Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Mantorp imorgon, spårval?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (12238 totalt)
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Jag ska imorgon köra på mantorp med PCS för första gången och undrar därför om någon har några bra tips på spårval. Vad är det för speciellt spårval man ska ha i pariskurvan? om någon hade tid att rita lite så vore det kanon.

Någon mer som ska dit?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Lovar att att du kommer att få bra info på plats !
Jag ska oxå dit, väl mött.

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ja, precis! Det är en bra genomgång med instruktörer på banan (obligatorisk för att få köra).

Ta det försiktigt i den eventuella snön!

_________________
Pär Hylander
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Lotus Samuel skrev:
Jag ska imorgon köra på mantorp med PCS för första gången och undrar därför om någon har några bra tips på spårval...


Mantorp är inte min favoritbana, behöver hela 1.33.88 för att hitta runt, men lite kommentarer kan jag väl komma med.

Första snabba vänstern: Ligg kvar i ytterspår längre än vad som känns naturligt (det svänger mer än 90º).
Slutet på dubbelhögern: Här är det lätt att komma för långt ut, kliv inte på full gas för tidigt.
Chikanen: Spårvalet är helt beroende av fjäder/dämparbalansen, har du dåliga dämpare kommer du att snurra här.
Högern efter långa rakan: Har jag aldrig blivit klok på.
Snabba vänstern innan hårnålen: Här går det att åka tokfort, du tjänar mer på att ladda här, än du förlorar på att komma för långt fram i hårnålen.
Hårnålen: Använd mycket av den inre banmarkeringen.
Vänstern innan start o mål: Kör mycket längre fram än vad som känns naturligt, kurvan svänger mer än 90º och utgången har en magnetism som suger åt sig allt som är gjort av stål.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
M Elmeskog

Här sen Feb 2003
Inlägg: 33



Va bra att det här togs upp, har själv tänkt att ta upp det då jag hade stora problem med parisaren förra året.
Jag tyckte jag provade alla sätt att ta sig igenom den men fick ändå inte nån ordning på den där kurvan, skitsvår!

mvh martin

_________________
Martin Elmeskog
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Ska bli spännande att köra där...har bara kört på Knutstorp å Sturup tidigare! Bara att hoppas att snön (och gärna regnet) håller sig borta...

Syns förhoppningsvis där imorgon

/Patrik

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Lotus Samuel skrev:
Jag ska imorgon köra på mantorp med PCS för första gången och undrar därför om någon har några bra tips på spårval. Vad är det för speciellt spårval man ska ha i pariskurvan? om någon hade tid att rita lite så vore det kanon.

Någon mer som ska dit?


Jag kommer Samuel (om inte tomten står och putsar rudolfs mule imorgon bitti). Den här gången ska jag inte köra skoda.

Det var slalom på tullinge idag och det var kul att få känna på bettan under forcerad körning. Hon går som en dröm. Jag fick till det riktigt bra i 3:de körningen.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



FYFAN VAD KALLT DET VAR!!!
Men det var kul !
Det var min första banträff i väta. Kan säga att det gällde att ha tungan i rätt mun!
Det blev lite annnorlunda mot en vanlig banträff, man fick lära sig att behärska bilen på en annan nivå.
Hoppas att alla kom hem med hela bilar.

Här är lite bilder. "PCS Mantorp R" heter mappen

http://hem.fyristorg.com/cednert/

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Nu är man hemma efter 20 spännande mil. Samåkte med 2st GT2 varav en den omtalade gemballan thumbs up , en GT3:a och en 968CS. Behöver jag säga mer? Fast hem gick det ändå lugnt om man jämför med påvägem dit

Trots att det regnade så man man va dyblöt så va det ju hur kul som helst på banan. Kul å träffa lite nytt rejsafolk som man inte träffat innan. Tex Fredrik å vincent.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



ice skrev:

Chikanen: Spårvalet är helt beroende av fjäder/dämparbalansen, har du dåliga dämpare kommer du att snurra här.


Jag snurrade där utan dåliga dämpare
Men kul var det!!!! (förövrigt)
Hm..vete sjutton om jag fick till rätt spårval någon gång egentligen,man kommer ihåg lite från genomgången ungefär hur man skulle ligga i spårvalet men ändå så körde jag galet mest hela tiden

Undrar om man någonsin lär sig att köra tekniskt riktigt...


A)(L

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Jag överlevde hemfärden, tog det lugnt och fint och körde en trevlig omväg från nyköping till hallunda.

Fredrik: När du ska plåta mig nästa gång får du ha kortare slutartid....


_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

Daniel Bengtsson skrev:
Det var slalom på tullinge idag och det var kul att få känna på bettan under forcerad körning. Hon går som en dröm. Jag fick till det riktigt bra i 3:de körningen.

Kul . Vad låg tiderna på i B-klassen? Körde själv med R den här gången men var ju hopplöst . Får väl skylla på ovana med bilen och gatdäck .

_________________
Anders T
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Daniel Bengtsson skrev:


Fredrik: När du ska plåta mig nästa gång får du ha kortare slutartid....



Hehe... Tyckte det blev en cool bild ändå ! skyller på kass digitalkamera .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Anders T skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
Det var slalom på tullinge idag och det var kul att få känna på bettan under forcerad körning. Hon går som en dröm. Jag fick till det riktigt bra i 3:de körningen.

Kul . Vad låg tiderna på i B-klassen? Körde själv med R den här gången men var ju hopplöst . Får väl skylla på ovana med bilen och gatdäck .


Jag hörde att det gick duktigt fort för vissa i R-klassen. Kommer du att köra B eller R sen när det drar igång på allvar? Vad hade du för tid?

Kommer inte ihåg snabbaste tid i B-klassen men ingen under minuten. Tror den snabbaste låg på hög 1.01 eller låg 1.02 någonstans. Min bästa tid var 1.02.68. Tiderna kommer väl att dyka upp på pcs forumet.

Jag måste bli jämnare om jag ska kunna få bra sammanlagd tid, men det var ju första slalomen och första gången jag pressade bilen ordentligt. Jag kan nog bli jämnare med lite träning.

Det bästa med slalomen tycker jag var att det var roligare än vad jag trodde det skulle vara. Efter varje åk bara skakade kroppen av lycka, utom efter första då jag tabbade mig med felkörning direkt i starten och sen rev en kona på slutet.....

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370





Appropå Mantorp igår:

Racing i blöta är inte för de magsvaga - huga, huga va halt det blir! Jag fick förmånen (!?!) att testa den gamla sträckningen p.g.a. låsta frambromsar i ingången till hårnålen innan depåavfarten...nåja, det gick bra för de flesta (bara några avåkningar och inga plåtskador).

Själv fick jag mig en tur i en instruktörs BMW 330 kombi som sent kommer att glömmas. Kan säga att det inte var NÅGON som körde om oss!


_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Morty skrev:


Appropå Mantorp igår:

Racing i blöta är inte för de magsvaga - huga, huga va halt det blir! Jag fick förmånen (!?!) att testa den gamla sträckningen p.g.a. låsta frambromsar i ingången till hårnålen innan depåavfarten...nåja, det gick bra för de flesta (bara några avåkningar och inga plåtskador).

Själv fick jag mig en tur i en instruktörs BMW 330 kombi som sent kommer att glömmas. Kan säga att det inte var NÅGON som körde om oss!



Jag såg aldrig din bil....

Vilken grupp körde du i? Jag körde OR2. Inbromsningen till hårnålen ja...den hade många problem med. Jag övervägde vid ett tillfälle att köra rakt fram men fick ner farten och vek in och använde lite av de gråa curbsen på utsidan... Som orutinerad chaufför kändes det svårare än vanligt att tangera apex med blöt och hal bana. Mycket nyttig träning och på mitt tredje pass började jag få till det rätt bra.

Själv åkte jag med i instruktörs GT3 under två pass. En underbar juvel. Vilken sång i motorn. Mina smilband drog ikapp med varvräknarnålen 210 i slutet på långa rakan i vätan känns uppfriskande!

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Daniel Bengtsson skrev:

Själv åkte jag med i instruktörs GT3 under två pass.!


Jag är imponerad, hur lyckades du snacka in dig så att du kunde åka med TVÅ gånger? Det brukar vara svårt att få en åktur....

_________________
Pär Hylander
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Min CS är röd (har inte orkat förminska en bild på min bil till avataren!) och jag körde i OR1!

(PS. Jag åkte också i den fina röda GT3:an, fast jag tror vi susade om densamma på rakan i BMW:n!)

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Pär Hylander skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

Själv åkte jag med i instruktörs GT3 under två pass.!


Jag är imponerad, hur lyckades du snacka in dig så att du kunde åka med TVÅ gånger? Det brukar vara svårt att få en åktur....


Han valde att gå med i fållan även för nästa grupp och då frågade jag om det var ok om jag åkte även då och det var det!

D

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Morty skrev:
Min CS är röd (har inte orkat förminska en bild på min bil till avataren!) och jag körde i OR1!

(PS. Jag åkte också i den fina röda GT3:an, fast jag tror vi susade om densamma på rakan i BMW:n!)


Det förklarar ju saken varför jag inte såg någon vit CS!!!! Stoppa omedelbart in en bild på din bil i avataren. Fast just den bild du har är ruskigt läcker! thumbs up

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Morty skrev:
Min CS är röd (har inte orkat förminska en bild på min bil till avataren!) och jag körde i OR1!


Då körde vi i samma grupp, du blev möjligtvis inte omkörd av en svart 996:a Jag träffade så många nya igår så jag vet inte om jag pratade med dig nåt?

Morty skrev:

(PS. Jag åkte också i den fina röda GT3:an, fast jag tror vi susade om densamma på rakan i BMW:n!)


Jag körde om den röda GT3:an också och två andra intruktörer. Varför körde dom inte fortare?

Min kompis va busig nog att ta tiden trots förbud och utan att skryta vill jag bara säga att jag körde fortare än dom flesta i R1 och R2. (jag vet det är ingen tävling)

Genomgången i OR va mycket bra thumbs up Synd bara att det va så kallt blött då >

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Mantorp imorgon, spårval?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (12238 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande