Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Bromsar + turistvarv
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5844 totalt)
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Ska till ringen på onsdag

Men jag funderade på att ta bruksbilen ner istället för porschen. Går det att köra något med orginal belägg? Har en BMW e46:a.
Ska inte sätta några rekordtider utan bara åka runt i hysat temp och lära känna banan lite.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
christers_mille

Här sen Apr 2003
Inlägg: 81



om du inte siktar under 9 minuter borde original-bromsar o belägg funka utmärkt, se till o inte bromsa för mycket fr km 8 till 10 bara

Kan hända att jag e där oxo, kommer definitivt vara där imorgon eftermiddag!

_________________
Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:)
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



christers_mille skrev:
om du inte siktar under 9 minuter borde original-bromsar o belägg funka utmärkt, se till o inte bromsa för mycket fr km 8 till 10 bara

Kan hända att jag e där oxo, kommer definitivt vara där imorgon eftermiddag!


En liten undran är du Christer med den svarta Corvetten som bor i Tyskland som jag har haft glädjen att träffa några gånger på Ringen.
Lennart i den blå Golf Combin???

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jag har aldrig åkt med något annat än originalbelägg, inga problem (än så länge). Kom ihåg att åka en sväng på vanliga vägen och kyla bromsarna mellan varven.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Jag har åkt många varv med originalbromsar på Golfen i ett lagom tempo, och det har fungerat bra, men en sak jag tycker du ska tänka på det är att byta bromsoljan när du kommer hem, det har jag alltid gjort.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
christers_mille

Här sen Apr 2003
Inlägg: 81



Lennart Jarmyr skrev:

En liten undran är du Christer med den svarta Corvetten som bor i Tyskland som jag har haft glädjen att träffa några gånger på Ringen.
Lennart i den blå Golf Combin???


Halloj Lennart och svaret e JA

Trodde nog att det va du fr Motala med din accent o allt men den röda M5:an förvirrade mig

_________________
Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:)
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



christers_mille skrev:


Halloj Lennart och svaret e JA

Trodde nog att det va du fr Motala med din accent o allt men den röda M5:an förvirrade mig

Men man kan ju inte ha en standard Golf där man måste ha något som passar på Ringen.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



christers_mille skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

En liten undran är du Christer med den svarta Corvetten som bor i Tyskland som jag har haft glädjen att träffa några gånger på Ringen.
Lennart i den blå Golf Combin???


Halloj Lennart och svaret e JA

Trodde nog att det va du fr Motala med din accent o allt men den röda M5:an förvirrade mig


Host... Nu kommer jag och verkar duktig här...
Vore det inte kul att sätta ut var man bor och hela sitt namn? Det senare är ju också är ett krav i detta forumet.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
christers_mille

Här sen Apr 2003
Inlägg: 81



Nisse Classon skrev:

Host... Nu kommer jag och verkar duktig här...
Vore det inte kul att sätta ut var man bor och hela sitt namn? Det senare är ju också är ett krav i detta forumet.


o för o va petig e jag en laglydig pöjk som fyller i ALLA fält som e markerade som MANDATORY men det va ju inte speciellt uppenbart vart övrig info skulle petas in

Men tror att det e bättre nu?

_________________
Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



[quote="christers_mille"]
Christer Hallgren, Düsseldorf/Tält vid Metzgesfeld
quote]

thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



christers_mille skrev:
Nisse Classon skrev:

Host... Nu kommer jag och verkar duktig här...
Vore det inte kul att sätta ut var man bor och hela sitt namn? Det senare är ju också är ett krav i detta forumet.


o för o va petig e jag en laglydig pöjk som fyller i ALLA fält som e markerade som MANDATORY men det va ju inte speciellt uppenbart vart övrig info skulle petas in

Men tror att det e bättre nu?


Ja, nu är det bra!

Tältet var kul! thumbs up

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Christer Hallgren, Düsseldorf/Tält vid Metzgesfeld

Jag tror att det här med tält har nog en enkel förklaring, åker man Corvette så har man nog inte råd med något annat än att bo i ett tält.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
christers_mille

Här sen Apr 2003
Inlägg: 81



Iom att jag e som det heter po fin-tjafs "Tillgänglig resurs för en behövande arbetsmarknad" fr.o.m denna vecka kan jag lika bra spara soppa-pengar för pendlandet o investera i ngra extra rundor!

Ska nog ta o klargöra med Attitude-klubben fr Svedala att dom inte börjar köra innan 9 eftersom min skönhetssömn e väldigt viktig

_________________
Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:)
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Kör du lugnt ska det inte vara några problem med bromsarna, men som sagt ordentligt avkylning mellan varven är att föredra.

Kom körandes genom Metzgesfeld (stavning?) när det började lukta bromsar utav hel#%%vete, när jag kom in i Kallenhard var det Lützendimma, vid Weirseifen (eller vad den heter) körde jag om en Audi där det bolmade rök från frambromsarna. Jag pekade mot hans framhjul,föraren gav mig ett stort leende, hans medpassagerare visade tummen upp. Dom hade nog gasmask, enda chansen att överleva en sån körning.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



christers_mille skrev:
Ska nog ta o klargöra med Attitude-klubben fr Svedala att dom inte börjar köra innan 9 eftersom min skönhetssömn e väldigt viktig


Jag lovar att varva försiktigt

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
vädret såg mer lovande ut nu...får väl åka pfc skodd porsche istället

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



om du koncentrerar dig på att köra mjukt och inte går in för att bromsa maximalt, så brukar bromsarna räcka till på de flesta bilar.
Se till att ha fräsch bromsvätska bara, och som någon skrev, se till att kyla bromsarna efter varje varv.
Jag brukar slå av så fort jag passerat "Gantryt"(metallställningen över banan) vid Döttingerhöhe.
Då har man slutrakan på sig att få ner farten utan att behöva använda bromsarna.
Sedan kör jag ut på landsvägen och kör ett par km i lugnt tempo utan att bromsa innan jag parkerar bilen eller åker ut på ett nytt varv.
De som brukar få problem med bromsarna är framförallt nybörjare som inte lärt sig banan och ändå gasar på för mycket
och måste därför bromsa på en massa ställen som man normalt sett inte alls bromsar på eller bromsar mycket mindre.
Hoppas du får en trevlig resa och se till att komma hem med hel bil!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Peeter skrev:
Sedan kör jag ut på landsvägen och kör ett par km i lugnt tempo utan att bromsa innan jag parkerar bilen eller åker ut på ett nytt varv.


Behövs det i ditt fall Peeter? Du bromsar väl knappt alls?

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Peeter skrev:
De som brukar få problem med bromsarna är framförallt nybörjare som inte lärt sig banan och ändå gasar på för mycket
och måste därför bromsa på en massa ställen som man normalt sett inte alls bromsar på eller bromsar mycket mindre.
Det var så jag spräckte en bromsskiva i somras. Jag bromsade alldeles för långa perioder och på fel ställen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



BTG skrev:
Behövs det i ditt fall Peeter? Du bromsar väl knappt alls?

Det är helt korrekt uppfattat att jag försöker bromsa så lite det bara går!
Några som är rätt kul att studera på ringen är däckstestare.
De kör ofta omkring med BMW 5- eller 7-seriebilar med inte alltför stor motor och bromsar max ett par/tre ggr per varv. thumbs up
om man bara planerar sin körning, så kan man hålla ett hyffsat tempo utan att knappt bromsa.
Men att montera bort bromsarna för att lätta bilen och få ner den ofjädrade vikten är kanske att gå ett steg för långt!?!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
christers_mille

Här sen Apr 2003
Inlägg: 81



Karlsson skrev:
vädret såg mer lovande ut nu...får väl åka pfc skodd porsche istället


För o ge en lokal rapport från igår visade Eiffel att man kan aldrig säga vad som händer.
Trots regn i Dusseldorf o Köln var hela eftermiddagen på Ringen strålande sol o ca 20 grader!

Försök o nyttja motorbroms mer än bromsar, speciellt från Adenauer Forst till Breidscheid(~km 8-10), och om du/ni e nybörjare behandla Ringen som ytterligare en pittoresk alpväg, då brukar det gå alldeles utmärkt thumbs up

Kommer själv o vara där Torsdag som det ser ut så om ngn vill ha en pratsam o ständigt kommenterande passagerare hoppa på en svart Corvette med D-CH nummerskylt

_________________
Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:)
Citera
Nürburgring
Bromsar + turistvarv
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5844 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande