Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Inför träffar
![]() |
2492 besök totalt |
2006-03-25 Bankörning Knutstorp GRC - Inställt!
Gentlemen Racing Club har bokat Ring Knutstorp lördagen den 25 mars. Som vanligt kör vi vårt "open pitlane" system, och har banan öppen mellan kl. 09.00-16.00. Nytt för i år är att vi även bjuder på lunch mitt på dagen. För er som vill arbeta med "set-up'en" på era bilar, så kommer vi även att finnas på plats på fredag eftermiddag, med verktyg och know-how... Då kan vi även förklara lite, för de som är intresserade, om körteknik och det teoretiska med varför en bil uppför sig som den nu gör. Vi är medvetna om att det är tidigt på säsongen, men vi räknar med att Skåne ska vara snöfritt i god tid tills vi dyker upp på banan. Men vi vill ha besked senast den 20 mars från er som önskar deltaga. Vi betalar tillbaka anmälningsavgiften, om det skulle visa sig vara snö och halka denna dag. Kostnaden för en heldag är, liksom förra året, 1800 kr. Inget speciellt medlemskap krävs. Alla typer av bilar är välkomna, både tävlingsbilar och vanliga gatubilar. Alla typer av förare är också välkomna, så länge som man sköter sig bra! Se vår hemsida för mer info, samt anmälan: www.grc.as |
||||||
|
||||||
Det är konstigt det där. Då och då är det folk som säger att de inte kommer in på sidan, men varje gång som jag testar så fungerar det. Även nu så fungerar det för mig i alla fall. Prova att gå in på sidan igen och hör av dig om det fortfarande är problem... |
||||||
|
||||||
GRC på Knutstorp
Hej! Är banan plogad eller kommer vårsolen att fixa torr asfalt tills på lördag? Hade passat bra som bankörningspremiär. Jag missar tyvärr PCSR på Mantorp 29-30/4 pga affärsresa så detta blir en bra kompensation. MVH Mats, PCS 6509, 964 RS-92 (nu med Cup-rör och BMC-filter) _________________ Mats Hallberg |
||||||
Re: GRC på Knutstorp
Dessvärre ser det ut som om både plogning och saltning skulle till för att kunna köra. Vi har fått besked om att det fortfarande ligger mycket snö på banan, och eftersom väderprognosen förutspår kallt väder även i kommande vecka, så blir vi tvungna att ställa in körningen på Knutstorp. ![]() Däremot har vi fått besked om att Sturup Raceway tydligen är snöfri, och att vi kan hyra den istället samma dag. Men då måste vi veta snabbt om det finns något intresse för att köra där istället. Samma pris och villkor i övrigt som på Knutstorp. Så säg till med detsamma om du är intresserad av att köra på Sturup den 25/3! |
||||||
Re: GRC på Knutstorp
Jag kommer... _________________ Niclas Thorvaldsson |
||||||
Snön är kvar i Skåne och ännu mer av den vita varan väntas under veckan.
![]() Kommande aktiviteter att se fram emot: Sturup Raceway 16 april Ring Knutstorp 5 maj Dessutom rekommenderar vi en resa till Nürburgring och Spa den 9-11 april. Mer info på vår hemsida inom kort. |
||||||
vad är det för fel på säkerhetstänkandet? Då jag vart med så har jag inte haft något att klaga på? _________________ Henrik Troeng |
||||||
Ur min synvikel och många med mig så är EN bemannad flaggpostering vid start/mål inte mycket till säkerhet. Det absolut minsta som jag kan tänka mig när jag åker bana så är alla posteringar bemannade med brandsläckare och flaggor. Men helst ska det vara ett säkerhetsteam(ambulans + brandbil) på plats. Eftersom jag tycker GRC har mycket bantid och övrigt mycket vettiga så är det viktigt för mig att veta vilken säkerhetsnivå som finns. Är den för dålig åker inte jag eller ett antal av mina kompisar. Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
Håller helt med Björn. Absolut minimum på Knutstorp tycker jag är vad Porscheklubben kör. med posteringar: 1- vid utsläpp som även täcker slutet på rakan 1 - vid NGK 1- vid hårnålen 1 - innan Lito När jag varit och hälsat på GRC så har det körts med 1(en) postering vid ustläppet och inga fler posteringar. Jag för min del tackar och kör inte med sådan bemanning, går det fullt över NGK eller ner i lito och en bil står på tvären så är det förkylt... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
om GRC ska stå för flaggvakter, bärgare, ambulans så får dom nog istället för att ta ca 1500 per dag, lägga på ett par tusen på det priset.
Hur många kommer då? Det roliga är ju att det inte är så många bilar på banan samtidigt, förutom på ringen och spa, men där är det fullt med vakter när GRC kör. _________________ Henrik Troeng |
||||||
Visst är säkerheten viktig, men när vi på GRC anordnar egna banträffar, så har vi ingen praktisk möjlighet att bemanna mer än en flaggpostering. Men i ärlighetens namn så har jag inte heller sett något behov av att ha mer än så. Vi satsar mer på den aktiva än den passiva säkerheten. D.v.s. att se till så att de som kör på banan inte tar onödiga risker eller kör vårdslöst. Dessutom är vi inte så många bilar ute samtidigt på banan, som behöver trängas med varandra. Och vad gäller just Knutstorp, där vi kör mest, så tycker jag att sikten är så pass god överallt att jag aldrig upplevt det som något problem att man kör "i blindo" utan alltid hinner se vad man har framför sig.
Detta har fungerat utmärkt hittills inte bara för oss, utan även på många av de andra banträffar som jag varit på (som arrangerats av andra) som kör med samma typ av principer som vi gör. |
||||||
SLC och Motorklubben tar 1550 för halvdag med ALL säkerhet inkluderat.... Kolla här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26712&highlight= eller här http://motorklubben.expressen.se/public/showarticle.aspx?aid=631 |
||||||
ok. Hur ser en sådan kalkyl ut? Alltså intäkter x personer banhyra vakter, ambulans, etc. ? Hur många är det som är med på Motorklubbens träffar? _________________ Henrik Troeng |
||||||
Hur många som är med? skulle tippa på att det kommer ca 20 bilar.... Men skillnaden ekonomiskt är att vi har träningsdag även för Racebilar som då delar tid och kostnader (därav endast halvdag körtid uppdelat i pass över hela dagen, fast å andra sidan mycket mer än 4h effektiv körtid tror jag inte så många gatbilsåkare utnyttjar) så gatbils-åkarna får all SLC's säkerhet på "köpet" utan att stå för alla kostnader själva. För javisst så har du rätt i att utan ett sådant samarrangemang så skulle kostnaderna öka kraftigt, men det är ju den stora fördelen som vi i SLC har , att vi faktiskt har allt utan att behöva öka kostnaderna. |
||||||
En smart lösning som har fungerat bra på vissa banträffar jag varit på är att dela in deltagarna i olika grupper och där en av grupperna som inte kör hjälps åt att stå flaggvakt undertiden.
Kostar inget extra och gör att man kan bemanna alla flagposteringar utan några större problem. Kan t.ex. vara 4 grupper där en grupp kör, en står flaggvakt och två vilar. Det gör att deltagarna får lite omväxlande nöje (kan faktiskt vara kul att stå ute vid banan och se bilarna på lite närmare håll i kurvorna) men samtidigt så får man chansen att vila tillräckligt ändå för de som vill och behöver det. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||
Nu på söndag den 16 april kör vi Track Day på Sturup Raceway. Dagen till ära kommer vi ha minst fyra flaggposteringar... Så alla är välkomna. Det finns fortfarande platser kvar, samt möjlighet att betala på plats. Dock är det bra om ni i alla fall skickar ett mail i förväg och meddelar om ni har för avsikt att dyka upp...
Glad Påsk! |
||||||
![]() |
Inför träffar
![]() |
2492 besök totalt |