Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Spårval i konbana? | 3316 besök totalt |
Hej!
Jag ska snart testa Aeron i en konbana. Det kommer att bli en bana där konerna står i en rak linje. Vet ännu inte avståndet mellan konerna.. men ni kanske kan ge lite tips om hur jag kan leta mig fram till ett bra spår om ni har några fler konbane-tips så är dom välkomna.. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Jag tror att en vanlig, men obra metod, är att köra rätt så rakt fram till konen och svänga i princip efter den. Bättre är ofta att ta ett lite rundare spår och påbörja svängen före konen.
Jag har iofs aldrig kört FWD-bil i konbana, men med RWD kan det hjälpa mycket att jobba med lastförskjutningar med gasen, släppa av precis vid/eller precis före instyrning. _________________ Pär Hylander |
||||||
Du kommer garanterat märka när det går för fort. Nu vet ju inte jag hur konbanan ser ut så det är svårt att säga. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Grävlingar mår oftast bra med lite halvgas genom kurvor, med för hög fart in och otillräcklig gas så plogar det.
Försök ha merparten av kurvan avklarad när du passerar konen. Själv lyckas jag aldrig med detta _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Samma råd från mig !
Sväng in så tidigt bakom en kon som möjligt, så att du har gott om tid på dig till nästa. Annars så kommer det kännas som om konerna står tätare o tätare ju längre i konbanan du kommer. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||||
Funderar på en Sparcostol.. borde göra susen men jag hinner nog inte få dit den till det är dags att köra denna gång.. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Hur man sitter är inte bara vilken stol man har! Det är också hur man ställer in den. 30° lutning på ryggstödet, cromad armbåge och spikraka armar passar inte så bra i en konbana! Läste någonstans att vid normal hållning i ratten ska vinkeln mellan överarm och underarm var 90°, nog inte så fel det. Med andra ord mycket närmare ratten än många tror. _________________ Pär Hylander |
||||||
Ett knep för att sitta stadigare,om man inte har riktig stol och bälte, är att åka bak ett par hack när man hittat sin optimala körställning, rycka fast bältet och därefter åka fram igen. Absolut nödvändigt om bilen är förvanskad med skinn på stolarna. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Dra fram stolen ett par hack och vinkla fram ryggstödet lite.
Greppa ratten i "tjugo i fyra"-fattning. Jobba med vänsterarmen i högersvängar och högerarmen i vänstersvängar. Sitt som en hösäck och skjut lixom ifrån dig ratten så att du trycker fast ryggen mot stolen. (Den mesta infon om hur bilen beter sig får man i rumpan och nedre delan av ryggen) Överkör inte. Ett bra tips att är att svängen ska vara klar innan du passerat konen. Upp med blicken. |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Spårval i konbana? | 3316 besök totalt |