Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Spårval i konbana?
3316 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Hej!
Jag ska snart testa Aeron i en konbana. Det kommer att bli en bana där konerna står i en rak linje. Vet ännu inte avståndet mellan konerna.. men ni kanske kan ge lite tips om hur jag kan leta mig fram till ett bra spår

om ni har några fler konbane-tips så är dom välkomna..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Kör inte för fort. Hitta rytmen. Måste du bromsa? Bromsa mycket hårt och gå på gasen sen - ja om det behövs förstås.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Så man skulle kunna säga att man ska gå ut lugnt och hitta en rytm och sen öka farten allt eftersom?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag tror att en vanlig, men obra metod, är att köra rätt så rakt fram till konen och svänga i princip efter den. Bättre är ofta att ta ett lite rundare spår och påbörja svängen före konen.

Jag har iofs aldrig kört FWD-bil i konbana, men med RWD kan det hjälpa mycket att jobba med lastförskjutningar med gasen, släppa av precis vid/eller precis före instyrning.

_________________
Pär Hylander
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

DanneT16 skrev:
Så man skulle kunna säga att man ska gå ut lugnt och hitta en rytm och sen öka farten allt eftersom?


Du kommer garanterat märka när det går för fort. Nu vet ju inte jag hur konbanan ser ut så det är svårt att säga.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Grävlingar mår oftast bra med lite halvgas genom kurvor, med för hög fart in och otillräcklig gas så plogar det.
Försök ha merparten av kurvan avklarad när du passerar konen.

Själv lyckas jag aldrig med detta

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Micke Holmström skrev:
Försök ha merparten av kurvan avklarad när du passerar konen.


Bra råd!

Se till att du sitter rätt osså.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Samma råd från mig !
Sväng in så tidigt bakom en kon som möjligt, så att du har gott om tid på dig till nästa.
Annars så kommer det kännas som om konerna står tätare o tätare ju längre i konbanan du kommer.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Micke Holmström skrev:
Försök ha merparten av kurvan avklarad när du passerar konen.


Bra råd!

Se till att du sitter rätt osså.


Funderar på en Sparcostol.. borde göra susen thumbs up men jag hinner nog inte få dit den till det är dags att köra denna gång..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



DanneT16 skrev:
Magnus Thomé skrev:
Micke Holmström skrev:
Försök ha merparten av kurvan avklarad när du passerar konen.


Bra råd!

Se till att du sitter rätt osså.


Funderar på en Sparcostol.. borde göra susen thumbs up men jag hinner nog inte få dit den till det är dags att köra denna gång..


Hur man sitter är inte bara vilken stol man har! Det är också hur man ställer in den. 30° lutning på ryggstödet, cromad armbåge och spikraka armar passar inte så bra i en konbana!

Läste någonstans att vid normal hållning i ratten ska vinkeln mellan överarm och underarm var 90°, nog inte så fel det. Med andra ord mycket närmare ratten än många tror.

_________________
Pär Hylander
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



DanneT16 skrev:
Funderar på en Sparcostol.. borde göra susen thumbs up men jag hinner nog inte få dit den till det är dags att köra denna gång..


Ett knep för att sitta stadigare,om man inte har riktig stol och bälte, är att åka bak ett par hack när man hittat sin optimala körställning, rycka fast bältet och därefter åka fram igen.
Absolut nödvändigt om bilen är förvanskad med skinn på stolarna.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dra fram stolen ett par hack och vinkla fram ryggstödet lite.
Greppa ratten i "tjugo i fyra"-fattning.
Jobba med vänsterarmen i högersvängar och högerarmen i vänstersvängar. Sitt som en hösäck och skjut lixom ifrån dig ratten så att du trycker fast ryggen mot stolen. (Den mesta infon om hur bilen beter sig får man i rumpan och nedre delan av ryggen)
Överkör inte. Ett bra tips att är att svängen ska vara klar innan du passerat konen.
Upp med blicken.

_________________

Rice and shine
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Spårval i konbana?
3316 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande