Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6258 besök totalt |
Vad gör en Sportbil?
Detta är att ge sig in på ett ämne som i vissa kretsar är lika livsfarligt som att löpa över ett minfält iklädd snöskor och ögonbindel, men here goes: I veckans nyhetsbrev ifrån Top Gear står följande: What is a sports car? It's a question that Jeremy Clarkson will be pondering in Top Gear magazine's next issue. Indeed, it's a subject matter that he's already found himself mulling over whilst driving around in his latest acquisition, a Merc SL. "It comes with a big engine, bundles of power, two seats, two doors and a folding roof. It's even known at women's lunch groups from Houston to Harrogate as the Mercedes Sports. But it isn't a sports car", he says. He adds that, "a sports car does not have to be fast or pretty. It need not have a folding roof and it can have seats in the back. But it does need to be uncompromising in some way, shape or form. It needs to be hard riding and noisier than necessary. It needs to remind its owner every single yard of every single journey that he or she bought the car to be exciting." So does that definition include the likes of the freshly launched Ford Streetka and the Smart Roadster? Prepare to read Clarkson's - and the Top Gear road test team's - verdicts in the mag's new issue, on sale 3 May. MIn egna reflektion är att allt med fyra dörrar går bort med en gång (adjö RX8 och den utnämning av EVo6 som Car eller Evo hade för ett par år sen). Sen har jag också lite svårt för att klassa in M3 av alla årgångar däri. Antagligen för att det någonstans finns en 316 som snarlik ut. Någon som har några andra tankar? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Att klassa ut M3 rakt över är nog lite fel tror jag. Att även klassa ut Evo VI är nog fel tror jag. M3 E36 och E46 tväroriginal är nog ingen sportbil, men M3 E30. Det är sportbil det. "uncompromising" är nog ordet för den bilen.
Att man däremot kan göra racer av en gammal 316, Ford Eskort eller Opel Kaputt betvivlar jag inte för fem spänn. Jag skulle ju till och med vilja klassa min lille stackare som sportbil numer fast den inte var det när den lämnade fabriken. OBS! Detta är min åsikt och den får stå för mig. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Re: Vad gör en Sportbil?
Nu är det antagligen skyddsdräkt på, spärra PM och email ![]() EVo är bara ytterligare en sosse container i mina ögon, ingen sportbil. För mig är en sportbil tvåsitsig (möjligtvis ett nöd-baksäte ala Porsche), två dörrar, har en fantastisk väghållning vilket betyder att den är stötig, otroliga bromsar, att den låter mycket pga den spartanska eller obefintliga ljudisoleringen, behöver nödvändigtvis inte ha motor att köra ifrån allt, inte har en massa onödigt krims-krams. Det är den totala njutningen av att köra en bil som matchar ovanstående som gäller ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Får jag påninna om herrn om tråden på CARs forum för något år sedan. Vet inte om man kom närmare en lösning på 180 inlägg. Osäkert om vi klarar det bättre här. Men what the f**k, here we go....
En sportbil är låg, trång, tvådörrars, bråkig, obekväm och onödig. Kan man bygga om en sedan till en sportbil? svar: Nixpix. Har jag en sportbil svar: Nixpix. Är alfa bertone cupe en sportbil? Svar :gränsfall. Är Alfa GTV en sportbil? Svar Nixpix. Anser Anders C _________________ /Anders C |
||||
RS6, RS4, Evo, M5, Impreza B22 (heter den väll?) och alla dessa bilar klassar jag som - (som Saab faktiskt har upptäckt är ett vettigt namn) sportsedan. För det är exakt vad det är - en blandning mellan en sportbil (mest i motor- och prestandamening) och en vanlig sedan (stötdämpare, dörrar...).
Sedan har vi som sagt ett antal bilar som hamnar i gränslandet, till exempel M3, Supra, Audi TT... Vad har då dessa för att klassas som sportbilar? Jo, två dörrar, halvstark eller stark motor, en generell sportbilsstyling och en utvecklingspotensial. Dock har de, vilket en sportbil inte bör ha: baksäte, tung elektrisk utrustning, för dåliga bromsar & avslutningsvis - de är av fel märke. Fel märke? säger kanske vissa. Och japp, fel märke. Ferrari, Lamborghini, Porsche (tills alldeles nyligen då) ![]() BMW, Audi, Toyota, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Subaru & så vidare tillverkar INTE sportbilar i vanliga fall utan gör det som PR-knep för att få extra publicitet samt dra extra mycket uppmärksamhet till deras varumärke, deras försäljningslokaler och för att ingjuta folk i tron att de är ett "sportigare" alternativ. Därför måste en sportbil (som ska klassas som en sådan) från någon av ovanstående tillverkare vara mer utmärkande än en sportbil från Ferrari eftersom de (missförstå mig rätt) inte har några andra delar i sina lager att arbeta med. En BMW M3:a är ingen sportbil så länge som den är en halv BMW 316 och en Audi RS4:a är ingen sportbil så länge som den är en halv Audi A4 1,6 liters Avant. Nu tror jag att jag hänger på Anders Rosvall ner bakom ![]() ![]() |
||||
Är det inte skillnad på sportbil och rejsbil då?
Sportbil skall väl ändå vara en bil som GÅR att använda om man vill. En rejsbil är ju en bil som inte ens går att regga in. Därför vill jag klassa exempelvis M3 E30, Evo VI m.fl. som sportbilar trots att de inte levererats med fullbur, 6-punktsbälten och igensvetsad baklucka. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
En sportbil är det en evo-ägare egentligen vill ha och dreglar över på bilsalonger etc. Men en EVo är ju så praktisk!!!!!! Man får ju in ungarna och grejjer i den.
En Sportbil säger något om ägaren som enbart har med irrationella känslor att göra (sen kan det vara en dålig sportbil men det är en helt annan femma) En sportbil är aldrig praktisk men f n så kul ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
...åh en definitionsfråga... Vad kul!
Fast behöver en "sportbil" ha tak? Eller dörrar? fast egentligen vill jag minnas att en sportvagn skall ha dörrar för att vara en riktig sportvagn. Fast då är det ju en sportvagn och inte en sportbil vi pratar om. Andra trevliga ämnen man kunde ta upp är: - Vad är en GTI - Vad är R-däck ![]() ![]() Nä för att vara lite seriös. Det är väl det du vill att det skall vara... Fast fler än tvö dörrar och med mer än nödbaksäte låter inte som en sportbil i mina öron. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Hej
Det är intressanta funderingar och så länge man kan hålla prestigen borta brukar det vara kul att diskutera. Jag håller med Clarkson i "a sports car does not have to be fast or pretty. It need not have a folding roof and it can have seats in the back. But it does need to be uncompromising in some way, shape or form. It needs to be hard riding and noisier than necessary. It needs to remind its owner every single yard of every single journey that he or she bought the car to be exciting." Det sista ordet är det viktigaste - bilen skall vara rolig att köra och den skall påminna föraren om det. Jag tycker också att den skall ha en "egen" design för att vara en riktig sportbil (sorry M3, M5, Evo och Sierra Cossie - ni bygger på befintliga bilar...) men den får helt klart ha baksäte trots det. Sportbilen skall ge sin förare nåt mer än bara transport, den ska visa att den har sportiga ambitioner och den måste vara (kännas...) tillräckligt lätt för att inte maskera vägen (exit Mercedes SL (nyare...) och BMW 850). Den kan mycket väl vara byggd på "standardkomponenter" bara de fungerar och ger vägenskaper så att man inte välter i kurvorna (men den behöver inte ha extremt bra *väghållning*). Alltså, jag tycker ju att Ford Capri är en sportbil - den som provkört en Capri i vettigt skick på kurvig väg förstår nog vad jag menar. Den är dock farligt nära en annan kategori - sportcoupé - som många modernare coupéer hamnar i (Celica, Cougar, BMW 850, C70, Audi GT). Kanske är det bara min egen partiskhet som håller Caprin på "rätt" sida gränsen... Det mesta ovan är givetvis så subjektivt att det inte går att diskutera - när det kommer till kritan är det ju bara vad man själv anser om sin egen bil som spelar nån roll...jag struntar i om folk inte tycker att mina val är rätt - jag njuter av dem ändå :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
En sportbil är alltid lägre en andra samtida bilar är den lika hög är det inte en sportbil
Aston martin sportbil? Nej inte varit sedan efter ww 2 Morgan ja på ett 30-talsvis Caterham definitivt Lotus Jepp Porsche Valda delar Mercedes inte sedan WW2 300sl är möjligen en GT se även Aston Martin Ferrari delvis I varje fall Enzo och 355, 360 tveksam 575 gt varning 456 definitivt gt Lamborghini Yep Corvette GT Viper jajamensan OSV. Alfa Bertone Kupe ja GTV NEJ (Andra hårdare kriterier max 2 dörrar 2 säten manuell låda bakhjulsdrift minst 6 cylindrar under 1.10 i höjd väger mindre än 1000 kg och den har inga fjantiga hjälpmedel i form av treställiga akronymer) Min Marcos då ? Sportbil!!! ![]() Men en bil behöver inte vara sportbil för att vara kul Min alfa 90 är tokrolig fast på ett mer praktiskt sätt ![]() ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Jag kollade givetvis vad SAOL hade att erbjuda och när jag slog upp sportbil hittade jag följande bild:
![]() ![]() Här är länken till annonsen för den som är sugen: http://www.carclassic.com/html/DK17.htm Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
När du tar upp det Johan så har du faktiskt lite rätt i det hela.
En GT är nog ingen sportbil - för vad är en GT? Jo en sportbil i sedankläder (min mening). Ex: Ferrari 456GT, Maserati 3200GT, Mercedes-Benz SL55 AMG... Allihopa är sportbilar med för mycket extra. Som en dubbel Big Mac ungefär. De är sportbilar egentligen men med sin läderklädsel, elektriska utrustning och mjuka attityd så kan de faktiskt inte klassas som vad de egentligen kan vara. (förklaring till Big Mac jämförelsen: en dubbel Big Mac är ingen hamburgare - det är bara ett gigantiskt fettberg) ![]() |
||||
Vill bara påminna om att bertone cupen tävlat i ETCC dvs touringmästerskapen, mot bla BMW02 och ford escort, då är det väl ingen sportbil? ![]() sug på den dö. /Anders C _________________ /Anders C |
||||
Jovisst orättvisst kan tyckas MEN att en sportbil får tävla med simpla ![]() Att sedan caterhams blev och blir förbjudna för att de ofta kan uttnyytja sin låga vikt bättre är en helt annan sak. Senast är de portförbjudna från nrbring 24 timmars. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Slog upp Sportbil på webben (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/)
*** SPORT-BIL. BETYDELSE: bil avsedd för tävlingskörning; äv. Om (ofta öppen o. tvåsitsig o. elegant) smäcker, mindre, snabbgående bil med bättre prestanda o. fler instrument än en standardbil. BOYE Ast. 22 (1931). #I tävlingssammanhang kallas bilar tillhörande grupperna 3 (serieturistbilar) .. Och 6 (tvåsitsiga racerbilar) vanligen sammanfattande för sportbilar. BraBöckLex. (1979). *** REJSA betyder tydligen detta ![]() REJSA c 1997-2003 Svenska Akademien och Språkdata, Göteborgs universitet, uppdaterad:2003-04-15 SPALT: [R887] [red. avslutad år 1957] -------------------------------------------------------------------------------- UTTAL: räj3s2, ORDKLASS: v. konj='1'> -ade. AVLEDNING: vbalsbst. -ANDE. ETYMOLOGI: [avledn. av REJS sbst.,]] 0) BRUK: (i vissa trakter, bygdemålsfärgat) BETYDELSE: bråka, väsnas; härja; gå an; stöka, rumstera. GEIJERSTAM FattFolk 2: 73 (1889). (Lotten) rejsar med hotellpersonalen. BERGMAN LBrenn. 140 (1928). Det rejsas och rivs i vindskontor. ST 1929, nr 251, s. 12. -------------------------------------------------------------------------------- SÄRSKILDA FÖRBINDELSER: Särsk. förb. (i vissa trakter, bygde målsfärgat): REJSA OM UTTAL: 10 4. BETYDELSE: == rejsa upp. SvD(A) 1932, nr 199, s. 6. REJSA UPP UTTAL: 10 4 l. OPP UTTAL: 4. BETYDELSE: rensa upp l. åstadkomma ordning gm bråk l. kraftåtgärder o. d. THULIN Boo ÄvTid. 61 (1932). GUSTAFJANSON Gubb. 155 1934. så då vet vi! ![]() |
||||
oj, det här är ju en sån här dröm/mardröms-tråd som kan pågå hur länge som helst, vi kommer ju aldrig att bli ense
![]() Min definition av sportbil är kort och enkel "En bil vars enda syfte är att köras." D.v.s. allt som inte har med körupplevelsen (baksäten, bagageutrymmen, hur många soners klimatanläggning o.s.v. O.s.v.) är ointressant. Allt som kan tänkas påverka körupplevelsen negativt (komfortfjädring som filtrerar bort känslan, sladdrig växellåda, exempelvis) går bort. Den behöver inte köras speciellt fort eller för den delen gå speciellt fort (tänk på gamla engelska sportbilar, inte gick dom nåt fort). om den sen råkar vara baserad på någon standardbil är ointressant, om den uppfyller grundkravet. Den behöver heller inte vara av något visst "märke", om den uppfyller grundkravet. Men det är klart, fler än två dörrar får den nog inte ha... Och inget baksäte... Knappast automatlåda (men knappar på ratten är OK med mej)... Får den vara framhjulsdriven? Jag vet inte säkert. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Ytterligare ved på elden (?):
Man måste göra skillnad på Sportbil och Sportig bil. Annars måste vi ju ha med Austin Mini Cooper, BMW CSL och andra i diskussionen. Och de är, tycker jag, sportiga men inga sportbilar. Vet inte heller om man kan gå på racingklassningar heller: Bertonen kom med i ETC för att den hade baksäte, men för att utrymmet i baksätet skulle vara stort nog fick man lyfta ur sittdynan. Dessutom har Mazda RX7 vunnit BTCC, och om någon har ett skäl till att den inte skulle vara en sportbil utan en touringbil så skulle jag vilja höra det. Sen skall det väl erkännas att jag är veligheten skälv när allt hårddras, kolla själv bara: Ford Puma ![]() Opel Tigra ![]() Nissan 200SX ![]() Toyota Celica ![]() Lotus Elan +2 ![]() BMW M3 ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6258 besök totalt |