Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 (CS..) Oftast händer det mest ingenting här.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
22 besök idag (50495 totalt)
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Obs hur mycket bussningen vrider sig när caster justeras från min till max. Något att tänka på med stumma nylon/delrin bussningar. Även krängningshämmaren rör sig mycket fram och bak men det beror på att det för tillfället är bara ett ledlager som är stum monterad i bärarmen. Det skall ändras på så småningom.


_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Det här projektet har vaknat till liv lite nu som då..

P.g.a. tidsbrist och ekonomi så skjuts vissa modifieringar ut på framtiden så t.ex. insuget blir tillsvidare modifierat original och inget programmerbart insprut ännu.. men lite har ändå blivit gjort. Nya lager och kolvringar och packningar förstås. Lite modifiering på insugssidan och dyl.. Hoppas på att få den körbar ännu i sommar men får se vad som hinns.


Lättad och balanserad vevaxel.


Tomt och skitigt block.


Lite renare..


Nya lager och veven ilyft.


Kontroll av oljepump. Som tur verkar den vara i skick.


Pluggad oljekanal till balansaxel x 2


Plugg för att plugga huset för balansaxeln x 2. Spår för o-ring inte svarvat ännu.


Stöd svetsat på röret till oljepikuppen.


Plåt runt silen så silen inte tar luft vid eventuell lång högfarts sväng.


Ventiler putsade. Åtminstone insug klara för inslipning här..


Insuget har fått en stödplåt isvetsad så man har något att plasta emot.


Epoxsy i innerkröken


Så mycket mindre blir kanalen. Borde öka flödeshastigheten med ca 10m/s med bibehållet flöde.


Även toppen har plastats.


Resultatet ikväll. Som nästa måste motorn ur motorbocken för att få dit svänghjulet och kopplingen.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Lite update från sista tiden.

Svänghjulet blev ju svarvat en del så triggerstiftet fick göras om. 11mm längre blev det om jag inte minns fel.

Stiftet vägde 2.16gram så jag borrade ur svänghjulet 2st 6mm hål som var 5mm djupa. vid borrning i en gjutjärnsbit som vägdes före och efter så var det ungefär så mycket som motsvarade ~2.16g..


Motorn hissad i biltema viltvåg.


Ganska tung klimp fast vev och svänghjul är lättat samt att balansaxlarna inte monterades. Sedan tillkommer ju olja och diverse kringutrustning ännu..



Etta original motorfästet var under spec. så jag tänkte att jag fixar någon typ av semisolida fästen själv


Lite rörstumpar och järnbitar för att kapsla in gummidynan..


Slutresultatet blev sådant. Stumt och fint. Nu skall inte motorpaketet röra sig onödigt mycket mera.




Generatorn fick sig en översyn. Svarvade kolektorn en del men annars var den Ok förutom att det var onödigt skitigt.


Blästrat och grundat.


Målad och ihopplockad.


Så hoppar vi en del p.g.a. att jag missat dokumentera allt men här är motorn äntligen i.



Provkörd i smyg.. Fick justera upp bakfjädringen en hel del fast jag mätt att jag borde haft stavarna i på samma sätt som tidigare. Tydligen kom de en splines för lågt men som tur räckte excenterskruvarna till för att få upp den till rätt höjd igen! Konstaterade att den inte längre är så bekväm och tyst som jag mindes den.. Kanske bl.a. ledlagren i chassiet och dom stummare motorfästena o dyl. bidrar till att bilen plötsligt blev en hel del "sportigare.."


Lite småjusteringar ännu och sen blir det en riktig hjulinställning före besiktning. Funderar på att sätta topplagringarna fram i mittläge och sedan ställa allt på 1.5. D.v.s 1.5 grader camber fram och bak och 1.5mm toe in fram och bak. (caster på max) På så sätt borde jag enkelt kunna öka (eller minska) fram cambern med ca 1grad på topplagringen vilket enligt obekräftad info även skulle öka toe en del på samma gång. Har jag tur ökar det precis så att jag fick en del toe out då som skulle vara passligt vid ett besök till närmaste bana.. (så tur kanske det inte är men toe fram är ju enkelt justerad..) Hoppas på att hinna köra några veckor före snön kommer....

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Fiffiga motorkuddar/fästen thumbs up

_________________
Magnus Lidholm
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Har haft problem med att hjulen har tagit i innerskärmarna i bakkant vid fulla hjulutslag så jag pillade loss skyddsdamaskerna för att se om det gick att göra ngn typ av stop på kuggstången. När jag tog loss såg jag att styrstagen var olika långt inskruvade på kuggstången varvid jag börjat kolla om det skall vara så.. (troligen inte!) Eftersom det gick att skruva in dem i princip så långt att låsmuttern började bli utan gängor så kan det ju inte vara att man bara skall skruva stagen i botten utan det måste ju finnas något mått på hur de skall vara. Hittar inget konkret förutom på något amerikanskt forum med teorier om att det skall vara 22.6" mellan lederna.. Bilen har i alla år varit tungstyrd spec. i stadskörning och om kuggstången har haft "fel" längd så påverkar det ju åtminstone ackermann vilket kunde förklara tungstyrheten. Någon med kunskap eller erfarenhet om hur det skall vara??
Porsche 944 -86

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
den som söker han letar..

Hittade infon där den var som troligast att finnas. D.v.s. Porsche workshop manual..



Nudå till problem 2..

"Distance a - steering gear housing to rubber stop =64 -1 mm."

Det är ju hur klart som helst. Men, jag har inga "rubber stop" för mina styrstag verkar vara uppgraderade till VW delar som är stumma och då anses sportigare + betydligt billigare.. nu har jag ju inte något att mäya emot så jag hoppas på att någon hade ett Porsche stag att mäta på hur långt det är från "kulan" till stoppet.


_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Den som spar han har.. Grävde på random genom gömmorna och hittade de gamla original stagen så nu blev det lätt att mäta själv!


Själva leden och sätet för styrstoppet skiljer en del men total längden är samma på båda.


Enligt info från andra så skulle det gå med distanser på 11mm som styrstopp så sådana svarvade jag till på jobbet men när jag började mäta så var det ju för lite på mina stag. Finns säkert flera modeller.. Kom fram till att jag får göra nya som är lite tjockare men det får bli senare.. Monterade iallafall ihop allt så enligt WSM som jag kunde och började med att göra en stoppskruv för att centrera kuggstången.

Stoppskruv gjord av en bromsnippel som gängades till M6 inuti. Satte i en M6 skruv och det fungerade perfekt som centrering/låsning.




Nu kunde jag mäta in rätta lägena fast jag hade fel stopp.. bara att plussa till vad som var för lite så istället för 64 -1 blev det att mäta in 67 -1... greijorna är lite svåra att mäta rakt på närr allt är monterat men jag siktade in på att komma mellan 66 och 67mm vilket jag tror lyckades. Sedan en snabb kontroll av toe som jag satte på ca2mm in. och sedan ut och köra.. Styrningen blev åtminstone betydligt lättare i stadstrafik och är nu helt acceptabel för en 80tals bil utan servo och lågt offset.. thumbs up förr var den rent av tungstyrd så var lederna är satta på kuggstången har stor betydelse! vilket är självklart när man tänker lite..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Tyckte att original krängarfästen såg lite klena ut så jag började fixa till lite en stadigare variant.
Här bara provisoriskt provmonterat.






_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
mätte lite på framvagnen när jag kröp omkring därunder och satte in ca. värden i VSUSP

(vissa värden uppskattade och säkert en del mätfel men ditåt borde det vara..)

Här med topplagringarna på min. (d.v.s. max in)

Porsche 944 ~20mm RCcorrection

Här med toplagringarna på maximum (max ut)

Porsche 944 ~20mm RCcorrection

Siktade på att camber var ca 1.9grd på båda. (för att det råkade bli så..)

Toplagrin draget så mycket ihop som möjligt och camber justerad till ca 1.9grd på nedre justeringen gjorde att.

-RC steg en aning. (111mm --> 118mm)
-Skrub minskede en hel del. (35.9mm --> 29.5mm)
-KPI/SAI ändrade en del.. (16.82 --> 18.66)

Om inte annat så borde det ju vara mer lättstyrt med ihopdragna topplaringar och lite högre RC borde ju inte skada för att minska på krängningi kurvorna..eller?? (om jag inte mätt helt åt slogen..)

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Härligt projekt Mats!

Stjäler din lösning på växellådsstag

Lycka till med resten, ser fram mot alla uppdaterimgar!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Fritt fram att stjäla idéer, det är vad forum är till för.

P.s. staget medför att en hel del växelådsskurr hörs in i bilen helt plötsligt.. Jag funderar på att få in en del gummi på något sätt för att få det lite tystare (Det blir tydligen mera gata med min bil en planerat...)

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Kul att se hur du har gjort dina fästen till k-hämmaren. Så fort man börjar att montera andra lösningar istället för original kommer risken att det blir bindningar när fjädringen rör sig, din film visar tydligt hur mycket casterjusteringen påverkar läget på k-hämmaren, något att tänka på.

Gött jobbat thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



mr.b skrev:
Fritt fram att stjäla idéer, det är vad forum är till för.

P.s. staget medför att en hel del växelådsskurr hörs in i bilen helt plötsligt.. Jag funderar på att få in en del gummi på något sätt för att få det lite tystare (Det blir tydligen mera gata med min bil en planerat...)


Nu är ljud och vibrationer inget problem för mig eftersom jag bara kör bana, men en fiffig lösning är denna.

Så här gjorde jag med ett motorstag där jag skar av gummibussningen från en gammal stötdämpare, det fästet kan du ha mot växellådan.







_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Det är något i den stilen jag funderar på. Som tur är staget i sig inte så viktigt så det går ju att plocka bort om man kommer på att man skall på en längre fin körning och damen i hushållet skall med..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Det var modigt tänkt med infästningen till kränghämmaren! Aldrig sett det förut! Finns det inte ern risk att du kommer bottna lederna ute vid bärarman hela tiden? Krängaren kan ju svänga bakåt istället för att vridas I torsion... Intresant tanke dock.'

EDIT: Ah, du har ju gummi bussning/plast I bärarmen så den kan inte vika sig mycket ser jag nu.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Hela krängaren fixeras i princip av fästet i bärarmen (fram och bak/sida till sida) vilket tyvär ger en del brytningar i kniven vid ändlägena av fjädringen, spec. vid max utfjädring. Jag hade hellre sett någon typ av dubbel led vid bärarmen och stummt vid karossen men jag har inte ännu hittat på hur jag får det tillräkligt kompakt ute vid bärarmen utan att det börjar sticka ner för mycket. Den här sommaren testar jag såhär och håller upp ögonen på allternativa lösningar. Får se dehär som lite prototyp testning..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
passade på att kolla bump-steer nu med detsamma när det är vinter och kallt.. Det är värre än befarat!!

upplägning för mätning...


...riktigt med laser!.. Här max utfjädrat, strecket ungefärlig ridehight, max infjädrat (ca 3cm fjädringsväg in?? varför skall kollas upp senare!)


uppochner.. (varje mätpunkt motsvarar ca 1cm på fjädringen)


Bärarmsvinkel/styrarmsvinkel.. onödigt olika! (bilen har "RC corektion kit" monterat. dvs kulleder som är längre. Tyvärr är inte P-ändarna modifierade ännu på något sätt.. )

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Hur lång total fjädringsväg är det mätt på och hur mycket skillnad är det på max infjädring/utfjädring I bumpsteer?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

mr.b
Som du mäter guppstyrningen får du med camber och spårviddsförändringen i mätresultatet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
fuling skrev:
mr.b
Som du mäter guppstyrningen får du med camber och spårviddsförändringen i mätresultatet.


Det stämmer! riggade upp i all hast igår kväll så jag tänkte inte på allt tydligen! tack för påpekandet! thumbs up

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 (CS..) Oftast händer det mest ingenting här.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
22 besök idag (50495 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande