Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 (CS..) Oftast händer det mest ingenting här.
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
22 besök senaste veckan (50428 totalt)
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
En sådan blev skaffad i höstas.(-05) För tillfället fungerar den som bruksbil, men kommer att uppdateras vart efter för att mer trivas på krokiga vägar och en del bana.



Bilen har gått ca 150000 km så den är i ett ganska fint skick för att vara 20 år gammal. Helt original utom fälgarna som är gamla Revolution 8"/9,5"x16"(et34/13) med 205/55 225/50 (vinterdäck) för tillfället. Fram stötdämpparna är slut och det lutar emot någon typ av justerbara, troligen SPAX + 20-30mm sänkning. Eventuelt blir framstolpparna ombygda till coilovers och bak coilover för att få dit någon hjälpfjäder. Låter 70Nm fram och 50Nm + original stav bak vettigt att börja från?? (bilen skall gå att använda på gatan...) Fälgarna tycker jag har lite för stor skillnad mellan fram och bak, kanske onödigt breda (9,5") för 225/50 bak. Skall jag plocka om inre fälgbanorna för att få lite bredare fram och smalare bak (skiljer 16mm) eller sätta på 205/55 245/45 till sommaren? Jag vet inte vad ni tycker om att jag som "ny" här hoppar in och börjar ställa direkta frågor, men jag har följt med många av era projekt med intresse och skyller kanske en del på det här forumet för att jag nu börjar på chassiet istället för på motorn... Tacksam för synpunkter och vinkar om vad som fungerar/inte fungerar, rekomendationer o.s.v. men lovar inte att bygga efter någons direkta order för det snurrar alltid någon kugg i bakhuvudet på mig själv, men jag förstår att även lysna på erfarenhet... Hoppas på trevligt sammarbete framöver

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Passar på och uppdaterar fast det inte hänt så mycket. för det första skrotades vissa planer på hur mycket det blir modifierat, så settuppen blir nu följande:

-weltmeister 250lbs framfjädrar (monterat)
-Bilstein sport dämppare runtom (monterat)
-sway-a-way 26mm torisionstavar bak (monterat)
-951 krängare (ei skaffade) Edit: det blev, sellholm justerbara knivar fram och hemmagjord 20mm justerbar bak.
-fälgarna har blivit omplockade så de mäter nu ca. 8,5" / 9" med michelin pilot primacy 205/55 och 225/50 (inte R-däck presis men skall nöta upp dem först..)

som synes blir bilen inte direkt en banbil, utan mera en balanserad bruksbil. hopperligen skall den ändå testas på bana ännu i sommar. (kemora ligger inte så långt bort härifrån..)

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Händer inte så mycket eftersom bilen är i dagligt bruk, men en bak-krängare (20mm) blev i alla fall vriden till. Nu skulle det vara att på något sätt räkna ut hur stort behövs fram för att få det hela i balans.. måste se till att jag har ett färdigt krängarkitt liggandes till våren!



Det blir tydligen inte turbokrängare utan egen fabrikation, kanske knivar fram.. Om jag får uträknat hur grovt rör behövs för att få det i balans

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Trevlig bil du hittat med klart udda fälgar för att vara till en 944! thumbs up

Angående dina teknikfrågor om bilen så finns det ett perfekt forum för detta här: www.944sverige.com om du inte redan hittat det forumet så är det dags att ta sig dit nu på en gång!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Jag har hängt på 944sverige lite nu som då, mest i bakgrunden men jag kollar in en par 3 ggr i veckan. har uppe en tråd angående krängarna redan här på rejsa och jag tror de flesta på 944sve. kollar in här oxå!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=35405

Fälgarna är klart ovanliga på en porsche. Tyckte att det var onödigt "rally" stuk över dem först men jag har börjat tycka mer och mer om dem nu, speciellt efter att den har blivit sänkt ca 30mm sedan bilden togs. Revolution fälgarna blev till sommarfälgar och nu på vintern rullar den på turbons telefoner 7/8x16.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Då var det gjort!

Banpremiär för min del. Jag och brorsan bestämde oss för att åka till Kemora och testa om det där med att åka bana på riktigt är kul, har ju planerat det länge men det har aldrig riktigt blivit av. Hade tur att få ha banan för oss själva när vi kom så vi fick pröva i lugn och ro utan att bli utskrattade.. gick nog inte så fort de första varven.. 10-12 varv senare lyckades jag spinna första gången och kom till att det hade börjat kännas halare med tiden så in i depån och se om däcken redan smällt men de såg ju helt ok ut. kollade däckstrycket och kom till att det hade stigit en del.. 2,0 --> 2,4 fram och 2,5 --> 2,9 bak, släpte ner det till 2,0 och 2,5 och ut på banan igen. Nu greppade det lite bätre, men inte ville den svänga endå! känns som den överstyr vid inbromsning från lite högre farter (120+) och understyr i snäva kurvor (70-90) Skyller tillsvidare på att det är michelin primacy under och att jag fortfarande har original krängare fram och ingen alls bak! Fick inga riktigt bra varv men bästa som jag klockade (med mobilen) var 1:30,6 vilket inte lär vara riktig urselt med 163 hkr och fjädring som kan klassas som sänkningssats! Brorsan körde på 1:45,2 med sin bruksbil (MB 190 disel)! den kändes direkt slö på banan men gick riktigt trevligt i kurvorna den med, krängde kanske mindre än porschen men så hade han ju lite mindre fart också..


Hög fjädring


Låg fjädring


Kränger, därav hög/låg fjädring


Tyska atleter..

Edit: DET VAR KUL! det finns risk för att jag kommer att göra om det!

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
backman
Jakobstad (Finland)
Här sen Jan 2005
Inlägg: 68



Trevlig Porsche du har, har sett den här i stan ett par gånger, Bmw:n var inte heller dålig...
Lördagen 4 augusti är det Track Day på Kemora, antar att man får sen bilen live där?

_________________
Andreas Backman
Opel GT -69 | Kadett B LS -68 | ex. Kadett C coupé 2.0 16v -76
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Thanx. BMWn finns kvar, kommer kanske ut senare i sommar. Jag vill testa bana med Porschen liite till före jag testar BMWn på bana, har en känsla av att det kan gå hårt mot slutete av rakan med BMWn. Med Porshen hade jag ca 170 före kurvan efter läktar rakan när jag fegade och började sakta in, BMWn har kanske 230-240 hkr mer och väger mindre...

Prickar in 4 aug i almanackan thumbs up

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Efter att ha kört slut ett par framdäck pga. brutal toe-out (ca 9mm)så bestämde jag mig för att ställa in chassit liite nogrannare.. Började med att tillverka ett par ramper som jag får framhjulen att stå på och bak fick det duga med biltemas ramper som lånades av brorsan. Efter att ha mätt in dem så bilen stod i vattring höger/vänster och försökte jag att få själva bilen att stå rakt på bockarna. Med bortagna framhjul och fyra batterier + vattendunk som förare så satte jag en domkraft med en pik på under framvagnen och stälde sedan på svärden så att bilen stod rakt på bockarna. Jag fick lyfta vänster bak ca 10mm för att den skulle stå rakt! Släpte ner den på framhjulen och kom till att den fortfarande stod ganska rakt då (+2mm på förarsidan) så det fick duga som cornerweightning...

Nu gick det att börja kolla vad det var för vinklar på den... som jag själv visserligen orsakat när jag bytte fjädrar/stavar och dämppare...

VF = 3,3grader camber (ställt på max) Caster troligen original.
HF = 2,9grader camber (ställt på max) Caster troligen original.
Toe-out = 9mm!!

VB = 2,9grader camber
HB = 2,6grader camber
Toe-in ca 4mm (0mm på VB och 4mm på HB)



okej.. då var det bara att börja på!!
Släppa lös alla justeringar som satt hårt men inte fast rostat. Fanns ju kopparpasta på alla skruvar!
Några kvällar senare (4) och mycket krypande/ålande/mätande senare så får jag fram följande resultat.

VF = 2,5grader camber (Caster på max)
HF = 2,5grader camber (Caster på max)
Toe-out 1,2mm

VB = 2,0grader camber
HB = 2,0grader camber
Toe-in 1,8mm (Här falskar det fortfarande med att VB = 1,1 och HB = 0,7) men det tycker jag att det får göra med tanke på att det är mätt med snören/lod och skjutmått!!




Efter att ha efterdragit alla bulttar så blir det att ta en provtur och jädrans vad den har ändrat!! För det första så går den mycket stabilare på rak väg och känns mera lättstyrd. Den svänger in i kurvorna riktigt trevligt men det känns som om det släpte lättare på inner bak nu.. Det känns även som om den krängde mer vid kurvtagning men det kanske bara är inbillning. I slutändan blev den mycket mer civiliserad och balanserad att köra med men jag saknar kanske lite av brutaliteten som den hade innan.. blir till att styva upp den mer med styvare krängare som är högt på önskelistan, men inte ännu blivit av. Dock är de på gång men vet inte om det blir av i sommar.. Och kanske R-däck med samma mått som nu men en tum mindre för att de 163 hästarna ska få det lite lättare..

Lite latläxa fick jag ännu, ratten är sned så det skall fixas till ännu skall se om det räcker med att flytta den på splinesen eller om jag måste justera på p-ändarna..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



mr.b skrev:
Lite latläxa fick jag ännu, ratten är sned så det skall fixas till ännu skall se om det räcker med att flytta den på splinesen eller om jag måste justera på p-ändarna..
om ratten sitter rätt, justera styramarna så att den blir rak (då borde det vara lika mycket gängor i P-ändarna).
I det teoretiska värsta fallet så sitter ratten så fel att det inte är många gängor i den ena P-änden som används (det finns nog nån bilmodell där detta kan inträffa på vid nolltoe men jag skulle gissa att det är vanligast att den andra styrarmen bottnar i Pänden först).

Hur som så är justeringen steglös i Pändarna och splines är ju, splines

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Jag har en känsla av att ratten sitter fel eftersom VF hade tagit i lite i innerskärmen vid fullt hjulutslag. När jag stälde toe fram så stälde jag in på just VF för att det med det samma skulle bli lite bättre frigång men kollade aldrig om det blev jämt på båda sidorna, men det blir inte av nu på de närmaste veckorna eftersom jag kommer att vara på semester till Danmark med brorsan och hans familj, äntligen legoland!! 30 år för sent...

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Uppdatering av chassiet fast vi inte har sommarväder ännu... I mjukaste läget borde den motsvara ungefär original, men det märks redan nu att det är betydligt tightare när man kör. 2 av 3 gummi bussningar eliminerade på krängaren..





Blev lite brant vinkel på ledlagret men jag tror jag skall göra om bussningen i plast så att den kommer högre upp i bärarmen.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Väldans fiffig lösning du har för att mäta toe thumbs up det gav mig lite ideer..

Tjusig bil du har

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Hänt sen sist..

äntligen en bakkrängare! 20mm justerbar. made by myself..



så sitter fjäderbenet lite konstigt!!


och fjädern råkade gå av ett varv..

påverkar inte fjäderkonstanten något eftersom lindningarna sitter ihop längst ner när det är monterat, men ca 15mm lägre borde det bli! (visserligen fortfarande 250lbs..)


men som tur var kunde jag trösta mig med att montera dessa!



lite motgångar har man ju, så inte är det färdig skruvat ännu...


P-ändorna på båda sidorna hade spruckna gummin!! de är ju inte ens gamla 1-2 år max!! thumbs down


brorsan hade nya, lösa gummin.. så jag skall kolla om de passar och håppas att P-ändorna inte tagit för mycket stryk som de är nu.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
slaup
finland (edsevö)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 45



hur har det fungerat nu då du har fått proköra liite?
jag satte 18 tummarna under bmw n men märkte att plogningen är helt åt skogen, plogar utåt thumbs down

ska kanske i jobb nu i hälgenb igen, men kanske vi kan se om vi hinner fixa plogningen. går no inte att köra nå mycke med den sådär iaf!

_________________
tomas blomstrom
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
jaa, vem har montera e så.. no kan vi koll upp e na kväll, tar ju int så läng.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Snygga lösningar på krängare! thumbs up

Lite facinerad av beläggningen du har på prylarna i hjulhusen.

_________________
Gustav Hedelin
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
ja lite skitigt är det allt, men det bör även påpekas att bilen är min bruksbil som används dagligen året om. därav en orsak till att det inte är stenhård fjädring och rena r-däck på den.. men vem vet kanske det spårar ur vid något tillfälle och då rivs den till en tom holk och allting gås igenom före det monteras tillbaks. men det betyder att jag måste skaffa en annan bruksbil.

Kan tilläggas att jag har funderat på att göra ett sommar och ett vinter chassi, för det skulle ju inte vara spec långt ärende att byta fjäderben och ev sätta en bakdämpare med hjälpfjäder till sommaren. får se vartåt det spårar ur..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Så börjar hösten närma sig, bilen har inte varit på bana en enda gång.. Delvis pga dåliga däck och delvis pga MC köp. (hade visserligen fått däck för de pengarna...)


Buell xb9r -03

obs att det är en "sväng-cykel" och jag har varit på bana med den, tyvärr kom jag till att jag har någon typ av broms i huvudet för jag vågade inte alls luta den så mycket i kurvorna som jag borde.. (den bromsen försvinner med tiden sägs det..) Som synes så står moppen på "pallbockar" nu pga missljud i motorn som jag ännu inte orkat undersöka vad det är. >

Men tillbaks till bilen som tyvärr har agerat bruksbil hela sommaren och inte fått vara på banan alls.. Jag skaffade en extra motor för en tid sedan som jag skulle byta packningar på och slänga i bilen för att få bort en del olje läckage men då började jag fundera att kanske man skulle passa på att fiksa till den för lite mer prestanda nu när den ändå var i bitar. Hörde med en kille som hade flödesbänk om han var intresserad att titta lite på toppen om det kunde göras något åt den för att få lite mer pulver och vist kunde han tänka sig att flöda den. När vi först räknade lite teori så tydde allt på att motorn skulle behöva betydligt större insugsventil för att flöda till 6000+ varv men bänken visade på annat..

original insug med 45mm ventil flödade 206cfm vid 12mm lyft och hade hade ca 75 m/s flödeshastighet. 206cfm lär vara bra och 75 m/s lär vara dåligt, så vi tog fram lite modellera och började fylla kanalen. Efter att ha fyllt nästan 1/2 av "golvet" flödades det igen. Nu var flödet fortfarande OK, det kom tillockmed någon cfm till och nu var vi uppe i ca 86 m/s vilket är ganska bra för att få en hygglig fyllnadsgrad. (avgas räcker bra som den är) Dvs inget filas, bara lite epoxy och en annan kamaxel med framför allt mera lyft så borde det gå att komma upp i 200+ hästar före 6000rpm, och ett betydligt bättre respons på framför allt lägre varv! Det är ju presis det som fattas ur 944 motorn! Detta då enligt vad datorn säger och med dagens motorsimulerings program lär det ofta stämma bra! Jag som trodde att det skulle behövas flyttade ventiler och svetsade förbränningsrum osv.. Visserligen behövs modifiering av insprut och avgas för att få allt att funkka men det kommer senare. (motorn kommer troligen att vara ett långtids projekt för att sprida ut kostnaderna på längre tid.)

Rekommendationer om kamaxel tillverkar tages gärna emot för det verkar inte finnas så många som har något till 944, spec inte med mera lyft.




_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



mr.b skrev:




Väldans tjusig framkrängare. Är det ett hemmabygge eller är den köpt?

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Framkrängaren är byggd av med delar från Sellholm, inte direkt billigt men jag räknar det som en engångs investering.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 (CS..) Oftast händer det mest ingenting här.
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
22 besök senaste veckan (50428 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande