Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Mantorp imorgon, spårval?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (12238 totalt)
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

Daniel Bengtsson skrev:
Kommer du att köra B eller R sen när det drar igång på allvar? Vad hade du för tid?

Kommer att slita ut gatdäcken i år så det blir B när tävlingarna drar igång "på riktigt". Jag åkte på låga 1.01, minns inte exakt.

Daniel Bengtsson skrev:
Kommer inte ihåg snabbaste tid i B-klassen men ingen under minuten. Tror den snabbaste låg på hög 1.01 eller låg 1.02 någonstans. Min bästa tid var 1.02.68.

OK, då var inte min tid så dålig ändå, om jag dessutom hinner få bort mittkonsollen till nästa tävling så jag kan svänga höger utan att slå i benet så kanske det kan gå ännu fortare . Din tid låter riktigt bra för att vara första gången med bilen, gratulerar thumbs up.

Daniel Bengtsson skrev:
Jag måste bli jämnare om jag ska kunna få bra sammanlagd tid, men det var ju första slalomen och första gången jag pressade bilen ordentligt. Jag kan nog bli jämnare med lite träning.

Det bästa med slalomen tycker jag var att det var roligare än vad jag trodde det skulle vara. Efter varje åk bara skakade kroppen av lycka, utom efter första då jag tabbade mig med felkörning direkt i starten och sen rev en kona på slutet.....

Med tanke på hur tiden räknas så är jämnheten väldigt viktig, typiskt nåt du kommer att fixa med lite träning. Och visst är det kul! omöjligt att förklara för icke invigda... Eftersom det var avrostning var det väl perfekt att praktisera felkörningar .

_________________
Anders T
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Anders T skrev:

Kommer att slita ut gatdäcken i år så det blir B när tävlingarna drar igång "på riktigt". Jag åkte på låga 1.01, minns inte exakt.

Kul att vi kommer köra samma klass!
Din tid var förmodligen den snabbaste för B bilar under dagen. thumbs up

Anders T skrev:

OK, då var inte min tid så dålig ändå, om jag dessutom hinner få bort mittkonsollen till nästa tävling så jag kan svänga höger utan att slå i benet så kanske det kan gå ännu fortare . Din tid låter riktigt bra för att vara första gången med bilen, gratulerar thumbs up.


Räknas inte borttagning av mittkonsol som lättning och automatisk uppklassning till R ???

Tack, jo jag är jättenöjd med tiden. Trodde inte det skulle gå så bra.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Lotus Samuel skrev:
Jag körde om den röda GT3:an också och två andra intruktörer. Varför körde dom inte fortare?


Jag gissar på att dom tyckte det var en lämplig hastighet i OR med tanke på vädret....

_________________
Pär Hylander
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

Daniel Bengtsson skrev:
Räknas inte borttagning av mittkonsol som lättning och automatisk uppklassning till R ???

Jo, jag är rädd för det, men det stannar väl mellan oss

_________________
Anders T
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Daniel Bengtsson skrev:

Tack, jo jag är jättenöjd med tiden. Trodde inte det skulle gå så bra.


Hade ni lite genomgång av körteknik och sånt?

Har hört att det är svårt att köra 996:or på samma sätt i slalom som man kan köra med klassiska 911, dvs ganska mycket lastförkjutningar mha gasen. Hur gjorde ni?

_________________
Pär Hylander
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Citat:
Då körde vi i samma grupp, du blev möjligtvis inte omkörd av en svart 996:a Jag träffade så många nya igår så jag vet inte om jag pratade med dig nåt?

Morty skrev:

(PS. Jag åkte också i den fina röda GT3:an, fast jag tror vi susade om densamma på rakan i BMW:n!)


Jag körde om den röda GT3:an också och två andra intruktörer. Varför körde dom inte fortare?

Min kompis va busig nog att ta tiden trots förbud och utan att skryta vill jag bara säga att jag körde fortare än dom flesta i R1 och R2. (jag vet det är ingen tävling)

Genomgången i OR va mycket bra Synd bara att det va så kallt blött då


Du körde säkert om mig - mina r-däck kändes MYCKET hala i regnet och jag tror att de som hade r-däck helt enkelt inte kunde köra så fort! Åkte som sagt med i en av instruktörernas BMW (gatdäck, mjuk fjädring) och han körde om alla! Vänta bara till nästa banmöte då det förhoppningsvis är torrt - då blir det nog omvända förhållanden vad gäller r-däck/gatdäck! Du kommer säkert att bli uppflyttad om du fortsätter att köra fort och säkert i rätt spår!

Appropå det där med tidtagning - skulle inte rekommendera att fortsätta med det, även om det var dina kompisar som tog tid. Dels kan du bli tagen av banan, men framförallt skulle det i förlängningen kunna leda till att våra försäkringar inte gäller (de som fortfarande gör det) vid banmöten. Du hörde säkert att Peter Calås berättade att försäkringsbolagen håller på att se över just banmöten. Gå med i PCS Racing eller någon annan racing-klubb istället/också!

thumbs up

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Pär Hylander skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

Tack, jo jag är jättenöjd med tiden. Trodde inte det skulle gå så bra.


Hade ni lite genomgång av körteknik och sånt?

Har hört att det är svårt att köra 996:or på samma sätt i slalom som man kan köra med klassiska 911, dvs ganska mycket lastförkjutningar mha gasen. Hur gjorde ni?


Vi fick tillfälle att besiktiga banan innan körningen, men ingen teknikgenomgång.

I den stora 180 graders vändningen med 3 portar som togs på tvåan var det lätt att få understyrning och där var det effektivt att lätta på gasen för att få in nosen.

Den andra vändningen var en snäv 1kons 180 gradare. Jag gick ut en bit till höger om den och tog höjd med ett avstånd på ca 4-5 meter till den och växlade ner till 1:an och gasade runt med litet släpp, men med diffbroms är det svårt att reglera så att det inte blir understyrning itsället när man går på gasen tycker jag.

Anders T: Hur gjorde du i den snäva 180? Vad var effektivast tror du? Någon annan som har tips?

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



Ett par bilder:




_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Ajjdå! Visste inte att det gick så illa efter jag åkte hem! Det var ju tråkigt att höra! thumbs down

Annars får man tacka för de fina bilderna på min och Magnus 911:or (min är den röda asså!) thumbs up thumbs up

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

Pär Hylander skrev:
Har hört att det är svårt att köra 996:or på samma sätt i slalom som man kan köra med klassiska 911, dvs ganska mycket lastförkjutningar mha gasen. Hur gjorde ni?

Jag har bara kört slalom med 993:or tidigare och min lilla erfarenhet av att köra slalom med 996:an (alltså i lördags ) säger att det går att köra ungefär likadant som med dem. Har aldrig kört med mycket lastväxlingar utan försökt hitta en jämn rytm. Sen om det är rätt teknik eller inte det vet jag inte...

Däremot var det stor skillnad att köra en lätt (nåja) bil med 345 hk sugmotor jämfört med en tung bil med 450hk turbo...

_________________
Anders T
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

Daniel Bengtsson skrev:
Den andra vändningen var en snäv 1kons 180 gradare. Jag gick ut en bit till höger om den och tog höjd med ett avstånd på ca 4-5 meter till den och växlade ner till 1:an och gasade runt med litet släpp, men med diffbroms är det svårt att reglera så att det inte blir understyrning itsället när man går på gasen tycker jag.

Anders T: Hur gjorde du i den snäva 180? Vad var effektivast tror du? Någon annan som har tips?

Hatar snäva vändningar... Men jag brukar alltid försöka smyga runt så snävt som möjligt men ändå med hyffsad fart. Alltså ungefär som du men jag gick inte ned på ettan, vilket iofs kan vara en smaksak, borde antagligen gjort det.

Effektivast, av tiden att döma iallafall (56.32 )var att göra som en viss 993 RS och ställa upp den snyggt och prydligt och få en väldigt snål och snabb vändning.

_________________
Anders T
Citera
MagnusG
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 117



hmmm... Undrar varför det är förbjudet med tidtagning...?

Kan det vara för att det inte ska komma folk och köra i OR och sedan nöjt berätta att EGENTLIGEN är de BÄTTRE än de som kör i R2, för deras polare klockade dem! hi hi hi thumbs up

Här kommer några bilder till:




_________________
//Magnus Gens
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Anders T skrev:


Effektivast, av tiden att döma iallafall (56.32 )var att göra som en viss 993 RS och ställa upp den snyggt och prydligt och få en väldigt snål och snabb vändning.


Var det den gode Nystedt?

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Morty skrev:
Ajjdå! Visste inte att det gick så illa efter jag åkte hem! Det var ju tråkigt att höra! thumbs down

Annars får man tacka för de fina bilderna på min och Magnus 911:or (min är den röda asså!) thumbs up thumbs up


Kalasläcker kärra Mårten! Gör om bilden till ny avatar omedelbart!

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Morty

Snygg bil!! Det ser ut som Peders gamla??

Mvh

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

Daniel Bengtsson skrev:
Var det den gode Nystedt?
Jepp. Ruskigt snabb kille det... thumbs up . Ska bli kul att se hur det går i racingen i år.

_________________
Anders T
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Morty skrev:

Appropå det där med tidtagning - skulle inte rekommendera att fortsätta med det, även om det var dina kompisar som tog tid. Dels kan du bli tagen av banan, men framförallt skulle det i förlängningen kunna leda till att våra försäkringar inte gäller (de som fortfarande gör det) vid banmöten. Du hörde säkert att Peter Calås berättade att försäkringsbolagen håller på att se över just banmöten. Gå med i PCS Racing eller någon annan racing-klubb istället/också!

thumbs up


Jag vet att man inte får ta tid och därför gjorde jag inte det heller. Jag visste inte om att min kompis tog tid och jag körde inte heller å pressade för att köra fort. Sen tog han ju bara på nåt varv i slutet. menmen... jag förstår varför man inte får.. men det vore ju konstigt om man körde sakta med mening?! Jag har faktiskt redan pratat med Peter thelin om att gå med i PCSracing.

om du hade en röd CS med R-däck så vet jag vem du är. Du hade solhatt på dig va?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Lotus Samuel skrev:

Min kompis va busig nog att ta tiden trots förbud och utan att skryta vill jag bara säga att jag körde fortare än dom flesta i R1 och R2. (jag vet det är ingen tävling)

En sån sak blir nog ganska svår att säga utan att skryta - du lyckades inte.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
AndersY skrev:

En sån sak blir nog ganska svår att säga utan att skryta - du lyckades inte.


Skit också

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



964c2 skrev:

Citat:
Morty

Snygg bil!! Det ser ut som Peders gamla??


Helt rätt! Jag är grymt nöjd med den! Ser fram emot att få prova den på Ringen i höst...

Peders nya 964 RS är ju i och för sig inte helt fel den heller...

och ja, det var jag som hade solhatt i regnet!

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Förstår att du är nöjd, det måste vara en av de grymmaste CS:arna som finns!!

Har inte sett Peders RS än, men förhoppningsvis kommer han ner till Knutstorp den 1 juni. Kommer du??

Ha det bra!

Mvh

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Mantorp imorgon, spårval?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (12238 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande