Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 (CS..) Oftast händer det mest ingenting här.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
39 besök senaste veckan (50701 totalt)
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Här har det inte hänt något speciellt förutom uppfräschning av fälgarna..


De gamla däcken monteras av med däckdemonteringsapparaturen som brorsan
utväcklat en kväll när inget annat fanns att tillgå. Fungerar thumbs up


Behändigt med tryckluft.


Efter en hel del milt våld så lossade delarna. Det var en hel del silikon emellan..


Utan polerings maskin hade det inte blivit till något..


Eloxerade fälg banor!!
Hade jag vetat det så skulle jag troligen inte börjat, ett helv..e att slipa bort eloxeringen!!


Det blir någorlunda, inte perfekt men OK.


Gamla tätningarna var ganska dåliga och var hittar man nya?


Putsat och målat. Det blev orange den här gången.
En del kompisar drog lite på munnen och påstod att den kommer att se ut som en leksak...


Ny tätning i form av 9,2m 4mm o-ring. Blev perfekt! Ingen silikon denna gång.


Monterat med 205/55 225/50 Bridgestone RE050A
Jag tycker inte det började se ut som en leksak, matchar ju CS dekalerna hur fint som hellst!!

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Sakta men säkert knåpas det på.

Detta är ett långtids projekt på en extra motor jag skaffade så det stör inte det vanliga körandet. (förutom ekonomiskt!) Flödes testerna tidigare och beräkningarna är gjorda av Andre Norrback som figurerar på bla Sävarturbo och enligt honom så borde det här konceptet ge ca 210hp.

Planerna är inte att ta ut max effekt utan mera att få motorn rappare på gasen, Börjat så smått på ett insug som kommer att ha en total längd på ca 350mm från ventil till tratt och ett plenum på ca 3.5 - 4 liter. Borde bli betydligt högre gas hastighet än med orig insug som har ca 41mm runners på över 40cm med ett plenum på ca 1.2 liter!

Vevpartiet lättat och väntar på att få ett lättat svänghjul balanserat och monterat. Kommer troligen att köra utan balans axlar..

Skall även kolla om det går att slipa om orig kamaxel och siktar på 250/230@1.27 13+/12mm lyft och 108-110 lobe sep.

Sedan även någon typ av extraktor och avgas och någon typ av prog insprutning mm..

Sönder kapat!


Vad som skall användas av original..


Lite krokar (45x3mm yd)


"Koniska korvar!!" Rören slitsas upp i ändorna och en kil kapas ur och röret prässas ihop så det motsvarar 36mm inner diam mot flänsen oc en kil fylls i på andra ändan så det motsvarar 41mm id där.


Prov mont. får se om det rymms.. de raka rören som är tejpade är bara för visualisering, skall bytas ut mot runners som konar från 41 till 44mm id. (olje påfyllning i vägen så jag måste fundera vad göra med den, skall ju ha ett plenum på det hela ännu!)


Vevparti lättat 3kg, väger nu bara 20... Skall ta lite av svänghjulet också.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Testat att pressa några trattar, och kommit till att utrymmet för ett ordentligt plenum tar slut...

Någon som vet hur mycket utrymme som behövs mellan tratt och vägg på plenumet? har suttit och sökt på nätet och kommit till att det finns olika åsikter... Somliga säger 0.5ggr diam och andra rekomenderar 1.5-2ggr diam.

Jag kan flytta ut oljefälla/påfyllning ca30mm och få den att rymmas i motorutrmmet och då har jag knappa 30mm utrymme.. Trattarna kunde kanske kortas ca 10mm utan att avstämmningen blir helt åt skogen och då skulle jag få ca 40mm på mig. Som det nu är beräknat har jag en total längd från ventil till trattändan på 350mm.

Alternativet är att skrota original oljefälla/påfyllning och bygga helt nytt det också..




_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Jag skulle skrotat påfyllningen o byggt nån lite smidigare.

Detta ska följas

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



Coolt bygge, men varför bygger du inte med inviduella spjäll när du ändå är i farten, lär ge ännu bättre gassvar! Kan rekomendera GSXR 750/1000 spjällhus, bra och billiga

_________________
Anders Olsson
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Som det ser ut nu så kommer jag att skippa original oljeburk för det känns ju inte logiskt att kompromissa med ett nytt insug bara för att kunna ha kvar en orig. del som inte ger något för funktionen.
Så var jag och kladdade med lite modelera på strategiska ställen på originalmotorn för att se hur mycket utrymme det finns att tillgå när huven är stängd. Trattarne måste vinklas ner en aning till för annars kommer det att bli för nära till huven vid 1.cyl, de andra har gott om utymme men jag skall försoka få alla så lika som möjligt.
Angående plenumet så tror jag att jag kommer att bygga själva insuget färdigt med enbart bakplattan av plenumet och provflöda emellan så då får jag kollat hur mycket rum det behövs framför tratten på riktigt. Kan ju inte bygga hur stort plenum som hällst fast det kommer att finnas rum när man skippar orig. Olje burk.. idealet på en 2.5 motor borde ju vara ca 3.7 liter och det blir det lätt med en så lång motor som denna!


Ungefär här kommer 1.cyl tratten. 18.5 cm till kontakt



ca 17.5 mätt från balans axel huset. sedan kommer ju plenumet att bygga uppåt en aning .

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
anol skrev:
Coolt bygge, men varför bygger du inte med inviduella spjäll när du ändå är i farten, lär ge ännu bättre gassvar! Kan rekomendera GSXR 750/1000 spjällhus, bra och billiga


Tanken har slagit mig för visst vore det fränt att kunna köra med öppna trattar vid behov!!

Ett av problemen är att spjället borde sitta mitt i kroken och då blir det betydligt svårare att få till en jämn kanal. Kanske om man skulle bygga en motor för betydligt högre varv så kunde man få in spjällen på den rakare delen av insuget.. Kanske på nästa version av motorn...

Eller så drar man trattarna rakt upp genom huven! då skulle det gå att få fina kanaler!! thumbs up

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Du ska balansera veven också hoppas jag inte bara svänghjulet.
Mvh D

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
dole skrev:
Du ska balansera veven också hoppas jag inte bara svänghjulet.
Mvh D


Självklart, även vikta in kolvar och stakar. thumbs up

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



mr.b skrev:
anol skrev:
Coolt bygge, men varför bygger du inte med inviduella spjäll när du ändå är i farten, lär ge ännu bättre gassvar! Kan rekomendera GSXR 750/1000 spjällhus, bra och billiga


Tanken har slagit mig för visst vore det fränt att kunna köra med öppna trattar vid behov!!

Ett av problemen är att spjället borde sitta mitt i kroken och då blir det betydligt svårare att få till en jämn kanal. Kanske om man skulle bygga en motor för betydligt högre varv så kunde man få in spjällen på den rakare delen av insuget.. Kanske på nästa version av motorn...

Eller så drar man trattarna rakt upp genom huven! då skulle det gå att få fina kanaler!! thumbs up


Hur skulle det bli som du säger ersätta "rakbiten" med spjällhus och använda orginal spridarposition?
Tycker inte det ser ut att bli överdrivet långt avstånd mellan ventil/spjäll, kan nog funka?

Med plenium utanpå detta skulle det likna typ M3 lösning, alternativt kör du med filterbox ala racing/rallycross och får ett grymt insugningsljud!

Goggla ITB och Honda så får du många ideer!

_________________
Anders Olsson
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Projektet har stått stilla i alltför lång tid och jag kom på mig att sitta och kolla intressanta sportbils annonser på nätet då det slog mig att jag har ju faktiskt en Porsche.. så lite nu som då har jag jagat mig till garaget och pillrat lite.. här ett lite random kollage vad som hänt de senaste åren.. .. bilderna kom tydligen i klump och i tidsmässigt omvänd ordning..

(räknas en sådan ställning som pallbockar??)

Klicka för större bilder!

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Jan K
Grancan Spanien
Här sen Dec 2009
Inlägg: 148



Hej Mats
Fint bygge!
Du som håller på och mäter! Vet du hur mycket utrumme det är från basen (insuget toppen) till insidan på huven
Jag har bygga en liknande motor till en kund men med insuget från en Hayabusa och nu ska jag bygga filter burken men jag har ju inte bilen här för att kunna ta måtten!
Tack Jan

_________________
Jan K
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Jag har ju inte motorn i för tillfället heller men jag kan mäta ikväll hur högt insuget är för det räknade jag skulle ha ca 1cm frigång som det var nu. jag kommer troligen att vinkla ner trattarna för lite mer utrymme vid inloppet sen när det blir gjort mera på den motorn.. nu är 1prio att få alla ledlager och bussningar i hjulupphängningen gjorda så jag får bilen ner på marken igen.. kanske det då känns som en bil igen och den behövliga inspirationen infinner sig på nytt..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Jan K
Grancan Spanien
Här sen Dec 2009
Inlägg: 148



Jag ska bygga luft insuget i kålfiber och den ska komma upp som ett scoop genom huven men inte för mycket.

_________________
Jan K
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
en snabb mätning som kanske hjälper lite..

här ungefär från kanten av själva röret (dvs. inte centrum) till inloppet på tratten.





här från den plana anläggningsytan till övre kanten av tratten som borde ha ca 1cm till godo från huven.. hur mycket utrymme det finns i slutändan är svårt att säga men med de måtten så gick huven fast med ca 1cm tillgodo..


_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
några bilder till..

ett inte färdigt sidobelastningsstag till växellådan. lådan kommer att hänga i original gummifäste som tillåter rörelse men staget begränsar rörelsen i sidoled.. upp och ner en aning tror jag ej stör vid kurvtagning..


ledlager till fram bärarm. så stora det rymdes in och kulleds damskydd.




skitig inuti.. sparco corsa och momo 07

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Jan K
Grancan Spanien
Här sen Dec 2009
Inlägg: 148



Min lilla variant!


_________________
Jan K
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Tufft. jag har suttit och funderat på något liknande lite nu som då men en betydligt krokigare version som ryms under huven då.. kanske det blir av någon gång det med.. ser ut att vara ganska kort insug så det måste ju tuna på ganska höga varv? men kanske vad som helst är bättre än original?? thumbs up

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Jan K
Grancan Spanien
Här sen Dec 2009
Inlägg: 148



mr.b skrev:
Tufft. jag har suttit och funderat på något liknande lite nu som då men en betydligt krokigare version som ryms under huven då.. kanske det blir av någon gång det med.. ser ut att vara ganska kort insug så det måste ju tuna på ganska höga varv? men kanske vad som helst är bättre än original?? thumbs up

I och med att trattarna och insuget ska få kika ut genom huven så har jag raka insug.
Motorn är bygod för så höga varv som möjligt med : en lätt och vässad vevaxel, racing cam, smidda stakar och kolvar mm. Men kommer bara att andvändas till banracing ej gata

_________________
Jan K
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Ibland kommer man ihåg att man har en hobbybil.... lyfte lådan på plats och monterade ett extra stag så den inte slaskar på i sidoled vid ev. framtida körning...

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Äntligen fått gjort något färdigt.. Ledlager i bakre bärarm + någon form av damskydd..



Limmad och säkrad med låsring.





Dammskyd i nylon. Som även skall kamouflera lite att det är ledlager så inte besiktningsmannen skall vara så bekymrad..


_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 (CS..) Oftast händer det mest ingenting här.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
39 besök senaste veckan (50701 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande