Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1605 besök totalt |
Skruva "sönder" finbilen...
Har lite funderingar runt det här med banbil resp tävlingsbil ![]() Jag köpte en M3a förra våren som då va ganska standard förutom motorn. (mer info finns i min tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19821 Har uppdaterat lite lagom med stolar och däck men nu börjar lite vildare tankar cirkulera i min hjärna, typ full bur och racebetonat chassi osv ![]() Det har gått så långt att jag skaffat en "vardagsbil" att ta på bilsemestern i europa och helg-utflykter som inte innefattar allt för mycket rattvridande... ![]() Den egentliga frågan är väl hur lämpligt det är att bygga om en fullt fungerande "gatbil" till en renodlad "banbil" med allt vad det innabär med tex värdeminskning på begagnat marknaden osv. Följdfrågan lyder: om jag låter bygga certifierad bur och andra nödvändiga detaljer vilken racerklass kan man vara med i? Utan att det kostar skjortan? Far min har en clubman bil (RS 1800 även kallad) som jag kan få delad tillgång till. Mycket tuff bil men det innebär att man måsta ta lastbilen till banan och det här året blir det inte många tävlingar vi har råd att åka till så körandet blir lite begränsat ![]() Jag gillar tanken på en besiktigad banbil som man kan åka till tullinge eller lunda och va med på lite slalom, eller packa bilen och köra till gelleråsen, köra hela dagen för att sen åka hem men ändå kunna ta bilen till jobbet om andan faller på (fint väder el dyl). Mycket svamel blir det, men bättre avhandla det med likasinnade istället för att förklara för ens blivande att man vill lägga massa pengar på bilen så att den blir ännu mer obekväm och i hennes ögon värd mycket mindre pengar än när vi köpte den. (Vem vill ha en bil full med massa rör som är jätte jobbig att kliva in och ur i ![]() /Daniel som just nu hoppas på en snöfri 1:a April på Sviestad! _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||||
Re: Skruva "sönder" finbilen...
Nackdelen med racing är ju att det inte är alltid man kan åka hem med racingbilen efter en tävling. ![]() Normal så ska man ju klara sig, men olyckor händer lätt, speciellt om man skulle vara inblandad i någon tät kamp och missbedömma bromspunkter osv. Osv. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Tanken har slagit mig men den försöker man ju förtränga så gått det går ![]() Det framgick nog inte bland allt mitt svamel men jag har tänkt andvända bilen mest på banträffar och slalom men om andan faller på och ekonomin tillåter gärna ställa upp i ett eller flera race allt efter som... Men då utan att byga om allt (helst). _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||||
Daniel,
Som medlem vet du att det är ett kort steg till BMW Cup och lämplig klass ![]() Prata med L-Å så hjälper hand dig att hitta rätt. Gällande den bättre hälftens tycke och smak om en E30 vardagsbil med bur så är det ju bara att fråga Niklas om råd och tips ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Litet ordfel av mig, inte certifierat men väl SBF godkännt ![]() Tanken är ju att åka med BMW:n på diverse träffar även om jag kommer köra RS också. Problemet är att klassen får allt färre antal tävlingar och tävlande så det blir relativt lite åka (om än på "riktigt") för pengarna medans gatbils slalom alt banträffar känns lite billigare, iofs lite mindre racing kanske... Ni kanske börjar förstå mitt dilemma ![]() _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||||
om du skall tävla i seriösa sammanhang; transportera på släp. Om du kör track-days, klubbtävling etc kör dit bilen för egen maskin. Så har åtminstonde jag gjort trots att jag kört engelska farkoster. och yes, har alltid kommit hem också...för egen maskin ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
Lika god pli på min blivande som Niklas har på sin vet jag inte om jag lyckas med... Men hon är nöjd så länge vi tar golfen ner till Italien eller skåne... BMW Cup har jag funderat på men då min maskin inte är orginal hammnar jag ju med dom snabba och då börjar det kosta som bekant... _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||||
Det är något sådant jag kommit fram till också ![]() Men då återstår frågan om det är något vidare intelligent att modifiera M3:an bortom all räddning från orginal eller om man ska utgå från något annat? Kom gärna med förslag på hur jag kan motivera ett bur bygge utan allt för stor värdeminskning för min käresta... _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||||
Varför inte montera en skruvbur. Det bästa av två världar. Du kan köra tävling om du vill och den dagen du vill återställa bilen till originalskick så monterar du bara bort buren
![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Tycker det låter synnerligen intelligent. -Försök att förklara att du kommer bli en lyckligare människa om du får sätta bågfilen i bilen....försök inte få medhåll utan informera bara om dina planer... Lycka till ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1605 besök totalt |