rensa upp i elsystemet
18: Byta bakrutan mot polycarbonat
19: Ny luftstyrning till kylaren
20: Ny luftfilterbox samt friskluftsintag
21: Få igång krånglande vindrutetorkare
22: Byta knapp på ratten till vänster blinkers
23: Bättringsmålning av motorrummet
24: Bättringsmålning kupén.
25: Bättringsmålning av underredet.
26: Bättringsmålning bagageutrymmet.
27: ommålning av diffklumpar
28: Ommålning av framvagnsbrygga
29: Ommålning av bakaxelbalk & länkarmar
30: Byte av generator till mindre -3kg
31: Bygga om avgassystemet för att få det tystare.
32: Genomgång av dämpare, fjädrar samt krängningshämmare.
33: Ny splitter enligt nya reglementet ink omarbetade fästen.
34: Ny vingfästen till vingen.
35: Nytt tanklock
36: Dra om tankventilationen.
37: Flytta huvfästen i bakkant för att få tätt mot bakkanten
38: Byta till ny vindruta
39: Nytt bälte Schroth Endurace
40: Nytt batteri ev flytta batteriet beroende på vikt.
41: Se över motorn spridare & ventillyftare.


Arbetslista inför säsongen 2013:

1:Renovera 2st diffklumpar 3.91 & 4.10
2:Montera lättare svänghjul 4,5kg & Tilton 2-skivig 184mm koppling.
3:Bygga om till "DTM" bakvagn med uniballs. KLART
4:Ny databox utan ews & höjt varvstopp KLART
5:Ny kylarstyrning
6:Byte av framskärmar
7:Tätning av frontens övre del.
8:Ny vindrutetorkardrivning
9:Lack av cupén
10:Ny varvräknare KLART
11:Ny front något modifierad
12:Ny luftburk & insugssystem
13:Nytt ventilationssystem
14:Nytt tanklock
15:Nya fästen front & splitter
16:Trösklar & luftsyring för bakhjulen
17:Flytt av förarplatsen bakåt.
18:Mindre generator & flytt av generator
19:Byta ut bakrutan mot en i polycarbonat
20:Byta till större HBC fram & bak
21:Staga upp bromsvågsboxen så den ej rör på sig
22: Byta shiftlight KLART



Arbetslista inför säsongen 2012:

1:Renovera 2st diffklumpar med 40% bromsverkan 3.91/3,73 & 3.46
2:Montera lättare svänghjul 4,5kg & Tilton 2-skivig 184mm koppling.
3:Bygga om till "DTM" bakvagn med uniballs.
4:298*32mm skivor fram med Wilwood 4-kolvsok, Carbotech XP20 belägg.
5:Ny bromskylning till frambromsarna
6:298*21mm skivor bak med Wilwood 4-kolvsok, Ferodo RS23
7:Mappa motorn & flytta varvstoppet
8:Div plåtarbete.
9:Nya spacers med pinnbultar i
10:Ny kylarstyrning
11:Ny front något modifierad
12:Ny luftburk & insugssystem
13:Tätning av frontens övre del.
14:Lack av cupén
15:Ny vindrutetorkardrivning
16:Nytt ventilationssystem
17:Flytt av förarplatsen bakåt.
18:Nya fästen front & splitter
19:Trösklar & luftsyring för bakhjulen
20:Elvattenpump
21:Mindre generator & flytt av generator
22:Vaccumsystem till motorn
23:Byte av slangar till stålomspunna & riktiga kopplingar.
24:Modifierat fäste för diffen
25:ombyggt avgasystem flytt av dämpare
26:Mittkonsol & instrumentplatta i kolfiber
27:Instrumentbräda i glasfiber
28:Lutfutsläpp framskärmar
29:Knivkrängare Fram & bak
30:Sänka motorn ca 30mm
31:Byta ut bakrutan mot en i polycarbonat.
32:Plocka bort vänster helljusinsats
33:Ny brytare till halvljuset
34:Ny logger DL1 & Dash2
35:Mod av vingfästet bak
36:Ny splitter
37:Tillverka nytt kamerafäste.
38:optimera vikten då den är 20kg för tung idag.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Kul! Blir det cupen i år då eller?

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Det poppar upp BMW Cupbilar både här och där

Jag ställer samma fråga som Johan

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Spec av vad bilen är uppbyggd av.

Karosseri:

Kaross: 323i -84 med certbur från svets & smide. Sömsvetsad, Slipad & lackad undertill.
Bakre hjulhusen förstärkta för coilovermontage med svetsade stag mellan tornen & golvet.
Förardörr: Orginal olättad insida i 1mm alu, borttagen fönsterhiss
Passagerardörr: Urkapat innehåll dörrsida 1mm alu, borttagen fönsterhiss.
Huv: Racehuv i glasfiber från acm-ab modifierad med luftutsläpp monterad med 4st huvlås i alu.
Baklucka: Racebaklucka från acm.ab monterad med 4st huvlås i alu.
Front/stötfångare: Racefront från acm-ab modifierad för montage med splitter, monterad med 4st Dzuz lås
Bakstötfångare: Stötfångare i plast från 318is lättad & med luftutsläpp monterad med lätta plåtfästen.
Framruta: Orginalruta
Övriga rutor: 3mm safirbelagd polycarbonat. Monterade utan lister med popnit. Dörrutorna monterad i list med låsskruv.

Framvagn:

Framvagnbalk: Orginal från 323i -84
Länkarmar: M3 E30 i alu.
Rollcenter Rollcenter kit för länkarmar & styrändar från Ground Control.
Bakre länkarmsfäse: Excentriska i delrin från specialsvarv.se
Fjäderben: Orginal modifierade ny svetsat stötdämparrör för xyz-racedämpare. Svestade fästen för droplinks
Dämpare: Justerbara xyz-racedämpare
Fjädrar: 140N/mm 62mm 140mm
Topplager: Millway justerbara topplager(Gen1).
Krängningshämmare: E30 21mm justerbar i 2steg droplinks vinkelänkar & M10 gängstång.

Bakvagn:

Bakvagnsbalk: Orginal från 323i-84 med delrinbussningar från specialsvarv.se
Länkarmar: Orginal modierade med ledlager typ DTM justerbar camber & toe.
Dämpare: Ombyggd till coilverben bak dämpare xyz-racedämpare.
Fjäder: 75N/mm 60mm 140mm.
Topplager: xyz-topplager i alu med ledlager.
Krängningshämmare: Z3M 19m krängningshämmare med kapade armar. Monterad i skuffen infäst i hydralklämmor.
Droplinks: Droplinks av vinkellänkar & M10 gängstång. Steglöst justerbar.

Styrning:

Styrväxel: E36 från 318i p-ändar & inre styrleder från E30 justerad för minskad bumpsteer.
Nedre styrled: E30 med servo modifierad utan gummikopplingen.
Rattstång: 318is -90 modefierad med borttaget tändningslås. Monterad 80mm sänkt.
Ratt: OMP WRC Mockaratt modefierad med knappar för blinkers,ljus,logger & torkare. Monterad på lättat rattnav.

Bromsar:

Fram:
Skivor: Wilwood 298*32 bells i alu.
Bromsok: Wilwood superlight 4-kolvs 44,5 mm kolvar
Bromsbelägg: Carbotech XP20
Kylning: Trattar i fronten 63mm slang till specialtillverkade bromssköldar

Bak:

Skivor: Wilwood 298*21 bells i alu.
Bromsok: Wilwood superlight 4-kolvs 35mm kolvar.
Bromsbelägg: Carbotech XP8

Bromsslangar: stålomspunna teflonslangar.
Pedalställ: Golvmonterat stående pedalställ med justerbar bromsvåg.
Huvudbromscylinder: Främre 0,625 Bakre 0,750
Handbroms: Handbromsspak, handbromswire, bromssköldar samt bromsbackar demonterat.

Motor:

Motor: M52B28 -97 2,8L sexa bromsad till 222hk & 280Nm
Insug: M50B25 från E36
Grenrör: S50B30 från M3 E36
Oljetråg: M50B25 från E34 med sumpen framtill.
Avgassystem: Dubbelt 2" till enkelt 2,5" Apple Slimlong dämpare & racekatalysator.
Svänghjul: M40B18 svänghjul lättat till 4,5kg modifierat för 184mm Tilton koppling.
Koppling: Tilton 184mm tryckplatta 2-skivig, Cerametallic lameller klarar ca 1100Nm
Kylsystem: 325i E36 kylare, demonterad kylfläkt, Luftkylning till kylaren i alu.
Motorfästen: E36 motorfästen motorkuddar i stålprofil.
Styrbox: Box mappad för M50 insug & M3 grenrör borttagen EWS varvstopp 7200rpm
Övrigt: Öppen vevhusventilation, neddrevad vattenpump & generator.
Övrigt: Friskluftsmatning till skärmat öppet filter.

Bränslesystem:

Bränsletank: Orginal bränsletank modifierad vänster tankhalva borttagen, pickuperna är växlade genemot orginal.
Bränslepumpar: Högtycks & lågtryckspumpar, dubbla filter samt catchtank


Kraftöverförning:

Växellåda: S5D320Z från 328 -97, Specialgjord växellådsbalk med kuddar i stålprofil.
Växellänkage: E34 växelstag, z3 växelspak, Växelspak stumt monterad i växelkonsol för montage närmare ratten
Kardan: 328i -97 modifierat stödlagerfäste för e30
Diff: Lamelldiffar 168 & 188 utv 3.73, 3.91 & 4,10 diffbussning i delrin
Drivaxlar: 318is -90

Hjul:
Fälgar: Hartge 16*7,5
Däck: Kumho V70A K60 225/45-16
Spacers: Maton Racing Bolt on fram 27mm bak 22mm

Inredning:

Stol: Sparco Corsa
Stolsfäste: omp i alu modifierat för frigång.
Bälte: Sahtler 6-punktbälte
Instrumetpanel: Orginal instrumetpanel lättad,borttagna luftkanaler, borttaget handskfack ny mittkonsolpanel.
Växelkonsol: Egentillverkad växelkonsol med plats för huvudbrytare.
Instrument: Egentillverkad panel med instrument för varvtal(shiftlight,vattentemp,oljetemp,oljetryck,bränsletryck,växelådstemp,difftemp)

Elsystem:

Elsystem: Helt nydraget elsystem med egentillverkat relä/säkringsbox.
Belysning: All belysning demonterad utom baklampor,halvljus & höger heljus
Batteri: 18Ah biltema gel batteri vikt 6,2kg monterad i tät alulåda.
Huvudbrytare: Brytare monterad i växelkonsolen styrd av wire monterad framför vindrutan
Torkare: Lättad mekanism samt ombyggd till singeltorkare

Aerodynamik:

Splitter: Splitter i 9mm plyfa fäst med 5st fästen i karossen skyddar samtidigt oljetråget.
Vinge: Airforce 120cm vinge med egna fästen & endplates.
Fronten Tätad förutom luftintag till kylning, bromsar & motor.
Framskärmar: Luftursläpp bakom hjulen för evakuering av hjulhus & motorum.
Huven: Luftutsläpp för att minska tycket under huven tätad i bakkant.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Michael Bäck skrev:
Vi får väl se den står uppallad i garaget nu i alla fall.

Den kommer att rulla till sommaren sen i vilken form vet
jag inte än...


Jag tycker det börjar bli lite av en epidemi med att bilarna hamnar på pallbockar.

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Hade inget val fanns inga hjul vid köpet

Lättare att arbeta under när den står på pallbockar blir så trångt annars

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Här kommer en liten bild på nyförvärvet


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Stoltan
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 382



Ser kanon ut! thumbs up

Ser fram emot utvecklingen av denna bil.

_________________
Niclas Stolt
Banbil: BMW 318IS -90 *såld*
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Då har arbetet börjat.

Bortmontering av det lilla som sitter i bilen.
Håller på att plocka rent i motorrummet & under.

Ska förstärkningssvetsa karossen & måla om
den invändigt & under.

Bilder kommer snart.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Har du några motorplaner ?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Bistec skrev:
Har du några motorplaner ?


Hej martin.
Nepp inte för i år.
Så djup e inte plånboken.

Till nästa år är siktet inställt på en 2,7:a med 10,5 - 11,5 i komp
vettig tändning & sprut. Fixat insug & avgas. Putsad topp.
& vassare kam. mmmm.

Har du fått igång din motor än ?

Inte mycket mönster på dina ny däck

Hur hårt är det nya chassit du skaffat

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Michael Bäck skrev:
Bistec skrev:
Har du några motorplaner ?


Hej martin.
Nepp inte för i år.
Så djup e inte plånboken.

Till nästa år är siktet inställt på en 2,7:a med 10,5 - 11,5 i komp
vettig tändning & sprut. Fixat insug & avgas. Putsad topp.
& vassare kam. mmmm.

Har du fått igång din motor än ?

Inte mycket mönster på dina ny däck

Hur hårt är det nya chassit du skaffat


Inte startat ännu...väntar på ny oljekylare bara....hoppas den är startad till helgen !!

Nya chassit är riktigt stumt faktiskt


Låter spännande med ditt motorkoncept thumbs up

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Då var hela bilen demonterad.

Bra framruta bakruta pedalställ & rattstång kvar annars helt tom.

Har vägt alla prylar ink karossen.

Det pekar på en vikt tom på 850 kg. (utan vätskor,bensin & förare).

Startklar på 960 kg.

Inte så illa bantat bort 250 kg.

Detta är med allt i plåt ink riktiga rutor

Så det borde gå att få bort ca 25 kg till

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2452



Michael Bäck skrev:
Då var hela bilen demonterad.

Bra framruta bakruta pedalställ & rattstång kvar annars helt tom.

Har vägt alla prylar ink karossen.

Det pekar på en vikt tom på 850 kg. (utan vätskor,bensin & förare).

Startklar på 960 kg.

Inte så illa bantat bort 250 kg.

Detta är med allt i plåt ink riktiga rutor

Så det borde gå att få bort ca 25 kg till


Det låter lite optimistiskt. Vår långloppa var ganska lättad samt med plastrutor och den låg närmre 880-890kg i tomvikt (med M10 motor)

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
hmmm

Har ju faktiskt vägt varenda pinal som ska in i bilen igen.

& då fick jag fram vikten.

Sen la jag till 15 kilo för motorolja & vatten.

30 klio för bensin (vad tanken rymmer)

75 kilo för förare

kanske har missat nåt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Här kommer lite vikter

kaross ink bur 305 kg (ink fram & bakruta,pedalställ,rattstång & vindrutetorkare)
framskärmar 6,4 kg/par
dörrar 28,8 kg/par utan ruta
motorhuv 16,5 kg
bagage lucka 10,1 kg
främre sidorutor 7,6 kg/par
bakre sidorutor 9 kg /par (ink list)
stötfångare bak 3,8 kg
stötfångare fram 4,5 kg
grill 1,3kg
komplett framvagn 58,9kg (balk,styrväxel,2 kompletta fjäderben med bromsar & krängare,länkarmar)
komplett bakvagn 92 kg (balk,fjädrar,stötar,bärarmar,bromsar,krängare,drivaxlar & diffklump)
motor vx-låda & kardan 180 kg

värmepaket 5,1
instrumentpanel 7,6
stolar, bälte,sidomontering & orginalbälte 23,6kg

elsystem,lampor,batteri 18,3 kg
tank,bromsservo&bränslepump& filer 11,9kg

hjul 52,2 kg

blev ju ca 845 kg

Har jag glömt nått

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2452



Michael Bäck skrev:
Har jag glömt nått


Inte f-n vet jag, refererade mest till vad vår vägde med all grejor i

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
ajajaj glömde avgassystemet

Jämmer & elände

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Hur ska du fästa allting?
Inga bultförband?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
tänkte på lim

har faktiskt varit lite seriös & vägt bult mutter osv
tillsammans med berörda delar.

Så de finns med.

Motorn borde det gå att lätta bort en 20-25 kg på

svänghjul,generator,insug,grenrör,kolvar mmmm

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
SUCK

vad hittar man under den vita färgen undertill & i hjulhusen
ju undersedsmassa. Trodde de hade
varit vänliga & tagit bort sånt en gång i tiden
så då blir det till Å skarpa igen > >

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -84 BMW Cup #50
1, 2, 3 ... 41, 42, 43   >>
4 besök senaste veckan (203937 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande