Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -86 (CS..) Oftast händer det mest ingenting här. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 16 besök senaste veckan (50444 totalt) |
Problem löst
Jag svarvade en kona som passade i styrarmen med ett cylindriskt hål, presis så M12 skuven gick in. Sen bara svarva en distan lagom lång. Med stor bas mot styrarmen och en kona mot ledlagren. Mitt ledlager sitter presis vid styramnen så jag behöver ingen distans. Men väll brickor, chims för att justera guppstyrningen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det blir att tänka om igen engång.. Iden med den "riktiga tappen" var att det skulle vara enkelt att byta till original för besiktning och dyl för de är inte alltid så positiva till ledlager.. ibland lär det gå och ibland inte, beroende på bes. mans inställning/humör.. Troligen mäter jag in rätt höjd och svarvar till en distans med styrning i var ända och drar ihop det hela med en 10.9 m12 bult.
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Bättre så, styrning i både styrarmen och ledlagret, bump inom 0.8mm på +-40mm från ridehight. Nu är det bara att jaga fram en passligare skruv så det säkert sitter fast. (styrstaget är troligen stadigare än kulleden på bärarmen..) Räcker 10.9 eller skall man sikta sig på 12.9?? Bulten blir 12x90 fingängat om jag hittar sådan..
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
10.9 verkar vara vanligt till hjulupphängning och styrning.
http://extra.ivf.se/sfn_handbok/temp _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Hur mycket längre ner har du flyttat yttre leden? Jag har gjort det samma men det motsatta och flyttat inre uppåt. Har också "problem" med bump. Intressant dock att en spaning är att styrracket är för kort och att yttre leden sitter fel I höjdled. Jag skulle behöva rycka ner styrleden 30mm - hur långt är din flyttad?
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Jag har inte fått ordentlig hjulinställning gjord ännu men det känns som den biter sig fast i backen hårdare än vad jag kommer ihåg att den gjorde förr. Ska jaga på dem som har verkstaden jag tänkte anlita (småkusin) och se om han har tid någon kväll så småningom. ...tyvärr har jag fulla kvällar i garaget för tjeijen fick lurat i mig att använda min lediga vecka åt kosmetisk uppfräschning av bruksbilen och det hittades en del rost under dom små bublorna jag ignorerat i 4-5 år..
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Apropå hjulinställning.. Det finns ju inget absolut rätt när det gäller hjulinställning men jag tänkte att jag sätter 1.5 på allt.. så jag har något att börja från. D.v.s. 1.5° camber, 1.5mm toe in (caster på max vad det sedan blir) Jag har ju ställbara topplagringar och tänkte jag sätter dem i mitten och ställer camber nere vid hjulet vilket ger mig enkel justering på ca+-1° uppe på toppen. Toe tänkte jag att jag sätta på total 1.5mm eftersom det är ledlager och nylon allstans så lever det ju inte spec. mycket vid t.ex. inbromsning.. Eller blir det oroligt på vägen med så lite?? Det är framför allt bakvagnen jag funderar på vad somm är passligt att ställa den på eftersom den är besvärligare att justera på en kvart.. Fram kan jag experimentera bara jag en gång fått injusterat utgångsläge och märkt upp det. Sedan blir det att följa med hur däcken nöts och så vidare för att ev. se vartåt vidare justering behövs. Funderar på att skaffa en däckspyrometer för att kolla med bara jag får ut den på banan någon gång..
Typ sådan som funkar med vilken som helst multimeter som tar emot K-givare. http://www.ebay.com/itm/Tyre-pyromet _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Jag skulle ställa neutral toe fram till att börja med, alternativt lite toe out. Transaxelporscharna svänger otroligt mycket trevligare med lite toe out fram.
Bak skulle jag ha kvar toe in för stabilitet vid inbromsning. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Har för mig jag har ett gäng nya såna liggandes. Var jättesvårt att få tag på, men tack vare Rejsa fick jag tag på en låda. Har för mig mina härstammar från en Saab-framvagn. Om jag hittar lådan kan jag skicka dig ett par. Har dock inga muttrar. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Bultarna är redan fixade så det är ok. Tack ändå! _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Inte neutral. Välj antingen eller. Det tar för lång tid att förklara... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Att det inte skall vara neutralt har jag förstått för då har hjulen inte något att "arbeta emot" och börjar på sätt o vis wobbla rakt fram.. knappast den rätta förklaringen men ändå..
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Om det är antingen eller, så skulle jag definitivt börja testa med toe out! Har aldrig kört en 944 på neutral, dock både med toe in och out, och den svänger in mycket trevligare med lite toe out fram! Men jag kör neutral på Boxstern för tillfället, och det funkar. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Blir till att hämta lite spackel och färg till bruksbilen och kleta lite på den nu.. Men under torktiden skall jag testa med att justera in lite toe out på Porschen och se hur det känns.
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Mellan spackelvarven på bruksbilen passade jag på och ställa ca 2mm toe out på porschen.(det var ca 1mm in) På vägen hem gjorde jag en liten avstickare till hamnen här och konstaterade att den framför allt blev följsammare i svepande kurvor och mindre stötig över större ojämnheter typ järnvägsövergångar.. varför vet jag inte men bekvämare blev den vilket inte skadar till vardags!
(..när jag endå var lite offside vid hamnen passade jag på att dra av en par 0-100 repor med 8.08 som bästa med ganska försiktig start.(racechrono 5hz) 944 n/a skall enligt nätet göra det på ungefär 8.3-8.4 så motorn verkar fungera med de modifieringar jag gjort!! ) _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Snabb koll/justering av hjulvinklarna. Knappast optimalt men ett utgångsläge åtminstone (lopputilanne = slutinställning)
Förenklat och avrundat.. ----------------------------- Fram Vä / Hö Caster 3.0°/3.5° Camber 1.5°/1.5° Toe (out) 1.3mm/1.3mm ----------------------------- Bak Vä / Hö Camber 1.6°/1.5° Toe (in) 0.1mm/0.06mm _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -86 (CS..) Oftast händer det mest ingenting här. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 16 besök senaste veckan (50444 totalt) |