Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hjullaster och påverkan av krängningshämmare?
2561 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
1. Säg att du har en bil, som har en viss fördelning av krängstyvhet mellan fram- och bakaxeln. Du applicerar sidledes moment så att varje avlastat hjul (innerhjul) har 1 N kontaktkraft.

2. Du har en hittills urkopplad krängningshämmare över en av axlarna som du nu kopplar på i sina symmetriska originalfästen. Du får antagligen spänna och bända en del för att få detta att hända.

Vad händer med hjullasterna mellan fall 1 och 2?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



För att du ska få 1N samtidigt på både fram och bakhjul på den avlastade sidan krävs att du har samma rollstyvhet fram och bak.

När du kopplar in krängaren så kommer bilen att minska sin krängningsvinkel, du ökat ju den totala krängningsstyvheten och det var ju ett bestämt krängningsmoment du anbringat. Innerhjulet på den axel du kopplat in krängaren på kommer att lyfta från marken samtidigt som belastningen på ytterhjulet ökar. På den andra axeln kommer belastningen att utjämnas, innerhjulet kommer att få högre kontakttryck och ytterhjulet lägre.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Man kan inte flytta mer än 1N mellan bak och framvagnen.
Mer än 1N så lyfter innerhjulet på den axel med krängarn som medför att den axel inte kan ta mer sidledes last/viktförstjuting.
Mao all resternde vikt/lastförsjuting får tas av motsående axels ytterhjul.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Tomas L: Jag skrev iofs inte var jag lät momentet angripa för att göra betraktelsen allmän, men om man överför det på en verklig bil som inte har 50-50 viktfördelning och där momentet angriper i tyngdpunkten så ska väl inte krängstyvheten vara lika mellan axlarna? Men det är kanske en annan diskussion.

fuling: Då kan man alltså lyfta ett innerhjul med en krängningshämmare?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
fuling: Då kan man alltså lyfta ett innerhjul med en krängningshämmare?


Ja, men du får exakt samma fenom genom att gå upp i fjäderhårdhet för att öka krängsstyvheten.
Allså det är INTE krängarn som lyfter hjulet i säg.

OBS nu, jag säger INTE att man skall ersätt krängar med grövre fjädar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Pär Hansson skrev:
Tomas L: Jag skrev iofs inte var jag lät momentet angripa för att göra betraktelsen allmän, men om man överför det på en verklig bil som inte har 50-50 viktfördelning och där momentet angriper i tyngdpunkten så ska väl inte krängstyvheten vara lika mellan axlarna? Men det är kanske en annan diskussion.

I den här diskussionen ska vi nog inte gå in på var vi anbringar momentet, vi behöver bara konstatera att vi påtvingar bilen en krängning.
Sedan förenklade jag lite, för att uppnå 1N kraft samtidigt på ena sidans fram och bakhjul så krävs samma rollstyvhet på fram och bakaxel om bilen har 50-50 viktfördelning och samma spårvidd fram och bak. För en bil med annan viktfördelning och/eller olika spårvidd fram och bak krävs det ett annat förhållande mellan fram och bakaxelns rollstyvhet. Det viktiga här att dock att det för varje kombination av viktfördelning och spårviddsförhållande finns endast ett förhållande mellan rollstyvhet fram och bak (t.ex 1,25/1) som möjliggör att man vid krängning kan få 1N samtidigt på ena sida sidans hjul.

Det är helt riktigt att rollstyvheten inte nödvändigtvis ska vara lika på fram och bakaxeln, inte heller om man kompenserar för viktfördelningen och räknar rollstyvhet/axelvikt så kan man generellt säga att den ska vara lika mellan axlarna.
Därför kommer man normalt inte att kunna få 1N samtidigt på framhjul och bakhjul.
och om man fick det så skulle det räcka med att man körde på ett medelstort gruskorn för att man skulle välta...

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
fuling: Då kan man alltså lyfta ett innerhjul med en krängningshämmare?


Ja, men du får exakt samma fenom genom att gå upp i fjäderhårdhet för att öka krängsstyvheten.
........
.
Vad gäller hjullast, ja.

Men om du inte har förspänning och kanske t o m har fjädersläpp vid max utfjädring (eller tillräckligt klen sekundärfjäder), så kan det väl hända att krängningshämmaren gör att innerhjulet lyfter?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Pär Hansson skrev:
fuling skrev:
Citat:
fuling: Då kan man alltså lyfta ett innerhjul med en krängningshämmare?


Ja, men du får exakt samma fenom genom att gå upp i fjäderhårdhet för att öka krängsstyvheten.
........
.
Vad gäller hjullast, ja.

Men om du inte har förspänning och kanske t o m har fjädersläpp vid max utfjädring (eller tillräckligt klen sekundärfjäder), så kan det väl hända att krängningshämmaren gör att innerhjulet lyfter?

Ja, om du har fjädersläpp så ligger hjulet kvar i backen utan tryck och om du då adderar en krängningshämmare så lyfter hjulet. Skillnaden mellan de två fallen är dock enbart estetisk, hjulet kan ju inte överföra någon sidokraft i något av fallen. Och att köra med fjädersläpp är väl knappast en bra idé.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Tomas L skrev:
Pär Hansson skrev:
fuling skrev:
Citat:
fuling: Då kan man alltså lyfta ett innerhjul med en krängningshämmare?


Ja, men du får exakt samma fenom genom att gå upp i fjäderhårdhet för att öka krängsstyvheten.
........
.
Vad gäller hjullast, ja.

Men om du inte har förspänning och kanske t o m har fjädersläpp vid max utfjädring (eller tillräckligt klen sekundärfjäder), så kan det väl hända att krängningshämmaren gör att innerhjulet lyfter?

Ja, om du har fjädersläpp så ligger hjulet kvar i backen utan tryck och om du då adderar en krängningshämmare så lyfter hjulet. Skillnaden mellan de två fallen är dock enbart estetisk, hjulet kan ju inte överföra någon sidokraft i något av fallen. Och att köra med fjädersläpp är väl knappast en bra idé.
Med fjädersläpp och utan krängare eller drop-stop så ligger, schematiskt sett, fortfarande den ofjädrade vikten på kontaktytan, väl?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Pär Hansson skrev:
Tomas L skrev:
Pär Hansson skrev:
fuling skrev:
Citat:
fuling: Då kan man alltså lyfta ett innerhjul med en krängningshämmare?


Ja, men du får exakt samma fenom genom att gå upp i fjäderhårdhet för att öka krängsstyvheten.
........
.
Vad gäller hjullast, ja.

Men om du inte har förspänning och kanske t o m har fjädersläpp vid max utfjädring (eller tillräckligt klen sekundärfjäder), så kan det väl hända att krängningshämmaren gör att innerhjulet lyfter?

Ja, om du har fjädersläpp så ligger hjulet kvar i backen utan tryck och om du då adderar en krängningshämmare så lyfter hjulet. Skillnaden mellan de två fallen är dock enbart estetisk, hjulet kan ju inte överföra någon sidokraft i något av fallen. Och att köra med fjädersläpp är väl knappast en bra idé.
Med fjädersläpp och utan krängare eller drop-stop så ligger, schematiskt sett, fortfarande den ofjädrade vikten på kontaktytan, väl?

Ja, det gör den och du får därmed ett litet bidrag i sidokraft från hjulet. Samtidigt går du ju miste om en aning rollstyvhet på den aktuella axeln (och därmed får du gögre belastning på den andra axelns ytterhjul) för det måste ju vara rollstyvheten du var ute efter när du monterade krängaren.
Jag tror inte att det korrekta sättet att hantera hjullyft är att ta bort krängaren och få fjädersläpp.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Racetech
Hjullaster och påverkan av krängningshämmare?
2561 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande