Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Bromsar + turistvarv | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5844 totalt) |
Ska till ringen på onsdag
Men jag funderade på att ta bruksbilen ner istället för porschen. Går det att köra något med orginal belägg? Har en BMW e46:a. Ska inte sätta några rekordtider utan bara åka runt i hysat temp och lära känna banan lite. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
om du inte siktar under 9 minuter borde original-bromsar o belägg funka utmärkt, se till o inte bromsa för mycket fr km 8 till 10 bara
Kan hända att jag e där oxo, kommer definitivt vara där imorgon eftermiddag! _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||
En liten undran är du Christer med den svarta Corvetten som bor i Tyskland som jag har haft glädjen att träffa några gånger på Ringen. Lennart i den blå Golf Combin??? _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Jag har åkt många varv med originalbromsar på Golfen i ett lagom tempo, och det har fungerat bra, men en sak jag tycker du ska tänka på det är att byta bromsoljan när du kommer hem, det har jag alltid gjort.
_________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Halloj Lennart och svaret e JA Trodde nog att det va du fr Motala med din accent o allt men den röda M5:an förvirrade mig _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||
Halloj Lennart och svaret e JA Trodde nog att det va du fr Motala med din accent o allt men den röda M5:an förvirrade mig Men man kan ju inte ha en standard Golf där man måste ha något som passar på Ringen. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Host... Nu kommer jag och verkar duktig här... Vore det inte kul att sätta ut var man bor och hela sitt namn? Det senare är ju också är ett krav i detta forumet. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
o för o va petig e jag en laglydig pöjk som fyller i ALLA fält som e markerade som MANDATORY men det va ju inte speciellt uppenbart vart övrig info skulle petas in Men tror att det e bättre nu? _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||
Ja, nu är det bra! Tältet var kul! _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Iom att jag e som det heter po fin-tjafs "Tillgänglig resurs för en behövande arbetsmarknad" fr.o.m denna vecka kan jag lika bra spara soppa-pengar för pendlandet o investera i ngra extra rundor!
Ska nog ta o klargöra med Attitude-klubben fr Svedala att dom inte börjar köra innan 9 eftersom min skönhetssömn e väldigt viktig _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||
Kör du lugnt ska det inte vara några problem med bromsarna, men som sagt ordentligt avkylning mellan varven är att föredra.
Kom körandes genom Metzgesfeld (stavning?) när det började lukta bromsar utav hel#%%vete, när jag kom in i Kallenhard var det Lützendimma, vid Weirseifen (eller vad den heter) körde jag om en Audi där det bolmade rök från frambromsarna. Jag pekade mot hans framhjul,föraren gav mig ett stort leende, hans medpassagerare visade tummen upp. Dom hade nog gasmask, enda chansen att överleva en sån körning. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Jag lovar att varva försiktigt _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
om du koncentrerar dig på att köra mjukt och inte går in för att bromsa maximalt, så brukar bromsarna räcka till på de flesta bilar.
Se till att ha fräsch bromsvätska bara, och som någon skrev, se till att kyla bromsarna efter varje varv. Jag brukar slå av så fort jag passerat "Gantryt"(metallställningen över banan) vid Döttingerhöhe. Då har man slutrakan på sig att få ner farten utan att behöva använda bromsarna. Sedan kör jag ut på landsvägen och kör ett par km i lugnt tempo utan att bromsa innan jag parkerar bilen eller åker ut på ett nytt varv. De som brukar få problem med bromsarna är framförallt nybörjare som inte lärt sig banan och ändå gasar på för mycket och måste därför bromsa på en massa ställen som man normalt sett inte alls bromsar på eller bromsar mycket mindre. Hoppas du får en trevlig resa och se till att komma hem med hel bil! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Behövs det i ditt fall Peeter? Du bromsar väl knappt alls? Mvh /Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Det är helt korrekt uppfattat att jag försöker bromsa så lite det bara går! Några som är rätt kul att studera på ringen är däckstestare. De kör ofta omkring med BMW 5- eller 7-seriebilar med inte alltför stor motor och bromsar max ett par/tre ggr per varv. om man bara planerar sin körning, så kan man hålla ett hyffsat tempo utan att knappt bromsa. Men att montera bort bromsarna för att lätta bilen och få ner den ofjädrade vikten är kanske att gå ett steg för långt!?! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
För o ge en lokal rapport från igår visade Eiffel att man kan aldrig säga vad som händer. Trots regn i Dusseldorf o Köln var hela eftermiddagen på Ringen strålande sol o ca 20 grader! Försök o nyttja motorbroms mer än bromsar, speciellt från Adenauer Forst till Breidscheid(~km 8-10), och om du/ni e nybörjare behandla Ringen som ytterligare en pittoresk alpväg, då brukar det gå alldeles utmärkt Kommer själv o vara där Torsdag som det ser ut så om ngn vill ha en pratsam o ständigt kommenterande passagerare hoppa på en svart Corvette med D-CH nummerskylt _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||
Nürburgring Bromsar + turistvarv | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5844 totalt) |