Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
ABS på en banbil?
1, 2   >>
7801 besök totalt
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Ser ni några uppenbara fördelar och nackdelar med ABS på en banbil?

Tittar man på racebilar så är det kanske inte så vanligt men det är väl i de flesta fall relaterat till regler?
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



En uppenbar fördel är väl att man smacka på bromsen för allt vad man är värd utan att riskera upplåsning. Sen är det säkert enklare att bromsa medans man svänger kan jag tro.

Nackdelar......nä...vikt.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Anders C skrev:
En uppenbar fördel är väl att man smacka på bromsen för allt vad man är värd utan att riskera upplåsning. Sen är det säkert enklare att bromsa medans man svänger kan jag tro.

Nackdelar......nä...vikt.

/Anders C


Bara det att "smackar man på" med ABS så bromsar det mycket sämre...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



MagnusT skrev:
Anders C skrev:
En uppenbar fördel är väl att man smacka på bromsen för allt vad man är värd utan att riskera upplåsning. Sen är det säkert enklare att bromsa medans man svänger kan jag tro.

Nackdelar......nä...vikt.

/Anders C


Bara det att "smackar man på" med ABS så bromsar det mycket sämre...


Utveckla tack, varför? Trodde ABS hjälpte till att bromsa på "gränsen"

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Fördelar, framför allt vid halt väglag (regn) kan du få repeterbara korta bromsningar.

Nackdelar, känslan. Du förlorar pedalkänsla när ABS går in, och ligger du tajt till så kan den i en del fall längre bromssträckan göra att du inte klarar det.



[quote="Anders C"]
MagnusT skrev:
Anders C skrev:
En uppenbar fördel är väl att "man smacka på bromsen för allt vad man är värd utan att riskera upplåsning. Sen är det säkert enklare att bromsa medans man svänger kan jag tro."

Dock hindrar det inte bilen från att kunna göra piruetter heller, greppet i sidled blir inte bättre och man kan frestas att bromsa vid fel tillfälle


En ABS där du enkelt inifrån bilen kan ställa vilken 'upplåsning' som tillåts borde vara optimalt, då kan du för torrt väglag tillåta mycket mer låsning för att inte förlora bromsverkan.

Bara det att "smackar man på" med ABS så bromsar det mycket sämre...


"Utveckla tack, varför? Trodde ABS hjälpte till att bromsa på "gränsen""

En optimal bromsning på torr asfalt ligger du med kanske 30% lägre hastighet på hjulen än vad bilen har, snudd på låsning. Med ABS har du kanske 5% lägre hastighet på hjulen.
Så överskrider du gränsen för när ABS går in så får du sämre bromsning.


/Anders C

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Jag brukar ibland köra med den varianten - smacka på alltså - men det brukar resultera i att man får ta en tidigare bromspunkt helt klart. Men det är ju enklare... Som jag ser det så är problemet för mig med ABS att komma ihåg att _inte_ använda den utan istället bromsa fullt under min egen kontroll (precis innan ABS'en går in alltså). Men det är lätt att bli bekväm och smacka på bara


Sen har ABS'en en annan lite speciell baksida iaf på min M3'a och det är att OM den går in - över ett krön när bilen är lätt eller när ett hjul är väldigt lite belastat i en slalombana - så tar det flera billängder efter att man har fullt grepp igen för ABS'en att ge tillbaka full bromsförmåga. Jättekul över krönet på Kinnekulle tex.... eller i målfållan man ska stanna i innan en kon i en slalomtävling... Så i slalom brukar jag plocka ur ABS'en om det är torrt o fin asfalt. Om det är sandigt eller blött är en _helt_ annan sak


IMo är den stora fördelen med ABS vi bankörning att chansen att klara av något oförutsett ökar dramatiskt... Och det kan ju löna sig

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Där ser man. Trodde faktiskt att ABS funkade även på bana. Alltid lär man sig nåt

I de racerklasser som ABS är tillåtet, är det kanske mer utvecklade system som används, typ i S60 Challange (där används ABS va?)

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



"
Anders C skrev:
Där ser man. Trodde faktiskt att ABS funkade även på bana. Alltid lär man sig nåt "

Tja, det fungerar ju men de flesta saker har ju även nackdelar...


"I de racerklasser som ABS är tillåtet, är det kanske mer utvecklade system som används, typ i S60 Challange (där används ABS va?)"

Är nog olika, i S60 Challenge så har de ju bromsbortfall ganska ofta, är väl 80% av fältet som åkt rakt fram efter rakorna.
och volvo tyckte väl de första 10 avåkningarna att det var amatörer som glömt att bromsa, men ändrade sig till slut.
Blev visst lite modifieringar på bromsarna och styrningen för dem, sedan har inte lika många 'glömt' att trycka på bromspedalen!

Undrar hur många i publiken som funderat på att köpa en S60 som skulle göra det om de visste att bilarna får bromsbortfall då och då när de körs hårt?

/Anders C

_________________
Roland Johansson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
MagnusT skrev:
Bara det att "smackar man på" med ABS så bromsar det mycket sämre...


Kan inte komma på ngn situation där det bromsar sämre med ABS annat än över krön som du beskrev, hände i Pflanzgarten senast jag var nere. Fick mig att inse att jag normalt bromsar för mkt.

Men vid normal bromsning så tycker jag nog att det bromsar lika bra om inte bättre med ABS, dock sällan det behövs med R-däck. På Ringen brukar det dock bli efter T13-rakan, före Aremeberg, före Breidscheid, ibland innan Klostertal 2 (Steilstreckekurve) samt före Brünnchen 1. Ser ngn ett samband?

Iofs kan det blir längre bromssträcka på grus och i slask med ABS men det är sällan det på banorna.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Kan det vara så här kanske Johan att eftersom mina bromsar alltid hängt på gränsen att orka med (överhettade o så) att det här att smacka på och låta ABS'en klappra gör att bromsarna tröttnar fortare? Jag vet på Mantorp att jag kan bromsa senare och hålla tempot flera varv om jag ser till att "squeeze'a" på bromsarna och ser till att bromsa max _utan_ att ABS'en går in.

Det kan iof var just det inledande smacka på istället för squeeza på som gör hela skillnanden? För har man ändå tänkt använda ABS'en så blir det iaf lätt så för mig att jag väntar in bromspunkten och sen bara kliver på....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Problemet med S60 Challenge var exakt det jag hade på Golfen, vacuumet till brosmservot tar slut och du har inge bromsservo... men bromsarna är kvar. På vissa banor så var det jämt så (tex Mantorps korta) Feleskrivningen stämmer klockrent, pedalen blir bara stum och det bromsar inget. Om man inte trycker MYCKET hårdare :o

Jag har ju köpt däck av en S60 challenge-åkare och han konfirmerade att det varit vacuumreservproblem... Det kan ju iof varit ytterligare nåt till problem...

Så det var egentligen bara o trampa hårdare... mycket hårdare

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
MagnusT skrev:
Kan det vara så här kanske Johan att eftersom mina bromsar alltid hängt på gränsen att orka med (överhettade o så) att det här att smacka på och låta ABS'en klappra gör att bromsarna tröttnar fortare? Jag vet på Mantorp att jag kan bromsa senare och hålla tempot flera varv om jag ser till att "squeeze'a" på bromsarna och ser till att bromsa max _utan_ att ABS'en går in.

Det kan iof var just det inledande smacka på istället för squeeza på som gör hela skillnanden? För har man ändå tänkt använda ABS'en så blir det iaf lätt så för mig att jag väntar in bromspunkten och sen bara kliver på....


Kan mkt väl stämma att bromsarna blri varmare med ABS. Sen skall väl man alltid försöka "squeuza" och inte stampa oavsett om man skall bromsa max med ABS eller inte?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

johann skrev:

Kan mkt väl stämma att bromsarna blri varmare med ABS. Sen skall väl man alltid försöka "squeuza" och inte stampa oavsett om man skall bromsa max med ABS eller inte?

"Ska" ja

I'm working on it

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
MagnusT skrev:
johann skrev:

Kan mkt väl stämma att bromsarna blri varmare med ABS. Sen skall väl man alltid försöka "squeuza" och inte stampa oavsett om man skall bromsa max med ABS eller inte?

"Ska" ja

I'm working on it


Me2!
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Som jag har lärt mig så ska man ju bromsa lite lätt i början å öka succesivt så man får över tyngdpunkten innan man bomsar fullt. Fast då väldigt fort. Är det det ni menar med squeeza eller?

Läste en kurs i hur man kör bil fort av Janne Flash och där skrev han att man skulle trycka fullt på gasen å bromsen, inget mesande där emellan. Tycker det låser upp väldigt lätt om man gör så.

Tror dom flesta kör bättre med abs oavsett om man är proffs eller inte. Man kan inte reagera så fort som en dator så ä det bara. Sen beror det ju på vad det är för abs. Endel går ju in alldeles för tidigt. På M5:an gör det inte det. Bromsar jag fullt så blir det två kolsvarta spår i asfalten trots att abs:n fungerar. Där borde låsningen ligga på minst 30% Drömmen vore ju att kunna ställa det.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Att 'mjukbromsa' för länge gör bara att allting blir varmt, nybörjarens första misstag när han provar bana etc. Kräver långt kraftigare bromsar än vad han har.

Men att direkt stampa pedalen ner ger väl samma effekt som att rycka i ratten snabbt, fästet försvinner. Lite lugn och pressa pedalen i botten...

_________________
Roland Johansson
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Det som Lotus Samuel menar, tror jag, är väl det som instruktörerna på BMW Sport Club-träffen på Kinnekulle senast pratade om.
Att vid bromsning så ska man först bromsa lite lätt så att tyngdpunkten flyttas framåt för att efter det stampa fullt på bromsen.
Låter visserligen vettigt, men hur lätt är det då när man ska tajma rätt bromspunkt i 180 blås i slutet på nåt raka.

Vinner man mycket på denna "tekniken"?

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

kentsamuel skrev:
Det som Lotus Samuel menar, tror jag, är väl det som instruktörerna på BMW Sport Club-träffen på Kinnekulle senast pratade om.
Att vid bromsning så ska man först bromsa lite lätt så att tyngdpunkten flyttas framåt för att efter det stampa fullt på bromsen.
Låter visserligen vettigt, men hur lätt är det då när man ska tajma rätt bromspunkt i 180 blås i slutet på nåt raka.

Vinner man mycket på denna "tekniken"?

Låter konstigt i mina öron... det skulle vara variant två alltså...njaaeee... Men troligtvis så är det 3 dom menar, dvs smacka inte på _för_ fort för då hinner du inte få över tyngdpunkten (vilket ju går extremt fort bara man inte bromsar så det låser... för då flyttas ju aldrig tyngdpunkten fram ordentligt.



Jag gör fel och är nog lite för mycket nr 1 ofta (speciellt om jag tänker låta ABS'en gå i) men borde göra 3 i alla lägen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Precis så som 3:an visar menar jag. Fast oehört fort. Så som 3:an blir det ju lite automatiskt om man inte ha abs.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Att jag bromsade för mjukt och länge gav mig en spräckt bromsskiva som present när jag kom ihåg lite fel på Nürburgring i somras. Jag åkte med en mer van förare i en identisk bil och han bromsade helt annorlunda.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Har inget emot ABS, utom som någon tidigare skrev, när man kommer över ett backkrön och bilen är lätt och behöver gå på bromsen kraftigt.
Råkade ut för det på Kinnekulle i somras när jag kom farande över backkrönet på baksidan i hyffsat tempo och upptäckte att jag hade en lång rad med bilar som sakta rullade fram pga att det hade hänt något.
Jag stampade hårt på bromsen medans bilen fortfarande var "lätt" och fick en känsla av att bromsarna inte tog alls. :o
Det här med att först bromsa lätt för att få en tyngdförskjutning över framhjulen innan man bromsa maximalt var en nödvändighet på gamla Porsche 911:or. Om man inte gjorde det så var det mycket lätt att låsa frambromsarna.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Allmänt banåkaforum
ABS på en banbil?
1, 2   >>
7801 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande