Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
820 besök totalt |
F1: Vingar
Renault hävdade tidigare i veckan att Ferraris bakvinge flexade olagligt mycket, men nu har de själva kommit under utredning för just det. Lite halvironiskt. Ferrarivingens vingelement saknar tydligen stöttor (som alla andra tillverkare har), men har fått FIA's välsignelse. Renaults "problem" tycks vara att vingen (trailing edge iaf) flexar för mycket trots att de har dessa stöttor. |
||
För någon som är inte är fullkomligt insatt i vingarnas värld.
Är det för säkerhetens skull som Renault klagade om Ferraris vinge eller? _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
Vet inte mycket jag heller, men gissar på att man får en progresiv effekt, dvs mycket marktryck i lägre farter (kurvor) samtidigt som luftmotståndet minskar i hög fart (raksträckor). Detta borde ju vara en fördel och därmed mindre uppskattat av konkurrenterna. Tanken kanske har en del gemensamt med de "aktiva" vingarna på Porsche 908 som diskuterades i en annan tråd för ett par veckor sedan. /Johan _________________ Johan Syrén |
||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
820 besök totalt |