Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 (CS..) Oftast händer det mest ingenting här.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
24 besök senaste veckan (50419 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Problem löst

Jag svarvade en kona som passade i styrarmen med ett cylindriskt hål, presis så M12 skuven gick in.
Sen bara svarva en distan lagom lång.
Med stor bas mot styrarmen och en kona mot ledlagren.

Mitt ledlager sitter presis vid styramnen så jag behöver ingen distans.
Men väll brickor, chims för att justera guppstyrningen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Det blir att tänka om igen engång.. Iden med den "riktiga tappen" var att det skulle vara enkelt att byta till original för besiktning och dyl för de är inte alltid så positiva till ledlager.. ibland lär det gå och ibland inte, beroende på bes. mans inställning/humör.. Troligen mäter jag in rätt höjd och svarvar till en distans med styrning i var ända och drar ihop det hela med en 10.9 m12 bult.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Bättre så, styrning i både styrarmen och ledlagret, bump inom 0.8mm på +-40mm från ridehight. Nu är det bara att jaga fram en passligare skruv så det säkert sitter fast. (styrstaget är troligen stadigare än kulleden på bärarmen..) Räcker 10.9 eller skall man sikta sig på 12.9?? Bulten blir 12x90 fingängat om jag hittar sådan..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



10.9 verkar vara vanligt till hjulupphängning och styrning.

http://extra.ivf.se/sfn_handbok/template.asp?lank=200

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Välj 10.9

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
thumbs up thumbs up

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Hur mycket längre ner har du flyttat yttre leden? Jag har gjort det samma men det motsatta och flyttat inre uppåt. Har också "problem" med bump. Intressant dock att en spaning är att styrracket är för kort och att yttre leden sitter fel I höjdled. Jag skulle behöva rycka ner styrleden 30mm - hur långt är din flyttad?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Senaste versionen (den på bild) är 30mm.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hur vart bilen att köra? Nöjd?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Jag har inte fått ordentlig hjulinställning gjord ännu men det känns som den biter sig fast i backen hårdare än vad jag kommer ihåg att den gjorde förr. Ska jaga på dem som har verkstaden jag tänkte anlita (småkusin) och se om han har tid någon kväll så småningom. ...tyvärr har jag fulla kvällar i garaget för tjeijen fick lurat i mig att använda min lediga vecka åt kosmetisk uppfräschning av bruksbilen och det hittades en del rost under dom små bublorna jag ignorerat i 4-5 år..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Apropå hjulinställning.. Det finns ju inget absolut rätt när det gäller hjulinställning men jag tänkte att jag sätter 1.5 på allt.. så jag har något att börja från. D.v.s. 1.5° camber, 1.5mm toe in (caster på max vad det sedan blir) Jag har ju ställbara topplagringar och tänkte jag sätter dem i mitten och ställer camber nere vid hjulet vilket ger mig enkel justering på ca+-1° uppe på toppen. Toe tänkte jag att jag sätta på total 1.5mm eftersom det är ledlager och nylon allstans så lever det ju inte spec. mycket vid t.ex. inbromsning.. Eller blir det oroligt på vägen med så lite?? Det är framför allt bakvagnen jag funderar på vad somm är passligt att ställa den på eftersom den är besvärligare att justera på en kvart.. Fram kan jag experimentera bara jag en gång fått injusterat utgångsläge och märkt upp det. Sedan blir det att följa med hur däcken nöts och så vidare för att ev. se vartåt vidare justering behövs. Funderar på att skaffa en däckspyrometer för att kolla med bara jag får ut den på banan någon gång..

Typ sådan som funkar med vilken som helst multimeter som tar emot K-givare.
http://www.ebay.com/itm/Tyre-pyrometer-probe-ultra-fast-response-with- . . . .

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10612



Jag skulle ställa neutral toe fram till att börja med, alternativt lite toe out. Transaxelporscharna svänger otroligt mycket trevligare med lite toe out fram.

Bak skulle jag ha kvar toe in för stabilitet vid inbromsning.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10612



mr.b skrev:
Bulten blir 12x90 fingängat om jag hittar sådan..

Har för mig jag har ett gäng nya såna liggandes. Var jättesvårt att få tag på, men tack vare Rejsa fick jag tag på en låda.
Har för mig mina härstammar från en Saab-framvagn. Om jag hittar lådan kan jag skicka dig ett par. Har dock inga muttrar.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
DJ skrev:
mr.b skrev:
Bulten blir 12x90 fingängat om jag hittar sådan..

Har för mig jag har ett gäng nya såna liggandes. Var jättesvårt att få tag på, men tack vare Rejsa fick jag tag på en låda.
Har för mig mina härstammar från en Saab-framvagn. Om jag hittar lådan kan jag skicka dig ett par. Har dock inga muttrar.


Bultarna är redan fixade så det är ok. Tack ändå!

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



DJ skrev:
Jag skulle ställa neutral toe fram till att börja med, alternativt lite toe out. Transaxelporscharna svänger otroligt mycket trevligare med lite toe out fram.

Bak skulle jag ha kvar toe in för stabilitet vid inbromsning.



Inte neutral.
Välj antingen eller. Det tar för lång tid att förklara...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Och det ska vara toe-in.out på en bil som har caster !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Att det inte skall vara neutralt har jag förstått för då har hjulen inte något att "arbeta emot" och börjar på sätt o vis wobbla rakt fram.. knappast den rätta förklaringen men ändå..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10612



ButterflyRacing skrev:
DJ skrev:
Jag skulle ställa neutral toe fram till att börja med, alternativt lite toe out. Transaxelporscharna svänger otroligt mycket trevligare med lite toe out fram.

Bak skulle jag ha kvar toe in för stabilitet vid inbromsning.



Inte neutral.
Välj antingen eller. Det tar för lång tid att förklara...

Om det är antingen eller, så skulle jag definitivt börja testa med toe out!
Har aldrig kört en 944 på neutral, dock både med toe in och out, och den svänger in mycket trevligare med lite toe out fram!

Men jag kör neutral på Boxstern för tillfället, och det funkar.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Blir till att hämta lite spackel och färg till bruksbilen och kleta lite på den nu.. Men under torktiden skall jag testa med att justera in lite toe out på Porschen och se hur det känns.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Mellan spackelvarven på bruksbilen passade jag på och ställa ca 2mm toe out på porschen.(det var ca 1mm in) På vägen hem gjorde jag en liten avstickare till hamnen här och konstaterade att den framför allt blev följsammare i svepande kurvor och mindre stötig över större ojämnheter typ järnvägsövergångar.. varför vet jag inte men bekvämare blev den vilket inte skadar till vardags! thumbs up

(..när jag endå var lite offside vid hamnen passade jag på att dra av en par 0-100 repor med 8.08 som bästa med ganska försiktig start.(racechrono 5hz) 944 n/a skall enligt nätet göra det på ungefär 8.3-8.4 så motorn verkar fungera med de modifieringar jag gjort!! )

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346


Trådstartare
Snabb koll/justering av hjulvinklarna. Knappast optimalt men ett utgångsläge åtminstone (lopputilanne = slutinställning)



Förenklat och avrundat..
-----------------------------

Fram Vä / Hö

Caster 3.0°/3.5°

Camber 1.5°/1.5°

Toe (out) 1.3mm/1.3mm
-----------------------------

Bak Vä / Hö

Camber 1.6°/1.5°

Toe (in) 0.1mm/0.06mm

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 (CS..) Oftast händer det mest ingenting här.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
24 besök senaste veckan (50419 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande