Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
<<   1, 2, 3, 4 ... 140, 141, 142   >>
61 besök idag (1009230 totalt)
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Nimba skrev:
Bra jobbat Nisse med din "stiffshift" lösning
Men hur skall du säkerställa att metalldelarna får smöjning nu när
motorn inte läcker ut 2 liter motorolja per mil längre


Hehe! Ja det är bra med styv spak.. Nä jag hoppas skiten inte skär ihop nu när inte motorn läcker 4L olja på 100mil.. hehe! Har smort med såndär kletig Mollykote, hoppas det räcker och blir över.


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Fick hem mina två 0,5L flaskor med Motul RBF600 igår! Köpte dem från www.quattro.se Bra pris 77:- halvlitern! thumbs up Känns som denna bromsvätska är den bästa för lite pengar.



Den ska visst tåla 312grader torrt och 216grader vått, enligt denna tabell:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7230&highlight=bromsv%E4tsk . . . .

ARRANGED BY DRY BOILING POINT:                                   
         F       C                F       C         
DRY     401     205      WET     284     140      DOT3 MINIMUM     
DRY     446     230      WET     311     155      DOT4 MINIMUM     
DRY     500     260      WET     356     180      DOT5 MINIMUM     
DRY     502     261      WET     343     173      VALVOLINE SYNPOWER     
DRY     509     265      WET     365     185      MOTUL 5.1     
DRY     527     275      WET     302     150      AP RACING 551     
DRY     536     280      WET     392     200      ATE SUPERBLUE/TYP200     
DRY     550     288      WET     284     140      FORD HEAVY DUTY     
DRY     590     310      WET     410     210      AP RACING 600     
DRY     590     310      WET     518     270      CASTROL SR     
DRY     593     312      WET     420     216      MOTUL RBF600     
DRY     610     321      WET     421     216      NEo-SYNTHETIC SUPER DOT 610
DRY     620     327      WET     425     218      COBALT SUPER XRF     
ARRANGED BY WET BOILING POINT:                         
         F       C                F       C         
DRY     401     205      WET     284     140      DOT3 MINIMUM     
DRY     550     288      WET     284     140      FORD HEAVY DUTY     
DRY     527     275      WET     302     150      AP RACING 551     
DRY     446     230      WET     311     155      DOT4 MINIMUM     
DRY     502     261      WET     343     173      VALVOLINE SYNPOWER     
DRY     500     260      WET     356     180      DOT5 MINIMUM     
DRY     509     265      WET     365     185      MOTUL 5.1     
DRY     536     280      WET     392     200      ATE SUPERBLUE/TYP200     
DRY     590     310      WET     410     210      AP RACING 600     
DRY     593     312      WET     420     216      MOTUL RBF600     
DRY     610     321      WET     421     216      NEo-SYNTHETIC SUPER DOT 610
DRY     620     327      WET     425     218      COBALT SUPER XRF     
DRY     590     310      WET     518     270      CASTROL SRF

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Kim Frederiksen
Skurup
Här sen Feb 2006
Inlägg: 392



hmm då blev det också S3 skivor för min E30

har dock ingen biltråd än då jag inte e startat me å bygge bilen!

_________________
Kim Frederiksen

Nissan S14a -97 2.2 Mazworx

BMW 325iM Touring <--- Saknat..

Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car...
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Kim Frederiksen skrev:
hmm då blev det också S3 skivor för min E30

har dock ingen biltråd än då jag inte e startat me å bygge bilen!


Vad kul! Lycka till! Jag är i slutskedet med mitt "broms-bygge", har ju dock använt orginal oken. Bilder på provmontering mm kommer snart....

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Jag tror att jag glömde berätta att checkcontrol-panelen i bilen hade disco hela tiden när jag köpte bilen.... Så jag fick byta batterierna och laga några ledningsbanor som den gamla batterisyran pajat. Ganska vanligt fel har jag hört.




Nu funkar den som den ska.


Sedan har jag fortsatt med min bromsar.

Jag fick ändra vinkeln lite på okhållaren här, på grund av den större skivdiametern..


Nu gick den att få intill skivan lite bättre


Sen fick jag mina Ferodo DS2500 belägg och glidtappar som jag beställt av Bistec


Då var det dags att börja svarva mässingsbussningar till oken




Nysvarvade saker ser alltid så fina ut Rostfria låsringar hade "såklart" köpts in


Jaha!? då var alla delar klara för montering... Känns som de legat på jobbet i ett halvår eller nått Det är ca 2 månadersen jag började riva

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



mycket föredömligt upplagt arbete!
inget som lämnats åt slumpen som det verkar! thumbs up thumbs up

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Karl Birgander skrev:
mycket föredömligt upplagt arbete!
inget som lämnats åt slumpen som det verkar! thumbs up thumbs up


Tackar! Nä jag har försökt att göra allt så rätt och så bra jag kan. Det är ju min första hobbybil som man kan göra sådana här modifikationer på, men det blir nog bra.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Jag har letat runt en litet tag efter en go moccaratt. Det satt en Momoratt i den förut som ni säkert såg på första sidan i min tråd. Inget fel på den, men jag ville ha go tre-ekrad enkel klassisk ratt i MOCCA. Till slut hittade jag denna OMP Corsica med svart mocca! Jag tyckte den var fin och go, så jag slog till för 1699:- på Micro.

Fin va!?


Den stod ju ut ca 60mm längre än den gamla ratten.. så jag fick svarva ner rattnavet och sen svarva en liten adapter i aluminium


Resultatet blev att ratten nu stack ut 35mm mer än den gamla, vilket blev lagom. Och lite snyggt med aluminium adaptern blev det också


Ja det blev ju bara så rätt!!! Fan snöööö... försvinn nu då!!! Jag vill ut och


Jag ska sätta dit tuten sen när jag vet att ratten sitter rakt när jag kör rakt.....

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



fy fan.. är så avundsjuk på dig.. vill ochså ha tillgång till svarvar och fräsar.. skulle använt dom för jämnan.. du är inte singel möjligtvis

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Nikel skrev:
fy fan.. är så avundsjuk på dig.. vill ochså ha tillgång till svarvar och fräsar.. skulle använt dom för jämnan.. du är inte singel möjligtvis


Hehe du skulle blivit verktygsmakare som jag! Då hade du säkert haft jobb som inkluderar tillträde till diverse "bra att ha" maskiner

Nä jag är inte singel, Vad menar du


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Mycket trevlig ratt. Jag har en likadan, känns helt rätt.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
BTG skrev:
Mycket trevlig ratt. Jag har en likadan, känns helt rätt.

Ja den är mycket trevlig, go och snygg!

Hmm.. efter att ha fått en sån go ratt.. Och fixat växellänkaget så det blev tight och gött, så vad fattas då?.. Jo lite kortare slag är väl inte fel Min kompis Mattias tyckte inte heller det var fel.. så vad väntar jag på? Nu är ju bromsarna i princip klara, vad ska jag nu syssla med om dagarn/kvällarna/helgerna? Tyvärr är ju en lös "quickshift-spak" inte gratis... de skulle ha nära 200$ för en sånhär: (bara spaken då)



Jag tänkte att jag kanske kunde göra om en orginalspak.. Kapa av nedre delen.. Och göra en ny som sticker ut lite längre bara


Jag vet inte exakt hur många grader man rör spaken när man växlar idag.. men om jag räknar på 15grader.. så behöver jag flytta ut underdelen 25mm för att få halva växelspakrörelsen (ungefär)

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



egenltigen skulle du ju flytta upp kulans placering lika mkt som du förlänger spaken..

då ändrar du ju minnemalt i geometrin..

mkt ambitiöst arbete i övrigt.. thumbs up thumbs up alltid lika trevligt att titta i denna tråd..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Nisse977 skrev:
Hmm.. efter att ha fått en sån go ratt.. Och fixat växellänkaget så det blev tight och gött, så vad fattas då?.. Jo lite kortare slag är väl inte fel Min kompis Mattias tyckte inte heller det var fel.. så vad väntar jag på? Nu är ju bromsarna i princip klara, vad ska jag nu syssla med om dagarn/kvällarna/helgerna? Tyvärr är ju en lös "quickshift-spak" inte gratis... de skulle ha nära 200$ för en sånhär: (bara spaken då)



Nur är jag inte med på exakt alla vindlingarna i problemet men visst går det att ta en orginalväxelspak från E36 / E46 och få samma effekt?
Det löser ju iofs inte dina bekymmer men kvällsysselsättningen men ändå?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



En sån här spak vill ja ha i min bil


_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647



BTG skrev:
Nisse977 skrev:
Hmm.. efter att ha fått en sån go ratt.. Och fixat växellänkaget så det blev tight och gött, så vad fattas då?.. Jo lite kortare slag är väl inte fel Min kompis Mattias tyckte inte heller det var fel.. så vad väntar jag på? Nu är ju bromsarna i princip klara, vad ska jag nu syssla med om dagarn/kvällarna/helgerna? Tyvärr är ju en lös "quickshift-spak" inte gratis... de skulle ha nära 200$ för en sånhär: (bara spaken då)



Nur är jag inte med på exakt alla vindlingarna i problemet men visst går det att ta en orginalväxelspak från E36 / E46 och få samma effekt?
Det löser ju iofs inte dina bekymmer men kvällsysselsättningen men ändå?


Jo, det stämmer! Spaken från Z3 3.0 ska också ge samma effekt.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Jasså det visste jag inte!? Hmm.. kanske var dumt att köpa en e30 spak från skroten då... Gav 100:- bara så det är inget problem. Men jag gissar att en e36 e46 spak inte ger kortare växling än min spak kommer att göra, eller? om jag halverar spakrörelsen, är det ju rätt stor skillnad.


Hmm.. jag kollade upp Z3M coupé spaken.. (på www.realoem.com ) men den ser ju likadan ut som den jag har!? Nä det blir nog mer skillnad med "hemmasvarvad"

Z3 spaken


E30 spaken, (använder samma bild som förut)

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
En sån här spak vill ja ha i min bil


Det är bara att börja svarva! Jag funderade på att bygga en goare knopp.. men tyckte aluminium blir så kallt att ta i.. så jag köpte en kolfiberboll istället thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



På sidan 5 och 6 i den här tråden byggs en växelspak om: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13826
http://www.shortshifter.com/pdfs/UUC_Selector_Rod_Modification_Instruc . . . .

Tydligen fungerar en växelspak ifrån en 330i E46.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Nisse977 skrev:

Det är bara att börja svarva! Jag funderade på att bygga en goare knopp.. men tyckte aluminium blir så kallt att ta i.. så jag köpte en kolfiberboll istället thumbs up


Det går inte bra att lägga in en beställning hos dig då?

Har faktiskt en gammal metallsvarv ståendes men jag bävar inför att svarva kulan utan datorstyrning

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Micke Eriksson skrev:

Har faktiskt en gammal metallsvarv ståendes men jag bävar inför att svarva kulan utan datorstyrning


Snabbstål, en slipskiva, radiemall och en vass enkelhuggen fil fixar det åt dig.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
<<   1, 2, 3, 4 ... 140, 141, 142   >>
61 besök idag (1009230 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande