Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -86 (CS..) Oftast händer det mest ingenting här. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 24 besök senaste veckan (50430 totalt) |
Äntligen lite bantest! Nästintill skitkallt och lite dimma i luften men det blev lite över 100km på kemora idag. Först ut o pröva med brorsan i passagerarsätet och konstaterade att jäklar vad det är halt o durrigt.. Kändes som om däcken varit utan luft eller dyl så efter några varv in och kolla vad som var fel. Inga felupptäcktes dock men skyller på driftingkillarna som körde sitt pass före och spred ut gummiklimpar stora som prinskorvar över hela banan vilket var ganska störande.. Bilen kändes även ganska lös i baken så det blev ingen vidare tid första passet.. (1:37.7) Vi bytte plats med brorsan nästa pass och han körde 1:39.3. Till nästa pass testade jag att spänna upp framkrängaren ungefär halvvägs och nu kändes baken lite lugnare men det var fortfarande överlag halt i kurvorna. Tid nu utan passagerare 1:36.3. Brorsan testade nu på egenhand och kom ner på 1:37.4. Jag tog ett sista pass och började känna att det går att hålla lite fart fast bilen inte direkt kändes klistrad utan mera flöt på gummiskräpet driftarna spred ut på deras pass som alltid var före gatbilarna.. Nu kom jag ändå ner på 1:35.1 med ett enligt racechrono teoretiskt bästa på 1:34.2... Inga tider att skryta med med tanke på att jag kört 1:30.6 för flera år sedan på samma bana.. Nu skyller jag på att det inte greppar med mina nu 10 år gamla gatdäck på en skitig bana med ca 5grder i luften... Däckstemppen låg för övrigt mellan ca30 (+-1) grader på alla fyra hjulen så överhettat kan man inte påstå att det var..
Sist och slutligen kändes det lite som om vi var det slöaste på banan men med tanke på att de flesta andra hade någon typ av r-däck och 50-200hp mera effekt så var det kul ändå! Hörde heller inget gnäll om gamla gubbar (jag 47 nu) som vinglade i vägen med wanabe Porsche så nästa sommar kommer vi säkert på nytt! (Förhoppningsvis med färskare däck då...) _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Impulsköp från ebay mest bara för att se om det mot förmodan skulle gå...
så bra passar de inte.. lyfta direkt på toppen.. Porsches fuelrail med btr och dyl passar nästan.. Gissa vad de hör till?.. _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
_________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||
Tråden är inte död.. så lite mockup med itb's för omväxling.. Och det blir tight ser det ut som! Måste få allt neråt annars tar det i huven men neråt kommer tändhattarna till stiften emot så småningom.. oljepåfyllningen är mitt emot 4ans insug så den måste flyttas någon annanstans.. men jag tror att det skall vara möjligt bara jag flyttar runt sakerna lite åt gången. Plenum är ett senare bekymmer men det blir troligen någon glasfiber fundering.
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Bilen finns kvar men men det går trögt..
Men något händer ibland endå. Spoiler efter eget huvud eftersom jag ville testa på att klotta med glasfiber. Grenrörsbygge. 4-1 och 3" avgasrör. livade upp motorn en hel del och låter till och med lite vass!! bra att ha en lös motor när det passas in. Trångt men det gick. _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Lite försiktig lek.. vill ju inte skjuta kopplingen eller dyl.. är ju fortfarande original gummipucksmodell...!!
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Okej, nu får du förklara för en som inte begriper... hur tusan fick du den att låta så bra???
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Grenrör 42x1.5 (o38 id) ~700 till merge collector (2.5"-3") simons turbex 3" (091-U447600) - simons turbolight 3" (091-U337600) + några meter diverse 3" raka/krokiga rör. Bra med utrymme var det dåligt av så det är ganska max vad som praktiskt går att få dit utan att kapa sönder något.
Motorn i princip std sånär som på lite epoxy i insugskanalerna och lite putsade kanaler. Microsquirt standalone insprutning. Justerat på känsla så knappast optimerad ännu. _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Med andra ord verkar det som avgassystemet står för det mesta av klangen . Om du har lite att göra på din fritid kan du snida ett sådant fint grenrör och sälja till mig BTW: fin frontspoiler _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Är nog en kombo av avgassystem/grenrör men också den förbättrade tilluften som gör det kan jag tro.
Min bil låter inte som en S2:a sedan jag tog bort den förbaskade luftrestriktorn och ökade tillflödet med luft radikalt. Kul bygge! _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Skulle bara provmontera men kom på att det behöver ju inte vara färdigt för att provstarta
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Såå.. nu sitter dom där på riktigt. trångt som f.n.. men det ryms och jag var t.o.m. ut på gården och tog en runda för att kolla syncroniseringen och bränslemappen att ens vara ditåt så den gick att köra med. Tomgång på ca1400 så det blir att justera lite till.. gassvaret är åtminstone helt annat än vad det var förr!! https://youtu.be/KD19QrDpcsA https://www.instagram.com/p/CsCJ72TA _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Det där insuget/plenumet ser riktigt snyggt ut. Nästan fabrikslösning.
Man hör att gasresponsen är mycket bättre än original. Bra jobbat. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Målet har hela tiden varit att det skall se fabriks ut åtminstone för dem som inte vet hur det är original och att det skall gå att byta tillbaks till original om behovet kommer av någon anledning. Plenumet kanske ännu blir en ny version av i något skede men det är inte akut just nu. Det här är ju mera ett test för jag är novis på det här med glasfiber. Inget är ännu justerat på riktigt men gasresponsen är något helt annat än med original insug och blir trolig en ännu bättre när det blir justerat.
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Riktigt kul projekt du håller på med! Kollade på insta och m10 med e93 m3 är ju också riktigt fränt! Blir till att följa :-)
_________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -86 (CS..) Oftast händer det mest ingenting här. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 24 besök senaste veckan (50430 totalt) |